Intel Core 2 Quad Q8200 Tray Review

Intel Core 2 Quad Q8200 Tray

Pluspunten

• Presteert goed
  • Stabiel

Minpunten

• Lage multiplier en dus moeilijk overclockbaar
  • Onder load aanzienlijke warmteproductie

De Q8200 heeft, niet zoals de meeste processoren uit de Quad core reeks van Intel, een 45mm technologie. Hij is daardoor nog zuiniger en beter geoptimaliseerd in multimediataken (vooral videobewerkingen) en games dan de andere quadcore's. Deze quad core's maken deel uit van de Penryn-familie, die weer deel uit maakt van het tick-tack systeem van Intel. Met rekenwerk zouden deze processoren tot wel 96% beter presteren dan zijn voorgangers met 2 kernen.
Hier even alle quad-core's op een rijtje. Omdat de tabel half wegvalt heb ik hier de eigenschappen in HTML neergeplant :

Intel Core 2 Quad Q8200

ProcessornaamKern (Intel-codenaam)CPU-frequentie (GHz)Frontside Bus-frequentieCache L1Cache L2SocketArchitectuurSpecificatie nummerBijzonderheden
Core 2 Quad Q6600Kentsfield2,40 GHz1066 MHz128 kB 8 MB Socket LGA77565 nanometerSL9UMTwee E6600 aan elkaar, hoger verbruik
Core 2 Quad Q6700Kentsfield2,67 GHz1066 MHz128 kB8 MBSocket LGA77565 nanometerSLACQgeen
Core 2 Quad Extreme QX6700Kentsfield2,67 GHz1066 MHz128 kB8 MBSocket LGA77565 nanometerSL9ULtelg van de "extreme edition"-reeks
Core 2 Quad Extreme QX6850Kentsfield3,00 GHz1333 MHz128 kB8 MBSocket LGA77565 nanometerSLAFNtelg van de "extreme edition"-reeks
Core 2 Quad Extreme QX6800Kentsfield2,93 GHz1066 MHz128 kB8 MBSocket LGA77565 nanometerSL9UKtelg van de "extreme edition"-reeks
Core 2 Quad Q8200Yorkfield2,33 GHz1333 MHz128 kB4 MBSocket LGA77545 nanometerSLAMXDeze processor kan werken met zowel DDR2- als DDR3-geheugen.
Core 2 Quad Q9300Yorkfield2,50 GHz1333 MHz128 kB6 MBSocket LGA77545 nanometerSLAMXDeze processor kan werken met zowel DDR2- als DDR3-geheugen.
Core 2 Quad Q9400Yorkfield2,66 GHz1333 MHz128 kB6 MBSocket LGA77545 nanometerSLAMXDeze processor kan werken met zowel DDR2- als DDR3-geheugen.
Core 2 Quad Q9450Yorkfield2,66 GHz1333 MHz128 kB12 MBSocket LGA77545 nanometerSLAN6Deze processor kan werken met zowel DDR2- als DDR3-geheugen.
Core 2 Quad Q9550Yorkfield2,83 GHz1333 MHz128 kB12 MBSocket LGA77545 nanometerSLAN4Deze processor kan werken met zowel DDR2- als DDR3-geheugen.
Core 2 Quad Extreme QX9650Yorkfield3,00 GHz1333 MHz128 kB12 MBSocket LGA77545 nanometerSLAN3Telg van de "extreme edition" reeks.
~[p]Deze processor kan werken met zowel DDR2- als DDR3-geheugen.~[/p]
Core 2 Quad Extreme QX9770Yorkfield3,20 GHz1600 MHz128 kB12 MBSocket LGA77545 nanometerSLAN3Telg van de "extreme edition"-reeks.
~[p]Deze processor kan werken met zowel DDR2- als DDR3-geheugen.~[/p]
Core 2 Quad Extreme QX9775Yorkfield3,20 GHz1600 MHz128 kB12 MBSocket LGA77145 nanometerSLANYTelg van de "extreme edition" reeks.

Benchmarks&temperaturen

Natuurlijk mogen ook in deze review benchmarks niet ontbreken. De standaard benchmark die in elke review voorkomt is SuperPi, en eigenlijk was ik niet van plan om van deze traditie af te wijken. Ik heb niet alleen de resulaten van de Q8200, maar ook resultaten van andere CPU's, deels zelf getest, deels van officiŽle review's door Tweakers.net. Over de overklok komt straks meer.

