Samsung Syncmaster 940BF Review

ikke007 24 september 2006, 1.023 views

Samsung Syncmaster 940BF

Pluspunten

• 2ms response tijd
  • Lekker fel beeld
  • Simpel design, smalle rand

Minpunten

• Niet in hoogte verstelbaar
  • Monitor. Nothing more nothing less. Evt. een USB hub was een + geweest.

Gisteren een Samsung 940BF gekocht na lezen van diverse reviews (waarvan de meeste hier) en de voor/nadelen van het model. Hierbij mijn persoonlijke review tot nu toe.

Het vorige scherm
Mijn vorige scherm was jarenlang een Merkloze 19'' beeldbuis, welke vertekening van randen gaf op meer dan 70hertz refreshrate. Wel lekker felle kleuren dus op zich geen slecht ding. Helaas was hij aan vervanging nodig omdat hij spontaan geluid begon te maken en trilde/omscherp was geworden en nog enkele klachten.

Tijdelijk een Neovo F-419 als vervanger gehad, welke nu in dual opstelling naast de samsung 940BF staat.

Bijzonderheden
Ik wilde de monitor aanvankelijk bij MyCom kopen omdat ik hier op Tweakers mensen met goede ervaring had gezien. Toen ik bij MyCom vroeg hoe het zat met pixelgarantie (van hun/fabrikant) moest en er twee extra verkopers bij worden gehaald en was de reactie 'Ja uhh we geven garantie op maximaal 2 pixels'. (subpixel/pixel maakte de verkoper geen verschil in). Echt zekerheid konden ze mij niet hierover geven. De indruk was daardoor ook dat ze 'maar wat zeiden' ipv wisten waar ze het over hadden.
Ikzelf heb dan gelijk de houding zovan 'jaja, op het moment dat het erop aankomt blijkt het 2 pixels te zijn ipv subpixels'.

Uiteindelijk de monitor bij Computerland gekocht, deze zat 500 meter verder en boden mij voor 20 euro meer (waardoor ik netto 10 euro duurder uit was) een 100% dode (sub) pixelvrij garantie). leek mij geen slechte deal, zeker niet toen op de bon werd genoteerd dat na omruilen de garantie opnieuw van toepassing zou zijn.

Wat mij wel opvalt bij het kijken naar de monitor is dat in de eerste blik het lijkt alsof ik de pixels kan zien maar na twee keer knipperen het scherm egaal lijkt te zijn. misschien is dit omdat ik nog nooit echt een haarscherp scherm heb gehad (CRT --> (blijkbaar) onscherpe TFT (VGA aangesloten) --> Samsung 940BF op digitale aansluiting)

Kleurweergave
Zo direct naast de (ongeveer 1,5 jaar oude) Neovo f-419 valt mij op dat de Samsung veel feller is en scherper. Even zitten spelen met de instellingen van de F-419 maar die krijg ik niet scherper. Kleurweergave is op dit moment dus lekker fris en fel. Even kort zitten kijken naar de natuur (foto van vriendin) en die ziet er goed gezond uit, lekkere kleuren dus.

Ghosting
Nog niet kunnen ontdekken, misschien is dat omdat het een (aldus de specificaties) 2ms scherm is

Contrast & helderheid
Zoals kort bij kleurweergave al verteld, hij is lekker fel. Maar toch ook weer zwart. Wel lekker dus.

Uniformiteit van het scherm
Ik heb zitten testen op dode pixels dmv rood/groen/blauw/zwart/wit scherm volledig en wat mij opviel is dat bij zwarte weergave er aan de bovenzijde enigzins licht doorkomt, maar dit is niet echt storend.

Kijkhoek
Bijzonder goed, op het moment dat ik hem zou moeten bijdraaien omdat ik toch niet goed meer zie wat er op het scherm staat heeft dit meer te maken met de hoek dan met de verandering van kleurweergave e.d.

Bouwkwaliteit
Voelt stevig aan, knopjes zijn klein maar fijn, voelen niet slap aan. Powerlichtje is zacht blauw en absoluut niet storend.

Vormgeving
Simpel, grijs randje en ronde zwarte voet met een grijze ring erop. Lekker dun randje, goed voor dualmonitor setup (IMHO). Jammer dat de monitorvoet niet in hoogte verstelbaar is, hij mag bij mij namelijk 5/10cm hoger staan.

Heb jij ook een Samsung Syncmaster 940BF?

<edit>
Nu pas gezien dat ik mijn eigen survey kan aanpassen. D'oh