Specificaties 17" @ 1280x1024 (SXGA) (TN, 12ms) - Bekijk alle specificaties

AG Neovo F-417 Zwart Review

AtleX 19 juli 2007, laatste update op 17 november 2015, 3.925 views

AG Neovo F-417 Zwart

Pluspunten

• Goede beeldkwaliteit
  • Pixel perfect
  • Duidelijk OSD

Minpunten

• Geen DVI

2 jaar terug ging mijn toenmalige CRT monitor kapot, en omdat TFT's toen betaalbaar waren en een aantal belangrijke voordelen hadden op het gebied van stroomverbruik, warmteontwikkeling en benodige ruimte ben ik op zoek gegaan naar een mooie monitor. Mijn toenmalige stagebedrijf verkocht veel AG Neovo TFT monitoren, en nadat ik een aantal van deze schermen bij klanten had geplaatst heb ik er zelf ook 1 gekocht.

Het design & bouwkwaliteit
Het ontwerp bestaat uit een dunne zwarte rand rond het scherm met een bredere donkergrijze onderrand. In de onderrand zitten de verschillende knoppen weggewerkt die nodig zijn voor het aan- en uitzetten van de monitor en het OSD. Het geheel wordt ondersteund door een voet van ongeveer 20x20cm in dezelfde kleur als de onderrand. Deze voet zorgt ervoor dat de monitor erg stevig staat, hij zal niet zomaar voor- of achterover vallen als je er tegenaan stoot.
Deze knoppen zijn erg prettig in gebruik, je voelt een zachte klik als je ze indrukt, en bieden voldoende weerstand zodat je ze niet per ongeluk indrukt. De aan/uit-knop is apart geplaatst van de knoppen voor het OSD zodat je je hierin niet kunt vergissen.

Specificaties
Het is een 17" paneel, met een helderheid van 260 candela per vierkante meter. De contrast ratio is ongeveer 450:1 en response time is 12ms. Het scherm heeft een maximale resolutie van 1280x1024 pixels, maar is ook goed bruikbaar op 1024x768. De gebruikte interface is VGA, wat in deze tijd van videokaarten met 2 DVI uitgangen een nadeel is omdat er dan een verloopje gebruikt moet worden. Zelf heb gebruik ik niet de extreem gammele converters van mijn 7900GT, maar de verloopstukjes die ik eerder bij mijn 6600GT heb gehad. Deze zijn van veel betere kwaliteit, en ik kan niet zeggen dat ik een duidelijk verschil in kwaliteit merk tussen het analoog of via een verloopstuk digitaal aansluiten van deze monitor.

Beeldkwaliteit
De beeldkwaliteit is natuurlijk subjectief, maar wat mij betreft prima in orde. Ik heb geen last van overheersende kleuren, en als dat wel zo zou zijn had ik dat via het uitgebreide OSD wel op kunnen lossen. Van ghosting heeft deze monitor geen last, ik heb het in ieder geval niet kunnen ontdekken. Bij spellen en films geeft deze monitor een goed beeld weer, zonder strepen.

Links onderin heb ik een klein beetje last van lichtlekkage, maar dit heb ik bij geen enkele andere monitor van dit type gezien, dus ik denk niet dat dat een kwaaltje is van dit scherm. Het is ook niet echt opvallend, totdat heel de monitor 1 kleur weergeeft, dan is de kleur in de linkeronderhoek iets lichter dan op de rest van het scherm.

Direct na aankoop heb ik een tooltje geschreven, TFT Tester, om mijn monitor mee te testen op dode pixels en eventuele misconvergentie. Na een kwartiertje ingespannen turen was het duidelijk dat mijn monitor pixelperfect was, en na 2 jaar nog steeds is.

Ik heb deze monitor 2 jaar terug gekocht voor 190 euro, en nu in de prijswatch kost dit model slechts ¤170,-. Dat is geen geld voor een goed uitziende 17"TFT met goede beeldkwaliteit. De mensen die wel een DVI aansluiting, ingebouwde cardreader of USB-hub willen kunnen beter even verder kijken.

Heb jij ook een AG Neovo F-417 Zwart?

Aardige review. Het ontbreken van een DVI ingang maakt de monitor gelijk een stuk minder interessant. De prijs is echter ook niet erg hoog.
Je zult ook geen verschil kunnen merken want als je een dvi poort met een adapter analoog maakt gebruik je natuurlijk uitsluitend het analoge signaal aanwezig op de dvipoort. (DVI-I) Als je een poort het met DVI-D dan zit er alleen een digitaal signaal op.