Dell Latitude E6410-E333NL Review

Spongerobie 29 december 2010, laatste update op 29 december 2010, 2.423 views

Dell Latitude E6410-E333NL

Pluspunten

• Vormgeving {persoonlijk)
  • Snelheid
  • Robuustheid

Minpunten

Na deze laptop nu 5 maanden in bezit te hebben vond ik het wel eens tijd om dit met de rest van de wereld te delen.
Hiervoor deed ik al mijn simpele huis/tuin/keuken dingen op een EEEpc 900, geloof me dit is een generatiekloof waar je bang van word.
Vooral qua technische specificaties scheelt het echt werelden tussen de 2, deze zal ik later ter sprake brengen.

What's in the box?

Hier is een unboxing video van een E4310, het kleine broertje van de E6410, Bij serieuze interesse wil ik wel een eigen unboxing video maken.

Video 1: Unboxing Dell Latitude E4310

Wat we dus in de video tegenkomen is het volgende:
  • Een PA-3E Lader
  • Een recovery CD met Windows Vista Business
  • Een cd met de programma's en drivers voor Windows Vista
  • Wat boekjes met allerlei nutteloze informatie
  • En natuurlijk de notebook zelf
Het enige wat er verschilt in de video is de notebook zelf.

Techspecs

De laptop zoals hij gelinkt is in de pricewatch is het net niet, hij verschilt alleen nog qua CPU in mijn model zit een Core I5 520M.
De volledige techspecs volgens de website van Dell:

Volgens deze specificaties staat er Windows Vista Business op deze is niet gebruikt maar er is direct een Windows 7 Professional opgezet.
Over het algemeen is dit dus een redelijk krachtige machine, bij normaal gebruik staat hij lekker uit zijn neus te eten.

Featureset

Naast al die saaie techspecs willen we natuurlijk weten wat dit ding nog meer kan, qua uitbreiding zit het wel goed.
De laptop beschikt over de volgende poorten:
  • Kensington Lock
  • 1394 Firewire aansluiting
  • DVD Brander
  • 3,5mm plug voor hoofdtelefoon
  • 3,5mm plug voor microfoon
  • Switch om wireless functies aan of uit te zetten
  • 3x USB 2.0
  • Gigabit LAN
  • Displayport
Kortom genoeg om van alles er op aan te sluiten, normaal heb ik er alleen een SD kaart inzitten waar ik images op dump en af en toe een usb stickie om data over te pompen.

Prestaties

Over de prestaties van deze notebook ben ik zeer te spreken, het is een snel apparaat wat alle taken desnoods in een keer kan uitvoeren.

De prestatieindex van de notebook blijft steken op een magere 4,5 dit door de Intel GMA die erin zit, maar verder zijn de cijfers niet verkeerd.
Afbeelding 1: Windows Prestatie Index

Op CPU/geheugen gebied heb ik vrij weinig te klagen, de I5 520M is een redelijk snelle chip welke al mijn wensen op een notebook kan vervullen, samen met de 4 geinstalleerde gigabyte aan geheugen kom ik geen tekort.

Ook een virtuele machine is geen probleem, ik heb binnen VMware een Windows Server 2008 R2 en een Windows 7 werkstation staan, deze hebben beiden 1gb toegekend gekregen.
Wanneer ze allebei aanstaan dan word het systeem wel iets trager maar hij kan het evengoed nog wel aan.

Voor de harde schijf is er een Seagate ST9250410AS gekozen, dit is een 250GB harddisk welke rondjes maakt met 7200 toeren per minuut.
Hier een shot met de beste van 1 op 3 van leessnelheden van deze schijf:
Afbeelding 2: HDtune screenshto

Beeldkwaliteit

Deze notebook is geleverd met een 14,1" WXGA+ scherm met een resolutie van 1440*900 beeldpixels.
Persoonlijk vind ik dit een erg fijn scherm, het is erg helder en je kan er genoeg op kwijt ten opzichte van 15" notebooks die doorgaand een resolutie hebben van 1366*768.
Ik kan hier helaas geen verdere testen op uitvoeren omdat ik hier niet de apparatuur en mogelijkheden tot heb.

