Specificaties DLNA -support, 1TB - Bekijk alle specificaties

WD TV Live Hub 1TB Review

-Vasa- 6 juni 2011, 13.556 views

WD TV Live Hub 1TB

Pluspunten

• 1TB HDD reeds aanwezig
  • Intuïtieve UI
  • Regelmatige firmware updates
  • Ondersteuning van grote hoeveelheid video-formaten

Minpunten

• Afwezigheid usermanual, fysiek als digitaal op apparaat zelf

Geluidskwaliteit Score: 4
Reden van aankoop
Ik wou reeds een tijdje een degelijke mediaplayer, voorheen moest ik steeds een kabel van mijn pc tot mijn televisie leggen, wat onhandig was en niet zo veilig voor zowel mijn pc als tv. En aangezien er enkel een HDCP uitgang was, kwam het geluid niet van dezelfde richting als het beeld.

De WD TV voldeed aan al mijn eisen, voorgeïnstalleerde harde schijf van 1 TB, ondersteuning van een breed sprectrum aan formaten.
Reviews die ik las, onder andere op Tweakers, gaven aan dat het toestel goed was in alles wat ik belangrijk vind. En minder scoorde op wat ik vrijwel compleet onbelangrijk vind. (Geluid, netwerksnelheid bij het overzetten van bestanden, automatisch verzamelen van metadata e.d.)

Uitpakken
Eens het pakket was aangekomen ging ik snel over tot het uitpakken en aansluiten van het toestel.
In het pakket zat de WD TV, een netstroom adapter en een afstandsbediening met batterijenn en een snelgids.
Wat er niet bijzit is een HDMI kabel of netwerkkabel. Voor mij echter geen gemis.

De bijgesloten snelgids is vrij beknopt, maar duidelijk voor een beginner. 4 van de 6 stappen wijzen erop hoe je correct de kabels aansluit.
De andere stappen zijn een link naar de WD Discovery tool en een aanwijzing dat je de afstandsbediening op het toestel moet richten.

Ingebruikname
Onmiddelijk werd ik er op gewezen dat er een firmware update was die ik prompt installeerde.
Na de firmware update kreeg het toestel geen ip adres meer toegewezen door dhcp server in mijn router. (Belgacom B-Box) Hierop herstarte ik het toestel nogmaals, alsook de router en hierna weer het toestel om te kijken of het dan wel zou lukken. Dit was niet het geval dus heb ik een fixed ip ingesteld. Dit ging vrij vlot aangezien het menu van de WD TV duidelijk in mekaar steekt.

Tijdens de tweede week dat ik het apparaat had, en al een deel van deze review had geschreven is er een nieuwe firmware update gebeurd, naar 2.03.24 deze keer. Persoonlijk vind ik het zeer goed dat er regelmatig updates uitkomen. Dat daar dan steeds een risico bij is dat het foutloopt vind ik minder erg, het is voor mij belangrijker te weten dat de makers bezig zijn om het apparaat beter te maken.
De belangrijkste verandering die ik merk is dat de informatie over de ondertiteling en audio-track nu linksbovenaan worden getoond in plaats van centraal in het scherm. Niet superbelangrijk, maar toch leuk als je een aflevering van een serie wilt bekijken die onmiddelijk start.

Inmiddels had ik ook de Wd Discovery software geïnstalleerd. De mogelijkheden hiervan zijn redelijk beperkt:
Je kan de WD TV mappen naar een schijf zodat je makkelijk je bestanden kan overplaatsen.

Er is ook een beheer pagina die je kan bereiken door naar het ip adres van je WD TV te surfen.
Het standaard wachtwoord staat zover ik weet nergens vermeld, maar is makkelijk te raden (admin).
Hier heb je ook een virtuele afstandsbediening, persoonlijk zou ik het aangenaam gevonden hebben indien ik de keys van de afstandsbediening anders kon instellen, maar een echt gemis is het niet. De afstandsbediening doet immers wat het moet zonder complexen.
De andere features zijn het veranderen van je admin-wachtwoord, het opzetten van een twonkyserver en het aanmaken van accounts bij online content diensten (blockbuster, mediafly, etc)

Overzetten bestanden
Nadat de WD Discovery een schijfletter had toegewezen aan de WD TV ging ik over tot het plaatsen van enkele bestanden.
Dit ging zeer langzaam, zoals reeds beschreven in de review van Tweakers. En zoals ik reeds heb aangegeven stoort dit mij niet in het minste. Dit was immers de perfecte gelegenheid om te testen hoe goed het toestel werkt terwijl bestanden worden overgeplaatst, en dit ging zeer goed, geen haperingen in beeld of geluid.