Super Pi Mod 1.5 1M(lager is beter)
i7-2600Ki7-2600K: 9.92i7-2600K: 9.92i7-2600K: 9.92 9.92
Q8200 (oc)Q8200 (oc): 17.24Q8200 (oc): 17.24Q8200 (oc): 17.24 17.24
X6 1100TX6 1100T: 19.14X6 1100T: 19.14X6 1100T: 19.14 19.14
Q8200Q8200: 24.73Q8200: 24.73Q8200: 24.73 24.73
E4400E4400: 30.31E4400: 30.31E4400: 30.31 30.31

Zoals je ziet presteert de overgeklokte Q8200 op 3.64GHz bijna lineair ten opzichte van de Q8200, zonder overklok.

Cinebench

Ook Cinebench mag in deze review niet ontbreken. Bij het renderen van een plaatje scoort de Q8200 2.61 punten. Een screentje maar:

Temperatuur

In deze review mogen we ook de temperaturen die de Q8200 bereikt niet achterwege laten. Momenteel gebruik ik de Q8200 in combinatie met een Scythe Mugen 2 Rev. B. Deze koelt aanzienlijk beter dan de standaard koeler, die is bijgeleverd bij de aanschaf. Voor de Review heb ik deze koeler er weer even opgeschroefd. De temperaturen met de stock koeler onder load zijn aan de hoge kant, maar nog niet tť hoog. En bijna vergeten, load is bij mij na 3 uur prime95.

Stockkoeler
Idle|Laagste tempIdle|Laagste temp: 51Idle|Laagste temp: 51Idle|Laagste temp: 51 51
Idle|Hoogste tempIdle|Hoogste temp: 53Idle|Hoogste temp: 53Idle|Hoogste temp: 53 53
Idle|GemiddeldIdle|Gemiddeld: 52Idle|Gemiddeld: 52Idle|Gemiddeld: 52 52
Load|Laagste tempLoad|Laagste temp: 64Load|Laagste temp: 64Load|Laagste temp: 64 64
Load|Hoogste tempLoad|Hoogste temp: 65Load|Hoogste temp: 65Load|Hoogste temp: 65 65
Load|GemiddeldLoad|Gemiddeld: 64.5Load|Gemiddeld: 64.5Load|Gemiddeld: 64.5 64.5

Scythe Mugen 2 Rev. B
Idle|Laagste tempIdle|Laagste temp: 38Idle|Laagste temp: 38Idle|Laagste temp: 38 38
Idle|Hoogste tempIdle|Hoogste temp: 41Idle|Hoogste temp: 41Idle|Hoogste temp: 41 41
Idle|GemiddeldIdle|Gemiddeld: 38.5Idle|Gemiddeld: 38.5Idle|Gemiddeld: 38.5 38.5
Load|Laagste tempLoad|Laagste temp: 53Load|Laagste temp: 53Load|Laagste temp: 53 53
Load|Hoogste tempLoad|Hoogste temp: 51Load|Hoogste temp: 51Load|Hoogste temp: 51 51
Load|GemiddeldLoad|Gemiddeld: 52Load|Gemiddeld: 52Load|Gemiddeld: 52 52

Overklok

Ook heb ik de Q8200 een tijdje geleden een flinke overklok gegeven. Dat was wel met een extreme waterkoeler. Ik kwam tot 3.8GHz, alleen was de Q8200 toen niet meer stabiel(na 4 uur Prime95 viel hij/zij eruit.) Op 3.64GHz heb ik hem een week prime95 laten rekenen. Na die week nog steeds geen error's. Helaas hebben wij hiervoor ruim 1½ Vcore nodig gehad, anders kregen we hem niet stabiel. Omdat we niet hoger konden overklokken, kwam deels door de lage multiplier. Als je graag veel wilt overklokken, moet je niet deze processor nemen. Maar hier het screentje:

De Q8200 is een mooie processor als je een wat kleiner budget hebt, of een vervanger zoekt voor een andere processor op een socket775 moederbord. De processor loopt na 2 jaar&na heel hard gelopen te hebben nog steeds zoals hij op dag 1 liep, en dat is een pluspunt. De processor is met wat kwaliteiten toch nog wel redelijk ver over te klokken, maar daarbij moet je wel veel volt (durven) toedienen. Ik heb echter geen spijt van mijn aankoop(de aankoop van mijn ouders eigenlijk;)).

