Aerocool RS-9 Review
Reden van aanschaf De reden van aanschaf is vrij simpel in mijn geval: Ik had besloten een nieuwe pc te kopen. Aangezien ik hem zelf wilde bouwen had ik natuurlijk een behuizing nodig. Ik was op zoek naar een behuizing waarbij voor mij de volgende punten van belang waren:Genoeg koeling-mogelijkhedenVoldoende ruimte voor het inbouwen van HDD's en eventueel een lange videokaartVoeding onderinBudget beschikbaar +-€50,-Daarnaast wilt het oog natuurlijk ook wat dus een window in de zijkant en eventueel ingebouwde LED's zouden voor mij nog een extra pluspunt zijn. Aerocool RS-9 Al snel viel mijn oog op deze kast. Op de site van de fabrikant...
Pluspunten
Prijs Meegeleverde fans Koeling mogelijkheden Stof filters Kabel management Front e-sata poort Fan controller
Minpunten
Front afdek plaatjes vallen gauw naar binnen Zijkant resoneert Precies genoeg meegeleverde schroefjes Geen handleiding
Eindoordeel
De reden van aanschaf is vrij simpel in mijn geval: Ik had besloten een nieuwe pc te kopen. Aangezien ik hem zelf wilde bouwen had ik natuurlijk een behuizing nodig. Ik was op zoek naar een behuizing waarbij voor mij de volgende punten van belang waren:
- Genoeg koeling-mogelijkheden
- Voldoende ruimte voor het inbouwen van HDD's en eventueel een lange videokaart
- Voeding onderin
- Budget beschikbaar +-€50,-
Aerocool RS-9
Al snel viel mijn oog op deze kast. Op de site van de fabrikant http://www.aerocool.com.tw/index.php/products/31-pgsr/12-rs9 vond ik genoeg informatie om overstag te gaan. De kast beschikt over een ingebouwde fan-controller (te bedienen aan de voorkant), 6 fanpoorten en aan de voorzijde zijn de volgende aansluitingen te vinden:
2x 3.5mm headset, eSATA en 2x USB 2.0.
Daarnaast zijn er al twee fans geinstalleerd, namelijk twee 120mm fans van Aerocool zelf. Deze zitten respectievelijk aan de voor- en achterkant. Beiden fans hebben geïntegreerde rode LED's. De kast zelf is zowel van binnen als buiten volledig zwart en de HDD's zijn tool-less te monteren.
Accessoires
Eénmaal besteld kreeg ik de kast keurig netjes binnen in een grote doos. De kast is iets groter dan een 'standaard' kast. De benodigde schroefjes e.d. zitten netjes in een klein doosje binnenin de kast. Verder is het volgende in de doos te vinden:
- Twee stof-filters voor fans
- Tie-wraps
- Metalen adapters voor de HDD's
- Bay voor 2,5" schijf
- Klein a4'tje waarop staat hoe je de belangrijkste dingen moet aansluiten of inbouwen, zoals de fan-controller, of de HDD's
Het aantal schroefjes dat wordt bijgeleverd is ronduit karig te noemen. Zodra je één schroefje kwijt bent, ben je de zak, want er worden precies genoeg schroefjes als nodig bijgeleverd.

Behuizing & Bekabeling
De behuizing zelf ziet er verder heel erg degelijk uit. De plaat waar het moederbord op gemonteerd wordt heeft een uitsparing voor de hitte van de processor en genoeg gaten om kabels doorheen te trekken.
De achterkant van deze plaat heeft mogelijkheden om de tie-wraps aan vast te maken, zodat de kabels mooi strak er tegen aan liggen.
De voorkant van de kast bestaat uit losse afdek-plaatjes die je vast kunt klikken. Je moet ze echter niet te hard aandrukken want dan druk je ze de kast in en vallen ze er weer uit. Deze plaatjes hebben kleine gaatjes, zodat de voorste fan de lucht in de kast kan blazen, en zijn allen voorzien van stoffilters. Ook voor de al geplaatste fans zitten stof-filters.
