Specificaties Radiogestuurde muis en 800dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Logitech Mouse MX Revolution Laser Cordless Review

iain 11 juni 2007, laatste update op 17 november 2015, 8.350 views

Logitech Mouse MX Revolution Laser Cordless

Pluspunten

• Goede vormgeving, het klopt gewoon
  • Degelijke look & feel
  • Precies
  • Heerlijk vliegwiel

Minpunten

• Volgende en Vorige reageert niet altijd
  • Scrollwiel lastig in te drukken
  • Laadstation pakt de muis niet goed
  • Ontvangst RF slecht

Ik stapte over van de Logitech MX500 naar de MX Revolution. De MX500 had zijn beste tijd gehad, en ik had grote moeite met het vinden van een gepaste opvolger. Een muis die het liefst een vorige én volgende toets had. De MX600-serie vond ik niet voldoende verbetering, en ik bedacht me dat, toen de MX Revolution uit kwam, dit wellicht wel een voldoende grote stap was om een grote uitgave te rechtvaardigen.

Daarbij kwamen een aantal onderdelen die niet alleen nieuw zijn voor deze muis, maar ook een aantal eigenschappen die al langer bekend zijn, waar ik nog geen kennis mee gemaakt had. Zo is dit mijn eerste draadloze muis, eentje met laser, en eentje die naar links en rechts kan met het scrollwieltje. Ik zal dus vanaf dat standpunt deze eigenschappen bespreken. Natuurlijk besteed ik ook aandacht aan de nieuwe eigenschappen die deze muis in het nieuws brachten, zoals het vliegwiel en de extra duimscrollwiel.

Eerste indrukken, het openmaken van de verpakking

Logitech heeft moeite gedaan om haar modernste muis kinky te verpakken. Het zit in een stijlvolle doos en de voorklep is te openen waardoor je de muis achter een stukje plastic kan zien. Een klein magneetje houdt de klep gesloten. Wat doorgesneden plakbandjes later moet de muis uit het stukje plastic. Dat is erg lastig, maar Logitech heeft er een beschrijving bij gedaan om het toch voor mekaar te krijgen. Heel veel makkelijker wordt het er niet op. Al met al geeft de muis een verzorgde indruk.

In de doos vinden we, de muis, de ontvanger, het oplaadstation, de stekker, een korte handleiding en een cd met software.

Draadloosheid 1: De accu

Mijn eerste draadloze muis zijnde, was ik een beetje huiverig met betrekking tot deze 'noviteit'. De muis is zwaarder door een accu, en omdat ik regelmatig lange dagen maak achter de pc, hoopte ik maar dat hij zo'n dag uit zou houden. Na een week, en wat lange dagen prutsen, blijkt de accu geen probleem te veroorzaken, en het extra gewicht vormt bij mij geen belemmering. De muis schakelt zichzelf naar standby, na een korte periode van ongebruik. Ook zit er geen hapering in als ik hem wil gaan gebruiken. Omdat het mijn eerste muis is, vergeet ik weleens het beestje op te laden als ik slaap, maar ook een tweede dag houdt de muis goed vol. De LEDs die aangeven hoeveel ik nog kan muizen zien er netjes uit, maar zijn wat depressief ingesteld. Hij heeft als hij aangeeft bijna leeg te zijn genoeg batterijtijd om nog een avondje mee door te gaan.

Draadloosheid 2: Bereik en ontvangst

Bij de muis zit een kleine USB-ontvanger, die na het inpluggen direct werkt in Windows XP. Natuurlijk moet de software nog geïnstalleerd worden, maar daar kom ik later op terug. Ik had in eerste instantie de muis aan de voorkant van mijn kast geprikt, en de muis doet het dan perfect, en erg vloeiend, in mijn gehele kamer (een meter of 4). Zodra ik hem achter mijn kast in een USB-poort prik, is de ontvangst erg slecht, zelfs op mijn bureau, nog geen meter afstand van de pc. Dat is jammer, ergens ook wel begrijpelijk, maar esthetisch niet helemaal perfect.