Changelog
6-1-2011
-Naam grafiek temperaturen No.2 aangepast
-Tabel bijgewerkt

7-1-2011
-Groot deel van review was weg; hersteld

To-do
-Meer benchmarks
-Tabel optimaliseren

Heb jij ook een Intel Core 2 Quad Q8200 Tray?

dat enhanced virus protection op de doos slaat natuurlijk helemaal nergens op hea? dat ligt natuurlijk maar net aan het besturingssyteem en de software die erop draait. als je er mac osx op gooit, tja dan klopt dat wel aardig ja XD
Virus protection klopt inderdaad niet, maar wat deze processor wel doet, is het zo veel mogelijk voorkomen van diefstal van data via lekkende sidechannels. Zo had Linux vroeger een probleem met de side channels, als een gebruikersnaam of wachtwoord in de database voorkwam, duurde het inloggen/foutmelding krijgen 3 seconden. als deze gebruikersnaam of wachtwoord niet voorkwam in de database, duurde de foutmelding krijgen slechts een luttele seconde. Zo kon een hacker er dus makkelijker achter komen of de naam wel voorkwam of niet in de database. Dan is het alleen nog maar een beetje alle pogingen langs lopen.

Wat dus dat 'EVP' inhoud is dat de processor alles codeert en ervoor zorgt dat er geen belangrijke info via side channels weglekt.
ok interessant (en erg handig natuurlijk). ze hebben dus waarschijnlijk voor de normale consument er maar virus protectie van gemaakt omdat ze het anders niet zouden snappen. (gelukkig koopt een normale consument een losse CPU voor op z'n mobo XD)
Ik heb geen idee waarom ze dit doen. Ik zie het praktisch nut niet van deze functie in, het is een bescherming tegen een bug van Windows, en geen virus beveiliging. En inderdaad, degene die een losse CPU koopt begrijpt dat technische praatje echt wel
Ah daarom duurt het dus bij mij 3 seconden als ik het fout typ. Dat is overigens met een i5 750.
even voor de volledigheid de M1 revisie is er ook nog. die heb ik namelijk zelf.

Ik vind de multiplier en beetje een raar gevalletje. deze kan zichzelf namelijk op ieder willekeurig moment verhogen of verlagen. als ik namelijk CPU-z aanzet schommelt hij steeds tussen de 6 en de 7. waarom? is dit een rekenfoutje van het programma of verlaagt de multiplier iedere keer als je even niets doet? ik vind het nogal raar want dat zou betekenen dat er de hele tijd een wissel van clocksnelheid is en dat is volgens mij niet erg stabiel in de zin van snelheid.

Ook lijkt het wel alsof Win7 er niet de maximale nelheid uit kan persen. alleen bij video renderen pers ik er honderd procent uit en kan ik nog prima internetten. bij het opstarten haalt ie net de 20% en kan ik makkelijk 10 miunten kofiedrinken alvorens hij helemaal geladen is. de Q8200 is zeker een prima quadje en kan z'n mannetje staan bij heel veel procesoor intensieve grappen als Pinnacle HD en Format factory. mijn Vcore ligt gemiiddeld rond de 1,2V

en dat ze tweede hands zo duur zijn komt door het feit dat er in deze prijsklasse eigenlijk geen volwaardige tegenhanger is gemaakt. de Core Ix series zijn immers veel duurder en de C2D is veel goedkoper en levert veel minder goede prestaties.
Dat komt door EIST
SpeedStep is a trademark for a series of dynamic frequency scaling technologies (codenamed Geyserville[1] and including SpeedStep, SpeedStep II, and SpeedStep III) built into some Intel microprocessors that allow the clock speed of the processor to be dynamically changed (to different P-states) by software. This allows the processor to meet the instantaneous performance needs of the operation being performed, while minimizing power draw and heat dissipation. Enhanced Intel SpeedStep is sometimes abbreviated as EIST.
ach so. ok dan. alleen wel raar dattie om de 2-3 seconden switched dan. ik kan me voorstellen dattie bij CODBO omhoog schiet bijvoorbeeld, maar tijdens Idle gaat ie niet naar beneden ofzo. dan blijft hij "stabiel" met een multiplier van 6 of 7.

deze procesoor is in ieder geval wel goed geschikt voor multitasken e.d.
Beatboxx, bedankt voor de moeite van het schrijven van een review!

