Microsoft Wireless Laser Desktop 7000 Review

Venator 18 september 2011, 841 views

Microsoft Wireless Laser Desktop 7000

Pluspunten

• Mooi design
  • Typed erg fijn
  • Degelijk ontwerp van toetsenbord

Minpunten

• Muis opladen werkt niet
  • Muis mogelijk wat te klein voor mensen met grote handen
  • Microsoft en Linux support

Keuze

Na een tijdje getwijfeld en geprobeerd te hebben, gekozen voor de Microsoft Wireless Laser Desktop 7000.
Een mooi design naar mijn mening en met een oplaadbare muis, dus geen gerommel met batterijen verwisselen.

Vormgeving

Het design is ge´nspireerd op de Aero interface van een ander Microsoft product, Windows Vista/7. Dat betekent dat de randen van het toetsenbord een beetje donkertransparant zijn en er een mooie chromen randje om de contouren van het toetstenbord loopt (zie ook de foto's).

Functionaliteit

Het belangrijkste onderdeel van het toetsenbord zijn natuurlijk de toetsen en hoe deze aanvoelen en aanslaan. Dit toetsenbord heeft halfhoge toetsen en benaderd daarmee een goed laptop toetsenbord, maar dan met net iets hogere toetsen. Het keyboard zelf heeft een lichte curve.

Naast de standaard toestenbord layout (US-international) zijn er ook extra toetsen aanwezig om snel toegang te verschaffentot o.a. mail, internet, VOIP applicaties en zijn er ook 3 toetsen in de transparante rand verwerkt. Bijna alle toetsen zijn programmeerbaar (uitzonderingen zijn bijvoorbeeld de volume toetsen). Mijn meest gebruikte toetsen zijn degenen voor email en media. Daarnaast hebben alle F(unctie)-toetsen een dubbele functie door middel van de F-lock toets, zoals bij meer toetsenborden gebruikelijk is.

Ergonomie

De ergonomie van het toetsenbord is voor mij prima. De muis daarentegen is minder breed dan je zou denken. Gevolg is dat, als je grote handen hebt, je pink op een randje hangt (of niet steunt op de muis) wat naar verloop van tijd kan gaan irriteren. Voor mensen met gemiddelde handen of kleine handen zou dit geen probleem moeten zijn.

Bouwkwaliteit toetsenbord

De bouwkwaliteit van het toetsenbord is zeer goed. De afwerking is heel degelijk, er zitten netjes rubber voetjes onder die niet loslaten bij schuiven en de gebruikte materialen ogen en voelen stevig aan.

Bouwkwaliteit muis

Aanvankelijk leek er niets aan de hand, tot de muis niet meer wilde opladen. Als de muis in het oplaadstation werd geplaats, ging in eerste instantie het groene Charge-lampje aan, maar al na een paar minuten begon deze rood te knipperen. Na wat rondzoeken op het internet bleek dat dit een veel voorkomend probleem bij deze desktop set te zijn en er zijn zeer veel niet geheel tevreden Microsoft Wireless Laser Desktop 7000 gebruikers. Waar het om gaat is het volgende: door een ontwerpfout kan het zijn dat de accu geen contact maakt met de inwendige contactpunten in de muis.Dit is op te lossen door ˇf zelf aan de slag te gaan ˇf de set bij Microsoft aan te melden voor vervanging. In mijn geval heb ik hem aangemeld en een nieuwe set gekregen, echter geen Microsoft Wireless Laser Desktop 7000. Deze zijn inmiddels zelfs uit productie genomen waardoor een gelijkwaardig alternatief ontbreekt in de Microsoft catalogus, want er zijn geen andere desktopsets met oplaadbare muis. Op dit onderdeel heb ik daarom ook de laagst mogelijke score gegeven. Het gaat om een ontwerpfout die bekend is en er kan geen passend alternatief worden aangeboden vauit Microsoft. Ik raad mensen dan ook aan die dit tegengekomen zijn met hun set, de set gewoon bij het verkooppunt in te ruilen voor een alternatief van een ander merk (want ook de sets die nu nog in de winkel liggen hebben vrij waarschijnlijk dezelfde ontwerpfout) of geld terug te vragen.

Drivers en ondersteuning

Drivers zijn zoals je mag verwachten: naadloos op een Windows 7 systeem. De ondersteuning is in zoverre goed dat naast de nodige artikelen op de MS knowledgebase ook het contact met Microsoft Direct Services erg netjes per mail verliep pver het geconstateerde probleem. Er werd mij de keuze geboden om in het Microsoft Hardware prodcutaanbod een vervanging te kiezen, ook als dit geen toetsenbord of muis was (Wireless Presenter of webcam had ook gekund).

Onder Linux werken overigens de multimedia toetsen en dergelijke niet.

Een mooi product met helaas een muis die niet mee kan in de kwaliteitsbeleving van het toetsenbord in dezelfde set en dit zelfs zo overschaduwt dat ik spijt heb gekregen van deze aankoop en waarschijnlijk een product van een concurrent zal gaan aanschaffen.

18-09-11: Helaas is de 0 van het numerieke gedeelte gesneuveld. De bouwkwaliteit is dus niet zo hoog als mijn oude Logitech G15 die ik veel langer in gebruikt had. Dit, tezamen met de muisperikelen heeft mij doen besluiten deze set met pensioen te sturen, na nog geen jaar gebruik ten gunste van een Logitech setje (waarschijnlijk 5500 MX set of losse K800 met MX muis)

Heb jij ook een Microsoft Wireless Laser Desktop 7000?