Specificaties 15,6" (1366x768), 320GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Asus K52F-EX575V Review

taeke18 1 januari 2011, laatste update op 1 januari 2011, 7.982 views

Asus K52F-EX575V

Pluspunten

• Full HD playback
  • Zeer stille laptop
  • Laptop CPU doet niet veel onder aan snellere desktop CPU

Minpunten

• Plaatsing van de 0 op het numlock
  • Inkijk hoek is niet perfect

Hallo tweakers, dit zal 1 van mijn eerste reviews zijn heb enkele eerder geschreven maar deze zal 1 van de serieusere zijn.

Natuurlijk zal alle input welkom zijn mocht er een benchmark ontbreken die u graag zou willen zien dan kan dit natuurlijk geregeld worden.

Logboek:
  • Start review 01-01-2011
To Do list:
  • 3d mark vantage
  • Games: Crysis, Dirt 2 en meer.
Hardware Specificaties:
  • i3 370m @ 2,4ghz ( dual core, maar hyperthreaded)
  • 3gb ddr3 ram @ 1066mhz (1x 1gb(Hyundai Electronics) + 1x 2gb(ASint Technology
  • AUO - AUO26EC (Monitor)
  • Seagate Momentus 5400.6 320325
  • Atheros AR9285 (WiFi B/G/N)
Specs vermeld op de laptop zelf.

De review:

Om te beginnen hebben we natuurlijk de look/design van de laptop. Wat als eerst opvalt is de afwerking van het plastic rondom het toetsenbord en de trackpad. In tegenstelling tot de standaard bij laptops waarbij dit compleet glad is, is het bij deze laptop wat verfijnder door een patroon er in te hebben voelt het warmer aan, minder glad en koud. hierdoor voelt dit aangenamer aan wanneer er op getypt word. Ook word hier hand afdrukken door vermeiden. Ook is de laptop aan de bovenkant met een glans laag afgewerkt.

De glanzende laag van de laptop.

Wanneer er verder word gekeken naar het toetsenbord komt men er achter dat deze veel weg heeft van de standaard Apple keyboard. Ik moet eerlijk toegeven dit is "gejat" van Apple maar is zeker een plus punt. Wat in veel reviews( review consumenten bond ) word vermeld is dat dit toetsenbord niet fijn zou werken, hier wil ik absoluut het tegendeel in melden. Het toetsenbord heeft de toetsen ver van elkaar verwijderd waardoor dezen heel makkelijk zijn voor mensen met te grote handen ( Mijn groep ). Wel moet er gemeld worden dat het numlock deel 1 nadeel heeft. De kleine 0 key. Deze is totaal anders dan een standaard toetsenbord, door het klein zijn en het onder de 2 zitten wil nog wel eens op het pijltje naar rechts geklikt worden. Des al niet te min is dit een zeer fijn toetsenbord om op te typen tenzij hij voor veel Excel werk zou moeten werken hier is de numlock toch niet erg geschikt voor door de plaatsing van de 0 key.

Het keyboard dat verdacht veel op de apple toetsenborden lijkt.
Het numlock met de vervelend geplaatste 0 knop.

Het trackpad is 1 van de best verwerkte onderdelen van deze laptop, deze is perfect in de laptop geplaatst zonder dat er iets te zien is dat hij er zit! Ook is de linker en rechtermuisknop als 1 knop geplaatst. Het trackpad bevat weer de standaard Asus tools zoals scrollen met 2 fingers waarvan horizontaal en verticaal, en handpalm proof! Onder het trackpad zijn de leds geplaatst die de status van o.a. netstroom, hdd, WiFi en nog enkele opties vermeld.

Het trackpad.
Leds geplaatst bij trackpad.

De aansluitingen zijn zorgvuldig gekozen, aan de rechterkant zit 1 USB poort, Gigabit Ethernet poort, power plugin, Multy card reader en natuurlijk de DVD drive. Aan de linker kant is gekozen voor, 2x een usb poort, HDMI, VGA (D-SUB), heaphone out, microphone, exhaust in en een kensington protection slot.

