Turtle Beach Ear Force HPA2 Review

Lampuhkap 4 januari 2011, laatste update op 4 januari 2011, 270 views

Turtle Beach Ear Force HPA2

Pluspunten

• Stevige bouw
  • Mooie materialen
  • Verwijderbare microfoon
  • Lang draad

Minpunten

Features Score: 5
Helaas helaas, mijn vorige headset was aan t sterven. Een Speedlink Medusa 5.1 NX. Die had na een fors aantal valpartijen een scheurtje in t rubber en wat rammelend plasic. De bouwkwaliteit liet ook nogal wat te wensen over, dus dr moest een nieuwe komen.

Aangezien ik wel een beetje in dezelfde prijsklasse wilde blijven als de NX heb ik eens rustig t internet afgespeurd naar iets leuks met de wensen die ik had. Namelijk:

5.1, lang draad en een mic. Verder een beetje fatsoenlijke basweergave.
Na een hoop googlen en reviews bekeken te hebben kwam ik o.a hier op GoT een review tegen van Wiethoofd over de Turtle Beach Ear Force HPA2. Ik kende Turtle Beach alleen van de geluidskaartjes en zelfs daar had ik geen ervaring mee verder.
Maar goed, proef op de som genomen en m in huis gehaald om te kijken of t wat was.

Verpakking:

Headset zit in een stevige blisterverpakking die je open moet knippen/snijden. Dr staat een beetje vreemd kijkende dude op de verpakking, daar moet je maar gewoon niet op letten.

Inhoud:

In de verpakking zit de headset, splitterkabeltje, manual met stickertje en een microfoon en het kleine volumekastje/versterkertje.

Headset:

Headset ziet er stevig uit. Voelt goed en is vrij zwaar. Ik vind m klein ogen, maar dat is best gezichtsbedrog. Voordeel is wel, in mijn ogen athans, dat het ding voor t grootste deel uit metaal bestaat. Vind t echt een mooi ding. Links zit de kabel en t gaatje voor de mic. Aan t eind van de kabel zit een soort DIN connector. Hier hebben ze best over na gedacht vind ik zelf. Tis net zoiets als bij de Xbox controllers, als er teveel druk op de kabel staat, schiet ie daar los, ter bescherming van t hele spul. Slim, dit had de NX niet en daardoor is ie we zo enorm vaak gevallen waardoor ie gestorven is.

Microfoon:

Microfoon is een simpel ding met een 2,5mm jack aansluiting. Ding is lekker flexibel en er zit een soort schuim aan t uiteinde. Geen idee of ie goed zn werk doet, heb m er momenteel niet aan zitten.

Volume-kastje/versterkertje:

Ook hier weer stevig en mooi uiterlijk. Klein blauw ledje erin wat er leuk uit ziet. In t donker verlicht ie de volumeknopjes NIET. Jammer, maar kan er mee leven. Hier zit aan het begin de DIN aansluiting en aan t einde zitten alle 3,5mm jacks en een USB aansluiting. De USB zit er om het spulletje van sap te voorzien. Dit had ik op de NX ook, dus daar heb ik verder geen last van.

Gebruik:

Ik heb zelf een vrij klein hoofd, dus pasvorm is daarom vrij belangrijk. Ook heb ik niet al te grote oren. Allebei de dingen zijn hierbij geen probleem. De hoofdpand is van t type dat zichzelf aanpast aan de grootte van je hoofd en de oorschelpjes zijn groot genoeg om net over mn oren heen te gaan. Verder zit het hele ding erg lekker en heb ik er tot nu toe iig geen last van gehad.

Geluidsweergave:

Ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast ben met de geluidsweergave. Moest even in de settings pielen van windows en creative (ik gebruik m op een XFI Extreme Gamer). Basweergave is zeker wel goed te noemen. Ik heb er tot nu toe Johhny Cash, Thunderdome _O_ en Opgezwolle mee geluisterd en alle soorten speelden heerlijk weg. Films en concertjes (Disney's Cars, de nieuwe Robin Hood op BR en Star Wars in Concert) klinken allemaal erg lekker. Aanrader is wel om de muziek niet in nep-surround af te spelen, want dat klinkt dan weer niet.
Goeie bass, goeie mid, goeie high. Ik ben tevreden :D

Gaming:
Met gamen nog niet geprobeerd. Dit voeg ik later nog toe.

Conclusie:
Als je op zoek bent naar een goeie 5.1 headset met goeie basweergave en degelijke bouw, dan is deze zeker wel aan te raden.

Heb jij ook een Turtle Beach Ear Force HPA2?