Specificaties 3,5" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia N8 Zwart Review

mafiatounes 23 februari 2012, 6.379 views

Nokia N8 Zwart

Pluspunten

• Camera & HD video opname.
  • Degelijkheid.
  • Ovi maps.
  • Mp3 Speler Interface & Geluidskwaliteit.
  • Levensduur Batterij.
  • 3.5 inch amoled scherm.
  • Ondersteuning voor veel video codecs zoals mp4, divx, avi, mkv enz..

Minpunten

• Waar zijn de goede game & apps ontwikkelaars?
  • Os is dood gedeclareert door Nokia

Nokia N8

Dit is mijn eerste review hier op tweakers en ik zal deze zoveel mogelijk updaten dus als er puntjes zijn die ik kan verbeteren laat het me weten ;)

De N8 heb ik nu al enkele weken in bezit en man wat ben ik blij dat ik hem na veel twijfelen toch heb aangeschaft (na een n97 fiasco). Ik heb momenteel een Desire HD & een Ipod Touch 4 in gebruik

In de doos

Nokia N8 Toestel
Nokia Batterij BL-4D (1200mah)
Nokia USB-Datakabel
Nokia Stereo Hoofdtelefoon WH-701
Nokia Lader AC-15
Nokia Adapterkabel voor HDMI
Nokia Adapterkabel voor USB OTG
Snelstart handleiding

Design en bouwkwaliteit

Eerst en vooral het design & de degelijkheid van het toestel zijn echt super, het toestel beschikt over een geannodiseerd aluminium unibody, Het scherm ziet er echt heel goed uit 3.46 inch amoled de kleuren spatten er vanaf! Gorilla glass waardoor hij zeker tegen een stootje kan (ga ik niet uitproberen) :D

Afmetingen: 113,5 x 59 x 12,9 mm
Gewicht (met batterij): 135 g
Volume: 86 cc

Multimedia

Het volgende wat opvalt is de 12 Megapixel camera met xenon flits, Ik heb de camera uitgetest 's nachts buiten zonder enige vorm van verlichting en de n8 schiet super mooie foto's en dit in een fractie van een seconde! Dit is veel beter dan een toestel uitgerust met een (dual) led flitser (het enige minpuntje is de gedateerde camera interface + de settings worden gereset bij het afsluiten van de camera applicatie)

Om foto's genomen met de n8 te bekijken in volledige kwaliteit klik op de link http://www.flickr.com/pho...s/sets/72157625693064601/

Ook de HD video's zien er heel scherp uit op een full hd lcd televisie van 40inch. kleine minpunt is er is geen videolicht maar die heb ik bijna nooit nodig. Een pluspunt is dat je 3x kan inzoomen zonder kwaliteitsverlies!

Als je filmpjes wilt bekijken op het toestel dan hoef je nu bijna nooit meer te converteren aangezien dat de n8 heel veel video codecs zoals mp4, divx, avi, mkv enz... ondersteunt. Je kan alle videos via mini hdmi op je tv toestel bekijken!

Verder ziet de muziek speler er heel goed uit en de kwaliteit met mijn creative ep-630 oorplugs is fenomenaal.

Ovi Maps

Ik heb ook de gps van het toestel uitgetest met een nieuwe beta versie van ovi maps (3.06) en hij heeft een supersnelle fix + geeft duidelijke instructies op het scherm & via de speaker ik werd perfect begeleid van Antwerpen tot Rotterdam en dit allemaal zonder internet (a-gps).

Batterij

Verder wil ik het nog over de batterij hebben, na m'n aanschaf heb ik het toestel volledig opgeladen en ben ik naar nederland getrokken (zie hierboven) ik was 1u30 onderweg met gps aan + muziek via aux naar autoradio, zonder lader en met de schermhelderheid op max kwam ik aan op m'n bestemming en zag ik dat ik amper 2 van de 7 batterij streepjes had verbruikt! in het gewone dagdagelijkse gebruik met 20min gps, 1uurtje Mp3, 10min ovi store, 4 gesprekken van +-5 min, whatsapp continu aan + gravity laad ik het toestel nu om de 2.5 dagen op ( let op de batterij heeft enkele laadcyclusjes nodig voor hij optimale prestaties levert!)