Exhaust.

Het scherm is met een glans laag afgerond, dit geeft het voordeel dat het een heel mooi helder beeld geeft, dit komt ook mede door de led backlight. Daarintegen is dit scherm heel slecht voor zonlicht, het scherm is zeer gevoelig voor zonlicht.

Het scherm.

Aan de onderkant is IPV meerdere kleppen waar de hardware onder zit die vervangen kan worden, zit er hier 1 grote klep die los geschroeft kan worden.
Dit geeft natuurlijk veel voordelen zoals meer werkruimte, en minder schroeven waardoor een grootschalige upgrade qua geheugen en opslag minder schroefwerk heeft. Ook lijkt de onderkant hierdoor een strakkere afwerking te hebben.

Aan de voorzijde is gekozen voor 1 grote grill waar koele lucht naar binnen kan gaan, aan de onderkant is hier weinig of niets voor te vinden. Dit heeft veel voordelen waaronder dat hij veel lucht in kan laten. Het nadeel hier aan is dat wanneer hij op een notebook kooling stand word gezet, dit de koeling weinig zal gaan bevorderen.

Aan de achterzijde is slecht de accu te vinden.

Op het scherm is gekozen voor een VGA(640x480) webcam, deze heeft voor zijn doel een redelijke qualiteit(bijaanvraag kan hier verder op in gegaan worden).

Benchmarks & Results:

Wat natuurlijk als eerste benchmark binnenkomt is de becijfering van windows zelf, deze is niet helemaal toe te passen maar is toch een leuke indicatie. Realtime ingame benchmarks zeggen toch veel meer over deze eigenschappen dan windows kan.

Windows marks.

Dan gaan we natuurlijk starten met de processor, onder de motorkap van deze laptop zit een dikke Intel I3 370m, een van de snelste 3xxm varrianten op de markt aanwezig. Het enige verschil met een vergelijkbare I5 4xx serie is dat de I3 niet over Turbo Boost technologie bezit.
Toch weet de I3 hoge ogen te scoren en mooie resultaten te behalen. Ondanks het feit dat deze cpu een Laptop cpu is, is deze toch nog geklockt op 2,4ghz met 3mb cache geheugen. Dit leid tot zeer goede en mooie resultaten binnen de benchmarks.

Om te starten is er gekozen voor super pi, dit is een applicatie die veel voordeel heeft bij hoge clocksnelheden, door de 2,4ghz zal deze laptop cpu een goed resultaat horen te brengen. Als referentie word een i5 750 gebruikt die op 2,66ghz is geclockt zonder Turbo boost om de streid eerlijk te maken.
Wanneer er naar de resultaten word gekeken word het wel duidelijk, de dualcore I3 kan niet op tegen de Quadcore I5. Ook lijkt er een klein verschil te zitten in de clocksnelheid van de cpu's deze lijkt toch een bepalende factor te zijn. Maar ondanks alles weet de I3 als laptop cpu toch echt goede resultaten te behalen.

Als volgende benchmark is er gekozen voor de winrar integrated benchmark. Hier word ook verwacht dat de i3 niet op zal gaan kunnen maar de vraag zal zijn hoe groot zal het verschil zijn tussen deze 2 cpu's.
In deze benchmark komt de I3 niet tot zijn recht en kan geconcludeerd worden dat de I3 niet bedoeld is als krachtpatsen om te comprimeren. De factor tussen de I3 en de I5 is maarliefst een factor van 2!

Natuurlijk is het ook belangrijk om een vergelijking te hebben wat het verschil is tussen de cache geheugens van de I3 en de I5. Om dit te bekijken is er gekozen om dit te testen in de Everest Cache & Memory Benchmark.
Hier is te zien dat qua snelheden die I5 vele malen sneller is en het grootste verschil zit hem nog wel in de Latencies, deze zijn schrikbarend hoog bij het geheugen op de I3 vergeleken met de I5.

