Specificaties 16GB USB 3.0-stick - Bekijk alle specificaties

Adata Nobility N005 16GB Grijs Review

mm1985 29 december 2010, laatste update op 24 januari 2011, 2.228 views

Adata Nobility N005 16GB Grijs

Pluspunten

• Lees en schrijfsnelheden zijn uitstekend met USB 2.0
  • Vrij goedkoop voor een USB 3.0 stick

Minpunten

• Het is maar 15GB i.p.v. 16GB!!!
  • Iets langer dan gebruikelijk
  • In potentie is nog snelheidverbetering mogelijk voor schrijven op USB 2.0 poort.
  • Geen LED om activiteit weer te geven
  • Schrijfsnelheden zijn wat minder als brondata mappen bevat

Ik heb dit product aangeschaft voor het geval ik grote bestanden tussen PC's wil uitwisselen. Verder moet ik opmerken dat ik niet over USB 3.0 poorten beschik. Deze review gaat dan ook over hoe de AData Nobility N005 16GB presteert op een USB 2.0 poort. Dus ik kan helaas niet vertellen hoe deze stick presteert op een USB 3.0 poort (mijn excuses hiervoor). Maar mocht ik in de toekomst wel beschikken over USB 3.0 poorten, zal ik deze review natuurlijk updaten.
Voor de specs van mijn PC, zie http://nl.hardware.info/usersystemen/12235/mm1985-mm1985s-pc .

Verpakking/Inhoud
De verpakking is vrij simpel. Omdat ik zelf geen goede fototoestel heb geef ik even een link waar je wat afbeeldingen kunt zien: http://www.tweaktown.com/...0_flash_drive/index2.html . Of je kunt dit filmpje bekijken: http://www.youtube.com/watch?v=tfM6VVirVwk . Mijn enige bezwaar is dat de verpakking te groot is in verhouding tot de grootte van de USB stick. In mijn ogen hadden ze de verpakking dusdanig dun kunnen maken dat het met verpakking en al in een envelop zou kunnen passen, in sommige gevallen zou dit verzendkosten kunnen besparen voor consumenten.
In de doos zit uiteraard de USB stick zelf en verder een papiertje dat iets zegt over de garantie.
Wat betreft de informatie wat op de verpakking staat mis ik de snelheidsclaims van deze stick. Dus je kan niet uit de verpakking aflezen wat je mag verwachten over de prestaties van deze stick. Maar wat ik wel op de verpakking zie is dat je lifetime warranty krijgt mits je je bij AData registreert. Verder is een logo te zien met de tekst Free Norton Internet Security 60 days version (alleen is het logo zo klein dat het gedeelte "60 days version" niet leesbaar is). Hier is meer informatie te vinden over de software die je bij deze stick bijkrijgt (je moet ze downloaden) http://www.adata-group.co...=ss_main&page=ss_software . Zelf heb ik deze programma's niet uitgeprobeerd.

Betrouwbaarheid
Ik heb het product nog maar één dag, dus hier kan ik moeilijk wat over zeggen.

Capaciteit
Volgens AData is dit een 16GB USB stick. Maar tot mijn verbazing zie ik het volgende in Windows:

Ik begrijp dat fabrikanten van harde schijven en USB sticks heel geniepig de definitie 1GB=1.000.000.000bytes gebruiken (Windows zelf gebruikt de definitie 1GB = 2^30 bytes = 1073741824 bytes), maar zelfs dan kunnen ze in dit geval de 16GB niet rechtvaardigen, de stick komt nog ongeveer 600MB tekort. De AData Nobility N005 16GB is simpelweg een 15GB USB stick! (Ik kan me verder niet voorstellen dat ik nu minder capaciteit hebt omdat ik USB 2.0 gebruik i.p.v. USB 3.0.) Dit vind ik simpelweg oplichterij, en dit vind ik zo kwalijk dat ik vind dat ik nu al niet meer dan 3 sterren voor dit product mag geven.

