Specificaties 24" @ 1920x1080 (TN, 5ms) - Bekijk alle specificaties

Samsung Syncmaster FX2490HD Bruin Review

bn326160 7 januari 2011, laatste update op 1 februari 2011, 5.494 views

Samsung Syncmaster FX2490HD Bruin

Pluspunten

• LED Backlight
  • Full HD
  • 2 HDMI poorten
  • DVB-T Tuner
  • Mooi en dun design
  • Picture In Picture

Minpunten

• Geen DVI aansluiting
  • USB aansluiting achter beschermpaneel
  • Storende rode LED bij gebruik

Ik wou in de eerste plaats een externe monitor voor mijn MBP. Ik bedacht dat een HDMI poort wel aangenaam zou zijn zodat ik mijn PS3 in m'n kamer kan zetten sinds de Aurea (HDTV) naar zee is verhuisd en er in de living terug een CRT TV staat.
Ik heb de monitor gevonden via Tweakers. Deze monitor ben ik slechts 1 maal tegen gekomen in een winkel, dus heb ik hem ergens moeten bestellen en 1,5 weken moeten wachten.

Als er na de review nog vragen zijn, mogen deze gerust in de reacties gesteld worden.

Productpagina Samsung FX2490HD
CNet Review
Koreaanse Review (Veel afbeeldingen)

Waarom deze monitor?
Het scherm moest dus een Tuner hebben zodat deze luidsprekers ingebouwd heeft en ik geluid uit de PS3 kan horen. (Moet nog zien om aan te sluiten aan andere boxen)
Aangezien m'n ma nog 110 aan ecocheques had moest de monitor ook van LED verlichting voorzien zijn om deze te kunnen benuttigen, extra pluspunt is dus dat hij dun is en minder plaats op mijn bureau inneemt, zuiniger is en dat LED een beter contrast weergeeft.
En verder het design is ook mooi.

Inhoud van de verpakking
De monitor wordt geleverd in een platte doos waarbij de voet nog gemonteerd moet worden. Daarnaast zit er een VGA kabel en adapters om scart, component en composite toestellen aan te sluiten op de monitor. Er wordt niets van antenne, HDMI of DVI>HDMI kabels meegeleverd.
De voeding van de monitor is extern.
Verder krijg je nog de handleiding en de afstandsbediening bijgeleverd.

Ontwerp en Bouwkwaliteit
Hoe jij hem vindt is natuurlijk subjectief, maar ik vind deze monitor toch zeer strak (al verkies ik een HP of natuurlijk het Cinema Display).
Het jammere is dat hij niet gekanteld kan worden en het beeld lichtjes naar onder gebogen staat, dit waarschijnlijk omdat deze ook dienst hoort te doen als TV. Hij kan ook niet in hoogte versteld worden, enkel draaien op z'n poot.
Het paneel is flinterdun, deze neemt niet te veel plaats in, maar de poot is toch wel zon 20cm diep!
Het toestel staat zeer stevig op zijn poot, en de monitor beweegt niet wanneer er op het bureau geklopt wordt. Verder is de poot van plastic en dient het metaal als versiering, wat me niet stoort ofzo.
Er is geen ondersteuning om het scherm aan de muur te bevestigen, wat voor sommigen een minpunt kan zijn.

Beeldkwaliteit
Het beeld is zeer scherp, alleen zijn de kleuren niet te vergelijken met de MBP (welke volgens mij een IPS paneel heeft), maar na een tijdje went dat wel.
Bij eerste gebruik schrok ik van het vreselijke beeld, desondanks ik wist dat je in de instellingen moest aangeven dat er een PC aangesloten was op de HDMI poort. Na even zoeken moest ik de 'naam wijzigen' en vervolgens kiezen uit een lijst voor de optie 'PC', magisch werd het beeld bruikbaar!

Mogelijkheden en Gebruik
Aansluitingen:
Ingangen:
Antenne (Coax)
Scart
Component
Composite (niet tegelijk aansluitbaar met component zonder eerst de audio stekkers te veranderen)
VGA
2x HDMI
USB

Uitgangen:
Optische audio
Tulp audio

Welja, ik gebruik hem nu 3 dagen en vooral in combinatie met een MBP, welke een verademing is qua resolutie, ook de Dual Screen setup is geweldig, al zou ik best zonder kunnen leven :)

Omdat de MBP rechts van het paneel staat kan ik soms de monitor uitzetten terwijl ik iets aansluit een de laptop. De witte rand is touch gevoelig, en ook de onderkant ervan.
De tekst die op de rand gedrukt is, is zeer subtiel en zelfs moeilijk te lezen.
Wat me wel stoort is de rode led, welke constant aanblijft bij het gebruiken van de monitor.

PS3 werkt ook zonder problemen, al heb ik eens gehad dat de games plots geen geluid gaven (XMB wel), ik heb wat in de instellingen verandert en in de monitor de optie 'PC' geactiveerd en daarna opnieuw 'Spelconsole'.
In game(CSS) is zo'n groot scherm wel leuk en is er niets van ghosting te merken (5ms), al merkte ik ook niets op m'n HP vs19 vroeger (20ms). Verder heb ik

Er zijn ook verschillende opties qua beeld en geluid modussen. Deze zijn wel leuk en als ik 's avonds vanuit mijn bed game zet ik hem op film modus om de backlight te dimmen.
Afhankelijk van de gekozen instellingen (backlight en helderheid) kan de meter veranderen van energieverbruik (info knop; te zien in de fotro van Little Big Planet)

Vandaag heb ik ook even een DVB-T antenne gehaald en deze doet het ook goed, kwaliteit is niet altijd zuiver, maar dit is vast te wijten dat ik hem in het midden van m'n kamer heb staan met een kleine antenne. Verder maakt dit niet veel uit voor mij omdat ik dit slechts gebruik omdat m'n monitor de optie heeft en er maar 2 zenders beschikbaar zijn. Zo kan ik de tv gids raadplegen of live kijken of er een bepaald programma al begonnen is.
Eerst viel vreemd genoeg het signaal volledig weg bij het inschakelen van de MB, ook als Wifi uitgeschakeld is, dus heb ik de antenne op de deurlijst gelegd. Er is wel storing, en dit is wel irritant bij het luisteren, al heeft dit meer te maken met het signaal en de antenne.