Qua processor snelheid is zoals verwacht de I3 vele malen trager als de I5, maar de I3 weet toch nog zijn mannetje te staan als laptop cpu en wist binnen super pi toch een bijzondere goede score neer te zetten.

Het volgende dat getest is, is de hardeschijf. Een laptop hardeschijf is in het algemeen een minder snelle hardeschijf en weet meestal niet te spectaculaire resultaten neer te zetten. Maar nu is natuurlijk de vraag wat weet de ASUS K52F neer te zetten op hardeschijf gebied. Hier is gekozen voor HD tune omdat dit in het algemeen goede resultaten weet te bieden.
Bij deze resultaten is te zien dat de hardeschijf onder deze zware benchmarks nog niet eens boven de 30 graden weet uit te komen. Hier moet natuurlijk complimenten aan ASUS worden gegeven. Een hardeschijf mag natuurlijk niet te heet worden en moet altijd voldoende gekoeld worden. En deze temperaturen zijn ruim binnen de standaard aangehouden 60C die word aangehouden door Seagate.
Verder weet de hardeschijf prima te scoren en is het zeker niet een zeer trage hardeschijf.

Er zullen nog enkele updates volgen van games, maar deze zijn tot op did moment niet beschikbaar.

Taeke van der Kooi 2010-01-01 19:19

Heb jij ook een Asus K52F-EX575V?

Ik heb hem aangeraden aan een vriend van me en hij valt me niet tegen.(Net ff half uurtje achter gezeten)

Alleen het toetsenbord buigt aan de linkerkant behoorlijk door tijdens het typen. Is dit bij jullie ook zo?
Het was mijn maat niet eens opgevallen maar ik vond het behoorlijk ergerlijk als ik eerlijk ben.
Nu ben ik een Dell XPS M1530 gewend en die heeft absoluut geen doorbuiging wat aan de aluminium plaat onder toetesenbord ligt dus misschien ben ik wat betreft wel verwend.
Hele late reactie misschien dat je hem nog leest, Toetsenbord buigt niet echt door zit hardstikke stevig vast hier.
Ik heb er sinds kort ook één.
1 ding valt me eigenlijk hard tegen, dat is de geluidskwaliteit van de speakers. Nu hoop ik eigenlijk dat er iets defect is want het klinkt als een goedkope netbook. Heb jij dit ook.
Beetje late reactie, maar geluidskwaliteit is goed bij mij niet geweldig maar zeer slecht is het niet.
Zo, je hebt wel je best gedaan zeg. Van mij heb je 4 sterren gekregen.
Mooie laptops voor hun prijs. Overweeg er zelf eentje aan te schaffen.

Kun je iets meer vertellen over de accuduur van deze laptop? En dan met name als je wat internet en eventueel youtube filmpjes bekijkt. Geen zware apps in ieder geval.
Dat is nml. iets wat ik hoofdzakelijk ga doen als ik mobiel werk.
tuurlijk zal het zo voor je testen.. zal even timen hoelang hij er over doet. Ga hem testen door een 720p film met een nieuws server download en dan gewoon even te kijken wat windows zegt na 20minuten. Zal de laptop instellen op preformance mode de minst zuinige modus.

check is gedaan hij geeft 2 uur aan bij 97% accu wanneer er een 720p film word afgespeeld en er word gedownload vanaf een nieuws server.

zijn er ook benchmark tools voor een accu?

[Reactie gewijzigd door taeke18 op 2 januari 2011 12:04]

In mijn ervaring is wat Windows zegt en de daadwerkelijk tijd niet altijd even nauwkeurig.

Batteryeater is een benchmark voor accu's
dankje ik zal die eens testen binnenkort als er weer tijd is zit nu op stage kan daar moeilijk benchmarken draaien :p verder zelf net getest gewoon office suite aan en gewoon werken aan stage verslagen met muziekje op.. en op energie besparende modus zorgde er voor dat ik van 08:30 tot 13:00 zonder net stroom kon werken.

[Reactie gewijzigd door taeke18 op 5 januari 2011 14:00]