Design, vormgeving

De muis ligt heerlijk in de hand. Er is een voorbedachte plaats voor elke vinger, zelfs met een riggel aan de rechterkant, zodat de ringvinger en de pink ieder zijn eigen plek heeft. De duim ligt helemaal in de muis, op een met rubber bekleed stukje, dat buitengewoon comfortabel is. Het klopt precies, maar ik heb de indruk dat ik iets kleinere handen heb, dan waar Logitech op gerekend had. Toch werkt het prima. Het is even wennen aan hoe je je hand er op neerlegt, want je zal iets geneigd zijn je hand er te ver op te leggen, waardoor de knoppen niet helemaal uit komen bij je vingers. Zolang je het doet zoals Logitech voor je bedacht heeft, werkt het prima. Qua stijl past de muis prima bij mijn Microsoft Natural 4000 toetsenbord. Het geeft je bureau een mooi en moderne look. :)

Knoppen 1: De gewone drukknoppen

De muis kent behalve links en rechts ook een vorige- en volgende-knop en een zogeheten 'One Touch Search'-knop. De vorige- en volgende-knop zitten op een goed bereikbare plaats, maar niet in de weg. Helaas willen deze knoppen niet altijd goed reageren. Een korte klik op deze knoppen is soms niet voldoende om het signaal door te krijgen. Ook werken de knoppen standaard niet in Firefox (2 beta 2 en rc1), maar wel in IE7 en Opera. De bijgeleverde software lost het wel op. De 'One Touch Search' zit net zoals de 'cruise control'-knop van de MX500 op een wat lastiger te bereiken plek, maar aangezien je die niet zo snel zult gebruiken, maakt dat niet veel uit. Allicht dat het nog moet wennen natuurlijk.

Knoppen 2: Het bovenste wieltje

Een van de belangrijkste nieuwe features is het scrollwieltje. Het kan scrollen met een interval (kliksgewijs), zoals je tegenwoordig op elke muis vind, maar ook zonder enige weerstand en volgens Logitech wel 7 seconden doorrollen als je 1x een harde draai geeft. Dat klopt ook wel. Het wieltje heeft een geribbeld rubberen bekleding en voelt fijn en degelijk aan. Als er kliksgewijs gescrolled wordt, zijn de klikjes nauwelijks hoorbaar maar het klinkt alsof het degelijk is. Als er geschakeld wordt van vrij draaien naar kliksgewijs verschiet het wieltje ietsjes, maar dat is niet heel erg storend. Het is zelfs verslavend om er grote zetten aan te geven, zodat het doordraait. Een beetje als het draaien aan de kubus als je XGL en Compiz gebruikt.

Het wieltje kan ook naar links en rechts. Daar kan je leuke dingen mee. Ik heb het bijvoorbeeld ingesteld als volgende en vorige tab in Firefox. Echter het levert problemen op als je de middelste muisknop-functie wilt gebruiken. De software laat helaas alleen de middelste-muisknop-functie toe op het bovenste wieltje, en het is lastig om deze in te drukken zonder ook even naar links of rechts te scrollen. Er is een techniek voor, maar die moet nog even wennen. Het werkt het beste door het wiel tijdens het indrukken iets naar voren te duwen. Niet zover dat het gaat scrollen, maar precies zo dat je geen zijwaardse beweging meer hebt. Voor iemand die nog niet eerder met zijwaards scrollen te maken heeft gehad, is dit wat lastig.

Knoppen 3: Het duimwieltje

Het is vormgegeven als het bovenste wieltje, maar het is geen wieltje. Het is een heen en weer ding, vergelijkbaar met het wieltje waarmee je de pitch regelt op een keyboard of elektronisch orgel. Het schiet weer naar het midden als je het los laat. Het ligt ietwat buiten het bereik van je duim, waardoor je er niet per ongeluk aan zit, maar wel zo dat je het snel kan gebruiken. Omdat het nieuw is, moet het gebruik hiervan nog wel in mijn gewoontes komen, dus heel veel ervaring heb ik er niet mee. Je kan er ook mee klikken, maar die klikactie kan je niet afzonderlijk met de software instellen. Ik heb het om zoomen staan en een klik erop zet de zoom weer op 100%.

Precisie

Het lukt me om pixel-precies te werken, en dankzij de instelbare acceleratie, toch snel van links naar rechts te komen. Uitstekend.

