Nikon D3100 Zwart Review

macaidwin 22 december 2010, laatste update op 22 december 2010, 8.385 views

Nikon D3100 Zwart

Pluspunten

• Foto's zijn mooi van kleur
  • Guide modus
  • Fotografie in 'het donker' gaat goed
  • Snelheid van foto's maken
  • Laag gewicht van de body

Minpunten

• Accu gaat niet zo lang mee bij continu gebruik van het schermpje
  • Voor mensen met grote handen is de body misschien iets te klein

Uitbreidbaarheid Score: 5
Batterijduur Score: 3
Snelheid en automatiek Score: 4
Als hobby fotograaf, was ik eerder niet zo gecharmeerd van de foto's van de D80 van Nikon. Dit wijt ik voornamelijk aan het feit dat de camera toch wat te professioneel voor mij was en ik niet in staat was om de camera altijd maar zodanig in te stellen dat de foto's voor mij naar wens waren.
Echter, nu met de D3100 zijn wl de meeste foto's direct zoals ik ze graag zie. De kleuren zijn levendig, scherpte is perfect.

Wat mij vooral positief heeft verrast, is dat foto's maken in het donker zo goed gaat. Ik loop meestal niet met een statief te sjouwen, dus ik probeer in het donker (kerstlichtjes. verlichte gebouwen e.d.) gewoon uit de hand te fotograferen, eventueel steun ik met mijn ellebogen ergens op. Ik heb dan wel een objectief met vibration reduction, maar met hetzelfde objectief op de D80 kon ik in het donker niet zo makkelijk foto's maken. Mijn vermoeden is dat dit door de nieuwe CMOS sensor komt.

De voorgebakken standen (auto, portret, landschap e.d.) werken zoals je ervan verwacht. Extra handig vind ik de stand 'niet flitsen' direct op het instelwiel.
Ook handig is de 'guide' modus, waarmee je zonder echte fotografie kennis, toch de gewenste foto kan maken in een bijzondere situatie. Bijvoorbeeld van stromend water (scherpe druppels f wazige stroming) of portretten (wazige of juist scherpe achtergrond). Dit alles aan de hand van een voorbeeld op het scherm, zodat je goed kan inschatten wat het resultaat zal zijn.

Met een simpele handeling kan je ook makkelijk foto's maken zonder in de zoeker te kijken, de spiegel klapt omhoog en het beeld wordt direct zichtbaar op het scherm aan de achterkant. Handig om boven je hoofd of heel laag bij de grond foto's te kunnen maken.

Filmen heb ik nog niet veel gedaan, maar de filmpjes die ik heb gemaakt zijn prima van kwaliteit, zeker voor een fotocamera.

Ik was nog even bang dat ik het display op de bovenkant zou missen, maar al die informatie is snel zichtbaar te maken op het grote scherm. Standaard staat het grote scherm altijd aan om alle informatie weer te geven, maar dit gaat behoorlijk ten koste van de accuduur.

Al met al ben ik erg tevreden met de prestaties van de D3100.

• Nikon AF-S DX 18-200mm f/3.5-5.6 VR
  • SDHC 8GB Class 4
  • Windows 7

Heb jij ook een Nikon D3100 Zwart?

Reviews door de redactie

Wat ik een gemis vind is dat het geen nabijheid sensor heeft zoals bijvoorbeeld bij de Canon 450D die het beeldscherm uitschakeld als er iets in de buurt is.

Maar verder vind ik het een geweldige camera. Vooral de menustructuren zijn duidelijk en zitten logisch in elkaar.

Het leuke is ook de beschikbaarheid van een goedkope AF-S DX NIKKOR 35mm f1.8G Prime lens. De prijs-kwaliteit verhouding van deze lens is, in positieve zin, buiten proporties.

Fotografie in het donker is inderdaad zoals jij al hebt vermeld zeer goed te doen. In vergelijking tot de Canon 450D heeft de Nikon D3100 veel minder gauw last van ruis.

Wat ik wel vervelend vind (en misschien hebben meer camera's daar last van) is dat de flits timing niet helemaal lekker is. Ik krijg vaak foto's van mensen die hun ogen knijpen vanwege het licht van de flitser. Gelukkig fotografeer ik veelal zonder flitser tenzij het echt niet anders kan dus voor mij is dat niet een heel groot probleem. En misschien is dit probleem wel helemaal niet aanwezig met een aparte fliter.

De kwaliteit van de filmpjes zijn OK, maar zeker niet slecht. Het probleem is echter dat de batterij krankzinnig snel leeg raakt door het filmen.

[Reactie gewijzigd door willem_liu op 30 maart 2011 16:37]

Wat apart dat je de batterijduur als 'kort' ervaart. Enig idee hoeveel foto's er met een acculading gemaakt kunnen worden?

Ik heb zelf een D5000 (vergelijkbaar qua accucapaciteit en techniek) en kan makkelijk 500 foto's maken en ik heb het scherm altijd aanstaan... Ik gebruik eigenlijk alleen de flits niet zo vaak :)

Bedenk je overigens ook dat de VR op je lens ook stroom vreet!
Alles bij elkaar, ervaar ik een mindere accuduur dan bij mijn vorige camera (D80). 500 foto's haalde ik niet in elk geval. Dat de VR ook stroom vreet weet ik, die zet ik ook weleens uit.
De D80 gaf na het maken van de foto de foto kort weer, de D3100 geeft continu allerlei informatie op het scherm, toen ik dat heb uitgezet, gaat de accu een stuk langer mee.
Als ik nu de informatie nodig heb, druk ik even op de 'i' knop.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de 1080p-functionaliteit. Heb je misschien een voorbeeldje op YouTube staan?
Hieronder een video die ik heb gemaakt met de Nikon D3100 i.c.m. de Nikon 35mm f/1.8 DX lens. Dit filmpje kan je alleen op de beeldkwaliteit beoordelen.

Ik heb hier geen gebruik gemaakt van autofocus, omdat dat voor mijn smaak te langzaam is en het maakt geluid dat door de interne microfoon opgepikt wordt. Bij dit filmpje is het laatste niet belangrijk omdat ik er zelf muziek onder heb gezet, maar je kan het je vast voorstellen dat het best irritant is.
Een andere bevinding is dat de resolutie van het LCD scherm eigenlijk net niet hoog genoeg is om daarmee nauwkeurig te kunnen scherpstellen.

[Reactie gewijzigd door willem_liu op 6 juni 2011 18:55]