Voor de duidelijkheid mijn bezwaar is niet dat ik in Windows geen 16GB zie (maar ik wil wel minstens 14.9GB zien), maar ik claim wel dat ik minstens 16.000.000.000 bytes hoor te zien in Windows.

Snelheid
Ik ben zelf niet echt een fan van snelheden afleiden via benchmark programma's, want ik weet nooit hoe betrouwbaar dit soort programma's zijn. Ik meet de snelheden liever via praktijktests. Maar voor de mensen die toch wat benchmarks willen zien:

(Overigens zag de grafiek heel anders toen het product net nieuw uit de doos kwam. De snelheden lagen toen grotendeels tussen de 20 en de 25MB/s. Dus geen paniek als je merkt dat dit bij jouw stick zo is. Maar zodra je een keer iets heb geschreven over een bepaalde sector dan zal de snelheid daar boven de 30MB/s zijn. Ik heb dan ook even een Full format uitgevoerd, zodat alle sectoren een keer beschreven zijn.)

Dit is wat AData zelf claimt:

Hieronder zijn de resultaten van mijn praktijktests, de tijden zijn gemeten met een stopwatch. Uiteraard heb ik het getest door de bestanden heen en weer te kopiëren van de USB stick naar mijn harde schijf (Samsung Spinpoint F3 1TB) en vica versa. Nogmaals dit is getest op een USB 2.0 poort.

ISO bestand, 7204MB groot
Lezen: 3m 37s ==> 33,2MB/s
Schrijven: 4m 57s ==> 24,3MB/s

Map met 10 bestanden, 4036MB groot, bevat 4 grote bestanden en 6 kleine bestanden
Lezen: 2m 03s ==> 32,8MB/s
Schrijven: 3m 25s ==> 19,7MB/s

Map met 2770 bestanden, 418MB groot
Lezen: 17,34s ==> 24,1MB/s
Schrijven: 41s ==> 10,2MB/s

Map met 2039 bestanden en 377 mappen, 7263MB, gemengd inhoud (o.a. Windows installatie bestanden)
Lezen: 3m43s ==> 32,6MB/s
Schrijven: 7.15s ==> 16,7MB/s

De snelheden vind ik vrij indrukwekkend (of misschien moet ik dat juist niet vinden omdat het eigenlijk een USB3.0 stick is), het is in ieder geval veel beter dan een Corsair Voyager 8GB stick die ik ook heb (zie http://tweakers.net/produ...sh-voyager-8gb-zwart.html). Vooral de schrijfsnelheden zijn vele malen beter dan de Corsair. Het is misschien jammer dat de schrijfsnelheden niet iets van 30MB/s is, dus blijkbaar is de USB 2.0 verbinding niet de bottleneck, maar dit claimt AData ook niet. Dus het is dan ook niet terecht dat ik dan kritiek lever hierop, mijn gemeten snelheden zijn zelfs hoger dan de claims van AData. Maar bij de leessnelheden is wel te zien dat de USB 2.0 verbinding waarschijnlijk de bottleneck is, dus het maximale wordt uit de USB 2.0 verbinding gehaald en dit is natuurlijk erg fijn.

Ik heb wel een vreemd feit geconstateerd. Het blijkt te zijn dat die 24MB/s voor schrijven alleen wordt gehaald mits de brondata helemaal geen mappen bevat. Wat wel ok blijkt te zijn is om data naar een bestaande map (of je maakt deze even snel aan) op te stick te kopiëren. Dit verklaart ook het snelheidsverschil tussen mijn eerste en tweede praktijktest. Als ik de tweede praktijktest (map met 10 bestanden) opnieuw uitvoer door eerst de map te openen en dan pas alle bestanden selecteer en dan kopieer naar de stick kom ik uit op 2m49s ==> 23.9MB/s. Als de brondata wel mappen bevat dan zal de schrijfsnelheid onder de 20MB/s zijn, dus dit zal wel de reden zijn dat Adata voor de schrijfsnelheden op USB 2.0 maar 20MB/s claimt.

