Specificaties 13,3" (1366x768), 320GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Samsung SF310-S01NL Review

MadMarky 31 januari 2011, laatste update op 10 augustus 2011, 4.644 views

Samsung SF310-S01NL

Pluspunten

• Design
  • Aansluitmogelijkheden
  • Hoeveelheid voorge´nstalleerde software

Minpunten

• Accuduur komt niet in de buurt van indicatie zie update
  • Afwerking laat op een paar puntjes te wensen over
  • Ongelukkige plaatsing van de luidsprekers

Aanschaf
Ik heb de SF310 gekocht als vervanging van mijn 3 jaar oude 12" laptop. Ik zocht een systeem dat mobiel was, maar ook liefst een DVD speler had en enigszins krachtig was. De accuduur moest ook wel 4-5 uur bedragen, de 1,5 uur van mijn oude laptop was echt niet meer acceptabel.

Ik heb ook nog gekeken naar een Sony Vaio VPC-Y en een Acer Travelmate TimelineX 3820T (die uit de BBG). De Sony had weliswaar een lange accuduur maar bleek niet sneller te zijn dan mijn huidige laptop (met een Intel Pentium dualcore T2350). Over de Acer heb ik nog wat langer getwijfeld, maar uiteindelijk ben ik toch voor de Samsung gegaan vanwege het design, het lagere gewicht en de krachtigere GPU.

De verpakking
De laptop zat in een kartonnen doos, netjes verpakt in plastic foam.
Op een zakje met een snelstart handleiding en garantiepapieren en een doosje met de oplader na, zat er verder niets bij. Dus geen Windows DVD en ook geen overige software.

Uiterlijk
De buitenkant van de laptop is van glimmend ivoorwit plastic en ziet er erg mooi uit. Wel is het gevoelig voor vingerafdrukken en vegen.
Klap je de laptop open dan is de binnenkant geheel zwart wat een mooi contrast geeft. Hier zijn verschillende soorten plastic gebruikt. Carbon-achtig materiaal rond het scherm, matzwart plastic met wat grijze "glitter" rond het toetsenbord en donkergrijs plastic met geborsteld aluminium look onderaan rond de touchpad. Niet helemaal mijn ding maar het ziet er opzich wel "premium" uit. Wel jammer dat juist het gedeelte met de aluminium look wat inveert als je erop drukt.
Langs de randen van de laptop en de klep loopt een dun chromen randje.

Toetsenbord en touchpad
De toetsen staan los van elkaar (zoals bij een macbook) en hebben een erg prettige aanslag. Zoals je kunt zien is de indeling US international en zit de ctrl-toets op de juiste plek, namelijk uiterst links.
Het touchpad heeft de twee knoppen als het ware ingebouwd zitten, net als een strook aan de rechterkant voor scrollen. Compleet designtechnisch verantwoord maar niet zo handig als je tijdens het navigeren ineens op het scrollgedeelte uitkomt.

Installatie en software
Het installeren en gereedmaken van Windows 7 duurde ongeveer een 20-30 minuten.
Wat me opviel is dat je best veel vrijheid krijgt, zo heb je zelf de mogelijkheid om de schijf te partitioneren. Dit heb ik eigenlijk nog niet eerder gezien.
De lijst aan voorge´nstalleerde software omvatte onder meer:
- Norton Antivirus
- Norton Backup
- Microsoft Office starter
- Een aantal WildTangent Games
- Cyberlink Youcam software voor de webcam
- Een hele rits Samsung tooltjes (Battery Life Extender, Easy Display Manager, Easy File Share, Samsung Recovery Solution, etc, etc)

Dat was het eigenlijk wel, op de eerste vier namen in de lijst na was er geen bloatware aanwezig.
Ook staat er een gelikte multimedia presentatie op het bureaublad die je informeert over de features van de laptop:

Beeld en prestaties
Het scherm is zoals zovelen, een 1366x768 HD paneel met LED backlight en acceptabele kijkhoeken.
Naast de onboard Intel Graphics is er ook nog een Geforce GT310M aanwezig die inschakelt zodra er serieus 3D werk gedaan moet worden.
Ik heb een 3DMark 2006 run gedaan met het volgende resultaat:

