Specificaties WiFi - Bekijk alle specificaties

Philips Streamium NP2500 Review

vandermark 16 januari 2012, 7.148 views

Philips Streamium NP2500

Pluspunten

• Vormgeving
  • Prima streaming op basis van ID3 tags
  • Veel radiostations direct beschikbaar

Minpunten

• Grote zijkanten
  • Omslachtig aanmelden bij Philips voor toevoegen radiostations

Geluidskwaliteit Score: 5
Ik heb mijn volledige muziek collectie gedigitaliseerd deels in MP3, VBR. Deze collectie wil ik in de huiskamer gebruiksvriendelijk afspelen zonder dat ik de HTPC aan wil doen. Ik beschikte al over een NAS: de synology 110j.

Na uitgebreid de verschillende opties te hebben bekeken kwam de keuze tussen een Logitech Squeezebox achtig product en de Philips NP2500. Ik heb voor de laatste gekozen vanwege de volgende redenen:

- Prijs, met slechts 135 euro is de Philips een stuk goedkoper
- Universeel protocol: DLNA (Upnp). Dit woog voor mij zwaar: de squeezebox software is vrij zwaar voor mijn lichte NAS.

Installatie

Werkelijk een fluitje van een cent, binnen 2 minuten gedaan, waarna de streamium zelf de laatste firmware ophaalde en installeerde, mijn NAS stond er direct tussen en het muziek luisteren kon beginnen. Weinig verder over te zeggen.

Uiterlijk & design

Ik vind de Philips er erg goed uitzien, strak en mooie voet. Het LCD scherm met album cover art is erg duidelijk. Hij is wel erg breed, in lijn met de streamiumlijn, vind ik niet erg.

Functionaliteit
Voor muziek streamen vanaf een DLNA certified NAS heb ik niets meer te wensen. Je kan op map navigeren maar ook op alle gangbare ID3 tags zoals album, genre en artiest. Werkelijk ideaal en het werkt gewoon zoals je zou verwachten.

Je kan via de streamium ook foto's benaderen die bijvoorbeeld op de NAS staan. Daarmee kun je een slideshow opzetten of bijvoorbeeld een foto als achtergrond instellen. Tijdens het afspelen van nummers prevaleert de albumart boven de achtergrond.

Internet radio werkt ook erg goed. Er zijn out of the box al erg veel stations beschikbaar die je kan opzoeken op naam, genre of op locatie. Stations kun je aan je favorieten toevoegen. Ik maak hier weinig gebruik van maar het werkt goed, zonder je aan te melden bij de Philips Streamium site. Dat laatste is wel omslachtig, mocht je zelf stations toe willen voegen dan moet je je eerst aanmelden bij Philips en dat daar doen. Daarna kun je in de streamium je gebruikersgegevens invullen.

Wat verder erg prettig is, is dat de streamium in stand-by gaat als je hen uitdoet en dan nagenoeg niets verbruikt. Wanneer je hem dan weer aan doet kom je direct in het laatste menu voordat je hem uitdoet. Erg handig omdat je dan direct weer verder kan luisteren.

De afstandsbediening is prima, stevig van kwaliteit en alle juiste knoppen zitten erop. Ik gebruik zelf een Logitech Harmony One, dus de remote kan de kast in.

Edit januari 2012: Sinds kort gebruik ik een universele android app die via een bepaald protocol de streamium aanstuurt. Werkt werkelijk ideaal, 2player heet de app en is niet gelieerd aan philips. Het mooie is dus dat de streamium dergelijke open protocollen ondersteunt. Gebruiksgemak daarom naar 5 sterren.

Geluidskwaliteit
Ik heb de streamium nu met twee tulpjes op mijn NAD stereo versterker staan en de geluiskwaliteit is voor mij meer dan voldoende. Ik ben geen audiofiel maar op deze versterker en boxen klinkt de muziek prima. Voor kritische mensen is er de mogelijkheid om via de optical out een DAC er tussen te zetten zodat je net zo ver kan gaan in de kwaliteit, zonder dat de streamium een belemmering vormt.

conclusie
Gezien de prijs en de prima functionaliteit geef ik hoge scores. Voor mij is dit een erg goed betaalbaar alternatief voor de Squeezebox producten lijn en ik heb er nog geen klachten over.

