Sinds een maand in gebruik: de Lenovo IBM Thinkpad T60 'TU/e-editie'. In mijn model zit een 100GB schijf, 1.8Ghz Core Duo processor en 1,5GB geheugen. Daarnaast is er een ATi mobility Radeon X1400 aanwezig.
Behuizing
Over de laptop zelf kan ik kort zijn: hij is erg degelijk en voelt erg stevig aan. In tegenstelling tot de Dell Latitude X300 durf ik bij deze laptop te wedden dat 'ie nog steeds werkt als je hem op de grond gooit...
Verder typisch IBM is de aanwezigheid van het trackpoint-puntje in het toetsenbord, dat als muis kan worden gebruikt en prima werkt als je maar één hand vrij hebt. Tijdens het typen even snel je muis opzij zetten gaat er ook goed mee. Daarnaast kan het puntje als een scrollwieltje worden gebruikt bij het touchpad.
Hardware
Er lijkt bij deze laptop gekozen te zijn voor stabiele, iets oudere hardware, zonder fancy toeters en bellen; geen bluetooth, firewire, DVI en TV-out. Vooral Firewire, dat op mijn 333Mhz Sony VAIO tien jaar geleden al aanwezig was, is een gemis voor de mensen die een digitale camera hebben en de beelden daarvan op de computer willen zetten. DVI wordt ook steeds populairder, en hoewel de meeste apparaten tegenwoordig nog een VGA-ingang hebben of analoge invoer op de DVI-poort accepteren is het wel jammer.
Scherm
Het scherm is erg groot (1400x1050 native) en heeft een inkijkhoek die ik nog nooit eerder bij LCD's heb gezien; als ik mijn hoofd bijna evenwijdig aan het beeld houdt is er geen verkleuring te zien! Een leuk extraatje is het leeslampje bovenin het scherm, dat het toetsenbord verlicht. Zelf gebruik ik het niet echt aangezien ik blind kan typen, maar het kan handig zijn. In mijn exemplaar is overigens een dode (of eigenlijk overactieve) pixel aanwezig midden op het scherm... dat lijkt me een kwestie van geluk.
Overig
De laptop is te sluiten met haakjes die bovenaan het scherm zijn aangebracht; ze steken een stukje uit, dus ik ben nu al een beetje bang dat er minstens een gaat afbreken binnen een paar jaar.
Het toetsenbord is prima en typt erg fijn, hoewel dat misschien ook persoonlijk is. Minpunt is dat de Fn- en Ctrl-toets omgedraaid zijn, waardoor je, zeker in het begin, steeds Fn+C in plaats van Ctrl+C drukt... Wel handig zijn de volumeknopjes en muteknop rechtsboven, die ikzelf erg vaak gebruik. Er zit ook een paarse 'ThinkVantage'-knop op, maar die is redelijk nutteloos. Voorop de laptop zit ook nog een knopje om WLAN uit te schakelen (en Bluetooth indien aanwezig). Daarnaast zit ook een Infraroodpoort.
Batterij
De batterij gaat (nu nog) lang mee; 2:30 is een gemiddelde tijd. De bijgeleverde software heeft allerlei instellingen om het batterijleven te verlengen (zoals beperken van brightness van het scherm, performance verlagen).
Conclusie
Alles bij elkaar is het een erg degelijke laptop, met niet meer features dan nodig. Weinig toeters en bellen betekent wel vaak dat er ook minder kapot kan gaan. De batterij is prima, het scherm is fenomenaal en het systeem performt goed. Eventueel is de laptop uitbreidbaar met PC-card, Expresscard en een drive-bay waar nu een DVD+-RW drive in zit. Een professionele, stabiele laptop voor mensen die een PC verwachten om op te kunnen vertrouwen
Update (september 2009)
Hij doet het nog steeds prima, kleine toevoeging is dat 'ie nu ook Mac OS X kan opstarten. De ThinkPads zijn daar allemaal goed compatibel mee...