De Mochi interface
Navigeren in de mediaspeler is vrij eenvoudig en alles zit waar ik het verwacht. Er zitten een hele boel afbeeldingen in om de standaard background te wijzigen en deze zien er redelijk mooi uit, zonder dat ze de aandacht gaan opeisen.

Metadata wordt niet automatisch verzameld zoals vermeld in de review, maar wat wel handig is, eens je in een bepaalde map bent met al je bestanden kan je een view selecteren dat je een preview van clip ziet.

Het afspelen van films
Vrijwel alle videobestanden die ik heb worden vlot en correct afgespeeld. Ondertiteling werkt, alsook de verschillende audiotracks.
Ik had enkel een probleem met een bluray rip van een concert die gebruik maakte van de ogg-vorbis codec voor geluid, het geluid liep niet synchroon met het beeld en er waren veel hiccups in. Aangezien dit maar één film is, is het voor mij niet echt een zwaar probleem, maar mischien interessant voor andere mensen om te weten.

Het afspelen van audio-bestanden en weergave van afbeeldingen
Qua formaten heb ik enkel .flac en .mp3 geprobeerd, maar werkt vlekkeloos. Dit is voor mij niet de belangrijkste functie, dus uitgebreid heb ik dit niet getest. De albumcover wordt getoond in de mapstructuur indien je een afbeelding in de map hebt geplaatst. Ook worden automatisch je bestanden uit verschillende onderliggende mappen met namen zoals CD1 en CD2 als één album gezien. Dit kan handig zijn, maar is vervelend als je naar een conceptplaat wilt luisteren, zoals The Wall, wat ik aan het doen was. Het is redelijk eenvoudig op te lossen door je bestanden niet terug van 01 te nummeren in andere cd's.
Eens je iets aan het afspelen bent, ben je niet verplicht in dit menu-onderdeel te blijven, je kan nog steeds door de andere menu's navigeren.

Internetvideo diensten en andere services
Ik heb snel even gekeken hoe goed het bekijken van Youtube filmpjes werkte, en dit ging al bij al redelijk vlot. Je kan de numerieke toetsen op de afstandsbediening gebruiken zoals de knoppen op een gsm, behalve dan dat eerst een cijfer wordt getoond in plaats van een letter. Handiger lijkt me dat dit aan de context wordt aangepast en eerst de letters getoond worden. Eens je dit gewoon bent, gaat het redelijk vlot.
Jammer is dat veel video's op Youtube blijkbaar niet beschikbaar zijn als je deze wilt bekijken vanop een mediaplayer. Ik heb het niet nagekeken omdat ik niet van plan ben deze functie veel te gebruiken, maar ik hoop dat je de informatie van je user-agent kan aanpassen zodat je dit kan omzeilen.
De kwaliteit van filmpjes die je kan zien is in ieder geval aanvaardbaar en alles loopt vlot.

De andere diensten zoals facebook, e.d. lijken mij compleet overbodig in een mediaplayer, mensen die willen dat dit soort zaken goed werkt gaan meer plezier beleven aan een htpc denk ik.

Na meerdere maanden gebruik
Inmiddels heb ik het toestel nu bijna een half jaar en ik ben er nog steeds zeer tevreden over.
Er worden regelmatig firmware updates uitgebracht waarmee ik nog nooit problemen mee heb ondervonden, al is dat niet bij iedereen zo als je het forum-topic leest.
Er worden steeds meer online diensten toegevoegd aan de services, op dit moment zijn de services die je kan bereiken via de wd tv:
-accuweather
-mediafly
-picasa
-tunein radio
-youtube
Ik "gebruik" in feite enkel accuweather dus veel over deze diensten kan ik je niet vertellen behalve dat ze er zijn.

