Lenovo ThinkPad T60 Review

MisterData 20 september 2006, laatste update op 24 september 2009, 2.488 views

Lenovo ThinkPad T60

Pluspunten

• Degelijk gebouwd; geen frutsels
  • Goed toetsenbord
  • Trackpoint Ún touchpad aanwezig

Minpunten

• Geen firewire, DVI-out (en geen Bluetooth in mijn model)
  • Matte buitenkant is niet krasgevoelig maar ziet snel vies uit als je er met vette handen aan hebt gezeten
  • Haakjes om het scherm te sluiten zien fragiel uit
  • Fn en Ctrl-toets precies verkeerdom neergezet voor PC-gebruikers

Sinds een maand in gebruik: de Lenovo IBM Thinkpad T60 'TU/e-editie'. In mijn model zit een 100GB schijf, 1.8Ghz Core Duo processor en 1,5GB geheugen. Daarnaast is er een ATi mobility Radeon X1400 aanwezig.

Behuizing
Over de laptop zelf kan ik kort zijn: hij is erg degelijk en voelt erg stevig aan. In tegenstelling tot de Dell Latitude X300 durf ik bij deze laptop te wedden dat 'ie nog steeds werkt als je hem op de grond gooit...

Verder typisch IBM is de aanwezigheid van het trackpoint-puntje in het toetsenbord, dat als muis kan worden gebruikt en prima werkt als je maar één hand vrij hebt. Tijdens het typen even snel je muis opzij zetten gaat er ook goed mee. Daarnaast kan het puntje als een scrollwieltje worden gebruikt bij het touchpad.

Hardware
Er lijkt bij deze laptop gekozen te zijn voor stabiele, iets oudere hardware, zonder fancy toeters en bellen; geen bluetooth, firewire, DVI en TV-out. Vooral Firewire, dat op mijn 333Mhz Sony VAIO tien jaar geleden al aanwezig was, is een gemis voor de mensen die een digitale camera hebben en de beelden daarvan op de computer willen zetten. DVI wordt ook steeds populairder, en hoewel de meeste apparaten tegenwoordig nog een VGA-ingang hebben of analoge invoer op de DVI-poort accepteren is het wel jammer.

Scherm
Het scherm is erg groot (1400x1050 native) en heeft een inkijkhoek die ik nog nooit eerder bij LCD's heb gezien; als ik mijn hoofd bijna evenwijdig aan het beeld houdt is er geen verkleuring te zien! Een leuk extraatje is het leeslampje bovenin het scherm, dat het toetsenbord verlicht. Zelf gebruik ik het niet echt aangezien ik blind kan typen, maar het kan handig zijn. In mijn exemplaar is overigens een dode (of eigenlijk overactieve) pixel aanwezig midden op het scherm... dat lijkt me een kwestie van geluk.

Overig
De laptop is te sluiten met haakjes die bovenaan het scherm zijn aangebracht; ze steken een stukje uit, dus ik ben nu al een beetje bang dat er minstens een gaat afbreken binnen een paar jaar.

Het toetsenbord is prima en typt erg fijn, hoewel dat misschien ook persoonlijk is. Minpunt is dat de Fn- en Ctrl-toets omgedraaid zijn, waardoor je, zeker in het begin, steeds Fn+C in plaats van Ctrl+C drukt... Wel handig zijn de volumeknopjes en muteknop rechtsboven, die ikzelf erg vaak gebruik. Er zit ook een paarse 'ThinkVantage'-knop op, maar die is redelijk nutteloos. Voorop de laptop zit ook nog een knopje om WLAN uit te schakelen (en Bluetooth indien aanwezig). Daarnaast zit ook een Infraroodpoort.

Batterij
De batterij gaat (nu nog) lang mee; 2:30 is een gemiddelde tijd. De bijgeleverde software heeft allerlei instellingen om het batterijleven te verlengen (zoals beperken van brightness van het scherm, performance verlagen).

Alles bij elkaar is het een erg degelijke laptop, met niet meer features dan nodig. Weinig toeters en bellen betekent wel vaak dat er ook minder kapot kan gaan. De batterij is prima, het scherm is fenomenaal en het systeem performt goed. Eventueel is de laptop uitbreidbaar met PC-card, Expresscard en een drive-bay waar nu een DVD+-RW drive in zit. Een professionele, stabiele laptop voor mensen die een PC verwachten om op te kunnen vertrouwen :)

Update (september 2009)
Hij doet het nog steeds prima, kleine toevoeging is dat 'ie nu ook Mac OS X kan opstarten. De ThinkPads zijn daar allemaal goed compatibel mee...

Heb jij ook een Lenovo ThinkPad T60?

Het is een flinke laptop (Core Duo, X1400, 100GB) daarbij is vaak het energiegebruik van minder belang. Het is dan meer een desktop replacement.

Ik heb zelf een Thinkpad R40 (Centrino, ATI 7500, 40 GB) en deze is bijna 3 jaar oud. Maar hij doet het nog prima, me haakjes zitten er ook nog op. Me batterij is nog perfect 90 % van het orgineel vermogen. Ik vind de laptop echt het beste wat er te halen is, de prijs is meestal hoog maar de stabiliteit en garantie is perfect.
Dan vind ik de ruim 2.5 uur batterijduur toch heel wat.
Ik zie het niet als een desktop replacement hoor; er zit een mobiele processor in (itt tot veel goedkopere laptops) want Centrino, maakt weinig herrie en gaat zoals gezegd vrij lang op de batterij. Hij is iets groter dan een 13" laptop (heb zelf een Dell Latitude X300 gehad), maar het werkt wel een stuk prettiger. Meer een mobiel werkpaard dus ;)

En de geul voor vochtafvoer heb ik nog niet gevonden, ik hoop 'em niet nodig te hebben (wel vroeger papa's compaq gemold, die had een systeem waarbij het toetsenbord omhoog kwam als de deksel open ging... thee met suiker vond dat mechanisme niet erg prettig :o)

Fingerprint heb ik niet overigens :)
Ik denk dat de techniek je iets te snel is gegaan. Deze laptop valt egt in de mobiele sector en niet in de desktopvervanger/performance sector. Hij is namelijk superlicht en gaat lang mee met z'n batterijen.
Leuke laptop idd, wij hebben hem op werk voor een paar mensen.

-Heb jij niet de Fingerprint sensor ingebouwd? Ideaal!
-Handig om erbij te zetten: System update zoekt alle benodigde updates voor jouw Lenovo systeem
-Lampje ingebouwd :D !!! (FN + F12 volgens mij)
-Geul voor vochtafvoer (gaatjes in toetsenbord, zie onderkant)

Laat em maar niet vallen ;)

Veel plezier ermee dude!
Yup, thinkpads zijn echt oerdegelijk. Heb een R50e en die heeft een vrij ruig 1,5 jaar achter de rug (lees overal mee naar toe gezeuld, mee kamperen etc) en er zit geen schrammetje op. :? (Heeft dus ook nog beide haakjes)