Specificaties 12,3MP, HD filmen, 10x optische zoom - Bekijk alle specificaties

Samsung WB550 Zwart Review

martin149 7 februari 2011, 1.136 views

Samsung WB550 Zwart

Pluspunten

• Fotokwaliteit
  • Goede en scherpe Video's
  • Zoomen onder video opnemen
  • Stevige behuizing
  • Stabilisatie
  • Snelheid
  • Uitgebreide en Veel Functies

Minpunten

• Plaats Flitser en lange oplaadtijd flitser
  • Geen Panoramamodus
  • USB/Oplader kabel maar ▒25cm
  • Slechte batteij´ndicatie (of met streepje)

Uitbreidbaarheid Score: 3
Batterijduur Score: 4
Snelheid en automatiek Score: 4
30/12/10 - update: Kleine dingen toegevoegd.

Ik heb deze camera nu een maand of twee in huis, en ik kan zeggen dat het een super ding is. Ik heb het toestel gekocht omdat ik een niet zo dure (video)Camera zocht. Na videocamera's te hebben gezocht, dacht ik er eens naar fotocamera's te kijken. Dit toestel heeft een HD-video-opname functie. Omdat dit toestel dus zowel goedkoop, goede video, en een goede zoom heeft heb heb ik 'm gemocht. De foto’s zijn prachtig en ik kan er goed mee overweg.
Specificaties:

• 2592 x 944
• 2048 x 1536
• 1024 x 768
Movie clips• 1280x720 (30fps & 15fps) Two levels
• 640x480 (30fps & 15fps)

• 320x240 (60fps, 30fps & 15fps)
File formats• JPEG (DCF), EXIF 2.21, DPOF 1.1, PictBridge 1.0
• Movie Clip : MP4(H.264) Audio : WAV
Lens• 24-240mm equiv.
• 10x Optical zoom
• f = 4.2 ~ 42.0mm

• F3.3(W) ~ F5.8(T)
Image stabilization Dual (OIS + DIS)
Digital zoom Approx. 5x
FocusTTL Auto Focus, Manual
AF area modes• Cente
• Multi

• Face Detection
Focus distance• Normal : 50cm - infinity (Wide),2m ~ infinity (Tele)
• Macro : 5cm - 50cm (Wide), 1m - 2m (Tele)

• Auto Macro : 5cm - Infinity (Wide), 1m - Infinity (Tele)
ISO sensitivity• ISO 80

• Spot
• Center-weighted

• Face Detection AE
Exposure modesProgram AE or Manual Exposure
Exposure Compensation+/-2EV (1/3EV steps)
Shuttter speedAuto : 1/8 sec to 1/2000 sec
All other modes :16 sec to 1/1500 sec
Shooting modes • Mode: Auto, Program, Manual, Dual IS, Beauty Shot, Night, Scene
• Scene : Frame Guide, Portrait, Children, Landscape, Close-up, Text, Sunset, Dawn, Backlight, Fireworks, Beach & Snow, Self shot, Food, Cafe
White balance• Auto

• Tungsten
• Custom
Self timer 2 sec., 10 sec., Double(10 sec., 2 sec.), Motion Timer
Continuous shooting Modes• Single, Continuous, HS Continuous
Flash• Auto, Auto & Red-eye reduction, Fill-in flash, Slow sync, Flash off, Red-eye fix
• Range : Wide : 0.3m - 4.7m, Tele : 0.5m - 2.7m (ISO AUTO)
LCD monitor• 3.0 inch TFT LCD
• approx.460,000 pixels is 230.000(volgens handleiding)
Digital input/output• USB 2.0 High Speed
Video outputAV : NTSC, PAL (user selectable)

HDMI: NTSC, PAL (user selectable)
Storage• Internal memory (Approx. 30 MB)
• SD/SDHC/MMC/MMCplus
Power• Rechargeable SLB-10A Li-ion battery
Weight (no batt) 219 g
Dimensions105 (W) x 61 (H) x 37 (D) mm

Bron: http://www.dpreview.com/n...22303samsungtl320hz15.asp

Uiterlijk/Bouwkwaliteit:
Leuk om mee te beginnen, want het is gewoon goed. Camera is niet gemaakt van goedkoop en slap Plastic. De camera voelt koud aan, en delen is het goed te zien dat het van metaal is gemaakt. De knoppen zitten stevig op de camera en zijn niet los of slap. Er zit een groot probleem aan de camera: De flitser. Tijdens het vasthouden kun je gemakkelijk je vingers voor de flitser houden, maar dat is alleen een kwestie van wennen, want ik ben het al wel gewend. Voor veel mensen zal de camera ook erg groot lijken, maar dit valt nog wel mee. De camera past best in een broekzak, en omdat het geen groot gewicht is, maar wel wat groter, is hij stevig vast te houden, wat weer betere foto’s geeft. Nog een ding is dat foto’s maken met een hand mogelijk is, maar de knopjes besturen aan de achterkant en de camera vasthouden gaat absoluut niet met een hand. Een ding dat ik mis, maar wel begrijp, is de Zoeker.
Nog een ding die ik hier maar plaats is dat als je hem aan zet en de lens zit geblokkeerd, bijvoorbeeld als hij op de lens ligt of half in een tasje, gaat de camera zitten piepen, en moet je een paar keer opnietuw aanzetten om de lens weer helemaal goed eruit en erin te krijgen.
Bron: http://www.dpreview.com/n...22303samsungtl320hz15.asp

De Interface/Menu:
Functies zijn zo af en toe slecht te vinden in het uitgebreide menu. Sommige functies staan onder menu en sommige staan onder de Fn toets. De meest gebruikte staan onder de “ronde” toets op de achterkant. Een van de functies daar is de weergave. Er is te kiezen uit Basisinformatie, Informatie van elke functie en Gedetailleerde informatie. Dan zie je een histogram (lichtgrafiek) en rasterlijnen.
Eigenlijk zijn er veel fijne functies die snel terug te vinden zijn. De enige functie die ik mis en er niet op zit, is het maken van panorama’s. Voor de rest zit er veel op.

