Specificaties 12,1" (1280x800), 500GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

HP Touchsmart tm2-1090ed Review

Sloerie 14 december 2010, 650 views

HP Touchsmart tm2-1090ed

Pluspunten

• lange accuduur
  • fijne ergonimie
  • dual graphics (intel/amd)
  • prestaties vallen niet tegen

Minpunten

• hardware assemblage kan fouten/zwakke punten bevatten
  • zwaar

Sinds een tijdje heb ik een HP TM2-1010ea in handen. Deze verschilt met de 1090ed qua hardware alleen van harddisk: Er zit een 320GB schijf in in plaats van een 500GB. De 1010ea is namelijk de versie uit de UK en heeft dus ook een "Pound" teken op het toetsenbord, maar dat geeft voor mij geen problemen.
Ik zal de laptop in volgorde van beoordelingspunten behandelen. Ik ga er even vanuit dat iedereen die dit leest weet dat het een capasitief touchscreen betreft met wacom pen erbij.

Featureset:
Hoewel ik een puntje mis, eSata, is de laptop zeer compleet. Er zit standaard een fingerprintreader op en ook een cardreader ontbreekt niet. Daarnaast heeft een klein scherm met 1280x800 meer dan voldoende kleine pixels om geen opgepropt scherm te krijgen, zelf niet met het draaien van Photoshop, hoewel een tweede scherm altijd is aan te raden. Hiervoor biedt de HDMI poort mogelijkheden net als de VGA-out.
Omdat ik zelf de ethernet aansluiting niet gebruik is het fijn dat deze achter een rubbertje zit omdat deze nu niet vuil gaat verzamelen. De andere poorten zijn wel 'open'.

Hoewel er voor de pen een extra touwtje word meegelevert om er voor te zorgen dat de pen niet kwijt raakt, ben ik de pen nog nooit onderweg of in mijn tas verloren en ik ga in het algemeen niet al te lief ermee om 8-) .

Prestaties:
De prestaties van de SU4100 van Intel vallen niet tegen. Ik was gelukkig een Atom gewend, waardoor het voormij sowiezo een verbetering is. Ik kan echter de meeste programma's draaien, zoals Photoshop, Visualstudio met meerder instances open en games zoals EvE Online en Civilization 5 (Ja die draait op de laagste instellingen zonder al te veel problemen maar met wel wat gedult). Bij de meeste programma's zal echter de AMD videokaart zijn meerwaarde bewijzen ten opzichte van de Intel kaart die standaard in accumodus gebruikt wordt. Je mag dan ook er vanuit gaan dat echt zware programma's aan een stekker moeten worden gedraait, of met reductie van accuduur.
Ik heb geen problemen gehad met de draadloze verbinding, bluetooth of andere randapperatuur zoals usb e.d.

Beeldkwaliteit:
Over het algemeen is de kwaliteit van het scherm goed te noemen behalve bij zonlicht. Het scherm is glosy (niet mat) en reflecteerd veel licht, wat werken in de zon vrijwel onmogelijk maakt.
De resolutie en kleurendiepte is wat je van een relatief niet al te dure laptop mag verwachten. Niet slecht maar ook niet geweldig.

Bouwkwaliteit en robuustheid:
Qua uiterlijk is het een degelijk sterke laptop met veel alluminium onderdelen. Dit geeft een stevig gevoel en ik zou ook goed of zeer goed geven was het niet dat de laptop na zo'n 2 maanden kapot is gegaan. Het draaimeganisme voor het scherm heeft een contactje op het moederbord losgemaakt en daardoor deed het scherm, en na enkele keren zinloos opstarten, ook de rest van de laptop niets meer. HP heeft de laptop meegenomen en het moederbord vervangen naast ook een geheugenmodule die ze niet 100% vertrouwde. Wel twee weken geen laptop maar hij werkt weer prima.
Op fora zijn meerdere berichten gepost over falende modellen waardoor ik mijn twijfels heb over de assemblage van de hardware.

Ergonomie:
Doordat de achterkant iets dikker is door de accu, staat hij iets schuin wat ik heel fijn vind werken. De extra hobbel aan de achterkant voor het draaimechanisme geeft een mooi grippunt als de laptop in tablet modus is waardoor je hem makkelijk kan vastpakken en meedragen. Dit geeft ook een extra puntje bij het tekenen in tablet modus, waardoor je niet raar boven je scherm moet gaan hangen (je moet wel het scherm win windows 180 graden draaien).
Een minpuntje is dat door het vele gewicht aan de achterkant de laptop de neiging heeft om naar achteren te hellen

als je hem op schoot hebt. Door het scherm iets naar je toe te trekken kan je dit echter voorkomen of door je handen op het toetsenbord te houden.

Warmte en geluidsproductie:
Echt warm wordt de laptop niet, maar je voelt wel een rustig stroompje warme lucht uit het ventilatiegat komen. Het enige lawaai dat ik zo nu en dan hoor is de hardeschijf bij veel i/o operaties.

Mobiliteit en accuduur:
De 9 uur in de reclames van HP worden niet gehaald, maar je kan 6 uur met wifi aan doen bij normaal gebruik. De laptop ontwaakt snel uit slaapstand en geeft daarbij geen problemen.

Prijs:
Goedkoop is hij niet, maar wel waar voor je geld. In de toekomst moet blijken of de SU4100 voldoende kracht heeft om alle applicaties te draaien.

Extra puntjes:
De meegeleverde usb dvdrom speler is handig als je toch iets erop moet zetten zonder speler. Ik gebruik hem echter nouwelijks omdat een usbstick of wifi/internet het meeste werk opknapt.

Heb jij ook een HP Touchsmart tm2-1090ed?

Als je de kopjes nou vet maakt ( dus de code ) dan is het in mijn optike een leuke review. Een paar plaatjes zou het wat leuker maken.
Zegt iemand die zijn review maar gewoon verwijdert als hij er teveel commentaar op krijgt... :/

Los daarvan: erg nette review! Alleen kan de opmaak beter, en foto's mogen bij een mooie review eigenlijk niet ontbreken. Nivida_intel heeft dus wel een punt.
(Daarnaast doen benchmarks het altijd goed hier op T.net ;))

In ieder geval een review waar iemand die deze laptop overweegt iets aan heeft! Goed gedaan.