Het viel me overigens op dat de laptop tijdens de run helemaal niet zo warm werd. Aan de onderkant zat een plek die iets boven handwarm werd (naar schatting 40-45 graden) maar daar bleef het ook bij. Ook maakten de ventilatoren eenmaal ingeschakeld niet veel geluid :)

Geluid
Van de Samsung site:
Dankzij SRS Premium Sound™ bevindt u zich op de ideale luisterplek voor een natuurlijke en realistische 3D-geluidsweergave van muziek, films en games. De SF310 zorgt voor sterkere bassen, kristalheldere dialogen en een betere geluidsregeling voor maximale zuiverheid bij hoge frequenties.
Dit is imo allemaal bullshit.
Het geluid uit de speakers klinkt best acceptabel, zolang je het maar niet te hard zet want dan klinkt het blikkerig. Het grootste nadeel is dat er een nogal bizarre plek is gekozen voor de speakers. Deze zitten namelijk midden onder de laptop. Staat de laptop op een houten tafel dan klinkt het wel prima, staat deze echter op een kleedje dan is het meteen gedempt en hoor je weinig meer. Waarom ze bij Samsung niet voor een meer conventionele opstelling hebben gekozen met 2 speakertjes bij het scherm of in de rand onder het touchpad is mij een raadsel.
Oja en realistische 3D geluidsweergave? No way.

Accuduur
Samsung zelf zegt dat de accu tot 7,8 uur meegaat. Dat zal allemaal best, maar als ik gewoon wat aan het internetten ben met het scherm op half vermogen kom ik uit op zo'n 4,5 uur.
De Geforce heb ik op de accu nog niet echt aan het werk gezet, dus ik kan niet aangeven wat dat voor gevolgen heeft voor de stroomverbruik. Veel goeds zal het echter niet zijn.
update 31-1-2011
Na de accu een keer volledig ontladen en opgeladen te hebben gaat deze beduidend langer mee, namelijk zo'n 6,5 uur bij wat lichte werkzaamheden met het scherm op 50% helderheid. Ik had kennelijk te vroeg de batterijbesparende optie aangezet dat de accu maar tot 80% opgeladen werd, terwijl de interne controller van de accu nog niet goed ingeleerd was op de beschikbare capaciteit en de accu niet Úcht tot 80% opgeladen werd.

Al met al ben ik best gelukkig met de Samsung SF310. Het ziet er allemaal gelikt uit en het doet wat het moet doen. Allerlei extra features (zoals de hybride graphics en actieve USB poorten in slaapstand) maken hem erg prettig in gebruik, net als het grotendeels ontbreken van bloatware na installatie.

Tot slot nog een link naar de productpagina van de fabrikant:

Heb jij ook een Samsung SF310-S01NL?

Reviews door de redactie

Misschien kun je nog wat vermelden over de kwaliteit van de webcam en wat de wireless prestaties zijn?
@ MadMarky

Ik heb onlangs dezelfde sf310 gekocht, kunnen jullie verbinden met een 5 ghz draadloos netwerk ? 2,4 ghz gaat prima op 65 mb/s maar ik kan het 5 ghz ssid niet zien in de lijst van beschikbare netwerken.. Op mijn hp lukt dat trouwens wel.. router is netgear wndr3700.

thanx
Is 5Ghz wifi al zo ingeburgerd dan?
Het enige dat ik weet is dat er een Broadcom 802.11n wifi module in zit, of daar ondersteuning voor 5Ghz netwerken bij zit weet ik niet. Zou zo maar eens kunnen van niet als ik jouw post lees.
Ik zie dat er inmiddels meerdere stemmen binnen zijn komen op 2-sterren kwaliteit. Is er iets dat er aan deze review mist of dat ik moet veranderen?

Ik heb er best wat werk in gestoken en vind het jammer dat m'n review alsnog als "matig" wordt weggezet, dus ik hoor graag op- of aanmerkingen :)
4 sterren, vind het een prima review.

mee eens: als je 2 sterren geeft, kom dan met wat verbeter punten.

Opbouwende kritiek heb je nog wat aan, anders is het gewoon zuurpruimen.

