Tatung V32ECCB Review

aramdin 13 oktober 2006, 7.630 views

Tatung V32ECCB

Pluspunten

• goed scherm (oa. HDTV)
  • uiterlijk
  • prijs

Minpunten

• switchen van kanalen duurt relatief lang
  • menu's

Mijn vriendin had wat geld gespaard, ze wilde namelijk een nieuwe LCD tv kopen voor in de huiskamer. Vereisten waren daarbij dat het scherm niet te klein mocht zijn, hij moest er mooi uitzien & de prijs moest leuk blijven. Voordat ze tot aanschaf overging, hebben we eerst een flink aantal winkels afgestruind totdat ik bij toeval op de Dollarshop winkel stuitte.

Het bleek dat ze LCD tv's verkochten van een, voor mij, onbekend merk genaamd Tatung. Bij nader onderzoek bleek dat het om een grote speler ging die naast LCD tv's ook een flink aantal andere producten maakten, zoals Pc's voor Hewlett Packard.

Na de modellen op een rij gezet te hebben heeft ze gekozen voor de 32" variant, uiteindelijk een hele goede keuze zoals ik zo laat zien in onderstaande punten :)

Laten we beginnen met wat specificaties

Specificaties
Panel Aspect Ratio 16 : 9
Resolution 1366 x 768 (WXGA)
Pixel Pitch 0.511 mm x 0.511 mm
Display colors 16,777,216 colors
Contrast Ratio 1000 : 1 (typ.)
Brightness (center) 550 cd/mē (typ.)
Viewing Angle (CR>10) 170° Hor. / 170° Ver. (typ.)
Response Time (GTG) 10 ms (typ.)

AV1 (scart) Scart x 2
Audio Input Audio 1 Scart x 2
Audio 2 Composite x 1
S - Video x 1
Audio 3 Component x1
Audio 4 PC x 1 (3,5mm ingang)
Vdieo Output SCART 1 TV x 1
SCART 2 TV / CVBS (scart 1) x 1
Composite (RCA jack) TV x 1
Audio Output Speaker ( built-in) 10W + 10W (rms)
Line Out Left / Right / Subwoofer

Power Consumption < 180 W
Weight (net) Without Accessories 22.2kg

Dit zijn volgens mij de belangrijkste specificaties.

Featureset
Zoals we van de specificaties kunnen afleiden is dit een LCD tv die niet onderdoet voor de hoger geplaatste merken, zoals Samsung. Tuurlijk, een Samsung met vergelijkbare specs zal zeker beter zijn, maar vergeet niet: vooral prijziger!
Een collega van mij heeft onlangs een 32" Samsung LCD tv aangeschaft voor een luttel bedrag van +-1200euro! Deze tv kostte mn vriendin 700euro (699 to be exact ;)).

De resolutie is goed te noemen (1366 x 768), 720p wordt hierdoor natief ondersteund, 1080i wordt gescaled.
De beelddiagonaal van 16:9 is ideaal voor het kijken van films, heerlijk!
Andere tv's uit dezelfde prijsklasse (bv Vestel) hebben niet eens ondersteuning voor HDTV, schandalig :+ !

Daarnaast schrok ik van de hoeveelheid aansluitingen die aanwezig zijn op deze tv. Pas toen ik de achterkant openmaakte (2 kleppen) zag ik hoe flexibel deze tv blijkt te zijn als het aankomt op aansluitingen. Je kan bv zowel een DVI als D-SUB kabel aansluiten, ideaal voor een Windows Media Center setup dus.

Het scherm staat in originele stand goed. We hebben (door een actie van Dollarshop) een muurbeugel erbij gekregen. Deze kost rond de 40euro. Het plan was om de tv op te hangen aan de muur, maar dit is door omstandigheden even uitgesteld. Volgens mij kan je het scherm niet kantelen en ook niet in hoogte verstellen, helaas weet ik dit niet zeker (niet uitgeprobeerd).

Kleurweergave
De kleurweergave ben ik erg over te spreken. De kleurweergave is instelbaar in incrementen van 1 stap (schaal van 0 tot 100). Je kan kiezen voor een paar presets, maar voor de veelvragende gebuiker is dit dus ook aan te passen.

