Mitac Mio A701 Review
De MIO A701 is een zeer handzaam en compacte PDA. Aanwezig zijn: triband GSM/GPRS-smartphone met ingebouwde GPS (SiRFstar III), Windows Mobile 5.0 NL Phone Edition, 520 Mhz Intel XScale PXA270 processor, 2.7'' (6.8 cm)16-bit (64K kleuren) TFT-kleurenscherm, 1,3-megapixelcamera (1280x1024 pixels), Windows Media Player 10 en Bluetooth. De MIO A701 weegt slechts 150 gram en heeft 192 MB intern geheugen, uit te breiden met een SD-kaartje.
Het apparaat wordt met een goed pc backup programma geleverd voor de opgeslagen kontakten. Tevens is het apparaat simlock vrij zodat je niet verplicht gekoppeld wordt aan een opgedrongen provider. De MIO A701 draait op Windows Mobile 5 NL en daardoor alles in begrijpelijk Nederlands staat is de bediening eenvoudig te begrijpen. Jammer dat het aparaat geef WiFi standaard aanwezig heeft maar dit is op te lossen door het SD-kaartje van Eye-Fi (SD-kaart + Wifi). Het lijkt erop dat wanneer een toestel GPS aan boord heeft er geen Wifi erbij aanwezig mag zijn. Is dit wel het geval dan ontbreekt de mogelijkheid om te kunnen bellen!!!!! (zoek maar eens naar een toetsel die over deze drie eigenschappen beschikt GPRS, WiFi en GPS)........
Met het touchscherm kun je met je Stylus pen alles bedienen. Zelf heb...
Pluspunten
compact, licht en zeer handzaam; snel door de 520 Mhz processor; simlock vrij; snelle 20-kanaals GPS ontvanger;
Minpunten
bij veel zonlicht is het display moeilijk te lezen; geluid wordt slechts voorgebracht middels één speakertje; kort duur batterij;
Eindoordeel
Het apparaat wordt met een goed pc backup programma geleverd voor de opgeslagen kontakten. Tevens is het apparaat simlock vrij zodat je niet verplicht gekoppeld wordt aan een opgedrongen provider. De MIO A701 draait op Windows Mobile 5 NL en daardoor alles in begrijpelijk Nederlands staat is de bediening eenvoudig te begrijpen. Jammer dat het aparaat geef WiFi standaard aanwezig heeft maar dit is op te lossen door het SD-kaartje van Eye-Fi (SD-kaart + Wifi). Het lijkt erop dat wanneer een toestel GPS aan boord heeft er geen Wifi erbij aanwezig mag zijn. Is dit wel het geval dan ontbreekt de mogelijkheid om te kunnen bellen!!!!! (zoek maar eens naar een toetsel die over deze drie eigenschappen beschikt GPRS, WiFi en GPS)........
Met het touchscherm kun je met je Stylus pen alles bedienen. Zelf heb ik de bestaande agenda uitgebreid met de programma's van PocketBreeze. TomTom geinstalleerd en vanuit het kontaktenscherm zijn de ingevoerde adressen direct in de TomTom te benaderen. Met een uitbreiding van een 4GB SD-kaartje is er voldoende ruimte voor de opslag van MP3's en andere filmpjes. Helaas komt het geluid slecht uit één speakertje waardoor het geluid niet optimaal is. Dit geldt ook voor als de telefoon over gaat. Het geluid is dan nauwelijk te horen en een rumoerige ruimte. Voorts wordt er nog bij de MIO A701 geleverd: USB-synchronisatiekabel, stylus, thuislader, autolader, zuignaparm voor voorruitmontage, draagtas, autohouder, krasvast schermfolie.