Update 30-3-2013
Afgelopen maanden was wifi ontvangst erg slecht en daardoor werkte het apparaat minder goed: NAS werd o.a. vaak niet gevonden. Heb de philips nu via LAN bedraad en alle problemen zijn over: werkt probleemloos. Wifi is dus minder sterk.

• NAD stereo versterker C340
  • Synology NAS 110j

Heb jij ook een Philips Streamium NP2500?

Hoi Vandermark,
bedankt voor de review, ik heb dit apparaat in overweging.

Uit de omschrijving die Philips op de website geeft blijkt niet dat je met dit apparaat een NAS kunt bedienen (er wordt beschreven dat het apparaat dient om de streamen vanaf een PC of Mac). Het bijzondere is dat een 'chat-medewerker' van Philips mij desgevraagd meldt dat dit ook niet zou kunnen, maar jouw ervaring is dus anders.

Ik denk dat ik het gewoon ga proberen (Philips heeft nu een actie met: niet tevreden - geld terug).

Groet, Michel
Ik heb ook een NP2500 en gebruik FreeNas 7. Werkt probleemloos: ik kan gewoon mijn mp3's via de NP2500 benaderen en afspelen.
Hij kan zeker prima overweg met een NAS. De NAS dient wel een upnp/dlna audio server (Twonky bijvoorbeeld) aan te hebben. Alle moderne nassen bieden die functionaliteit tegenwoordig
Sinds een maand heb ik een NP3500/12 (de opvolger van de NP2500), ook i.c.m. een Synology (DS211), maar ik ben over het gebruiksgemak minder te spreken. Zodra de NP3500 in de pricewatch staat, zal ik een recensie plaatsen.
Voornaamste bezwaren:
  • Browsen en zoeken in ca.10000 tracks is zeer omslachtig en tijdrovend
  • Accentletters in flac-tags worden verkeerd getoond
  • Internetradio werkt niet als Philips-server eruit ligt
als ik het goed begrijp is het dus ook meer een tussenstation tussen NAS en versterker?
gebruik je de boxen van het product zelf ook of heb je die uitgeschakeld/zacht staan? ik ben altijd een beetje huiverig voor het bereik van die dingen..
Het apparaat zelf heeft geen boxen, je moet de uitgang (digitaal of analoog) naar een versterker of DAC gebruiken.
Ik heb zelf ook al een tijdje deze Philips Streamium NP2500.

Ik ben er zeker tevreden over.

Precies wat ik zocht: een netwerkspeler zonder versterker/luidsprekers. Eenvoudige bediening.

Het enige wat ik wat 'minder' vind is de grootte van het scherm. Vanop afstand kan ik dat toch echt niet lezen waardoor ik dus eerst naar het toestel moet lopen om te kunnen zien wat er in een keuzelijst staat.

Ik luister vaak naar muziek terwijl ik op de computer bezig ben en dan zou ik het erg handig vinden indien ik de NP2500 bijvoorbeeld via de browser kan bedienen. Maar ik dacht niet dat dit met de NP2500 mogelijk is?
je kunt ook middels een smartphone en de juiste app (upnp) de nas bedienen op zodanige wijze dat de muziek naar de philips wordt gestreamed.
Oh? Ik gebruik DS audio van Synology om muziek van de nas op mijn HTC desire s te streamen. Ik zag net dat ik binnen DS audio de afspeler kan selecteren. Ik ben nu niet thuis, maar zal proberen om als ik thuis ben de philips np2500 te selecteren. Zou wel heel top zijn als ik zo vanaf de bank met deze app de muziek naar de philips kan streamen :)
O ? Welke app ? Lijkt me wel handig om remote de muziek op mijn NP2500 te besturen..
Volgens mij moet je er dan een externe geluidskaart tussen zetten, dan werkt dit met DS audio. Bij mij in ieder geval wel.
2 player uit de androidmarket werkt erg goed samen met de NP2500: neemt de afstandsbediening over, bron voor muziek blijft de NAS, uitgang blijft de NP2500 richting mijn NAD versterker. Leuk om met mijn tablet de NP2500 te bedienen :)