ASRock 939Dual-VSTA Review

Rey Nemaattori 6 oktober 2006, laatste update op 6 oktober 2006, 2.465 views

ASRock 939Dual-VSTA

Pluspunten

• PCIe & AGP: Uniek
  • AM2 updrade: future proof
  • Goede prijs/kwaliteit verhouding
  • Stabiel, goede performance
  • Overclockbaarheid => bijna gelijk waardig aan duurdere borden(mits gemod)
  • Veel BIOS-opties: Oa. nb/sb voltage

Minpunten

• Geen Gbit LAN
  • Positie voedingskabel, beperkt de flow naar de voeding.
  • Positie floppyconnector: problematisch in midi & hightouwers
  • Northbridge wordt warm, overclockers kunnen daar beter een andere sink op plaatsen
  • Max CPU spanning 1,4v tenzij gemod (en dan vervalt de garantie)

Layout Score: 4
Aanvankelijk wilde ik voor de Dual Sata2 gaan, omdat dat bordje de enige was die zowel AGP als PCIe ondersteunde. Terwijl ik spaarde voor een nieuw PCIe kaart, kon mijn oude kaart nog even mee. Op een beurs zag ik dit bordje liggen, praktisch identiek aan de SATA2 om de 7.1 onboard audio en de Bios na, voor dezeflde prijs.....

Features
Naja, het meeste is al gezegd. Combinatie van PCIe en AGP is uniek, zeker omdat je met 3 beeldkaarten(PCIe, AGP& PCI) een 6 monitor setup kunt maken. Ook is er een los PCIe 1x slot, handige uitbreiding, minder handig geplaatst: Als er een PCIe x16 beeldkaart in zit moet de PCIe 1x vrijblijven, anders stikt de beeldkaart. De onboard raidcontroller is erg lekker, en biedt Raid0, 1 en JBOD. Liefst had ik 4 SATA poorten gezien en RAID5/RAID0+1 support. Er is wel een extra SATA2 poort, op een losse controller, zodat je nog een grote SATA2 schijf eraan kun hangen naast je raid-array. Beide controllers zijn bootable n hotswapable. Slechts 1 SATA kabel wordt meegeleverd, en da's erg karig als je 3 aansluitingen hebt.

Ik ben ook erg tevreden over de 7.1 onboard audio, de reden dat ik dit bord prefereerde boven de Dual-SATA2. Ik heb een 5.1 headset, en een aparte geluidskaart MOETEN kopen stuitte me al tegen de borst. Nu is daar geen nood toe, maar op den duur zou ik wel graag een mooiere geluidskaart willen.

USB 2.0 poorten zitten aan de achterkant, liefst had ik een frontbracket bij het mobo gehad, maar let's face it: Ze hebben de prijs erg aggressief gemaakt, ze hebben groot gelijk dat ze alleen de basis leveren.

Helaas ook maar 1 lan poort en slechts 100Mbit. Erg jammer, maar ook dit is weer een kwestie van concessies: Gbit lan chips zijn duurder, en zolang niemand 100Mbit+ Internet heeft is het ook niet essentieel. Alleen jammer voor zij die thuis wl een Gbit LAN hebben liggen.

Q-fan, erg handig voor mensen die graag een stille setup willen, zo is de fan preciezer regelbaar. Heb er zelf weinig kaas van gegeten om er over te kunnen oordelen, aangezien ik zelf waterkoeling gebruik.

Prestaties

Sofar erg tevreden, installeren ging vlot, raid array was in no time gemaakt, drivers ervoor waren op de CD die een driver floppy maakte voor de winxp setup. Geen conflicten of wat dan ook. Nog geen 25 minuten na in elkaar draaien van de hardware zat ik al in windows. De interne raidcontroller scoort 105MB/s sustained met 2 WD740GD raptors, wat de opstartsnelheid aardig verkort.

Wisselen tussen PCI, AGP en PCIe gaat moeiteloos. In verschillende test setups heb ik verschillende kaarten erin gehad, van Nvidia & S3, beiden pakte hij moeiteloos en bootte direct(Ze zijn NIET hot swappable ;) ). Heb nog niet getest met de 6 monitor setup modus, aangezien ik maar 2 monitoren heb.

SisoftSandra scores van de CPU matchen of overteffen die van gelijke CPUs op gelijke snelheden. Geheugen bandbreedte viel me tegen (75% efficientie op pc2700 CAS3), maar dat ligt grotendeels aan het geheugen en de losse timings. Nog geen PCmark05 gedraaid, ik hoop dat nog te doen :)

Overclocking:

PCIe & AGP kunnen gelocked worden in de BIOS, essentieel!
Geen FSB limiet zoals bij de DUAL SATA2 Het bordje is op dezelfde manier te voltmodden als de SATA2 (zie forum), wat de overclockbaarheid enorm verbeterd. Op 1,4v haalde mijn X2 eerst 2,4ghz, op 1,55volt is hij bootable tot 2,85ghz en prime stable op 2,7ghz. Wel watergekoeld, want met de stockcooler stijgt de temperatuur al snel naar 55 graden onder stress met deze settings. FSB liep stabiel tot aan de 300*8 9=2400mhz) op een 3x HT-bus(=900mhz), daarna bootte hij niet meer. In pincipe zou je dus met PC4400 geheugen en een FSB op 275 aardig wat geheugen bandbreedte kunnen creeren.