Vormgeving
De vorm van AData Nobility N005 16GB doet me denken aan een markeerstift. Zelfs het dopje kun je aan de andere kant van de stick bevestigen wat erg handig is, want dan raak je het minder snel kwijt. Ik moet wel opmerken dat de stick iets langer is dan gebruikelijk voor een USB stick, dit heeft geloof ik te maken met de USB 3.0 controller die in de stick verwerkt is. Maar de stick past nog prima in je broekzak, dus zo'n probleem is het niet.
Alleen had de stick wel wat dunner mogen zijn. Nu wordt een eventuele naastgelegen USB verbinding geblokkeerd tenzij je andere USB apparaat wel heel dun is. Maar het is dan wel heel erg krap, dus als het niet nodig is kun je dit beter niet doen, voordat je per ongeluk de USB kop kapot buigt.

Overige opmerkingen:
- De stick heeft geen LED dat aangeeft of de stick bezig is.
- De stick voelt wel snel warm aan als hij bezig is. Ik zelf denk dat dit komt omdat de behuizing van aluminium is gemaakt en metaal geleidt warmte natuurlijk heel erg makkelijk. Dus ik denk niet dat je je druk hierover moet maken.

Als je iemand bent die regelmatig grote bestanden moet uitwisselen tussen PC's en je hebt alleen de beschikking over USB 2.0 poorten is deze stick heel erg geschikt. Met deze stick wordt de maximale potentie van een USB 2.0 verbinding bereikt wat betreft lezen. Helaas geldt dit niet helemaal voor de schrijfsnelheden, maar desondanks vind ik deze snelheden ook meer dan uitstekend. Of de stick ook goed presteert op een USB 3.0 poort kan ik helaas niet beoordelen.
Verder is de stick ook heel erg gunstig geprijsd voor een USB 3.0 stick, maar aan de andere kant zijn er op dit moment nog niet heel veel USB 3.0 sticks. Dus misschien komen er in de toekomst meer van deze goedkope sticks van andere fabrikanten.
Helaas heeft de stick een heel groot minpunt. De stick heeft helemaal geen 16GB aan capaciteit, maar het is meer 15GB. Dus je wordt wel opgelicht als je deze stick koopt. Dit is erg jammer, als AData dit product gewoon AData Nobility N005 15GB genoemd had, had ik in ieder geval een hoger eindcijfer gegeven.
Of ik dit product aanbeveel weet ik eigenlijk niet, want ik vind het toch echt niet kunnen dat je niet krijgt wat de naam van het product suggereert. Ik heb in ieder geval wat objectieve feiten geven in deze review, dus je kunt zelf bepalen of dit product waard is om aan te schaffen (tenzij je een USB 3.0 poort heb, want dan heb je niets aan mijn review wat prestaties betreft).

Heb jij ook een Adata Nobility N005 16GB Grijs?

De Adata Nobility Series N005 16GB schrijft veel sneller dan de meeste USB 2.0 sticks. Dus daarom vind ik de schrijfsnelheden uitstekend. De 16GB USB 2.0 sticks die deze snelheden halen zijn ook wel een stuk duurder dan de Adata Nobility Series N005 16GB vermoed ik.

Maar aan de andere kant zou de Adata Nobility Series N005 16GB volgens AData 55MB/s kunnen schrijven als het aangesloten is op een usb 3.0 poort. Dus je zou haast zeggen dat de schrijfsnelheid dan zo'n 30MB/s zou moeten zijn op een USB2.0 poort. Dus het is een minpuntje dat Adata dit niet voor elkaar heeft gekregen.

Ik begrijp dat er een paradox zit in mijn plus en minpunten, maar ik hoop hiermee dat ik het wat verduidelijkt heb.

