Zotac NM10-B-E Review

marconehmelman 11 december 2010, laatste update op 12 december 2010, 1.250 views

Zotac NM10-B-E

Pluspunten

• Onboard Wifi
  • 2 PCI-E sloten (op x1;))
  • 6xSATAII met 4xRAID
  • Laag energieverbruik

Minpunten

• Geen mogelijkheid tot het afspelen van 1080p materiaal.

Layout Score: 3
Motivatie aanschaf
Mijn rede van aanschaf van dit product was omdat ik een energiezuinige fileserver wou bouwen die daarnaast ook HD materiaal moest kunnen afspelen. Daarnaast had ik de volgende eisen:
- Zo veel mogelijk SATAII aansluitingen onboard;
- DDRII compatible omdat ik nog DDRII geheugen over heb;
- In staat zijn 720p en 1080p matiaal af te spelen out-of-the-box al dan niet door middel van een AMD HD4350 die ik nog over heb.

Aan de hand van deze eisen ben ik op zoek gegaan naar een moederboard met een geïntegreerde processor. Mijn voorkeur ging hierbij uit naar een Dual-Core model. Het wordt dan snel een Intel Atom uit de serie N330 of D5xx serie.

Feutureset
Met deze eisen kwam ik uiteindelijk uit bij de Zotac NM10-DTX. Dit bord is voorzien van een Intel Atom D510 en draait op een snelheid van 1.66GHz. In de Atom D510 soc zit ook een IGP, de intel GMA 3150. Daarnaast zijn er twee sloten voor DDRII geheugen geschikt voor geheugen met een snelheid van 667MHz en 800MHz. Verder bied dit moederbord ruimte voor 6 SATAII apparaten waarvan er 4 in RAID 0, 1 of 0+1 geplaatst kunnen worden. Daarnaast twee PCI-E uitbreidingssloten. Eén PCI-E x1 slot en één PCI-E x16 slot (Let op! deze heeft maar elektrisch 1 lane tot zijn beschikking, hierover later meer). Het bord beschikt over 6 USB 2.0 poorten aan de achterkant en er zijn intern nog twee aansluitingen die ieder plaats bieden voor 2 USB 2.0 poorten. Op gebied van netwerk beschikt dit systeem over één 10/100/1000Mbit/s netwerkpoort en er zit op het moederbord een 802.11n/g/b WIFI kaartje.

Layout
Dit moederbord heeft een DTX formaat. Dit is een niet heel gebruikelijk formaat maar heeft wel zijn voordelen. Het is net iets groter dan ITX en heeft hierdoor het voordeel dat er meer uitbreidingssloten op het moederbord passen maar toch een beperkt formaat behoud.

Voor de een zal de layout goed zijn en voor de ander minder goed. Voor mij heeft de layout een nadeel. Zo gebruik ik het PCI-E x16 slot een ASUS HD 4350 die passief gekoeld word. Dit koelblok bedekt 2 sloten. Hierdoor is het PCI-E x1 onbruikbaar. Daarnaast zorgt dit koelblok er ook voor dat er maar 2-3 SATAII poorten bruikbaar zijn. Echter door het koelblok 180 graden te draaien zijn er dan 5 van de 6 poorten bruikbaar. Naar mijn mening is dit een ontwerpfout en mag dit niet verweten worden aan mijn grafische kaart aangezien er een PCI-E x16 slot op het moederbord zit en er daarbij vanuit mag worden gegaan dat je hier een grafische processor in stopt. Mocht je geen grafische adapter gebruiken i.c.m. dit moederbord dan is de layout zeer goed te noemen ondanks het compacte formaat van het bord.

Prestaties
De prestaties hangen af van waarvoor je het bordje wilt gebruiken. Aangezien ik het systeem als fileserver en mediasysteem wilt gebruiken zal ik hierover de prestaties toelichten.

Op gebied van fileserver schiet dit systeem niets te kort. Er is ruimte voor 6 SATAII schijven en er kan eventueel nog een PCI-E x1 kaart gebruikt worden om te beschikken over meet SATAII poorten. Ook heeft dit systeem meer dan genoeg snelheid om Bittorent programma's en newgroep programma's te laten draaien.

Op gebied van mediasysteem schiet moederbord echter te kort, althans, voor mijn eisen. Ik wil namelijk 720p en 1080p materiaal kunnen afspelen. Van te voren wist dat de Intel Atom D510 i.c.m. de Intel 3150GMA samen alleen in staat zijn 720p materiaal af te spelen. Ik heb dit getest en met Mediaplayer Classic - Home Cinema (MPC-HC) en met VLC kan er vloeiend 720p materiaal met h.264 compressie worden afgespeeld. Als er 1080p materiaal wordt afgespeeld is het resultaat slecht. Er wordt dan n framerate gehaald (naar schatting) van zo een 15-20 fps.

