Aerocool RS-9 Review

• Stof filters
  • Kabel management
  • Front e-sata poort
  • Fan controller

Minpunten

• Front afdek plaatjes vallen gauw naar binnen
  • Zijkant resoneert
  • Precies genoeg meegeleverde schroefjes
  • Geen handleiding

Reden van aanschaf
De reden van aanschaf is vrij simpel in mijn geval: Ik had besloten een nieuwe pc te kopen. Aangezien ik hem zelf wilde bouwen had ik natuurlijk een behuizing nodig. Ik was op zoek naar een behuizing waarbij voor mij de volgende punten van belang waren:
  • Genoeg koeling-mogelijkheden
  • Voldoende ruimte voor het inbouwen van HDD's en eventueel een lange videokaart
  • Voeding onderin
  • Budget beschikbaar +-¤50,-
Daarnaast wilt het oog natuurlijk ook wat dus een window in de zijkant en eventueel ingebouwde LED's zouden voor mij nog een extra pluspunt zijn.

Aerocool RS-9
Al snel viel mijn oog op deze kast. Op de site van de fabrikant http://www.aerocool.com.tw/index.php/products/31-pgsr/12-rs9 vond ik genoeg informatie om overstag te gaan. De kast beschikt over een ingebouwde fan-controller (te bedienen aan de voorkant), 6 fanpoorten en aan de voorzijde zijn de volgende aansluitingen te vinden:
2x 3.5mm headset, eSATA en 2x USB 2.0.
Daarnaast zijn er al twee fans geinstalleerd, namelijk twee 120mm fans van Aerocool zelf. Deze zitten respectievelijk aan de voor- en achterkant. Beiden fans hebben geïntegreerde rode LED's. De kast zelf is zowel van binnen als buiten volledig zwart en de HDD's zijn tool-less te monteren.

Accessoires
Eénmaal besteld kreeg ik de kast keurig netjes binnen in een grote doos. De kast is iets groter dan een 'standaard' kast. De benodigde schroefjes e.d. zitten netjes in een klein doosje binnenin de kast. Verder is het volgende in de doos te vinden:
  • Twee stof-filters voor fans
  • Tie-wraps
  • Metalen adapters voor de HDD's
  • Bay voor 2,5" schijf
  • Klein a4'tje waarop staat hoe je de belangrijkste dingen moet aansluiten of inbouwen, zoals de fan-controller, of de HDD's
Verder geen informatie (of überhaupt een handleiding) over welke schroefjes waarvoor zijn. Dit vond ik nogal irritant want het was even uitzoeken welk schroefje voor welk onderdeel was. De twee meegeleverde stof-filters zijn eigenlijk alleen vast te zetten indien er gelijk een fan op gemonteerd wordt. Ik heb ze maar vastgezet met schroeven die ik niet in gebruik had maar echt stevig zit het niet vast. Daarnaast is het zo dat er 4 fanpoorten over zijn en er maar 2 stoffilters bijgeleverd worden. Dat houdt in dat zolang je geen extra fans erbij plaatst je twee gaten in je kast hebt waar stof doorheen kan komen, niet ideaal dus.
Het aantal schroefjes dat wordt bijgeleverd is ronduit karig te noemen. Zodra je één schroefje kwijt bent, ben je de zak, want er worden precies genoeg schroefjes als nodig bijgeleverd.

Behuizing & Bekabeling
De behuizing zelf ziet er verder heel erg degelijk uit. De plaat waar het moederbord op gemonteerd wordt heeft een uitsparing voor de hitte van de processor en genoeg gaten om kabels doorheen te trekken.

De achterkant van deze plaat heeft mogelijkheden om de tie-wraps aan vast te maken, zodat de kabels mooi strak er tegen aan liggen.
De voorkant van de kast bestaat uit losse afdek-plaatjes die je vast kunt klikken. Je moet ze echter niet te hard aandrukken want dan druk je ze de kast in en vallen ze er weer uit. Deze plaatjes hebben kleine gaatjes, zodat de voorste fan de lucht in de kast kan blazen, en zijn allen voorzien van stoffilters. Ook voor de al geplaatste fans zitten stof-filters.
De zijkanten van de kast kunnen beiden makkelijk losgemaakt worden door schroeven aan de achterkant die je met je hand kunt los- en vastdraaien.

De ruimte in de kast is groot zat om de grootste video-kaarten in te kunnen bouwen. De voeding kan onderin geplaatst worden en er is genoeg ruimte om de kabels verder weg te werken via de achterkant. Al met al een goede zaak dus.

Geluid
De fans in de kast zijn aan te sluiten op de ingebouwde fan-controller. Deze support tot maximaal 4 fans. De overigen zul je dus op je moederbord aan moeten sluiten. Na het installeren van de onderdelen en het aanzetten van de pc komen de fans gelijk in actie. De fans zijn via de controller in te stellen op 3 standen: Low, Medium en High. De voorste fan is op de Low stand onhoorbaar. Op de Medium en High stand hoor je de fan wel degelijk maar is het niet echt storend. De achterste fan is alleen op High te horen. Hierbij moet ik wel zeggen dat de kast naast mij op het bureau staat en mijn oor dus praktisch tegen de kast aan zit :P Heb je de kast onder je bureau staan dan zullen de fans waarschijnlijk bijna niet te horen zijn, ook al staan ze op High. Beiden draaien dan op ongeveer 1500RPM. Leuke toevoeging is dat hoe hoger de stand staat des te feller gaat de rode LED branden.