Contrast en helderheid
Ook op dit punt niets te klagen, voor de normale consument is er geen reden om te klagen. De contrastratio van 1000:1 is in normale omstandigheden ruim voldoende. Alleen hardcore tweakers zullen een 4000+ : 1 ratio willen, maar dan moet je maar een ander scherm kopen ;)

Zwart is helaas niet 100% zwart, vooral niet als je de helderheidsniveuas flink hoog zet. Dit lijkt me vrij logisch, maar weet ik niet zeker. Ik denk dat je dit niet zal tegenkomen bij de duurdere broertjes van de gerespecteerde merken.

Ghosting
Totaal geen last van gehad, het scherm maakt gebruik van een 10ms scherm (Grey-To-Grey). Ik heb alleen tv + films gekeken, een pc erop aangesloten komt heel misschien in de toekomst.

Bij een goed 12ms paneel moet je op zich geen ghosting kunnen waarnemen, ik denk dus dat de specs van Tatung wel kloppen.

Pixeldefecten
Altijd een hekel punt van LCD tv's, de dode pixels. Vroeger kwam dit vaak voor, tegenwoordig al veel minder. Gelukkig heb ik geen dode pixels kunnen waarnemen op dit monsterlijk grote scherm (+-82cm). Voor zo'n prijskaartje verwacht je eigenlijk ook geen dode pixels.
Dit scherm is pas gekocht, dus of er op de langere duur ook geen dode pixels zullen optreden valt nog te bezien.

Bouwkwaliteit en afwerking
Ruim voldoende, vooral voor de neergelegde prijs. De tv voelt niet cheap aan. Bij het optillen uit de doos heb ik geen enkel gekraak of gepiep ontdekt & dat was al de eerste indicatie dat het wel goed zat bij deze tv ;)

Pas bij het uitpakken zag ik dat er aan de bovenkant een klein krasje zat op de plastic behuizing. Gelukkig valt dit niet in het oog. De achterkant heeft 2 panelen, waar alle aansluitingen onder zitten. 1 Paneel kreeg ik helaas niet zo makkelijk los als ik verwachte. Na een beetje zoeken (aka de Sweet Spot vinden) kwam hij echter los :)

Over het algemeen dus erg goed afgewerkt. Top!

Vormgeving
Vormgeving is altijd, maar dan ook altijd een subjectief item. Persoonlijk vind ik het een mooi scherm, de gekozen kleuren (zwart en grijs) passen goed bij elkaar. Het is geen artistiek scherm zoals je zou verwachten van Bang & Olufsen, maar als je B&O kan betalen zou je ook niet eens kijken naar dit scherm nietwaar ;) ?

De voet is vormgegeven in een soort rechthoekige, samengedrukte "X" vorm. Niet super mooi, maar zeker niet lelijk.
De knopjes op de tv zijn mooi weggewerkt en staan niet in het zicht. Ze zijn netjes aan de onderkant weggewerkt & voelen ook niet goedkoop aan.

De Dollarshop had plaatjes op de site staan & het komt 100% overeen met wat wij in gedachten hadden.

Bediening en Menu's
Dit is niet een regulier puntje van de survey, maar wil het toch even bespreken, sinds het ook niet echt onbelangrijk is.

Het switchen van kanalen gaat helaas niet al te snel, je wacht ongeveer een halve tot hele seconde totdat hij ook daadwerkelijk switcht. Kan bij de snelle zappers een irritatie zijn, maar een surinamer zoals ik heeft er niet echt moeite mee ;)

Kanalen zoeken & instellen gaat best rap, het is alleen zo dat als je aan het einde van de bandbreedte zit, de zoeker niet automatisch bij "0" begint. Stel je voor dat Kanaal A op 1mHz zit & je bent bij 800mHz, je zal dan helemaal van 800 tot 1 moeten gaan. Ik zal het min of meer grafisch proberen toe te lichten.