Bouwkwaliteit en robuustheid

Op dit punt scoort deze lijn van Dell erg hoog, de Latitude serie is niet voor thuisgebruik maar is gericht op bedrijven die geen downtime kunnen hebben.
De laptop zelf zit stevig in elkaar, wiebelt nergens oid en met een beetje mazzal zal hij een kleine val nog kunnen navertellen.

Afbeelding 3: Vooraanzijde

Afbeelding 4: Rechterzijde

Afbeelding 5: Linkerzijde

Afbeelding 6: Achterzijde
Disclaimer: Foto's zijn niet van geweldige kwaliteit, dit door het gebruik maken van een HTC Touch Pro 2 als fototoestel

Latitude On

Wat Asus heeft met zijn Expressgate heeft Dell ook op zijn notebooks zitten in de vorm van Latitude On.
Dit is een functie om binnen luttele seconden je laptop opgestart te hebben in een mini OS.
Zelf heb ik hier nog geen ervaring mee omdat hier een speciaal kaartje voor nodig is en ik die helaas nog niet heb, wil deze in de toekomst nog wel toevoegen.
Hier evengoed wel even een video van Dell zelf over Latitude On

Video 2: Dell Latitude On

Ergonomie

Aan speciale ergonomie word volgens mij weinig naar gekeken bij deze serie, ze zien er allemaal hetzelfde uit en hebben niet echt speciale hoogstandjes der techniek.
Het toetsenbord wat erop zit is daar in tegen erg fijn om op te typen, er is weinig kracht nodig om de toetsen in te drukken en het voelt gewoon goed aan om er complete teksten op te typen.
De trackball die in het midden zit kan wel vervelend zijn, deze kan af en toe ongewenst een tik krijgen waardoor de muis weer naar de andere kant van het scherm schiet.
Gelukkig heeft Dell hier software voor meegeleverd waarin je deze totaal kan uitschakelen.

Afbeelding 7: Het toetsenbord met touchpad

Het touchpad heeft de ondersteuning voor multi-touch al moet ik zeggen dat dat niet iets is om over naar huis te schrijven, het reageert traag en onhandig en is totaal niet accuraat.
Om toch nog even wat positiefs over het touchpad kwijt te raken is de zij- en onderkant, hier zitten een soort van scroll bars op waarmee je naar beneden en opzij kan scrollen.
Dit werkt dan wel weer heel erg prettig en makkelijk in plaats van de scroll balken van websites gebruiken met een klik.

Warmte en geluidsproductie

Ook hier scoort deze notebook weer erg goed, de notebook word voor gevoel nauwelijks warm en ook hoor je deze niet wanneer hij gewoon op een bureau staat waar hij zijn warmte makkelijk kwijt kan.
Wanneer je de notebook bijvoorbeeld op schoot hebt en deze is bezig dan zal de fan wel even wat harder gaan draaien maar dit is nooit echt van lange duur.

Mobiliteit en Accuduur

En nogmaals scoor Dell hier weel lekker in.
De notebook is uitgerust met een 60Wh accu welke onder normale omstandigheden in het begin makkelijk de 6 uur haalt bij het msnen, tweakeren en het bezoeken van niet nader te noemen websites.
Nu, 5 maanden later doet hij met diezelfde instelling nog 5 uur, nouja met een uur afschrijving per 5 maanden kan ik in principe wel leven.
Ook is de notebook niet erg zwaar en mooi mee te nemen in een normale Eastpak rugzak. (het is alleen nog wel een drama om een geschikte sleeve te vinden om deze in te vervoeren)

Tja.. de prijs.. dat is dan wel weer een minpuntje voor Dell notebooks, deze zijn nou eenmaal aan de prijzige kant.
Gelukkig kon ik deze dus via een mede-tweaker overnemen voor een schappelijke prijs, nieuwprijs zal deze configuratie rond de 12/1300 euro zitten.

Afgezien van de forse prijs is het natuurlijk wel een heleboel notebook die je er voor terug krijgt, wanner je op zoek bent naar een goede krachtige notebook welke je gewoon niet stuk krijgt is dit zeker een aanrader.

Changelog

29-12-2010 - Eerste release

Opmerking e.d.?
Deze kunnen in de comments/PB/of mail :)

• Intel Core I5 520M
  • 4GB DDRIII So-Dimm
  • Seagate ST9250410AS
  • Dell TS-U633 (DVD/RW)
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een Dell Latitude E6410-E333NL?