Hitachi Deskstar 7K3000 HDS723030ALA640, 3TB Review

dvl-2 11 januari 2011, laatste update op 11 januari 2011, 6.340 views

Hitachi Deskstar 7K3000 HDS723030ALA640, 3TB

Pluspunten

• Performance
  • Geluidsproductie

Minpunten

• Featureset

Deze week 5 van deze mooie jongens binnengekregen om tijdelijk in een raid5 setup naast mn raid6 array te draaien. Ik heb de 2TB generatie overgeslagen en kom vanaf het 5-platter 1TB model af die inmiddels bijna 4j oud zijn.

Wat mij direct opviel waren de prestaties. Uiteraard zijn de prestaties beļnvloed door de raidcontroller waar ze aan hangen maar dat ze een aardige hoeveelheid sequentiele datadoorvoer kunnen verwerken staat vast. Een kopieer-actie vanaf de bestaande array (13-disk raid6 met dus de 5-platter 1TB modellen) op een ARC-1261 liet een gemiddelde doorvoer noteren van 360MB/s schrijven met pieken naar richting de 400MB/s met grote bestanden. Daarmee is de koek niet eens op want ik weet dat de 13-disk raid6 niet sneller kan/wil lezen dan die 400MB/s. Heb nog geen tijd gehad echt wat benchmarks los te laten op de array maar die zullen ongetwijfeld nog betere resultaten laten zien.

Dan de geluidsproductie, deze disks zijn enorm stil. Volgens de specs maken deze disks een hoop herrie ivm bijv. samsung en WD Eco schijven dus ik was op het ergste voorbereid maar het viel me alleminst mee. Deze disks zijn heel veel stiller dan de 1TB's die verder in het systeem hangen, terwijl ik daarvan de AAM al zo stil mogelijk heb gezet in de feature-tool.

Daarmee kom ik bij het enige minpuntje zover, deze 3TB's ondersteunen de feature-tool niet. Dat wil zeggen, de functies die aangepast kunnen met de feature-tool worden niet ondersteund door deze disks. Enigzins te verwachten natuurlijk omdat ze anders wellicht in het vaarwater komen van de 5K3000 serie die binnenkort op de markt zou moeten komen maar dat neemt niet weg dat ik het jammer vindt dat je helemaal niet meer met de feature-tool kan spelen.

Als laatste dan de prijs: net geen 200 euro in Nederland. Heb ze zelf uit Duitsland waar ze in een actie op 185 euro zaten maargoed het blijft veel geld voor een disk, en dan 5 maal gaat het toch om veel geld. Persoonlijke overwegingen hebben me doen kiezen voor deze 3TB's ipv voor een 2TB model, kort samengevat komt het hier op neer:

Ik had/zocht een betrouwbare disk voor een raid5 of raid6 setup. Daarmee vervielen de opties voor de WD-green en Samsung Eco 2TB disks, te vaak geven die problemen in raid-setups en aangezien het om een behoorlijke berg data gaat (lang niet allemaal even belangrijk maargoed) wil ik daar geen al te grote risico's mee lopen. De seagate LP's zijn sowieso nooit een optie geweest dus werd de keuze ineens een stuk meer beperkt. De afweging was om evt. de 2TB-hitachi's (7k2000) te bestellen maar die waren de laatste tijd flink duurder geworden en zaten al rond de 110-115 euro p/s. Daarnaast moest de huidige array van 13-disk tijdelijk leeggekopieerd worden dus had ik effectief sowieso 6 2TB disks nodig, dus minimaal 7 voor raid5. Dit zou me dan rond de 780 euro gekost hebben. Uiteraard had ik ook de WD-black's en/of RE-edities kunnen kiezen maar die zouden nog duurder zijn en dus het verschil nog kleiner gemaakt hebben. Nu ben ik 925 euro kwijt geweest, welliswaar 150 euro meer maar daarvoor heb ik nu vrij zeker dat ik een disk heb die voorlopig courant blijft en in prijs zakt ipv een verouderd 2TB model die duurder wordt en binnenkort zelfs EOL gaat. Upgraden is nu dus voordeliger.

Daarnaast heb ik nu een disk-totaal van 23 (17x1tb, 5x3tb en 1 ssd) en past dat dus precies op mn 24-poorts controller. Met 2TB disks had ik 2 disks extra gehad, was het totaal op 25 uitgekomen en had ik dus een andere oplossing moeten verzinnen, waarschijnlijk 1 of 2 disks wegdoen maargoed een 4j oude 1TB disk brengt ook niets meer op en effectief ga ik dan in ruimte achteruit (2x1tb eruit -> 1x2TB erin -> 115 euro extra kosten --> 150-115 = 35 euro verschil).

Heb jij ook een Hitachi Deskstar 7K3000 HDS723030ALA640, 3TB?

Ik vraag me toch af of het niet een pak goedkoper was geweest om toch voor de 2TB schijven te gaan en die 1TB er uit te kieperen. Dan ging je er toch ook niet op achteruit wat ruimte betreft? En dan had je weer wat speelruimte qua fysieke ruimte en controller-aansluitingen.