Als de PC 2-3x niet boot door te hoge snelheden knalt de BFG aan: Je systeem word opgestart met SPD & default settings zodat je snel in de BIOS de te hoge settings kan wijzigen. Het mooie is dat er geboot word met default settings, maar dat de ingevulde waarden blijven staan. itt met een bios reset zoals vroeger, hoef je niet alles opnieuw in te vullen :)

Jammer is overigens dat de BIOS niet zo uitgebreid is als die van de gerenommeerdere merken. De VSTA chip kan meer bevatten dan die van de SATA2, dus daar zouden ze best gebruik van mogen maken.

Heb jij ook een ASRock 939Dual-VSTA?

Hoe zit het met SATA aansluitingen?
Zijn de eerste 2 nu SATA-1 en is alleen de 3e een SATA-2 aansluiting?
Dat is dan jammer voor de RAID performance lijkt me?
Waarom dan? de doorvoer snelheid word lang niet gehaald bij sata1. (150MBs) ;)
Raid is alleen mogelijk over de SATA1 aansluitingen De SATA2 poort is zelfs een andere controller!!!
De NB word al erg warm @stock, met overclokken nog meer..nforce 4 word op duurdere borden voorzien van een heatpipe of active cooling..en da's niet voor niets. Tis op zich geen probleem, tenslotte krijg je waar je voor betaald ^_^

Volgens jou redenering hoeft er niets op een mobo onboard te zitten, aangezien je altijd wel voor een tientje een geluidskaart, een COM/LPT kaart of USB kaart kan vinden.... 8)7 tis gewoon handig als zoiets onboard is, punt uit. Anno 2k6 is dat helemaal geen gekke wens.

En die Gbit lan kaart past er bij mij echt niet meer in, aangezien mijn water-reservoir daaronder staat...Ik was al blij dat ik m'n calibre d'r in kwijt kon ^_^
Ik bedoel dat het geen ramp is dat er geen GB lan opzit als je toch dit bordje wilt hebben, want hij heeft gewoon eigenschappen die geen ander mobo heeft. (waar wel GB-lan opzit :+ )

En je kan ook niet verwachten van een mobo van 50 euro dat er net zeveel opzit als een Nforce4 mobo dat 2 tot 3x zeveel kost.

En GB lan zit nog niet echt standaard op mobo ook niet op dure mobo. Maar audio en lan wel. ;)

Als er geen audio/lan/usb op zou zitten dat zou ik wel als een goed negatieve punt zien.

Maar geen GB-lan, nou nee de meeste mensen hebben ook geen GB switch thuis.

En warm ja dat is normaal voor een chip :Z , dat is iets anders als te warm. denk dat hij makelijk zijn werk nog doet bij 80 a 90 graden(misschien nog wel hoger) en dat worden ze niet, anders moet je ff kijken of je heatsink wel goed zit.

ter info.
Een geforce mag 127 graden worden voor hij terug klokt.

Ik oc mijn HTlink naar 1200Mhz(4x300Mhz) en mijn cpu naar 3000+ @2700Mhz werkt al meer dan 1 jaar goed.
Daarom zeg ik: Je krijgt waarvoor je betaald, en da's zeker meer dan bij de SATA2 ^_^

Dat een geforce terugklokt bij 127 graden is geeb bewijs dat je NB maar 90 graden mag worden ;) Niet alle chips kunnen hoge temps hebben..als je CPU 90 graden was zou je ook subiet de stekker eruit trekken ;)

En wat betreft overclocken, dat verschilt per bord, per CPU per reepje geheugen :P
Ik ken dit bordje heel goed (was n van de eerste op GOT) en al mijn 939dual-sata mobo's halen de 1200Mhz HTlink (met orginale blokje op de NB), en allemaal zijn ze best warm met de kast dicht maar zeker niet te warm. En ik weet ook wel dat de n chip de ander niet is, het was ook maar een voorbeeld dat het best kan, en dat het heel normaal is dat hij zo warm word.

Je gaat toch ook niet een geforce de warmte als negative punt opgeven als hij 60 graden word.

En het foutje in de survey zit er nog steeds in.

Het 939dual-sata2 heeft geen cap. meer op 274 zins bios 1.7 niet meer. ;)
Warm is n ding, hem niet langer dan 2 seconden aan kunnen raken zonder intense pijn (ZONDER overclocken) is imho echt te warm....

Mijn geforce word overigens 48-50C stressed, als hij 60 graden zou worden, zou ik dat ook opgeven als negatief punt ;)
Dat is bij mijn niet het geval, kan hem makelijk vast houden met een dikke oc. :Y)

En het foutje staat er nog steeds in !!!!!
;) Thx voor deze survey, ben namelijk zelf ook in de situatie dat ik nog een voldoende snelle agp kaart heb en toch binnenkort wel over wil stappen op een PCIe!
En ik denk dat na het lezen van jouw survey ik nu wel weet welk mobo het gaat worden,
mijn dank :9
@Rev-anche
Ik kan je aanbevelen eerst te kijken naar een PCIe upgrade. Ik heb dit bordje alleen gekozen omdat ik gedacht had tot kerst nog aan mijn AGP kaart te zitten.