Apps en games

De ovi store wordt stilaan gevuld met hele goede apps ik heb er al enkele applicaties geinstalleerd zoals Whatsapp, Skype, Swype, Panorama, Opera Mobile, Mijn Tv Gids, Soundtrcker, Gravity & Joikuspot, Ook de games zien er behoorlijk goed uit dankzij een snelle processor & Gpu! Er zijn veel bekende games zoals Angry Birds(seasons), Cricket T20 Fever, NFS Shift, Hero of Sparta, Spiderman enz. Maar ik mis nog vele apps & games die wel op IOS & Android beschikbaar zijn.. Ik hoop dat nokia met Qt wat meer goede ontwikkelaars naar het platform krijgt. De ovi store mist een update functie voor alle installatie's dit zou buggy app's en games kunnen voorkomen en meer functionaliteit toevoegen.

De webbrowser

De webbrowser is een ander verhaal hij ziet er gedatteerd uit en werkt ook niet zo snel, Mijn N8 is al 2x gecrasht door op zware sites te gaan (Engadget), Opera Mobile 10.1 is het beste alternatief (weliswaar zonder flash ondersteuning) tot er een update komt van de standaard webbrowser.

Email

Nokia messaging werkt redelijk goed, Ik gebruik een gmail account via mail for exchange en een hotmail account via de gewone weg deze werden heel makkelijk geconfigureert, En bij beide accounts worden de mails 24/7 gepusht en dit werkt gewoon goed met afbeeldingen.

Connectiviteit

-USB on the go: Hiermee kan je een usb stickje of harde schijf op je n8 media afspelen of documenten bekijken enz.
-Bleutooth 3.0: Supersnel bestanden doorsturen naar meerdere toestellen tegelijk.
-FM-Radio
-FM-Zender: Stuur muziek naar een radio frequentie.

Ik ben zeer tevreden over de n8 die bijna over de hele lijn perfect presteert, De minpunten (webbrowser & keyboards) worden door nokia opgelost middels enkele grote software updates die we dit jaar mogen verwachten, Ik vind symbian het beste mobiele os dat er nu op de markt is sommige vinden het oud en ongemakkelijk werken wat gedeeltelijk juist is maar nokia gaat symbian bijschaven, Kortom dit is een alles in 1 toestel dat nog wordt verbeterd met de aankomende updates.

Heb jij ook een Nokia N8 Zwart?

Ben persoonlijk wel tevreden over de N8 (nu sinds half dec 2010) alleen de batt. gaat toch wel vrij hard vind ik. Dagelijks laden is wel nodig. Ik vond de app bij de berichten (conversaties) helemaal ideaal. Was echt iets nieuws voor mij. Alleen sinds gisteren een update gehad van de software en nu werkt dus dat conversatie dinges niet meer???? Op zich heel jammer want ik was er echt mee in mijn sas. Weet iemand toevallig een oplossing?????

Grtz Jack
Ik vind het raar dat bij veel mensen hun batterij snel leeg is want bij mij haal ik makkelijk 2 dagen, Sluit je applicaties wel af die je niet gebruikt? Na de apps update 1.0? Bij mij werkt conversaties nog gewoon goed :)
De batterij van de N8 werkt goed, echter een telefoon die je zonder de bekende energy saving instelling zoals bv o.a een lekker fel scherm afsteld , doen alle batterijen in welk toestel dan ook het te kort.....

Tip: Neem bv bij veel navigatie/video/foto gebruik + al aub. standaart/car/batterij pack/ opladers erbij werkt prima.
Op zich een leuke, interessante review voor mogelijke kopers van de N8.

Wat wel een klein puntje is, is dat je in je laatste alinea (de conclusie) allemaal nieuwe punten aanhaalt, die in de rest van de tekst nog niet genoemd zijn.
Dat is geen conclusie ;).

Verder zouden wat plaatjes/foto's de boel ook nog wat opleuken :).
Hele leuke review.

Wat je zegt over het geluid, dit heb ik ook gehad bij al mijn Nokia's. Zo'n ontiegelijk goede bass-weergave en zuiver geluid. Beter dan mijn iPod 3 en 4!
Leuke review,

maar ben natuurlijk wel benieuwd naar de foto's in het donker..
Leuke review, complimenten!

Wellicht zou het nog wat beter worden met duidelijke kopjes (inleiding, ervaring, (on)mogelijkheden, conclusie) en wat foto's. Zomaar een tip :)
Thx allemaal,

Ik zal heel binnenkort de review wat duidelijker herschrijven jullie feedback zal ik zeker gebruiken!