Echter had ik nog een Asus AMD/ATI HD 4350 kaart liggen en omdat dit systeem een PCI-E x16 slot heeft ging ik er van uit dat ik met dit Zotac moederbord i.c.m. deze grafische adapter in staat moest zijn om ook 1080p materiaal af te spelen. Dit is echter helaas niet waar. Zodra ik met MPC-HC of met VLC een 1080p videobestand open, met daarbij hardware versnelling ingeschakeld (DXVA), resulteert dit in groen beeld met daarbij audio. Ik heb hiervoor onderzoek gedaan naar wat hier de oorzaak van kan zijn aangezien het mogelijk moet zijn om HD content door deze GPU te laten renderen. Zie hiervoor mijn forum topic op t.net: link.

Omdat het PCI-E x16 slot op Zotac bord elektrisch maar een x1 slot is beschikt deze over minder bandbreedte. Zover ik weet is dit slot een PCI-E V1.x slot dus houdt dit in een maximale bandbreedte van 2Gbp/s (Bron). Dit zou meer dan genoeg moeten zijn voor HD materiaal omdat hierbij de bandbreedte maximaal zo een 50Mbp/s zou zijn (?). Echter zorgt de beperking van dit slot er voor dat een GPU niet in staat is volledig zijn werk te doen en is het op dit Zotac moederbord niet mogelijk om met een PCI-E x16 GPU hardwareversnelling te krijgen voor HD materiaal.
(Aangezien ik niet beschik over een PCI-E x1 GPU kan ik niet testen of dit wel werkt.)

Stabiliteit en Betrouwbaarheid
Deze is zeer goed te noemen. Ik heb dit bord nu een maand in gebruikt en er hebben zich geen crashes of BSOD's voor gedaan. Daarnaast is de CPU+Chipset op dit bordje passief gekoeld. Standaard zijn de temperaturen in idle 40-46 respectievelijk 41 graden celcius. Aangezien het geheel toch wat koel wil hebben heb ik een 60mm 700rpm fan gemonteerd op het koelblok. Dit zorgt voor CPU temperatuur van 19-26 graden celcius bij een kamer temperatuur van 18-22 graden. Aangezien de processor bij mij bijna nooit voor een lange tijd onder load is zijn deze temperaturen bijna altijd constant.

Overclockbaarheid
Ik heb hier geen poging toe gedaan omdat dit voor mijn gebruik niet interessant is.

Compatibiliteit
Deze is goed te noemen, althans, in Windows 7. Na de installatie van Windows 7 x64 is alle hardware standaard voorzien van drivers op de onboard raid controller na. Deze kunnen bij de fabrikant gedownload worden. Als minpunt komt hier weer de compatibiliteit van het PCI-E x16 slot waarmee je dus niet volledige prestaties uit je GPU kan halen.

Ondersteuning door fabrikant
Deze is ook goed te noemen. Hun website is snel. De laatste Biosversie dateert uit 23-03-2010. Dit is wel al drie kwart jaar oud maar het bios werkt goed en het systeem is stabiel dus er is naar mijn mening geen update nodig.

De prijs valt een beetje tegen. Ik heb er ¤109 voor betaald bij Informatique. Aangezien het niet mogelijk is 1080p materiaal af te spelen wat wel mogelijk is met een vergelijkbaar systeem met een ION chipset.

Voor deze prijs kun je ook een Zotac IONITX-G-E halen wat in mijn gevalt een betere keus was geweest i.c.m. een SATA uitbreidingskaart.

Dit is een mooi moederbord maar niet geschikt voor alle taken. Als energiezuinige fileserver is dit moederbord meer dan geschikt. Ook als office/internet pc zal dit bordje je niet teleur stellen. Ook valt dit moederbord te gebruiken in een mediacenter maar houdt er wel rekening mee dat je geen video content kan afspelen met een hogere resolutie als 720p.

Heb jij ook een Zotac NM10-B-E?

Mooie review. Ik gebruik dit bordje als serverbordje met WHS. Handig vanwege de 6 sata aansluitingen, hoewel het geen snelheidsmonster is. (gebruikt portmultiplier om aan dit aantal aansluitngen te komen)
Ter informatie er is ook een ION upgrade kit. pricewatch unsorted: Zotac NM10-ITX ION Upgrade Kit
Dit bordje wordt dan geleverd met videokaart. Dit kaartje is eventueel ook los verkrijgbaar: http://tweakers.net/price...vidia-ion-512mb-ddr3.html
Ik heb inderdaad over dit losse Zotac ION kaartje gelezen maar ook dat deze veel problemen geeft m.b.t. Booten van OS. Ik vervang dan liever dit bordje door een bordje met geïntegreerde ion:)

[Reactie gewijzigd door marconehmelman op 12 december 2010 16:52]