XFX AMD Radeon HD 6950 - Reviews

Specificaties 2GB GDDR5 • DVI-D, DVI-I, HDMI, 2x m-DP - Bekijk alle specificaties

XFX AMD Radeon HD 6950 Review

TheCrius 30 december 2010, laatste update op 1 juli 2011, 3.538 views

XFX AMD Radeon HD 6950

Pluspunten

• Stil
  • Snel
  • Flashbaar naar 6970 bios

Minpunten

• Groot

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Dit is mijn eerste review, dus niet al te lang. }:O

Algemeen
Sinds enkele dagen ben ik bezitter van deze 6950.
De voorgaande kaart was een XFX 8800 GTS 320 die toch wat verouderd begon te worden. Graag speel ik spellen soepel en op de resolutie 1920x1080. Helaas trok de 8800 GTS het niet meer.

De kaart heb ik besteld bij IT Wijdemeren. De kaart lag binnen 20 uren op de deurmat. Dus kudo's voor deze webshop. De status van de bestelling kan je bij deze webshop volgen via de mail. Je ontvangt netjes bericht met de orderstatus.

Waarom deze keuze
De tegenhanger waar mijn oog op viel was de GTX470 van MSI. http://tweakers.net/price...470gtx-twin-frozr-ii.html

Gezien de prestaties van de 6950 kaart in benchmarks en het overclock potentieel hiervan is het deze ATI kaart geworden.

Unboxing
In de grote doos zit: de videokaart, de driver met install handleiding, cd en een crossfire brug. Verder geen extra's.

Installatie en grootte
Bij het openen schrok ik wel van de grootte van de kaart, deze is een goede 26,5cm lang waardoor de kaart maar(op 3mm) net in de kast past. Dit is een 3,5 cm langer als de 8800 GTS.
De kast die ik gebruik is de Cooler Master Centurion 534.

Drivers
Dit is de eerste ATI kaart die ik in me leven heb aangeschaft. Op het forum las ik h.e.e.a. over driverproblemen, hier heb ik (nog) geen problemen mee gehad. Voor de installatie heb ik de nieuwste drivers van internet gedownload. Deze doen het tot dusver prima.

Spellen
Spellen die ik speel zijn: Black Ops, Bad Company 2, NFS Hot Persuit 2010. Dezen draaien vlekkeloos. Deze speel ik op 1920x1080. Van enkele games zal ik wat fps's vermelden.

Overclocken en flashen
Overclocken of het flashen van de bios (naar de 6970) heb ik me nog niet aan gewaagd en dit zal ik eerst waarschijnlijk ook niet doen. De kaart is mij nog snel zat.

Voor meer info over flashen: http://tweakers.net/nieuw...n-hd-6950-in-hd-6970.html

Meer info over de kaart t.o.v. de 69** kaarten en o.c.: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1433046/

Benchmarks
FPS met het huidige systeem:
Black ops (1920x1080 - extra graphics, trilliair filtering, maxxed): min 95 / avg 105 fps
Battle Field Bad Company II (1920x1080 - high): min 60 / avg 70 fps

3DMark 06 benchmark test:

Goede kaart voor zijn centen, draait snel, is stil, maar houd rekening met de grootte. Meet eerst even of het past of niet. Ook al heb ik hem nog maar net, ik ben er zeker content mee!

• Intel Core i5 750 @ 4Ghz
  • Kit 2x2 GB DDR3 1333 Kingston
  • Gigabyte P55A-UD3
  • Coolermaster M520 voeding
  • Windows 7 Professional @ ocz vertex 2 ssd
  • Dell U2711
  • Cooler Master Centurion 534
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een XFX AMD Radeon HD 6950?

je review is inderdaad kort :9 haha,
misschien handig om te vermelden welke kast je hebt zodat mede-tweakers ook weten of hij gaat passen of niet, en een aantal foto's in die review zelf zetten leest ook wat makkelijker.

Benchmarks die je kunt draaien, bijvoobeeld 3Dmark. Verder kun je altijd wat schrijven over de kaart die je hiervoor had, heeft de 6950 aan je verwachtingen voldaan? Ben je tevreden? Kan je voorlopig met deze kaart vooruit? etc..

Even vermelden wat er allemaal in de doos zit kan natuurlijk ook geen kwaad.

Ik hoop dat je wat aan mijn commentaar hebt en dat je er ook wat mee doet! Zou leuk zijn voor toekomstige kopers zodat jij ze over de streep kan trekken om zo'n kaart te kopen! :)
Ik denk dat het je review goed doet door met beide kaarten de spellen die je speelt te benchmarken en de resultaten (FPS) te verwerken in je review. Je zou daarnaast gebruik kunnen maken van een recentie 3dMark om verschil in prestatie zichtbaar te maken.

Ook geef je aan dat je de kaart erg groot vind, misschien kan je dit iets meer onderbouwen door bijvoorbeeld je kaart op te meten en te vergelijken met je 8800GTS en de ruimte beschikbaar in je kast.
Je bedoelt waarschijnlijk een Crossfire brug. SLI is van Nvidia :D
Hoe stil is ze precies? Hoor je ze wel/niet bij idle/load. En is dit de standaart koeler van AMD zelf?
Niet lawaaierig, althans niet merkbaar dat het irritaties opwerkt...
Ik heb de review een beetje aangevuld, met FPS's en heb 3d mark 06 gedraaid. Nog een paar dingen bijgevoegd.
Betrapt, bedankt voor de scherpheid O-)
zou deze kaart ook in een standaard fractal design kast passen of heb ik dan de xl versie nodig

zo maar een vraagje? :D
Bij mij paste hij dus net niet in mijn Cooler Master Centurion 5 II, maar nadat ik de kast heb overtuigt met een hamer heeft hij toch besloten de kast in te gaan :)
Ik heb hem wel gelijk geflashed naar een HD6970 wat tot op heden nog steeds geen probleem geeft. Kan ook weinig kwaad omdat er maar 1 bios flashable is, de andere bios staat gewoon je normale firmware op.
Heb hem ongeveer een jaar in bezit.
Over het lawaai kan ik kort zijn die maakt hij nauwlijks, tenzij je natuurlijk gaat gamen dan hoor je hem wel, maar dan heb je het geluid hard of je headset op.

Superding.
Hoe is de verhouding tussen CPU-gebruik en GPU-gebruik in games? Ikzelf heb een AMD Phenom II x4 965 @4.0Ghz en ik sta in de overweging om deze kaart aan te schaffen, alleen vraag ik me af welke van de 2 componenten dan de bottleneck zal zijn.
Denk dat het prima samen gaat hoor.. Zou geen nieuwe CPU aan gaan schaffen voor dat verschil. :Y)
He n1 read.
Ik krijg mijn kaartje morgen binnen en ga hem waarschijnlijk meteen flashen naar een 6970.
Eerst maar eens proberne of ik hem in mijn kast krijg (qua grootte is dat geen probleem (Coolermaster Stacker). Maar denk eerder dat mijn HDD bracket in de weg zit.

Ik had hiervoor een XFX 8800 GT Alpha Dog, en die werd nu ook te langzaam. Dus qua specs is het goed om te horen dat er een goede vooruitgang in zit!