Crucial RealSSD C300 2.5" 64GB - Reviews

Specificaties 2.5" • MLC • SATA-600 - Bekijk alle specificaties

Crucial RealSSD C300 2.5" 64GB Review

dr snuggles 21 december 2010, laatste update op 4 maart 2011, 3.181 views

Crucial RealSSD C300 2.5" 64GB

Pluspunten

• Snelheid bij het lezen, een snellere vind je nog niet
  • Prijs, 64GB is betaaltbaar

Minpunten

• Beperkt bruikbaar: alleen goed bruikbaar als het TRIM commando aanstaat, zoals in Windows 7. Geen virtuele computers zetten op deze RealSSD. Een goede SATA3 controller gebruiken.
  • Schrijf snelheid is laag: 75MB/s. Neem de 128GB versie als je dit een probleem vindt.

Er is al genoeg geschreven over de RealSSD. Daarom kort de aandachtspunten bij het gebruiken van de RealSSD 64GB:

• Koop een moederbord met SATA3 controller.
Zonder een SATA3 / SATA600 kun je de maximale leessnelheid niet gebruiken. Er zijn maar weinig AMD moederborden met SATA3 controller op dit moment. De Asus M4A88TD-M heeft een chipset welke SATA3 zonder problemen ondersteunt. Losse externe controllers zoals de Marvell 9128 veroorzaken problemen.

• Er zijn geen brackets meegeleverd met de SSD schijf.
Dit was in mijn geval geen probleem, aangezien de schijf maar zo'n 100 gram weegt en ik deze met twee schroeven heb vastgezet aan een rooster in m'n kast. Laat de SSD nooit los rond slingeren in je kast! Vind een creatieve oplossing voor de bevestiging of koop een losse bracket van een paar euro.

• Stel in je bios bij je SATA schijven in dat je Advanced Hosting Controller Interface (AHCI) gebruikt in plaats van IDE. Doe dit voordat je Windows installeert.
Reden AHCI: met AHCI presteert je schijf een stuk beter. Zeker op het belangrijkste punt van een SSD voor de gemiddelde gebruiker: 4k random reads, het lezen van kleine bestanden.

• Update je SSD naar de nieuwste firmware voordat je Windows installeert.
006 is de nieuwstein december 2010. De oude firmware heeft bugs. De nieuwe firmware haalt je hele SSD leeg! Daarom dus eerst update, dan windows installeren.

• Gebruik de schijf alleen in combinatie met Windows 7.
De Garbage collection van de RealSSD schijnt slecht te zijn. Hiermee ruimt een SSD z'n oude bestanden op. In ieder geval met firmware 002. In Windows 7 is dit geeen probleem, omdat Windows 7 standaard het TRIM commando ondersteunt, zie volgende aandachtspunt.

Update maart 2011: Gebruik de AMD AHCI driver.
De AMD AHCI driver uit februari 2011 zorgt ervoor dat de C300 geen last meer heeft van "freezes" van 30~60 seconden na een tijdje niet gedaan te hebben met je pc. TRIM commando werkt ook met deze AMD driver. Bovendien werkt de pc merkbaar vloeiender. Geen Windows AHCI driver gebruiken dus!

De schrijfsnelheid is laag: 75MB/s.

• Zet geen virtuele pc op je RealSSD, zoals VMware.
Reden: TRIM commando werkt niet bij dit soort bestanden. De performance in VMware is laag met je RealSSD. Als je wel VMware wilt gebruiken, zoek dan uit of een andere SSD met goede Garbage collection uitmaakt. Volgens mij heeft OCZ wel goede garbage collection en maakt dit wel uit voor je virtuele PC prestaties.

Heb jij ook een Crucial RealSSD C300 2.5" 64GB?

ik heb zelf de ssd wel gewoon los liggen bovenop een andere schijf, nergens last van.
de bracket die ik bij de corsair f120 gekregen heb is nutteloos, past totaal niet in mijn geval.
5.25"->3.5"->2.5"...dat gaat gewoon niet handig.
De schrijfsnelheid is laag: 75MB/s.
Dit komt puur omdat het een relatief kleine SSD is. de 128GB versie heeft dit probleem niet, maar kost weer meer geld. Je merkt dit probleem nauwelijks. Dit nadeel hoort bij alle SSD's van 64GB, ongeacht merk.
Waar heb je deze informatie precies vandaan gehaald? Bij de RealSSD klopt het inderdaad dat de drives met lagere capaciteit een lagere write performance hebben met als dieptepunt de 64GB versie, die niet hoger komt dan 80 MB/sec. Maar dit geldt niet voor alle SSD's van 64GB of lager. De Kingston SSD Now V+ 64GB komt tot 200MB/sec bij het schrijven, de Corsair F60 60GB haalt tot 210 MB/sec en de OCZ Vertex 2 60GB haalt zelfs ruim 250MB/sec.

Als je een RealSSD van 64GB neemt dan heb je gewoon een afweging gemaakt en hogere read-performance gekozen boven write-performance. Voor een systemdrive is dit geen slechte keuze.
Thanks, ik heb het gecorrigeerd!

Over het algemeen zijn kleine drives langzamer, maar er zijn inderdaad een aantal uitzonderingen. Hier staan er een flink aantal voor zhen die een overzichtje zoeken: http://www.tomshardware.c...rce-best-ssd,2783-12.html

[Reactie gewijzigd door dr snuggles op 21 december 2010 15:00]

IDD de 256GB van de C300 is nog steeds 1 van de snelste SSD's, op AnandTech staan er leuke reviews over. De enorme prestatie verschillen tussen de verschillende groottes (64GB, 128GB, 196GB, 256GB) van het zelfde type SSD, maakt het kiezen van een SSD er niet makkelijker op. :(
Als je het mij vraagt, zijn alle bijna alle SSD's nu een goede koop. Het belangrijkste is de veel lagere accestime van SSD's ten opzichte van een harde schijf. Over een half jaar zijn er waarschijnlijk weer nieuwe modellen die weer een stuk beter scoren.

Kijk maar naar die nieuwe Samsung SSD. Nog nauwelijks leverbaar, maar wel een hele goede performer.
AMD AHCI drivers ondersteunen nu ook TRIM _/-\o_
Nuttige tips, alleen: weinig AMD moederborden met sata3? Volgens mij hebben alle 800-serie mobo's sata3 en daar is toch ruime keuze in.

En waarom niet gewoon los in je kast? Ik zie sommige mensen dat toch wel gewoon doen...lijkt mij geen kwaad kunnen, of heeft die ssd in de gaten dat ie niet in een bracket zit?

Ook handig: ssd tweaker