KeePass Password Safe Review

mcmd 14 december 2010, laatste update op 21 december 2010, 2.231 views

KeePass Password Safe

Pluspunten

• Het belangrijkste voor mij is dat ik op eenvoudige wijze heel veel vertrouwelijke gegevens centraal kan beheren waarbij handige functionaliteit beschikbaar is. Ook belangrijk vind ik dat dit ook op eenvoudige wijze te backuppen is, zodat je niet snel gegevens kan verliezen.

Minpunten

• Alleen maar om iets te noemen, ben eigenlijk heel tevreden. Maar waar ik wel vaak mee worstel is dat het zoekveldje niet duidelijk te onderscheiden is van zijn directe omgeving. Enkele keren moet ik ietwat langer zoeken waar mijn focus is gebleven.

Stabiliteit Score: 5
Gebruiksvriendelijkheid Score: 4
Systeemeisen Score: 5
Ik gebruik het al enige jaren dit product. Eerst gedurende lange tijd de 1 versie. Maar inmiddels al enige jaren de 2 versie.
Het grote voordeel van dit product is dat je op 1 centrale plek, ook in 1 bestand dat goed te backuppen is, heel veel vertrouwelijke gegevens kwijt kunt. Dit varieert van gegevens van wachtwoorden voor Internet bankieren, maar ook zaken als DiGiD gegevens, paspoort nummers e.d.
Wat gewoon heel goed is:
  • Per entry kun je aangeven bij welke website het hoort (URL). Het is daarmee vaak al duidelijk waarvoor het is.
  • Je ziet hoe sterk het wachtwoord is in aantal bits. Hoe meer het aantal gegeven bits, hoe sterker het wachtwoord.
  • Er is een info veld aanwezig bij een wachtwoord entry. Daarin sla ik bijvoorbeeld op hoe het wachtword policy eruit ziet voor de betreffende website of zo (dus hoe vaak veranderen, minimale lengte, welke karakterset e.d.). Ook kun je bijvoorbeeld het telefoonnummer van de servicedesk kwijt. Al met al zeer nuutig.
  • Er wordt bijgehouden wanneer een entry gemaakt, gewijzigd en gebruikt is. Kan nuttig zijn!
  • Je kunt een verloopdatum invoeren. Dat is niet zozeer om automatisch een entry te verwijderen, maar meer om aan te geven hoe lang de entry geldig mag zijn.
  • Geen enkel wachtwoord wordt verwijderd, alles wordt bewaard. Zelfs oude wachtwoorden worden bewaard en deze kunnen hersteld worden. Een wachtwoord wordt pas verwijderd als die uit de 'prullenbak' wordt gehaald.
  • Je kunt wachtwoorden genereren. Daarbij heeft KeePass uitgebreide mogelijkheden om de karaktersets te bepalen e.d. Dit kan in profielen worden opgeslagen en nu heb ik voor diverse toepassingen een eigen profiel. Het is dus een fluitje van een cent om een wachtwoord te genereren. Mijn wachtwoorden voor bankieren e.d. zijn vaak meer dan 100 bits sterk.
  • Je kunt een document toevoegen aan de entry. Uiteraard is deze dan ook beveiligd.
  • Je hoeft alleen het wachtwoord van de kluis te onthouden!
  • Het is mogelijk om met de druk op de knop (Ctl-Alt-A) automatisch wachtwoorden in te laten vullen. Hiervoor zijn ook diverse mogelijkheden om dit op maat te kunnen doen. Dit werkt bizonder prettig.

Heb jij ook een KeePass Password Safe?

Ben al enige tijd enthousiast gebruiker van versie 2.14, en sluit me graag aan bij de enthousiaste reacties van Hierodemus en Fred13. Aanvulling daarop (en handige tip) betreft de Synchronize optie. Ipv in the cloud (Dropbox o.i.d.) kun je ook kiezen om te werken met een basisversie bijv. op je server, en een kopie bijv. op je (zakelijke) laptop. Je kunt dan in beide versies muteren, en vervolgens met een druk op de knop heel eenvoudig de versies synchroniseren.
Ik gebruik dit ook al sinds jaar en dag, een echt stukje top software. Idem de versies voor Linux (KeepassX) en Android (KeePassDroid). Goed spul.

Nog nooit gemakkelijker geweest om voor letterlijk iedere site een ander sterk wachtwoord te kiezen.
Ik gebruik dit sinds een zestal maanden. Goede beveiliging, handig gebruik iswm FireFox en te gebruiken vanuit een centrale plaats.
Belangrijk voor mij was de bereikbaarheid van de informatie op mijn telefoon (Android). Handig is de database file op dropbox te installeren zodat hij vanuit de PC en tevens vanuit de telefoon makkelijk benaderd kan worden. Het enige nadeel is dat je op de telefoon geen toevoegingen kunt doen.
Een aanrader ! :)