Tenzij die 17 schijven echt voor 100% vol staan en je geen tussentijdse storage hebt om de inhoud ervan over te kopiėren.
Heb ik ook overwogen maar nu had ik voor 925 euro effectief 26TB ruimte (16x1 raid6+hotspare = 15 + 5x3`raid5 = 12). Niet dat ik zoveel ruimte nodig gehad zou hebben maar stel dat ik dat had willen matchen met 2tb disks had ik er 15 nodig gehad. 15x 110-115 euro was 1650-1700 euro. Oke, dan zijn alle disks nieuw en kan je die 17-disks verkopen maar dat laatste levert mss 350 euro op (mss 20e per disk). Netto ben ik dan nog steeds veel duurder uit.

Daarnaast ben ik nog veel verder gegaan, ik heb namelijk ook de afschrijving van de disks meegenomen in de berekening. Die 2TB disks schrijven relatief hard af, het zijn namelijk nog steeds desktop/consumenten-drives die alleen het voordeel hebben in raid-setups gebruikt te kunnen worden. Voor de meesten is dat niet van toepassing dus gaan ze de prijs vergelijken met de nieuwprijs van de veel goedkopere WD-green/samsung Eco. Ben er dus vanuit gegaan dat deze 2tb's dus in 2j tijd afschrijven naar 0, dat betekend dat die 1350 euro (1700-350 euro) in ongeveer 2j is dat 675 euro per jaar.

De afschrijving op die 3tb disks is welliswaar hoger maar ik ben uitgegaan van een levensduur van 3j, waarna ze nog 20 euro opbrengen. Dat maakt de afschrijving 875 euro in 3j, nog geen 300 per jaar. Daar komt dan wel bij dat over 3j die 1TB disks echt niets meer waard zijn (wrs allemaal kapot) dus dat geeft een extra afschrijving van 120 euro per jaar. Totale afschrijving is dan dus 420 euro per jaar.

Verschil is natuurlijk dat de eerste berekening over een periode van 2j is en de tweede over 3 jaar gaat maar ook als je de eerste situatie simpelweg door 3 zou delen kom je rond de 450 euro per jaar uit en dat is ook nog altijd hoger. Komt nog eens bij dat voor evt. uitbreiding de 3TB's nu nog iets te duur zijn (65e per TB tov 55 bij 2TB disks) maargoed die 3tb's gaan zakken in prijs waardoor uitbreiding bij de 3TB's straks goedkoper zal zijn dan bij 2TB's.

Al met al heeft dit me ertoe bewogen 3tb's te bestellen en geen 2tb's.
Ik heb hem voor ¤165 kunnen kopen. Heb namelijk een Hitachi Touro 3TB "gesloopt" en de harde schijf eruit gehaald en dit type zat daar ingebouwd. :)
Misschien is het handig erbij te vermelden wat die feature-tool precies kan en waar je het kan downloaden? Ik heb aardig wat WD schijven in mijn servers maar nog nooit van die tool gehoord ;)
Het is een specifieke feature-tool van hitachi voor hitachi disks. Je kan daar de AAM (advanced acoustics management) en APM (advanced power management) aanpassen. Kortweg, de schijf stiller en zuiniger maken ten koste van wat performance - of uiteraard andersom.
Ik heb 2 weken terug ook 2 van deze disks aangeschaft vanwege dezelfde redenen/beredenering eigenlijk als jij hierboven ook aangeeft. 2 TB te duur en te krap om je data van de huidige 4x1TB Raid5 array af te halen .. dus 3x 2TB nodig, dan nu maar voor 2x 3TB gekozen. Ik moest nog een extra stap maken ook namelijk, omdat ik de data van de 4 disks aan mijn 4 poorts Areca eerst moest verplaatsen naar 1 3 TB disk, dan de andere 3 TB disk aan de controller hangen als (single) RAID disk. Data erheen kopiėren en dan de 2e disk eraan om te mirror'en.

De performance heeft mij blij verrast .. 160 MB/s sustained, burst van 500 MB/s en access time van 10,2 ms ongeveer.

2x 3 TB in RAID 1 op mijn Areca ARC1110 doet 240-260 MB/s dus bijna RAID 0 performance bij wijze van maar dan wel redundant ! Ik zal binnenkort eens een korte review maken met de benchmarks erbij.

En ze zijn inderdaad heel stil, zeker nu de 4x 1TBs flink aan de slag moesten om de data eraf te kopiėren. Je hoort de Hitachi's niet.

Mooi spul :)

[Reactie gewijzigd door Alfa90_Buttje op 7 april 2011 08:37]

Ik zit er nu aan te twijfelen om nu ook een 3 tb schijfje in mn pc te plaatsen. Mijn vader heeft er eentje in zn Dune mediaspeler gezet en is er zeer tevreden over de overdrachts snelheid. Maar hij heeft dan ook een duurdere gekocht.
Ik hoop misschien wat advies te kunnen krijgen en of de Hitachi Deskstar 7K3000 een goede aankoop zou zijn.

Bij voorbaat al bedankt,
En waar hebben jullie deze schijf aangeschaft?
Ik destijds in Duitsland toen ze geen 300 euro moesten kosten.
Als je de prijzen nu bekijkt, heb je een koopje gedaan :p