Een financiele meevaller leverde me opeens een PCIe kaart op, maar toen had ik het mobo allang en breed in huis... kijk maar eens naar de 939 SLI32 eSATA bijna het zelfde bordje maar bied SLI...best handig over 2-3jaar.

De asrock bordjes kosten je nog geen 60 euro, als je een PCIe kaart van 200+ euro koopt kan dan er ook nog wel af ;)
Er zit een klein foutje in het oc stukje, de 939dual-sata2 heeft al lang geen cap meer op 274Mhz HT-bus. Ze zijn verder helemaal het zelfde op een audio chip na en wat kleine aanpassingen in de bios en toevoeging van q-fan. ;)

Negatieve punt GB lan? en de NB word warm?Hij word zeker warm, niet te warm om 400Mhz HT-bus te draaien wat ook de max is voor de chipset.(Nforce4 word stukken warmer)

En een GB lan kaartje kost 9 euro ofzo en dan kan je hm ook menen naar je nieuwe pc in de toekomst. :Y)

Mijn HT-link draait 1156Mhz en geen probleem met de NB of SB.
Gbit lan heb ik er wel in gekregen, AGP kaart was wat moelijker (pomp in de weg).

Floppy drive had ik al geen ruimte voor (bigtower, te veel koelingsmeuk erin, res van 1L bijvoorbeeld)

Voedingkabel heb ik IDD nogal moeten vouwen, maar loopt nu netjes langs alle fans

NB/SB, degelijke airflow was voldoende, ook iets van tegen de 1200MHz HTT bus geen probleem.

CPU.. pinmod, is zo te verwijderen, zit op 1,5v ipv stock 1,4 (1,45 op mobo ingesteld)

Kortom: problemen zijn redelijk simpel op te lossen, ruimte zat in je budget daarvoor denk ik, met de prijs van dit board :7
Update: Boardje draait nog steeds _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Helaas zijn de extreme overclocks voorbij, mijn pomp ging op een dag stuk en dat merkte ik eigk pas nadat deze continue bsod's gooide in windows. Omdat ik geen vervangende pomp had(maar wel de convectie mee) heb ik mijn cpu terug geklokt tot 1200mhz op minimaal voltage om iig windows in te kunnen komen. Dit heeft een maandje of 2 geduurd met 'load'temps van 65+ graden (en 'load' betekent hier muziek afspelen in winamp en een browser openen :P)

Nieuwe pc is al in de planning....tijd is iig voorbij gevlogen, quad cores, PCIe en SSD's zijn nu mainstream, dus dat word een leuke upgrade vanaf een stockclocked 4200+ ^_^

[Reactie gewijzigd door Rey Nemaattori op 14 februari 2010 00:00]

hallo allemaal

ik heb de dual vsta nu 2 maanden met 4400+ L2 2x1mb en in begin toch wel veel problemen gehad moet ik zeggen.
dat die nb te warm word zat mij ook niet lekker dus heb er een fannetje opgeplakt van 1000-7000 toeren(mooiiiiii)
nu zit ie te zeuren dat ie het koud heeft hahahaha

met 2x ide 80gig en 1 sata2 250gig tegelijk bleeft ie steeds hangen op me schijf lampie bleef branden
(heb ide's eruit gehaald)
sata2 staat aangegeven als scsi en op taakbalk staat hardware veilig verwijderen voor de sata2
maar dat blijkt zo te horen en werkt verder ook okeej

ik heb em nu op 11x212 = 2332 en geheugen dus op 424mhz is standard kingston geheugen (2x 1 gig) vandaar ik niet verder ga en heb ook verder stockcooler op cpu
verder niets geclocked

ik heb de agp club3d x1600pro 512mb 500-810mhz 3dmark05 4175 ( 602-860 max) 4490
en de Pci-E asus eax1600pro 512mb 500-540mhz (max nog onbekend) erin
werkt prima kan 4 schermen erop zetten maar heb er maar 2 17+21inch+ tv
met primary op pci-e in bios krijg ik alleen toch agp als primary scherm dus dat moet ik nog ff uitzoeken
het kan zijn agp er dan uit moet?
heb ook 2 voedingen 1x 450watt en 1x 280 watt omdat de 450watt een budget voeding is
die kon het alleen niet aan met 5 fannetjes erbij en 2 videokaarten
het had leuk geweest als je ze kon koppelen aan elkaar -soort sli maar okeej het mag de pret niet drukken.

verder zeer tevreden en ben blij ik dit bordje gekocht heb en wens iedereen veel plezier met zijn gameplay
twee voedingen door elkaar gebruiken is sowieso niet aan te raden..en budget voedignen al helemaal niet... een goede voeding hoeft niet duur te zijn hoor..voor 50 heb je al een aardige van een bekend(er) merk.
Hulde voor een nette review ;)