Dus: zuignap bevestigen en de MIO plaatsen. Vervolgens de MIO aansluiten op de autolader en je TomTom kan ingeschakelt worden. Maak je veel gebruik van de TomTom dan gaat dit wel ten koste van de gebruiksduur van je batterij en die is slechts 9 uur.... Zelfs met gelagerde ruiten geeft de GPS goede ontvangst. Met een optionele TMC-ontvanger koerst de MIO A701 bovendien om de files heen. Voor de MIO zijn inmiddels diverse accessoiressen verkrijgbaar. De prijs staat inverhouding tot de goede kwaliteit van dit product. Eenvoudige synchronisatie dmv Microsoft ActiveSync. Om sneller gegevens te verwerken maakt ik gebruik van het programma Pocket Controller Professional. Bij de TomTom maak ik tevens gebruik van het programma POI Edit om de flitspalen e.d. te laden. Tijdens het autorijden waarschuwd de MIO (TomTom) bij flitspalen, trajectcontroles e.d.
Foto's en filmpjes zijn eenvoudig te maken echter vanwege de slechts 1.3 pixels zijn deze van redelijke kwaliteit. De foto's en filmpjes zijn in verschillende formaten in te stellen en de hoeveelheid is afhankelijk van de grote van je SD-kaartje. Het geheugen van 192 MB is toereikend. Hierbij wel opgemerkt dan wanneer dit geheugen te veel geladen wordt met programma er een duidelijke vertraging van programma's optreed. Als GSM beschikt de MIO A701 over SMS, MMS, WAP, Pop3Email en polyfoon ringtones. Echter, je kunt wel je eigen MP3 ringtones koppelen aan je persoonlijke kontakten via een kleine omweg... De firmware van de MIO A701 is tevens upgradable. Ter bescherming heb ik een metal case gekocht met een draagriemclip. Kortom een goed handteerbare PDA.
Reacties (11)
Ik had nog wel wat vraagjes over de smartphone;
- reageert de GPS snel, ook binnen de bebouwde kom?
- is het mogelijk/practisch om de GPS soms even aan te zetten om te kijken waar je bent, om em vervolgens weer uit te zetten en energie te besparen?
- hoe lang doe je normaal met de accu, zonder bluetooth, GPS e.d.?
- gebruik je trouwens ook internet met de A701? Zo ja, hoe bevalt dat?
Ook in bebouwde kom, je kan gps zelfs gebruiken om iemand even de weg te wijzen. Fix meestal tussen 5 en 10sec, icm tomtom.
Idd, accuduur is erg kort, maar zonder bluetooth en gps op een 'low power' kan je er 2 dagen mee doen.
Internet kan via bluetooth dongle (100m), via USB-kabel (duh) en als die eye-fi kaartjes er komen, ook wifi.
Ik doe op die manier 2 dagen met de batterij (behalve bij GPS gebruik)
Heb jij ook zo'n .PHM profiel voor de A701?
Of zou jij je instellingen willen neerzetten?
Dank
IK ik heb een qtek s100, denk niet dat deze veel beter zullen zijn ... maar slechter kan in elk geval ook niet
Ik ken deze telefoon zelf niet: is het nog redelijk handzaam of te groot om makkelijk mee te nemen?
Ik ben nieuw de pda/smartphone wereld en overweeg mijn eerste aanschaf.
De Mio A701 was een van de kandidaten. Bedankt voor deze review.
Na veel leeswerk neig ik nu meer naar de HTC P3600 UK. Die is iets duurder, maar kan ook meer. Wireless onderandere...
Ik heb de HP6515 ook bekeken maar ik ben totaal niet te vinden voor al die al die knopjes. SMS is waarschijnlijk de functie die ik het minst zou gebruiken...
Voor de A701 knap ik af op geen wifi. Het schijnt dat je ook moet oppassen met de zwarte versies als je die in de vooruit van je airco loze auto plaatst. Naar verluit oververhitten ze dan rapper en slaan ze af. De witte versie zou het probleem niet hebben...
Iemand inputs over de HTC 3600
EDit: geestig, lees net op het engelse forum dat Mitac niks meer doet met de A701, ze leveren nu een 702, 701 eigenaars hebben pech, bugs worden niet opgelost. Blij dat ik hem bij een abo heb gekocht voor 160 euro en niet voor 450. Voor mij geen MIO meer.
[Reactie gewijzigd door the_medic op 23 juli 2024 11:43]
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

:strip_icc():strip_exif()/u/5294/chillywilly_s.jpg?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/16422/crop5aeaddaca37a5_cropped.jpeg?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/92085/crop5aa165833d640_cropped.jpeg?f=community)