[Reactie gewijzigd door mm1985 op 25 december 2010 01:45]

Akkoord, maar hij overtreft (volgens jou test) eigenlijk de waarden die Adata zelf opgeeft i.c.m. USB 2.0. Dus, wat dit betreft, ben ik het niet met je eens en zou ik persoonlijk de door jouw genoemde minpunt weglaten. In dit geval betekent backwards-compatible niet gelijk dat je dus optimaal gebruik maakt van "oudere" techniek.

Wat capaciteit betreft heb je helemaal gelijk. Sterker nog, ik zou juist daarom dit product niet kopen. Je zou juist andersom moeten denken. Aangenaam verrast worden dat je 15GB stick meer in de buurt zit van 16GB, toch? Dan zou je het merk beter onthouden en aanbevelen aan anderen.
Ik heb dat minpuntje maar iets anders geformuleerd. Als andere USB 3.0 sticks wel de 30MB/s halen voor schrijven op usb 2.0 (of dit zo is weet ik niet), dan is het in mijn ogen wel een minpuntje.

[Reactie gewijzigd door mm1985 op 25 december 2010 21:30]

Nou, hetzelfde verhaal bij de 32G stick dus, zoals verwacht.

Volgens de definitie van 32G (1G = 1.000.000.000 bytes) zou ik ~29,8GB verwachten.

In werkelijkheid is het 28,6GB.

Bij de 32G stick mis je dus 2x 600MB, 1.2GB. Dat was natuurlijk ook wel voorspelbaar gezien het bovenstaande verhaal.

De snelheden op USB2.0 zijn overigens vrijwel gelijk (ook HDTune): 32.5 MB/s average.

Ik zal later nog even testen op USB3.0 :)
Volgens de review gegeven door Gianni Rombios kan de 16GB versie niet eens 30MB/s schrijven met USB 3.0. Dus geen wonder dat de USB 2.0 verbinding niet de bottleneck is bij het schrijven bij de 16GB stick.
Kun je dit uitvinden hoe dit zit met de 32GB, dus of deze wel grofweg 30MB/s kan schrijven via USB 2.0?
Dit kun je heb beste doen door één groot bestand naar de stick te kopiëren en de tijd de timen dat hij erover doet.

[Reactie gewijzigd door mm1985 op 15 januari 2011 20:52]

Ik zie nu ook dat de A-Data Nobility N005 64GB eigenlijk maar een 61gB stick is. http://www.xfastest.com/viewthread.php?tid=45969, zie HDTune screenshot.

Edit: Het is hier zelfs nog duidelijker te zien: http://www.tweaktown.com/...ed_and_tested/index3.html .

[Reactie gewijzigd door mm1985 op 25 december 2010 20:47]

Goh, gek hè? Ooit van formatteren gehoord? Dit zou toch een bekend verhaal moeten zijn, zeker hier op tweakers. Nog nooit een nieuwe harde-schijf in een computer geplaatst? Een 1TB schijf die maar 931GB is? of een 500GB schijf die maar 465GB is? Of een 250GB schijf die maar 232GB is? Waarom zou dit bij een usb-stick anders zijn?!
Bekijk het kopje Capaciteit van mijn review eens. Als een USB stick zegt dat het 16GB is, dan zou het moeten zijn dat je (minstens) 16.000.000.000 bytes hebt, dus 14,9GB in Windows termen. Maar dit is niet het geval met de Adata Nobility Series N005!

Btw, in HDTune staat gB voor 1.000.000.000 bytes. Dus een 500GB schijf zal in HDTune ook echt 500gB heten.
Dus als HDTune zegt dat de capaciteit A-Data Nobility N005 64GB 61gB is, dan betekent het dat de capaciteit in ieder geval minder dan 62.000.000.000 bytes is en dus zeker minder dan 64.000.000.000 wat het zou moeten zijn.

(Verder heeft jouw argument niets met formatteren te maken, in ieder geval niet dat ik weet. Het is meer een kwestie van welke definitie je gebruikt voor GB. Is het 1GB=1.000.000.000 bytes of 1GB=2^30 bytes?)