Fraai ogend verhaal, maar nog niet af.
- Wat bedoel je met: " De Q8200 heeft, niet zoals de meeste processoren uit de Quad core reeks van Intel, een 45mm technologie." ? Ik kan het antwoord ook niet in tabel vinden, daar staat de Q8200 nog niet vermeld. Bedoel je dat de Q8200 de enige quad-core is met 45nm, en de overige quad-cores op 65 nm zijn? Das wel nuttig om te weten dan.
- Grafieken met temperaturen: wat is de een, wat is de ander? 2e is de Mugen? En dan met/zonder OC per grafiek? Voorstel: pas titel aan en de regels met en zonde OC vermelden.
- De Vcore van boven 1,5volt: nogal veel (zou ik zelf nooit doen). Ik vind zelf >24 uur Prime stabiel pas stabiel. Onlangs een systeem met E8600 overgeklokt dat na een ruime nacht pas weer op inlog promt stond (reboot gehad na over de 5 uur dus). Dat kan toch best rot zijn.
- 3.8GHz zou ik niet zeggen dat het geen overklokker is, dat is toch een overklok? De stepping maakt veel uit, dus of de Q820 geen goede OC'er is, zou ik niet durven te stellen zonder onderzoek op diverse modellen van de E8200. Doe er anders een CPU-Z dunp bij en mogelijk een foto van de processor (tekst) zelf. Is het een E0 of C0 revisie bijvoorbeeld?

Leuk om nog wat over Core2 te lezen, er zijn er hier diverse in gebruik en bevallen me nog prima, de i-reeks daar krijg ik hoofpijn van alle uitvoeringen namelijk. Socket 775 is duidelijk en mooi platform (geweest,dan) maar en daar beloon ik intel graag voor dit voorlopig te blijven gebruiken.

De i serie diverse allerlei sockets, oa 1156/1366, i7 was eerst alleen 1366 maae is later ook 1156 geworden), dan zit er dan weer wel, dan weer geen geen grafische kern in, of HT, de professionele versies hebben bewust bijv 1 pin minder (AMD kende de Opterons die lekker in de consumenten socket pasten, dat was leuk..). i5 en i7 is imo een nummerraadsel en een socket jungle. De c't 2010, Nr 6 heeft er trouwens een overzicht van gegoten. Even opgezocht, ze hebben ook wel/geen turboboost. Het was fijner geweest als ze nummers nummer hadden gemaakt waaruit de aan/afwezigheid van deze funcies alsmede de coresnelheid en cache waren af te leiden. En per socket anders maar een andere naam, en dan ook consequent blijven. Aan die sterren hebben we weinig, en het zou handiger zijn als AMD en intel aan dezelfde benchmakt werden blootgesteld zodat een consument weet wat ie koopt. (Maargoed de wereld is niet perfect.) In ieder geval: Lang leve S775 :-)
(nav reactie aangepast, bedankt).

Over overklokken: een hoge MP is natuurlijk handig als je Mobo een grens is. Ik ben onlangs van een matige E8500 (C0) overgegaan op een goede E8600 (E0), en in tegenstelling tot wat ik dacht blijkt mijn moederbord best hogere FSB's aan te kunnen en is de multiplier niet zo'n beperking. Maar mee eens, soms is overklokken een makkie als de MP groot is (met sommige FSB 800 celerons met hoge MP bijv.).

Best handige tabel trouwens. Lijkt wel een startpost :-)

[Reactie gewijzigd door EvertSchut op 6 januari 2011 17:03]

De Q8200 stond in eerste instantie inderdaad niet in de tabel, maar nu staat hij inmiddels in de tabel via de link. De tabel in de review is inmiddels ook aangepast. Grafiek is aangepast.

"Socket 775 is duidelijk en mooi platform (geweest,dan) maar daar beloon ik intel graag voor. De nieuwe sockets en dan wel, geen grafisch erin, of HT, is een jungle."

Maar: waarom tegenstelling?
De laatste zin snap ik helemaal niet...

3.6GHz is ook een mooie overclock, maar de Vcore die daar voor nodig is maakt het moeilijk. Met de E4400(Dual core 2.0GHz) kom ik op dezelfde snelheid met 1.2Vcore. Dat is nogal een verschil. Overklokken doe je meestal door de BUS speed te verhogen. Als je de BUS speed bij een processor met een mp van 7 met 10MHz verhoogt, wordt je CPU snelheid 70 Mhz sneller. Met een MP van 10 100 MHz sneller. Jep?