Aan de achterkant zitten nog twee openingen voor het eventueel gebruik van waterkoeling. Met de optie om nog tot 4 fans erbij te zetten (2x 120/140mm side en 2x 120/140mm top) zit het met de koeling mogelijkheden dus wel goed.

De HDD's zijn in te bouwen, volledig tool-less, met behulp van metalen adapters. Deze adapters zijn voorzien van rubberen ringen zodat de trillingen van de schijven worden geabsorbeerd. Of dit werkt ben ik nog niet helemaal zeker van aangezien de zijkant van mijn kast af en toe een zoemend geluid geeft doordat het resoneert met iets. Het kan zijn dat de zijkant tegen de fan aanzit, maar ik denk dat mijn dvd-drive of mijn HDD hiervan de oorzaak is.

De conclusie van deze review is dat de kast zeker waar voor je geld is als je op zoek bent naar een mid-range gamers-kast. De koeling mogelijkheden zijn erg goed en het kabel-management wordt je erg makkelijk gemaakt. Er zijn een paar nadelen, maar die zijn allen voor lief te nemen. Al met al is de kast een prima deal!

Heb jij ook een Aerocool RS-9?

ik heb deze kast met een mugen gehad, het past zeer gemakkelijk, al kun je dan niet meer een fan op de zijkant zetten. de lagere fan op de zijkant past wel. Mijn kast heb ik zelf gemod met een raampje en delen rood gespoten.

Edit, nu heb ik wc en een 240 rad bovenop gezet.

MVG trotse bezitter van de rs9!

[Reactie gewijzigd door aka-ben op 27 april 2011 10:57]

Zeer zeker ik ook:) Kast is echt ideaal! Ik wacht zelf nog op de Mugen3, en dan inderdaad alleen nog een fan onderaan de zijkant.
Volgens mij is het een hele nette kast voor de prijs die je moet betalen. Alleen inderdaad erg jammer dat de zijkant resoneert en ik heb zelf schroefjes zat. :)
koste het moeite om het rechter zijpaneel te sluiten na de cable management? heb nog wel eens het idee dat kasten in deze prijscatagorie net te weinig ruimte hebben tussen de moederbord tray en het zijpaneel.

Goede review, deze staat op mijn verlanglijstje voor een nieuw systeem!
Nee, daar was ik in het begin ook bang voor. Zeker omdat de voeding kabel natuurlijk aardig dik is. Ik heb alles min of meer erachter vastgemaakt met de tie wraps en het zijpaneel ging er moeiteloos overheen... Ik denk dat er zeker een goede centimeter ruimte is.
Ik ben op zoek naar een relatief stille, goed geventileerde kast voor +- 50, euro.
Zou je mij deze aanraden? (Resonantie van de zijkant lijkt me verschrikkelijk irri, dus hoe erg is het en is het constant of af en toe, ducktape missch de oplossing?)
Deze kan ik je zeker aanraden. Ik heb de kast nu ongeveer 2 maanden in bezit en de resonantie heb ik geen last meer van. Het is simpelweg een kwestie van het zij paneel iets minder strak vast te zetten met de schroefjes. Je zou inderdaad ducktape of geluid-dempend materiaal kunnen gebruiken. Maar in mijn geval is dat niet meer nodig, de resonantie vindt alleen plaats als je de plaat te strak vastzet met de schroefjes.

Overal is deze kast zeker het geld waard als je ziet wat je ervoor krijgt:
Cable management
Nagenoeg toolless
Fan-controller (inclusief 2 fans, stoffilters)
Koelingmogelijkheden (6 plaatsen voor fans/waterkoeling)
Voeding onderin
etc.

€50,- is dan echt een koopje.
Tnx man bijna overtuigd, nog een vraagje denk je dat de 16 cm hoge scyte mugen rev b hier in past?
Ikzelf ben ook nog op zoek naar een processorkoeler. Ik heb het nagemeten en de Mugen past erin. Vanaf het moederbord is er ongeveer 16.5 cm ruimte, en de Mugen is dacht ik 15cm, dus dat moet passen.

In mijn geval vind ik hem echt te groot en ivm de heatsinks van mijn geheugen ben ik bang dat de Mugen niet past.

Ik zelf vind dit wel een mooie koeler die ook nog aardig goed is:http://tweakers.net/price...man-cnps9900-max-red.html

Deze neemt wat minder ruimte in ;)
Ik wil een pretpakket van zercom kopen waar de mugen rev b dus bij zit.
de Mugen meet 158mm en ik vroeg me af of de 16,5 cm vanaf het mobo of de processor is anders wordt het namelijk wel heel krap.
Het is gemeten vanaf het moederbord. De officiele breedte is 200mm, maar het moederbord is natuurlijk nog iets hoger geplaatst, net als de processor. Al met al denk ik dat ie wel past maar dat het erg krap wordt, dat is ook de reden dat ik hem zelf niet koop.

Je zou nog even op internet kunnen zoeken of iemand deze combi heeft.
Heb deze kast nu een jaar. Helaas is na een paar maanden 1 van de 4 regelaars van de fancontroller buiten werking.

Ook hier wat trillingen en rammeltjes, maar dat is eenvoudig op te sporen en te verhelpen.

Ziet goed uit en ondanks geen zware bouwkwaliteit mooi waar voor je geld.