Een andere recente toevoeging zijn een aantal games, zeer eenvoudige games die je in feite op de meeste telefoons ook kunt spelen (varianten op bejeweled, memory games, sudoku e.d.), leuk voor even en mischien handig als je een aantal kinderen moet bezighouden maar je mediaspeler enkel vol staat met horror, maar zeker geen games die je uren blijft spelen met enkel een afstandsbediening.

Heb jij ook een WD TV Live Hub 1TB?

Reviews door de redactie

Kun je aangeven wat je van de webinterface vind? Is het bijvoorbeeld mogelijk om vanuit hier muziek te selecteren om deze te laten afspelen door de player? Dus het zonder TV besturen van je WD TV Hub.
De webinterface heeft maar een zeer beperkte functionaliteit. Je zou via de webremote het toestel kunnen besturen, maar dan heb je nog steeds een tv nodig.
Zonder TV kan je het toestel niet besturen, alvast zeker niet op een voor de hand liggende manier.

Wel kan je een twonkyserver activeren, ik heb het zelf nog niet geprobeerd, maar er wordt een link gegeven naar http://www.twonkymedia.com/ indien je daar meer info over zou willen. Ik vermoed dat dit in de richting gaat van wat jij zou willen.

[Reactie gewijzigd door -Vasa- op 4 januari 2011 17:50]

Goeie review!
zou je nog eens willen testen hoe de bekende "Bird scene" op de WD Live Hub loopt?
Daar ben ik wel benieuwd naar!
Heb het Bird_42_MBit_ABR_(+-1.5 MBit).mkv 109.6 MB bestand genomen en dat loopt zonder (zichtbare) haperingen. En dank om mij er aan te doen denken, is leuk bestand om mee te kunnen opscheppen als er even mensen langskomen. :)

[Reactie gewijzigd door -Vasa- op 18 januari 2011 00:35]

Hoe speelt hij HD 1080P etc af??
Heb nog maar één probleem gehad met 1080p content en dat was in combinatie met gebruik van ogg vorbis audio, voor de rest nog geen enkel probleem met 1080p content gehad.
1. Ja, zowel met een iso bestand of met een video_ts folder lukt dit zonder problemen. Handig vind ik dat hij ook vraagt voor deze zaken of je wilt verdergaan waar je gestopt bent, of ie terug van het begin moet beginnen.

2. Heb geen NAS staan, dus geen ervaring mee jammer genoeg.
Dank voor je reactie. Uiteraard kon ik niet wachten en heb ik het ding moeten aanschaffen. Ik kan maar een ding zeggen GEWELDIG!!!

Inderdaad kan ik nu dvd iso's zonder enig probleem afspelen.
Hij speelt zaken af die ik via de pc vaak niet eens afgespeeld krijg omdat er weer eens een codec mist.

Met de lacie networkspace 2 weet hij ook prima raad. Ik kan gewoon alle shares benaderen en nu staat hij mijn muziek collectie te synchroniseren, helemaal zonder tussenkomst van mijn computer.

Ik weet nog niet hoe snel hij is kwa bestanden oversturen, maar dat test ik later nog.

Dit apparaat doet alles wat ik eigenlijk van mijn PS3 verwachtte (qua media afspelen dan)
Goede duidelijke review.

Heb echter één vraag :
Kun je eenvoudig snel door je (muziek) verzameling browser (bijvoorbeeld in één keer naar de letter M springen), zonder eerst oneindig vaak op de scroll knoppen te moeten drukken ?
Stel je hebt > 1000 muziek bestanden en wilt naar een track titel halverwege het alfabet, kun je daar snel en eenvoudig komen.
Heb het net even getest en het lijkt niet mogelijk te zijn, of toch niet met de afstandsbediening alvast.
De views voor muziek zijn hetzelfde als films en je kan er enkel door navigeren door een volgende map/file te selecteren of te kiezen voor next/previous-page.
Hoi hoi,

Dank voor je review,

Ik ben nieuwsgierign naar twee dingen:

1. speelt deze DVD menu's af als je een iso of een video_ts folder opent?

2. hoe doet deze het met een Lacie nas? Ik kon met een ander apparaat geen folders zien en benaderen. Iemand hier ervaring mee?
hoe komt het dat data overdracht zo traag is?
er zit toch een gigabit ethernet poort in..
je bbox zal dit wrs niet hebben, en je pc mss ook niet?

kan je een toetsenbord aansluiten op die usb poorten?