De monitor heeft een Picture In Picture optie om het beeld van de tuner in een klein vierkantje in het beeld weer te geven, deze optie is niet te gebruiken met een andere externe bron.

Conclusie:
Dit was mijn eerste review, ik kan deze monitor ten zeerste aanraden aan mensen die op zoek zijn naar een mooi vormgegeven scherm of een kleine TV.

Heb jij ook een Samsung Syncmaster FX2490HD Bruin?

Is het beeldscherm nog aanzienlijk beter met de LED technologie in vergelijking met CCFL beeldschermen?
Ik zoek namelijk beeldscherm als TV + externe monitor voor mn laptop op mn studentenkamer.
Er komt niet veel reactie... Ik zou hem ook willen aanschaffen. Volgens mij is het beeld wel een heel stuk beter maar ik ben niet zeker. Als iemand weet waar je hem kunt bekijken, laat het me dan weten.
Ze hebben 'm in ieder geval bij de Mediamarkt in A'dam (Bijlmer Arena) voor 319 euro.
Bedankt maar dat is wat ver voor mij :*) Ik zoek eerder aan de kant van Eindhoven.
Uitgangen:
Optische audio
Tulp audio
De TV heeft geen Tulp audio uit. Wel een Jack (headphone) audio uitgang. Heb hem vorige week als tv aangeschaft, zal er binnenkort ook een review over schrijven.
quote: "Het jammere is dat hij niet gekanteld kan worden en het beeld lichtjes naar onder gebogen staat, dit waarschijnlijk omdat deze ook dienst hoort te doen als TV."
Als je dan naar de website doorlinkt, zie je toch dat hij naar boven gericht is: http://www.samsung.com/be...type=prd_detail&returnurl=#
Heb jij dan de voet omgedraaid?
Ik zou deze willen aanschaffen voor m'n pc en tv te kijken intussen. Is het een aanrader? Ik weet niet hoeveel hij voor u gekost heeft, intussen staat hij al onder de 300 euro _/-\o_

[Reactie gewijzigd door stigske op 12 maart 2011 13:48]

Volgens de specs moet je 'm wel aan de wand kunnen bevestigen: Vesa 75mm
Als je op het laatste plaatje kijkt zie je ook dat er gewoon een Vesa 75mm opgeschroefd kan worden....

En "Per ongeluk touchknoppen bedienen terwijl ik iets aansluit aan de laptop" is natuurlijk gewoon een kwestie van opletten wat je doet, dat is geen minpunt. Er zijn steeds meer schermen met touch-knoppen en daar moet je maar gewoon aan wennen :p

[Reactie gewijzigd door BlueLed op 11 januari 2011 19:41]

heb het achter paneel even afgehaald, en inderdaad ^^' aangepast :)
HOi, mooie review deze monitor ook maar eens bekijken. Speel je fps games of andere snelle games zo ja, graag je ervaring met ghosting en inputlag algehele responsiveness
Ik heb nu een oogje op sam 2443bw.=, pivot functie is makkelijk.

Maar volgens mij is er wel een muur bevestiging middels de vesa75. is een 75 mm aansluiting voor stands en muur bevestiging. Achterop je monitor zitter er bevestiging gaatjes op 75 mm afstand van elkaar (vesa75). Azerty heeft volgens mij wel een uitgebreid vervangend assortiment.
ja, ik heb geen last van ghosting tijdens CS:S of black ops (ps3). En er is ook een speciale modus voor games. Deze moet je ergens in het menu inschakelen en heb ik dus nog niet getest.

Al merk ik wel op dat aan de rechter kant ghosting is als de achtergrond zwart is en ik er met m'n muis beweeg. Links en in het midden is dit niet zo.
mooie review alleen jammer van het rooie led lampje zoiets stoort mij dus ook
Zo'n rood lampje zou mij ook heel erg storen denk ik. Is het niet af te plakken? Of werkt je afstandsbediening dan niet meer?
Het is natuurlijk geen mooie oplossing maar ik zit er aan te denken dit scherm ook te halen, en dan plak ik het liever af dan mij er aan te zitten irriteren...
de IR zit links van het lampje, dus dat zou moeten werken. Mogelijk doe ik dit wel eens, maar in de praktijk stoor ik me er toch niet zo hard aan. Waarschijnlijk omdat ik redelijk dicht van het scherm zit.
Heb hem besteld via amazon voor de prijs van 232 euro(gratis levering). Ik hoop dat het de moeite gaat zijn

[Reactie gewijzigd door stigske op 15 juli 2011 17:53]

Ik heb hem ook en hij is wel degelijk kantelbaar hoor. Best veel kracht zetten, dat wel.
Dat rode lampje irriteerde me ook nogal in het begin maar ik heb het nu al maanden niet meer gezien. Fijn dus, dat ik er nu weer op zit te letten ;(
Nu ik m'n bureau anders heb geplaatst lijkt een wall mount me wel de moeite. Even opgezocht en de FX2490HD heeft geen vesa 75mm.
Bovenste 2 zijn 58mm, onderste 2 50mm en verticaal 32mm.
Model zou WMN-2490 zijn, maar daar vind je dus niet eens iets over op de website van de fabrikant..