De zijkanten van de kast kunnen beiden makkelijk losgemaakt worden door schroeven aan de achterkant die je met je hand kunt los- en vastdraaien.
De ruimte in de kast is groot zat om de grootste video-kaarten in te kunnen bouwen. De voeding kan onderin geplaatst worden en er is genoeg ruimte om de kabels verder weg te werken via de achterkant. Al met al een goede zaak dus.
Geluid
De fans in de kast zijn aan te sluiten op de ingebouwde fan-controller. Deze support tot maximaal 4 fans. De overigen zul je dus op je moederbord aan moeten sluiten. Na het installeren van de onderdelen en het aanzetten van de pc komen de fans gelijk in actie. De fans zijn via de controller in te stellen op 3 standen: Low, Medium en High. De voorste fan is op de Low stand onhoorbaar. Op de Medium en High stand hoor je de fan wel degelijk maar is het niet echt storend. De achterste fan is alleen op High te horen. Hierbij moet ik wel zeggen dat de kast naast mij op het bureau staat en mijn oor dus praktisch tegen de kast aan zit

Aan de achterkant zitten nog twee openingen voor het eventueel gebruik van waterkoeling. Met de optie om nog tot 4 fans erbij te zetten (2x 120/140mm side en 2x 120/140mm top) zit het met de koeling mogelijkheden dus wel goed.
De HDD's zijn in te bouwen, volledig tool-less, met behulp van metalen adapters. Deze adapters zijn voorzien van rubberen ringen zodat de trillingen van de schijven worden geabsorbeerd. Of dit werkt ben ik nog niet helemaal zeker van aangezien de zijkant van mijn kast af en toe een zoemend geluid geeft doordat het resoneert met iets. Het kan zijn dat de zijkant tegen de fan aanzit, maar ik denk dat mijn dvd-drive of mijn HDD hiervan de oorzaak is.
Conclusie
De conclusie van deze review is dat de kast zeker waar voor je geld is als je op zoek bent naar een mid-range gamers-kast. De koeling mogelijkheden zijn erg goed en het kabel-management wordt je erg makkelijk gemaakt. Er zijn een paar nadelen, maar die zijn allen voor lief te nemen. Al met al is de kast een prima deal!
Reacties (13)
Edit, nu heb ik wc en een 240 rad bovenop gezet.
MVG trotse bezitter van de rs9!
[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 27 juli 2024 04:05]
Goede review, deze staat op mijn verlanglijstje voor een nieuw systeem!
Zou je mij deze aanraden? (Resonantie van de zijkant lijkt me verschrikkelijk irri, dus hoe erg is het en is het constant of af en toe, ducktape missch de oplossing?)
Overal is deze kast zeker het geld waard als je ziet wat je ervoor krijgt:
Cable management
Nagenoeg toolless
Fan-controller (inclusief 2 fans, stoffilters)
Koelingmogelijkheden (6 plaatsen voor fans/waterkoeling)
Voeding onderin
etc.
€50,- is dan echt een koopje.
In mijn geval vind ik hem echt te groot en ivm de heatsinks van mijn geheugen ben ik bang dat de Mugen niet past.
Ik zelf vind dit wel een mooie koeler die ook nog aardig goed is:http://tweakers.net/price...man-cnps9900-max-red.html
Deze neemt wat minder ruimte in
de Mugen meet 158mm en ik vroeg me af of de 16,5 cm vanaf het mobo of de processor is anders wordt het namelijk wel heel krap.
Je zou nog even op internet kunnen zoeken of iemand deze combi heeft.
Ook hier wat trillingen en rammeltjes, maar dat is eenvoudig op te sporen en te verhelpen.
Ziet goed uit en ondanks geen zware bouwkwaliteit mooi waar voor je geld.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
:strip_exif()/u/267104/crop68df846c7e46c.gif?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/378286/kip_tnet.jpg?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/386551/shaun-the-sheep-361625711.jpg?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/33178/crop5b4397332de0a_cropped.jpeg?f=community)