Specificaties Niet gestabiliseerd met een filtermaat van 77mm - Bekijk alle specificaties

Canon EF 24-70mm f/2.8L USM Review

bazs2000 28 december 2010, 2.199 views

Canon EF 24-70mm f/2.8L USM

Pluspunten

• Goede waterdichte afdichting
  • Goed bestand tegen stof
  • Degelijke bouw
  • Zeer snelle autofocus

Minpunten

• Bij -18c wordt autofocus een factor 5 trager
  • Lichte vorm van chromatische abberatie
  • Zonnekap fungeert als zeil bij 7Bft

AF-snelheid Score: 5
Lens flare Score: 4
Vignettering Score: 5
Chrom. abberratie Score: 4
Vervorming Score: 5
Scherpte (stopped) Score: 5
Scherpte (open) Score: 4
Handling Score: 5
Ik heb de lens nu 8 maanden in mijn bezit en heb inmiddels zeer veel foto's gemaakt onder verschillende omstandigheden (Omstandigheden waarbij je moet denken aan 'zeer vochtig', 'zeer warm (+/-43c)' en 'zeer koud (+/- -18c)').

Ik heb de lens in alle gevallen op mijn 350D gebruikt, en heb jammer genoeg geen 'gevoelsvergelijking' kunnen maken met meerdere camera's.

Allereerst valt deze lens op vanwege zijn grootte en gewicht, wanneer je de lens uitpakt en deze vast hebt dan krijg je het gevoel iets degelijks vast te hebben. Doordat de behuizing van metaal is en de mechanische onderdelen goed op elkaar aansluiten is er nauwelijks sprake van speling. In de loop der tijd (na 8 maanden bij mij iig) ontstaat er wel wat speling al moet ik er wel bij vermelden dat ik mijn lens als 'gebruiksvoorwerp' behandel en er dus niet zo zachtzinnig mee omspring. De speling is acceptabel en in mijn ogen normaal, anderen die niet zo ruw omspringen met een lens zullen hier minder 'last' van krijgen. :+

Wind
Het gebruik is, dankzij het forse gewicht, zeer prettig. Het gewicht zorgt ervoor dat, ook wanneer het behoorlijk waait, de camera stabieler is waardoor de kans op beweging wordt gereduceerd. Bij wind moet je jezelf wel afvragen of je de zonnekap wilt gebruiken aangezien deze fungeert als een zeil waardoor je de camera juist moeilijker kunt stabiliseren (ondervonden bij windkracht 7).

Regen
De lens is bestand tegen regen en weet zich tijdens een plensbui goed te houden, ik heb op geen moment condens in de lens kunnen ontdekken nadat ik in de regen heb gestaan. Voor de zekerheid doe je er goed aan de lens een nachtje te laten 'rusten' omdat er wel vocht tussen de inschuivende elementen gaat zitten (wat trouwens normaal is).

Warmte
Dit jaar ben ik naar Turkije gegaan en daar heerste die week temperaturen tussen de 38c en 43c en bovendien was er op enkele dagen een hoge luchtvochtigheid. Was ideaal om erachter te komen hoe de lens zich zou gedragen. Daar kan ik kort in zijn, de lens doet niets.

Koude
Dit heb ik 2 weken geleden in Vars (Frankrijk) kunnen uittesten. Koude is een ramp voor apparatuur omdat stuifsneeuw overal tussen gaat zitten en apparatuur die sterk is afgekoeld zal condenseren wanneer deze in warmere ruimten wordt gelegd. De temperatuur aldaar was -18c ('s avonds) en het was bij die temperatuur dat ik een interessante ontdekking deed. De lens wordt ineens een factor 5 trager met scherpstellen (Automatisch). Dit kan zeer vervelend zijn wanneer je bezig bent met het vastleggen van snowboarders omdat je niet altijd op tijd een foto kunt maken. Dit had ik van anderen nog niet gelezen en misschien ben ik de enige die dit heeft. Verder heeft de lens zich goed gedragen en op de trage autofocus na niets gemerkt.

Lensflare
Sommige mensen hebben het over lensflare die niet mooi zou zijn, dit is niet iets wat ik heb gemerkt. Ik vraag mij af of deze mensen ook de moeite hebben genomen om het UV-filter van de lens te halen. Lensflare is nauwelijks aanwezig (hangt sterk af van jouw positie ten opzichte van de zon). Lensflare is wel hinderlijk aanwezig wanneer er gebruik wordt gemaakt van een UV-filter, deze gebruik ik dan ook niet meer wanneer ik buiten ben.

[b]Chromatische abberatie[b]
Cromatische abberatie is aanwezig, hetzij in minimale mate. Op het eerste gezicht valt het op een foto niet op maar wanneer je een uitsnede maakt van een (deels overbelichte) foto dan zul je bij scherpe contrasten (Boomtakken met tegenlicht bijvoorbeeld) wel chromatische abberatie zien. Het doet zich voor als een gladde paars-blauw achtige lijn rond het contrast en is niet 'vlekkerig' zoals je dit bij andere lenzen nog weleens ziet. Je kan het met photoshop goed verwijderen al dien je er wel rekening mee te houden wanneer je buiten aan de gang gaat.

Overall oordeel
Ik ben blij dat deze lens in mijn bezit is, alle minpunten wegen niet op tegen de voordelen, vanaf f4.0 is de lens haarscherp en op f2.8 heel goed te gebruiken onder schemerige omstandigheden op ISO200. Dit heb ik met andere lenzen nog niet gehad.

Wanneer je geen fullframe camera hebt dan zou je nog een groothoeklens kunnen aanschaffen voor het gebruik onder de 24mm aangezien je soms tekort hebt aan de 24mm. Verder is dit een zeer goede allround lens die het bereik afdekt die het meest wordt gebruikt. Ook onder extremere omstandigheden houdt de lens zich goed, de fotograaf is onder die omstandigheden eerder de bottleneck want de lens gaat door waar jij stopt. :D

• Canon 350D

Heb jij ook een Canon EF 24-70mm f/2.8L USM?

Wij willen foto's!
De rest ziet er verzorgd uit.
Een 350D met een EF 24-70mm? Deze lens hoort naar mijn mening op een fullframe camera. Met een 350D wordt het geheel ook topzwaar. De Canon 17-55mm is ideaal voor een crop camera (voor een f/2.8 lens)
Reactie op een oude reactie, ik weet het. :)

Het zoombereik is bij lange na niet hetzelfde en bovendien, wanneer ik de overstap maak naar een fullframe dan kan ik meteen de 17-55 in de verkoop doen met als gevolg dat ik geld weggooi. :)

Nog belangrijker, de reviews laten zien dat de 17-55 een klein beetje last heeft van vignettering en met de 24-70 heb je daar op een 350d geen last van. ;)