Software

Logitech levert de muis met haar SetPoint software. Het programma is voor muis-begrippen erg uitgebreid. Het is echter net niet uitgebreid genoeg als je het heel erg aan je eigen wensen wilt aanpassen. Ik heb überOptions nog niet geprobeerd. SetPoint draait altijd en gebruikt bij mij een ruime 17 megabyte, wat dus geen bijzondere belasting vormt voor het systeem. Alle belangrijke instellingen zijn er, zoals per programma de knoppen in kunnen stellen, de instellingen voor het scrollwiel en de acceleratie voor het bewegen van de muis alsmede voor het scrollen. Het ziet er verzorgd uit, en dat staat me aan. De software werkt in Windows XP en Mac OS X. Helaas is er, naar mijn weten, nog niks uitgekomen voor Linux.

Een erg prettige muis, ondanks een paar kleine dingetjes. Wel erg duur, maar een wel verdiende update vanaf mijn MX500 (die ondertussen een mooie 'vintage' finish had). Logitech geeft je 3 jaar garantie, wat van mij best 5 jaar had kunnen zijn, zoals ze op sommige toetsenbord-muis-combo's geven. Kennelijk willen ze niet te veel last hebben van de problemen die met de accu gaan spelen na die tijd. Als je het geld hebt, is dit zeker geen miskoop en de moeite waard om te overwegen.

Zie ook: GoT-draadje over deze muis.

Update: De überOptions, zijn een nuttige toevoeging. Het is een aanrader.

Lange termijns update

Hier volgt een klein stukje over hoe het is om de Logitech MX Revolution een langere tijd te hebben.

Ten eerste over de software: In Ubuntu (Edgy en Feisty) is deze muis prima te gebruiken. Natuurlijk zijn er wat tweaks voor nodig, maar met een beetje googlen is het goed te doen.

Verder blijkt de oplader niet fijn. Het is moeilijk om de muis er goed op te krijgen dat hij oplaadt. Wat raar is, want de aansluitpunten raken mekaar wel, maar ik moet meerdere malen de muis er op zetten wil de indicatie op de muis aangeven dattie aan het laden is. Ik durf het niet aan om hem neer te zetten zonder dat deze indicatie aan is.

Een laatste, en wat mij betreft een groot, nadeel is het feit dat de ontvangst van de muis slecht is. De RF-USB-stick moet aan de voorkant van je kast worden gestoken, of aan de achterzijde met een verlenging zodat hij naar de voorkant kan. Je kan de stick niet mooi wegwerken. Het was ok geweest als de ontvanger in het laadstation was verwerkt, zoals bij de MX 1000, maar dat is niet gebeurd. Dit vind ik lelijk (zeker in combinatie met een strakke kast zoals de Antec P180B die ik bezit). Ik gebruik zelfs een klein verleng kabeltje om er voor te zorgen dat als ik er tegenaan stoot ik niet de hele stick en/of de usb-poort verziek.

Heb jij ook een Logitech Mouse MX Revolution Laser Cordless?

Erg nette review waarvoor mijn complimenten. Zagen we ze maar vaker zo!

Interessante review ook omdat mijn Logitech Cordless Mouseman Optical aan vervanging toe is. Niet dat de muis technisch niet meer werkt maar de rubbers aan de zijkanten zijn na echt jaren dienst gewoonweg smerig en plakkerig geworden door slijtage.

Ik weet nog niet wat de opvolger gaat worden. Daar zal ik mij dit weekend eens in verdiepen.

Op zich ben ik niet zo'n voorstander van muizen met een vaste accu. Dit omdat een dergelijke accu vrijwel altijd minder lang meegaat dan gewone batterijen. Ter vergelijking: mijn huidige draadloze muis doet moeiteloos weken met dezelfde baterijen. Ik moet er niet aan denken dat ik mijn muis elke avond of elke 2 avonden zou moeten opladen. Persoonlijk vind ik dat zelf een erg groot nadeel.
Ik heb nog nooit meegemaakt dat mijn muis zonder spanning zat. Natuurlijk is het goed als je zo vaak mogelijk je muis op de oplader legt, en dat probeer ik mezelf dan aan te leren.
Ik maak het regelmatig mee. Maar de contactjes aan het laadstation van de MX700 zijn dan ook geen toppers. Laad deze Revolution nog steeds met die 2 contactjes (die kunnen corroderen of beschadigen) of gebruikt ie inductie?
Mijn MX1000 gaat to 3weken mee op zijn accu en de gebruik zeer veel en intensief.

