Specificaties 2.1-set met een totaal vermogen van 32 Watt RMS - Bekijk alle specificaties

Logitech Z-3e Review

Beatboxx 5 januari 2011, laatste update op 5 januari 2011, 3.355 views

Logitech Z-3e

Pluspunten

• Weinig ruis bij laag volume
  • Mooi vormgegeven
  • Aansluiting voor koptelefoon aan de voorkant

Minpunten

• Veel ruis bij hoger volume
  • Onderdelen lijken soms nét iets te klein
  • Subwoofer stopt erg snel met geluid.

Mid- en hoogweergave Score: 3
Basweergave Score: 4
Film/gameweergave Score: 4
Muziekweergave Score: 4
Logitech Z3

Halverwege vorig jaar kocht ik deze speakerset, omdat de boxen die aan mijn monitor vast zaten echt te laag presteerden. Mijn eerste indruk toen ik het pakket van de postbezorger ontving was "zwaar". Omdat 100x zwaar schrijven in deze review natuurlijk niet erg spannend zal zijn, schrijf ik ook maar wat over mijn latere indrukken. Dit is een 2.1 speakerset, wat inhoud dat er twee tweeters (speakers voor hoge tonen) en één subwoofer (speaker voor lage tonen) aanwezig zijn. Dit zorgt vaak voor een beter geluid dan conventioneel stereo geluid, wat uit twee speakers bestaat.

Geluidskwaliteit

Geluidskwaliteit is het belangrijkste, en het enige punt waar speakers in moeten uitblinken. Uiteindelijk koop je ze toch om lawaai te maken. De z3 bestaat uit 3 boxen, 2 boxen voor op je bureau, en een subwoofer die onder mijn bureau staat.

Subwoofer

Gelukkig heeft deze subwoofer aan de achterkant een knopje om de geluidsintensiteit mee af te stellen. De 23W die deze subwoofer heeft is ruimschoots genoeg om flink lawaai mee te maken. 25% van de subwoofer is in de praktijk al ruimschoots genoeg. Ik ben nog nooit muziek tegengekomen waarbij ik hoger dan 50% moest gaan voor goed geluid.

De 2 Boxen

Deze twee 8.5W boxen zorgen voor de hogere tonen. De geluidskwaliteit die eruit komt tijdens een gewoon muziekje is zeker voldoende. Echter lijkt hij problemen te hebben met afspelen van hoge tonen. Testjes bleken uit dat bij tonen hoger dan 16.7KHz, de Z3 onhoorbaar wordt. Opzich is 16.7KHz al behoorlijk hoog, maar bij sommige muziek hoor je dat de hoge tonen worden afgekapt. Ook deze boxen kunnen behoorlijk hard, maar bij meer dan ½ van de regelschijf, hoor je de ruis veel te duidelijk, en dat is een minpunt. Wat mij betreft hoeven boxen niet kogelhard, maar als ze hard kunnen, moeten ze met harde muziek nog steeds goede kwaliteit leveren. Als boxen dat niet kunnen leveren op die geluidssterkte, laat ze dan ook niet zo hard gaan.

Features&aansluitingen

De logitech boxen hebben 3 aansluitingen achterop de subwoofer; eentje voor de voeding, een kabel naar de computer en een kabel tussen de boxen&de subwoofer.
Logitech heeft gekozen voor een 3,5-mm aansluiting, iets wat tegenwoordig standaard lijkt te zijn bij computergeluid. Echter kan dit voor lastigheden zorgen, wanneer je de Logitech wilt aansluiten op een versterker of een stereo.
Op de draairegelschijf voor het volume, zit een aansluiting voor een koptelefoon, een zeer handig iets. Als je gaat gamen en je zet je headset op, hoef je daarvoor niet achter de computer te gaan zitten sleutelen, maar plug je hem gewoon in het apparaatje op je bureau. Verder heeft de Z3 weinig bijzondere, nuttige of opvallende extra's.

Design&vormgeving

De speakers vind ik zeker niet lelijk, en staan niet verkeerd naast een beeldscherm. Alleen heb ik soms het idee dat sommige onderdelen van de speakers nét niet goed aan elkaar aansluiten, en de afmetingen hier en daar nét niet kloppen. Dat is slordig. Hoewel de subwoofer erg robuust oogt, stopt de muziek bij de kleinste schokjes met spelen(voet komt er tegenaan bv). De uitdrukking "schijn bedriegt" past dan ook volledig bij de subwoofer.

De Logitech Z3 geeft voor zijn prijscategorie zeer aanvaardbaar geluid, maar als je het volume harder zet, begin je de ruis te hard te horen. Tonen boven 16.7KHz worden afgekapt, en een tikje tegen de subwoofer is genoeg voor het stoppen van de muziek. Aan de andere kant is de ruis bij een lager volume bijna onhoorbaar, en zijn de speakertjes mooi vormgegeven, en ook de aansluiting voor een koptelefoon is erg handig. Als ik weer nieuwe speakers zou moeten kopen met een low-budget, zou ik waarschijnlijk weer voor de Z3 gaan.

edit:
5-11-2011 16:16: Layout

Heb jij ook een Logitech Z-3e?

table=100%]
[tr]
[th=,,center,bottom,,http://i51.tinypic.com/33csvp4.jpg,,,20px]
[/th]
[/tr]
[/table]

je mist nog een haakje open " [ "

voor de rest mooie review, maar toch ga ik liever voor wat zwaardere boxen :)
Ik snap niet waarom je nu van 3* maar 2* bent gegaan...
Ik vind je review toch minimaal 3* waard.

Al zou ik zelf liever voor andere speakers gaan (net als ^^), zoals bijvoorbeeld de Z-2300.
En helemaal mooi voor aan de pc, de Z-5500, heb hem zelf ook :+ .