[Reactie gewijzigd door Beatboxx op 6 januari 2011 15:59]

Wat ik dan wel weer vreemd vind is dat de andere Q8xxx modellen niet zijn vermeld, zelf heb ik een Q8400 op 2,7 ghz lopen met voor de rest dezelfde specs als de Q8200. En ook op 45nm :)
Alle intel quadcore cpu's buiten de q6xxx serie zijn op 45nm, dus zo bijzonder is dat ook weer niet :P

Maar 3,8ghz is heel netjes, 3,6ghz 24/7 ook voor deze cpu, mijn q6600 draaide ook 3,6 ghz 24/7 met waterkoeling, 3,92ghz was het maximale, maar mijn toenmalige cpu-waterblock hield het niet meer bij }>
Op je onderste temperatuur grafiek staat stock cooler, maar dat moet dus aftermarket zijn.
Goede review, ****.
Nu ben ik benieuwd met welk geheugen je deze overclock heb bereikt? :)

Mooie review verder, ik heb vroeger ook veel plezier gehad van mn Q8200, alleen deze heb ik maar tot 2800 MHZ overclockt met ddr2 800. Net wat jij zegt, het is vooral de lage multiplier die het lastig maakt en het geheugen was op mijn moederbord amper stabiel te krijgen op 1200 MHZ (vandaar dat ik ook maar 8gb ddr2 had gekocht :P).
OCZ Gold XTE OCZ3XTEG2000LV6GK ;). Meteen eventjes extreem geheugen erop;). Maar dat had ik tijdelijk uit een andere computer gehaald, want mijn standaard geheugen vond t ook niet leuk;P
Aah dan snap ik het! Je had een bord dat DDR 3 ondersteunde :). Ja dan kan je die snelheden wel halen inderdaad :).
opzich is het een goede review, maar ik vind het raar dat de laagste temperatuur onder load in de tweede grafiek hoger ligt dat de hoogste temperatuur. tzou precies andersom moeten zijn :D
Ik dacht eventjes dat er geen verschil was tussen de twee coolers maar toen bleek dat je verschillende schalen had gebruikt. Misschien handig om die de volgende keer gelijk te houden. Klein detail, hoor.
Wat mij opvalt aan de hele quad-serie, is dat ze tweedehands erg duur blijven. Heb zelf een duo die ik graag zou willen vervangen, maar nieuw is bijna goedkoper.
Leuk review!
Voor de geintersseerden:

Wat betreft de overclock, mijn ervaring is dat ik met het verhogen van de vcore (niet eens zoveel) en het northbridge voltage, je een hoger overclock kunt krijgen.

Ter illustratie: Ik heb zelf een Q6600 op maar liefst een fsb van 400 mhz (ipv 266 default) lopen met een multiplier van 8 ipv 9(default)

In de praktijk draait mijn q6600 nu dus op 3.2 Ghz ipv 2.4 Ghz. Op lucht (arctic pro cooler).

Ik ben benieuwd, misschien kun je het eens proberen met de jouwe, en krijg je beter overklok waarden.

Ik moet we wel bij vermelden dat ik dat pas voor elkaar kreeg toen ik mijn geheugen van ddr2 1066 vervangen had voor ddr3 1600, en mijn bios geupdate had.

[Reactie gewijzigd door evonck op 13 januari 2011 08:08]

Zoals netjes in de review gemeld wordt gaat het overklokken met de Q8200 wat minder vanwege de lage multiplier van 7.
Als jij goed had gelezen:

Mijn punt was dat ik dus niet de multiplier verhoogd had, maar de FSB. Eerst multiplier omlaag en dan de FSB omhoog. T zelfde principe zou hij kunnen doen voor zijn processor.

T ging mij om aan te geven dat hij 'relatief' ten opzichte van zijn eigen stock snelheid, toch misschien nog een hogere snelheid kan bereiken door z'n fsb te verhogen maar zn multiplier iets te verlagen.
Ah ok dan begrijp ik wat je bedoelt.

Maar lage multiplier blijft een punt. Jij gaat van 9 naar 8. Deze heeft al 7 en moet dan naar 6. Zodat je nog weer hogere fsb nodig hebt voor een beetje redelijke snelheid.

Leuke chips op zich maar gewoon geen oc monsters.

[Reactie gewijzigd door coffeejunkee op 14 januari 2011 15:47]

Wat een geniale opmerking. Ik hoop wel dat je je ouders verteld hebt dat het opschroeven van de Vcore naar 1.5 volt best eens dodelijk kan zijn voor _hun_ processor?

Anyway, gooie review!
Ik heb het ze nog niet verteld, ik weet dat het dodelijk is, maar hij loopt wel rockystable nu;). Hij draait al ruim 2 weken prime95 stabiel;)