Situatie A
Kanaal A op 1mHz
0 [-a-------------------=----] 800mhz
Je zal dus naar "links" moeten gaan om kanaal A te kunnen selecteren

Situatie B
Kanaal A op 1mHz
0 [=a------------------------] 800mhz
Je kan naar "rechts" gaan om zo veel sneller bij kanaal A te komen

[-------] : bandbreedte
= : huidige positie
a : kanaal A

In de menu's zitten er wat kleine spelfoutjes als je Nederlands kiest. Ik ben zelf de persoon die altijd Engels selecteert, maar dit is niet mijn tv ;)

Het menu heeft even wat tijd nodig om aan gewend te raken, maar eenmaal gewend ga je er snel doorheen. Je hebt ook geen OK knop, maar hiervoor gebruik je de linker of rechterpijl. Niet super logisch, maar het zal wel zn redenen hebben :)

Dit is de uitblinker van het scherm, hij kost namelijk maar 700euro. Daar krijg je heel erg veel voor terug. Een solide & degelijk scherm met een goed paneel & een sh*tload aan aansluitingen.

Het scherm heeft wel wat kleine minpuntjes, maar deze zijn niet van bepaalde ernst dat ik het scherm zou afraden.

Ik zou dit scherm aan veel mensen kunnen aanraden, vooral mensen met een wat beperkter budget die toch een hoogstaande LCD tv willen hebben.

Pricewatch Link

Updates
13-10-2006 Typos
18-09-2006 Kleine aanpassingen
17-09-2006 Survey aangemaakt

Heb jij ook een Tatung V32ECCB?

Leuke tv voor weinig geld en uitgebreide survey
Goeie survey thanks, mijn oog is ook gevallen op dit toestel.
Nu ga ik hem denk ik zeker weten kopen! Thx.
...kleine spelfoutjes als je Nederlands kiest. Ik ben zelf de persoon die altijd Engels selecteerd, maar...
Wel leuk dat je dan selecteert met een d schrijft... }:O :P
Haha geen probleem & thx for the heads up (heb de typo aangepast) :>
Heb hem zelf vandaag gehaald, echt een super scherm voor bijna niks.
Dat vind ik ook, snap ook niet dat er al eerder een survey over was gemaakt. Maybe heeft de tv zn weg nog niet gevonden naar de consument/tweaker
mooie survey, ik heb zelf de 32EMRO (volgens mij dezelfde tv maar dan met andere voet en in het zwart) ben ik ook erg tevreden mee, en hd films zien er echt prachtig uit!
Thx O+

De EMRO heeft volgens mij iets betere specs en ziet er net anders uit ja, helaas heb ik nog geen HD experience mogen ervaren!

Kijken of ik dat anytime soon kan regelen
Hoewel een oude thread:

Ik ben er ook zeer tevreden mee. Nog steeds zijn er weinig LCD-TV's die onder de prijs van deze duiken of gelijke voet nemen.

Ghosting
Treedt alleen op indien je de ruisonderdrukking aanzet. Met name met voetbalwedstrijden zeer irritant dus snel uitzetten.

Bromtoon over de speakers
Veel over gehoord maar wanneer je de schermverlichting voluit zet is het weg. Ik moet zeggen dat het het beeld niet ten goede komt om de verlichting laag te zetten dus ook hiermee kan ik wel leven. Niet zo lang geleden in hun magazijn in Wijchen geweest en daar vertelden ze me dat ze de brom eruit kunnen halen door een firmware-update. Dit houdt dan in dat ze het open karakter waarmee je nu de instellingen kunt veranderen zelfs wat terugdraaien!! En je bent je TV een tijdje kwijt omdat ze dat niet ter plaatse doen.

Aansluitingen
Ik ben met name blij met de DVI ingang voor de PC. Het signaal is stukken beter dan dat op een VGA kabel.
1x HDMI is voor mij voorlopig voldoende. Voor mediahongerige mensen is het misschien jammer dat er geen 2 of 3 opzitten, maar je kan natuurlijk niet alles hebben.

Ik zou er zo weer een nemen (2 vrienden hebben mijn advies opgevolgd en zijn gezien de uitgaven ook dik tevreden!!)