Dus huiverig hoef je niet te zijn.
Hij ziet er inderdaad erg gelikt uit! Alleen jammer van de ruis als je hem dan achter in je computer insteekt, want de "normale" gebruiker gaat deze muis niet meenemen met z'n laptop, maar gewoon gebruiken voor achter in de Pc...
Uitstekende review.

Dit is een goede kanshebber om de opvolger te worden van m'n Logitech MX1000. Vind de Revolution er erg beschaafd en toch mooi uit zien.

Kun je die search knop ook een andere functie geven? Ik heb nu aan de zijkant van mn MX1000 een knop die vensters maximaliseerd en die wil ik nooit meer missen. Dat is zo gruwelijk handig. Aangezien deze MX revolution die knop mist zou ik hem ergens anders aan toe willen wijzen..
ja ik heb nu de mx1000 maar ik ga maandag (23-10-2006) ga ik wel om een mx revolution
maar ik zou jullie mening eens moete hebbe zouden jullie da doen van een mx1000 naar deze gaan ?
Tis al weer 2 jaar later, maar deze review zal vast nog wel worden gelezen. Logitech heeft nog steeds niets verbeterd aan de ontvangst kwaliteit, want ik heb net een paar dagen deze muis en het ontvangst probleem is nog net zo als de reviewer beschrijft.

Ik heb de stick maar aan een usb verlengkabel aangesloten en die met een kabelbinder aan de monitorkabel bevestigt. Zo zie je hem niet en zit hij "in zicht" van de muis. De ontvangst is nu 100%.

Verder bevalt de muis prima, maar de mx1000 had een veel betere oplossing voor de ontvangst, die zat in de voet van de oplader ingebouwd.
Tot nu toe altijd fan geweest van Logitech muizen.
Al meer dan 15 jaar alleen Logitech voor mij.
Deze zit prettig in de hand, mooi design, knopjes genoeg, werkt prima.
Ook van de interne batterij geen last, ze gaat lang mee en moet niet zo heel lang opladen.
Maar, van al mijn muizen is deze wel de slechtste intern gezien.
Voor mij mag dit type muis snel verdwijnen.
De eerste muis die ik meekreeg, daarvan werkte de linkse muisknop zeeeeeer gevoelig.
Je moest er maar je vinger opleggen en hj had al geklikt!
Dan een nieuwe gekregen en deze is gewoon van de tafel afgevallen en de scrollknop is naar de vaantjes, ze rolt nietmeer! Er is ook nergens een degelijke mogelijkheid om ze uit elkaar te vijzen zonder schade te maken. Dus zit ik nu met weer een defecte muis. Ok, ze is niet gemaakt om te vallen, maar dit is toch wel erg gevoelig en niet goedkoop ook!
Wat vind je lang? De accu is na een dag en avond actief muizen misschien nog 10% vol. Dat vind ik persoonlijk veel te snel maar zal voor anderen misschien prima zijn.
Tja, als je iets kapot laat vallen vind ik dat je geen recht meer hebt om te klagen dat daarna iets niet meer werkt.
De Uberoptions zijn erg handig, die zorgen ervoor dat je nagenoeg elke functie denkbaar aan elke toets kan toewijzen, erg handig:)

(ff googelen naar uber options + logitech)

[Reactie gewijzigd door David_TTT op 11 juni 2007 16:26]

Mooie review! Mijn MX500 heeft ook zo'n "vintage-laagje" en dringend toe aan vernieuwing.

Aangezien deze muis het jaren heeft uitgehouden denk ik dat deze maar ga proberen.
Probeer de Razor DeathAdder eens, die lijkt erg veel op de MX500.
Heb deze muis sinds 1,5 maand en ben zeer tevreden. Natuurlijk is de prijs aan de hoge kant, maar dan heb je ook wat.

Slechte ontvangst heb ik geen last van. Zelfs op mijn staal/lederen schrijfblad doet de muis het prima.

Het scrollwiel is echt heel fijn. Schakelt moeiteloos over tussen interval scrollen en continu scrollen.