Modes:
De camera beschikt over 8 modes:
Auto: Alles wordt automatisch ingesteld, weinig zelf in te stellen
P: grotendeels automatisch, maar meer instellingen en functies beschikbaar die in te stellen zijn.
M: Handmatig, alles is in te stellen, inclusief sluitertijd (1/1500-16s) en diafragma(2 standen diafragma:3,3/7,7)
DIS: Dual image stabilisatie, spreekt voor zich
Beauty shot: Maakt huid mooier en gladder.
SCN: Handmatig een situatie kiezen.
Filmen
S: Automatische scene herkenning.

Fotokwaliteit:
Foto’s met veel licht worden in ongeveer 90% van de gevallen zeer mooi, en in de rest van de gevallen is het niet helemaal scherp of iets bewogen. Ik heb meestal de camera op P staan, en stel niet veel in. Kwaliteit ziet er dan ook prima uit als er maar voldoende licht is voor de foto. Geen ruis te zien. Hieronder een paar voorbeelden van een foto met veel licht.

Foto’s van dichtbij maken is eigenlijk ook goed mogelijk met de WB550, omdat de minimale brandpuntsafstand op ongeveer 1 cm ligt. Hieronder een foto gemaakt met de macro goed zichtbaar.

Foto’s maken met veel zoom, waar de camera grotendeels voor gemaakt is, is heel leuk met dit dingetje. Op 10x zoom is het nog redelijk goed stil te houden, met behulp van de Optische Stabilisator. Daarom hieronder een foto op 1x en op 10x zoom. Omdat het vierkant is, kan je zien dat de lijnen mooi strak lopen.

Foto’s met weinig licht. Daar is meer over te zeggen, maar hoofdzakelijk dat dat niet zo goed is. Als je namelijk een foto maakt wordt de sluitertijd erg lang, waardoor de foto snel beweegt, of de flits wordt gebruikt, die vooral het centrum van de foto belicht, maar de foto is dan vaak niet scherp, omdat het moeilijk is om te focussen in het donker. Ik heb echter wel een paar leuke plaatjes geschoten in het donker.

Zonder flits
Met flits
Zonder flits, tennisbal, met lamp er achter
Pikkedonker, geen flits, sluitertijd 16seconden

Filmen:
Is gewoon leuk, HD Ready filmen met een fotocamera. En dan ook nog de kwaliteit die je er uit trekt. Perfecte kwaliteit video, met optichte zoom mogelijk en stereo geluid, door 2 ingebouwde microfoons. Videobestanden worden wel erg groot maar dat moet je wel hebben voor de kwaliteit die je krijgt. De opties zijn 1280X720, 640X480 en 320X240(Tot 60FPS).
Video 1:(geluid is slecht, maar dat komt door een grote weg waar ik zeer dichtbij woon.)

Video 2:

Snelheid:
Start snel op (▒1,5s) en is meteen klaar voor gebruik en ook het afsluiten gaat in zo’n tempo. Foto’smaken gaat ook snel, behalve met flits, want die heeft tijd nodig om op te laden. Foto’s maken met hoge snelheid kan ik niks over zeggen omdat ik het niet zo vaak doe.

Aansluitmogelijkheden:
Tsja, usb, en tevens ook oplader, HDMI(mini), SD(HC).

In de doos:
  • Camera
  • Polsbandje
  • Usbkabel
  • 220-Usb Adapter voor opladen
  • Boekjes
  • CD
Batterij
Prima, kan het toestel een behoorlijke tijd aan hebben staan, zonder dat de batterij snel leeg gaat. De indicatie is wel bagger, zoals altijd met samsung. zoals de handleiding zegt:
[111] = Batterij vol
[11 ] = batterij bijna leeg
[1 ] = batterij bijna leeg
dat is dus een beetje vreemd, maar dat is alles wel. Bedrijfs temperatuur zou 0-40* zijn, maar ik heb hem ook al getest bij -5 tot -10, en het ging perfect.

Conclusie:
Het is een prachtig toestel, om zowel veel als weinig instellingen te gebruiken. Ook is het mooi voor de prijs die er voor staat. Het is een toestel dat je mee kunt nemen, maar niet je grootste bezit is en toch veel kan. Super toestel :)

• Sandisk microSD 2GB
  • Windows 7

Heb jij ook een Samsung WB550 Zwart?

Goede review, lekker veel praktijk informatie. Dankje! ;)
Ik heb deze camera ook en ben het helemaal eens met de review. Vooral de plaatsing van de flitser stoor ik mij nog wel eens aan, maar dan moet ik maar wat beter opletten..
Ik heb deze camera meegenomen naar mijn halfjaar Finland en heb hem getest bij -25, ik kan zeggen dat hij dan ook nog goed werkt! Al gaat de accu wel wat sneller leeg, maar dat is niet raar :)