[Reactie gewijzigd door daandj op 17 september 2011 16:46]

Data-overdracht is traag door een processor die niet snel genoeg is hiervoor. Dit staat ook in review van Tweakers zelf. :) reviews: WD TV Live Hub

Je kan er een toetsenbord op aansluiten, maar in de praktijk heb ik dit nog nooit nodig geacht.
Ik gebruik de WDTV Live Hub nu ook een half jaar en ben zeer tevreden over. Draai de vrij stabiele 2.07.17 (weliswaar met de screensaver audio bug maar als je m op het wdtv logo stand zet is er niks aan de hand).

Ik gebruik m met name voor video: mkv, mp4, avi 720p met en zonder losse .srt of ingebakken ondertiteling dit werkt top! Nadeel is wel dat je films (geen series) 1 voor 1 kan voorzien van metadata (beschrijving, jaartal, genre, afbeelding en background images) daarvoor moet je de films wel op deze manier noemen bijv. 'avatar.mkv' of beter nog 'avatar (2009).mkv
Voor series bestaat overigens wel deze tool.

Foto's en audio gebruik ik nauwelijks maar wil nog wel voor audio met name ook gaan gebruiken.

Ook ben ik zeer blij met de Internet services zoals Shoutcast radio, TuneIn Radio waar je ook in beide favoriete zenders kunt bewaren. Daarnaast is Flingo (met o.a. TED.com), Deezer, Flickr, Picasa en YouTube ook leuk. Jammer is wel dat YouTube niet standaard in HD te zien is maar als je de gratis ZappoTV app gebruikt kun je 720p HD videos wel op je WDTV tonen.

Als je een smartphone (iPhone) of iPad hebt dan kun je ook YouTube en dergelijke internet services met je iphone/ipad snel op zoek naar een video en dan vervolgens op je WDTV weergeven (mits je in zelfde wifi netwerk zit).

[Reactie gewijzigd door funrider op 12 november 2011 12:12]

Enkele vraagjes:

1) hoe heb je de WD TV Hub aangesloten aan je tv? Loopt Audio en video gewoon via een HDMI kabel? Is er een lag tussen audio en video op te merken?

2) je zegt dat metadata niet automatisch wordt verzameld, is het dan makkelijk manueel te doen?

3) is het mogelijk bestanden van een usb schijf direct te kopieren naar de WD Hub ipv over het netwerk?

4) Bestaat er een mogelijk dat de WD Hub automatisch je video library "op orde brengt" (dubbels verwijderen, indelen in mappen, nieuwe bestanden automatisch in een juiste map steken...)

bedankt!
Sorry voor het late antwoord:

1: Ik heb hem aangesloten via HDMI, dus zowel audio als video. Is er geen lag op te merken.

2: Het is redelijk makkelijk te doen, al hangt dat gedeeltelijk af van je naamgeving. Zoals bij de meeste spelers of library tools is het de bedoeling dat je enkel de naam van de film als bestandsnaam hebt, dan wordt hij vrijwel meteen gevonden. Anders moet je de zoekterm aanpassen, wat ook wordt aangeboden als er niets gevonden wordt.
Je moet dit echter wel per film doen. Op zich niet zo vervelend eens je het voor de eerste keer gedaan hebt.

3: Ja, dat is mogelijk. Zelf heb ik het nog niet geprobeerd aangezien ik niets van films op usb-schijven bewaar. De USB-poort zit vooraan, dus dit moet ook lukken zonder dat je achteraan de speler moet liggen prullen.

4: Neen, maar aangezien je de speler kan mappen naar je pc, kan je dit laten doen vanop je pc door een tool die op je pc draait.

Hoe zit het met Windows Live ID. Als ik dat namelijk op mijn pc geinstalleerd laat, dan kan ik mijn shares via mijn WD TIVE LIVE niet benaderen. Hoe zit dat bij deze WD TIVE LIVE HUB?
Wat bedoel je precies? Windows Live ID is een account die je kan gebruiken voor verschillende Windows Live diensten. Buiten het woord "Live" hebben beide niet veel met mekaar te maken.
Als je me laat weten wat je precies bedoelt en het niet te veel moeite is, wil ik het gerust even testen deze week.