Ik ben benieuwd wanneer er een SB versie komt.

Het grote touchpad spreekt me vooral wel aan. Heb nu een elitebook van mn werk en dat werkt echt slecht. Wil em toch hebben voor in de trein etc.

Gewicht is dan wel weer een beetje jammer, 2kg is veel...
Hallo Madmarky, ik heb deze laptop ook, weet jij misschien hoe je het energiebeheer schema kunt aanpassen? Bij mij is het uitgeschakeld, ik wil namelijk automatisch standbye bij sluiten deksel uitschakelen, maar dat lukt me dus niet. Heb jij hier een suggestie voor ?
ps ik ben verder erg tevreden over deze laptop, behalve het touchpad, dat weigert nog wel's , dat is soms irritant. Verder kan ik me geheel vinden in de review

[Reactie gewijzigd door Martijnrij op 2 januari 2011 21:35]

Ik wilde precies hetzelfde met de close lid functie. Zodra ik het via de normale power functies van windows7 probeer te veranderen in "do nothing", krijg ik een error.

Geprobeerd maar werkt niet:
1. powercfg.exe -restoredefaultpolicies (opdracht prompt gestart als admin).
2. samsung powermanager gede´nstalleerd.
3. "" opnieuw ge´nstalleerd.

Wat wel werkte is het aanpassen van de registry keys Ik kan dan de klep sluiten zonder dat de laptop in slaapstand gaat. Maar nu gaat de laptop juist in slaapstand wanneer ik de klep open doe. Aangezien ik geen "what do do when lid opens" optie in de registry gevonden heb, weet ik verder niet hoe ik dit kan oplossen.Mocht je dit toch willen doen dan kun je met powercfg.exe -q precies zien welk registry je moet aanpassen. (wel eerst backup maken! en waarschijnlijk moet je jezelf nog rechten geven om de registry te editen).

=====

Verder mooie review, het heeft mij over de streep gehaald deze laptop te kopen.

Het aluminium gedeelte veert bij mij totaal niet in. Ook het plastic deel niet. Alleen de touchpad zelf. De touchpad is in het begin trouwens erg slecht bruikbaar omdat de knoppen in de touchpad zitten ge´ntegreerd. Wil je dus op een knop drukken, dan verspringt de muis bijna altijd en klik je mis. Dankzij de vele multi touch gestures die je kunt gebruiken is het echter niet nodig om de knoppen te gebruiken. 1-vinger tap gewoon op de touchpad simuleert het drukken op de linkermuis knop en 3-vinger tap voor rechtermuisknop, 2-vinger tap voor middel muisknop. Dit is dus even wennen, en je moet het maar net weten, maar op deze manier werkt het touchpad echt super!
Ik heb dat gewoon kunnen aanpassen in het energiebeheerschema van Windows 7. Ik moest er wel voor naar de geavanceerde energie instellingen maar bij mij werkte het verder gewoon.
Ik vind dat ze op tweakers erg snel lage beoordelingen geven inderdaad, ik vind de review ruim voldoende. Ga zo door.

Ik heb overigens nog 1 vraag;
Bij Media Markt Utrecht staat dat er een 330GT video kaart in zit, maar op tweakers staat een 310GT.

Zou u willen nakijken wat er bij u inzit?

[Reactie gewijzigd door DeathslayerNLL op 4 januari 2011 17:25]

Kijk anders gewoon op de Samsung productpagina?
Er zit een GeForce 310M in.
@mvjmme, en anderen,
ik heb een eenvoudiger oplossing gevonden voor het "closelid-slaapstand probleem:"; in de voorgeinstalleerde software van Samsung zit een programmaatje "Fast start", dat kun je opstarten en dan uitschakelen. Dan kun je wel de energiebeheerinstellingen veranderen en dus voorkomen dat ie in slaapstand gaat bij sluiten deksel.

Wat een amateurs bij de Samsung helpdesk overigens, ze konden hier niets mee en probeerden mij zelfs wijs te maken dat ik de verkeerde Windows versie had......
Ik heb MYCOM gebeld (daar komt ie vandaan) en mijn oplossing gepresenteerd, daar waren ze erg blij mee, want ze kwamen er zelf ook niet uit.