Verbatim USB 3.0 Desktop Hard Drive 2TB Zwart Review

Malloot 6 oktober 2011, 13.033 views

Verbatim USB 3.0 Desktop Hard Drive 2TB Zwart

Pluspunten

• Zeer snel
  • Compact voor een 3,5" externe schijf

Minpunten

• Meegeleverde USB 3.0 kabel is erg kort.

Mobiliteit Score: 4
Omdat ik zeer tevreden was met de aanschaf van een usb 2 versie van deze schijf ging ik nog een keertje langs Paradigit voor een tweede schijf (beide schijven had ik onverwacht nodig dus tijd voor research was er niet). Nu stond er echter opeens ook een usb 3 variant van dezelfde schijf in de vitrine, voor één euro meer (99,99)...

Waar in de USB 2.0 variant nog een Samsung schijf zat, zit in deze een Seagate ST320005.

Ik had nog niet eerder een usb 3 apparaat op mijn usb 3 pci slot (de bij mijn Asrock X58 Deluxe 3 moederbord kwam) aangesloten, dus ik wilde wel eens zien of de aansluiting überhaupt op usb 3 snelheid werkte :)
Tot mijn grote verbazing was het niet alleen snel, het was zelfs een stuk sneller dan mijn interne data schijf:

Update 6-10-2011: Nu de schijf 86% vol is heb ik naar aanleiding van commentaar nog een keer de test gedaan. De lees- en schrijfsnelheid is nu langzamer. Duidelijk is in ieder geval dat met usb3 de lees/schrijf snelheid van de schijf niet snel beperkt zal worden.

Ik zeg: byebye Firewire :)

Wat betreft geluidsproductie: De schijf blaast iets harder dan die met de Samsung schijf, maar data verwerken hoor je dan weer bijna niet. Ik vul acceptabel in, maar hij maakt ongeveer evenveel geluid dan andere externe schijven die ik heb gebruikt. (edit:) Doordat de schijf op rubberen voetjes van +/- 3mm staat echter, wordt het geluid van de schijf veel minder doorgegeven aan het oppervlak waar hij op staat, waardoor de bekende "hmmmm" toon amper te horen is. Geluidsproductie daarom nu naar vier sterren. (/edit)
Geluidsvergelijking. In deze volgorde: niets, Verbatim usb3, Verbatim usb2, Maxtor Basics Desktop1.5tb, Maxtor Onetouch III 300gb. De Verbatim USB 2.0 (Met de Samsung schijf) komt als beste uit de test. Afstand opname was +/- 25 cm en identiek voor alle opnames.

Er komt overigens ook nog wat software mee met deze schijf maar dat heb ik niet gebruikt. Nero Backup & Burn Essentials heb ik niet nodig want ik heb te veel data op op DVDtjes te gaan branden. En met de "Energy Saving Software" kun je de schijf sneller laten uitschakelen (standby) als hij niet bezig is. Maar de schijf schakelt uit zichzelf ook al uit als hij een tijd niets te doen heeft.

De foto van de adapter en USB kabel is van de USB 2.0 versie maar het enige verschil is dat de kabel USB 3.0 is, voor de rest zijn ze identiek.

• NEC Electronics USB 3.0 pci kaart

Heb jij ook een Verbatim USB 3.0 Desktop Hard Drive 2TB Zwart?

De vergelijking in CrystalDiskMark raakt kant noch wal. Je interne disk zit al voor 62% vol, en je externe disk 8%. Wil je een goede vergelijking doe dan een test op twee lege schijven.

Overigens zou je je review nog wat uit kunnen breiden met bijvoorbeeld informatie over het formaat van de meegeleverde adapter, of je de behuizing makkelijk openkreeg, wat specificaties (al dan niet door de fabrikant opgegeven), op welke afstand het geluid is opgenomen, etc etc.
Oh, ik wist niet dat het uitmaakte of de schijf vol was of niet met Die Chrystal Disk Mark. Ik dacht dat hij tesstte zonder echt data te schrijven.

Hallo, ik ga de behuizing niet open breken lolbroek ;) Dan zit er geen garantie meer op (tenzij ik het stickertje intact laat). Maar voor jouw info: Er zitten geen schroeven op dus open breken lijkt me sowieso een slecht idee.

Ik heb nog een plaatje van de adapter toegevoegd. Afstand opname was +/- 25 cm en identiek voor alle opnames, ook even toegevoegd.
Of je dat weet of niet is niet echt van belang, beetje nadenken lijkt me op zijn plaats. Het zijn beide gewone HD's, de ene zit extern via een kabeltje, de andere intern....dus dat jij serieus denkt dat hij extern veeeeel sneller zou zijn, en dat het klopt, is een beetje raar....je zegt daar mee eigenlijk dat direct op het moederboord aansluiten, trager is als via een usb interface...
Dank voor deze uitgebreide omschrijving en foto's van deze Verbatim externe harde schijf!
Aangezien ik hem net besteld heb, is deze omschrijving zeer welkom!

Ik twijfelde even, omdat de prijs 99euro laag is in vergelijking met andere schijven met usb3.0 en 2TB, de rest is zo rond de 120euro.

Maar zo te merken heb ik een aardige keuze gemaakt ;)

Beste wensen voor 2011 allemaal!

Daniël
Inmiddels ook in mijn bezit. Had een extra lange usb 3.0 kabel meegenomen.
Aan de pc hangen en formatteren naar NTFS, wou in het begin niet lukken. De disk verdween steeds ?? Uiteindelijk gelukt en geformatteerd.

Beginnen met bestanden overzetten, en na 3 seconden problemen met het overzetten.
Na 15 minuten frustraties, het originele kabeltje gebruikt en warempel alle problemen verdwenen !

Disk werkt nu als een trein ! :)
Ik zit erover na te denken om deze misschien te kopen, maar ik heb een paar vraagjes.

Kun je deze harde schijf dag en nacht op standby laten staan? Maakt hij geluid als hij in de standby stand staat? Is de harde schijf nog herkenbaar op de pc wanneer hij in standby staat en springt hij uit zichzelf uit standby als je er via de pc naartoe gaat?
Van de verbatim site

There are 3 ‘Sleep Setting’ options. Set the suspend mode to come in after 10 minutes of use, or by increments of 10 minutes up to 120 minutes. Set the drive to suspend immediately by double clicking the Green Button icon on the desktop, alternatively you can set the drive to ‘Never Suspend the disk’
Ik heb vanochtend vier gehaald maar in alle vier zit een Samsung HD204UI.
De verkoper had geen flauw idee wat er in zat dus heb ik ze meegenomen op voorwaarde dat ze terug konden.

Het is altijd weer een verrassing wat voor schijven er in externe schijven van dit soort merken zitten.

Het groene ledje zouden ze wel mogen vervangen door een blauw kleurtje wat mij betreft.
Bij deze een vraag,
Heb je de harddisk omgezet naar NTFS of gewoon op fat 32 gelaten en wat is de beste optie van de twee en blijft de software die erop staat van Verbatim bruikbaar?
Ik werk alleen met Windows7

Groet Gerrit
Ik gebruik hem als NTFS, anders kunnen er geen bestanden groter dan 4GB op.
De software heb ik niet gebruikt.
Exact hetzelfde probleem hier, schijf werkt op usb2, maar op usb3 flitst de schijf aan en uit in disk management :?