Ook ga ik foto's van zowel het toestel als getrokken met het toestel in diverse situaties toevoegen, En als ik nog tijd heb misschien een video review maar dat wordt pas over een weekje mogelijk.

@ sjanssen: Ik heb het verschil ook ondervonden! De geluidskwaliteit van mijn n8 is duidelijk beter dan van mijn Itouch 4, Dit met oortjes of zelfs in de wagen via een aux-kabeltje, Best wel een goede prestatie van nokia vind ik zo.
Als je veel op het web zit met je telefoon, moet je deze telefoon absoluut vermijden. http://www.anandtech.com/show/4126/nokia-n8-review-/7 De 'web' resultaten zijn verschrikkelijk slecht! :(

[Reactie gewijzigd door tHe_BiNk op 14 januari 2011 11:05]

Je hebt gelijk de prestaties zijn ondermaats voor de browser, Maar hier wordt aan gewerkt bij nokia in de komende updates.
Het probleem is dat ze al 10 jaar werken aan de browser, en ook de nieuwe is niet echt goed (tevens is de CPU oud en langzaam, waardoor de prestaties nooit echt goed zullen worden). Dus dat het ooit nog goed komt, daar heb ik geen vertrouwen in.
Ik denk wel dat het goed komt in PR 2.0 update althans denk dat nokia dit zal moeten doen om zijn klanten bij te houden
Tja, je moet ook gewoon Opera gebruiken als browser op een Nokia. Niet de ingebouwde, veel sneller en efficiŽnter. Vreemd dat hier niemand op duidt.
Dan wel versie 10.1 omdat deze iig een stuk sneller is dan 10.0.
de minibrowser prefered over de 10.1
(5.1is dat dus.) beter in scherm dan de 10.1 die ook plots kan reboten in het bekende witte scherm + Nokia (pakt ook beter herkenbaar de mobiele sites op...
Ik zit zelf nog te twijfelen of ik deze moet pakken, hoe zit het met de menu interface werkt deze een beetje soepel?
Goede review.
Ik ben erg aan het twijfelen of ik voor een Nokia ga (ben ik trouw aan) En door deze review ben ik toch erg aan het twijfelen of ik voor deze ga of dat ik nu toch een htc neem omdat android toch wel veel voordelen heeft momenteel.
Jammer dat deze telefoon nog geen win7 erop heeft anders had ik het wel geweten.
Ik heb ook een N8 en geupdate met de Belle OS update.
Eyecandy is met 200% toegenomen. Werkt gevoelsmatig intuÔtiever en sneller.
Echter met de audio kwaliteit bevindingen ben ik het ABSOLUUT niet eens.
Dat het met de bijgeleverde in ears of een paar eenvoudige Sennheisers leuk klinkt, OK
Zodra je in ears van 75+ euro gebruikt hoor je gewoon een basis ruis en is het stereobeeld te klein. Ik vond mijn Nokia 5800 Xpress Music hierin verreweg superieur en had een krachtigere versterker.
De enige methode om absoluut onder de indruk te zijn van de N8 zijn muziek mogelijkheden is i.c.m. een Fiio E7 USB DAC via USB OTG. Echt kick ass, maar de accu van de N8 trekt dit maar 2 uur, ook al heeft de Fiio een ingebouwde accu en staat usb opladen hierop uit.
Ik gebruik de N8 nu gewoon als een leuke snapshot cam en voor korte video's, mijn mails en uiteraard voor Angry birds :)
Just my 2cents.
Grappig dat ik je commentaar lees.
Ik heb mijn nokia n8 net en ik heb alleen maar met Belle kunnen werken.

Ik lees overal dat de geluidskwaliteit erg goed is maar ben het hier niet helemaal mee eens. Het geluid vind ik redelijk helder maar vanaf de middentonen en lager zit er gewoon niks meer in. Er zit helemaal geen power in ik dacht eerst dat de dopjes die er bij horen stuk waren, of het stekkertje er niet goed in zat. maar ook met een set goede dopjes blijft het geluid heel dun.

Nou vraag ik me af of dat probleem met belle is gekomen of dat er gewoon geen goede hardware in zit. mijn oude nokia 3110 had minder zuiver maar veel voller geluid.

Verder moet ik zeggen dat het Belle me niet tegenvalt het loopt goed en ziet er goed uit.