Begrijp je nu eindelijk wat mijn bezwaar is dat AData de sticks 16GB of 64GB noemt?

Ik heb het een en ander nog wat uitgebreider uitgelegd met voorbeelden hoe het wel hoort: http://nl.hardware.info/f...B-3.0-sticks-kloppen-niet

[Reactie gewijzigd door mm1985 op 26 december 2010 14:48]

Positieve eigenschappen:

- Lees en schrijfsnelheden zijn uitstekend met USB 2.0
Negatieve eigenschappen:

- Schrijfsnelheden kunnen nog iets verbeterd kunnen worden op USB 2.0 poort
Wat wil je nou eigenlijk zeggen?
Ik heb inmiddels ontdekt dat de stick alleen snel kan schrijven (24MB/s) als de brondata (ik bedoel de data dat gekopieerd moet worden) geen mappen bevat. Dus dit stukje heb ik aan de review toegevoegd, het staat vlak boven het kopje vormgeving.

Verder heb ik ook nog een kopje overige opmerkingen toegevoegd.

[Reactie gewijzigd door mm1985 op 28 december 2010 23:31]

Leuke review. Uit deze review http://www.techreaction.n...ty-usb-3-0-flash-drive/2/ kun je opmaken dat de 32GB versie twee keer zo snel kan schrijven (op usb3) - waarschijnlijk twee keer zo veel kanalen. Ook gaat de 16GB op usb3 niet veel sneller schrijven dan op usb3. Als je al usb3 hebt is dus de 32GB sterk aan te raden.
Ik gok zomaar even dat AData er niets aan gaat doen.

Even afgezien van het feit dat je het ze niet aan hun verstand gaat krijgen,
is er als laatste mogelijkheid nog een beschadiging van een flink aantal geheugencellen.

Dat zou eventueel nog een variatie in de hoeveelheid opslag kunnen verklaren.

Maar dat zou voor mij betekenen dat de bouw- en testkwaliteit erbarmelijk slecht zou moeten zijn.

In elk geval, ik snap de principekwestie, maar de vraag is wat je hiermee wint.

[Reactie gewijzigd door IEF op 29 december 2010 02:25]

Ik heb die 600MB niet eens zozeer nodig, dus het is inderdaad meer een principekwestie.

Ik ben alleen bang dat als AData hiermee weg kan komen dat deze situatie steeds gebruikelijker gaat worden en je dus in het vervolg niet eens blind de opgegeven capaciteit van opslagmedia kan vertrouwen.
als je formateert tot een windows bestandsyteem verlies je nou eenmaal ruimte.
dat zal in jou geval vast en zeker die 600MB zijn.
Stel dat dit waar is, dan is het werkelijk de allereerste keer dat ik meemaakt dat de totale capaciteit lager is dan de geclaimde waarde bij een HDD, SSD, USB stick, CD, DVD, etc.

Wat ik wel het gemerkt is dat als de stick als NTFS is geformatteerd dan wordt gelijk ongeveer 90MB bezet gehouden (zie de screenshot in review dat genomen is op een lege stick). Maar als ik het formatteer als fat32 wordt er bijna geen ruimte bezet gehouden. Of is dit niet hetzelfde wat je bedoelt?

Maar ik heb dus puur gekeken wat de totale capaciteit is van de stick volgens Windows en niet naar het beschikbare capaciteit. En mijn conclusie is dus dat de totale capaciteit al minder dan 16GB is.

Stel dat jij wel gelijk heb, kan het dan zijn dat bij een 64GB stick dan meer dan 2GB ontbreekt?

[Reactie gewijzigd door mm1985 op 29 december 2010 14:49]

Ongeacht bovenstaand verhaal toch besloten om de 32G variant te bestellen.

Ik ben benieuwd hoe deze presteert op USB3, maar ook gezien het capaciteitsverhaal hierboven :)
Even een CrystalDiskMark op USB3.0:

82.74MB/s read - 51.54 MB/s write sequential lijkt me meer dan prima. :+