Specificaties Radiogestuurde muis - Bekijk alle specificaties

Logitech Wireless Trackball M570 Review

Jerdek 25 juni 2011, laatste update op 17 november 2015, 4.853 views

Logitech Wireless Trackball M570

Pluspunten

• Ergonomisch goede vormgeving, zowel in grip als in toetsbediening
  • Usb ontvanger kan tot 6 apparaten aansluiten
  • Goede afwerking
  • De kogel zit geklemd,maar is via gaatje aan de onderkant wel met een pen oid eruit te duwen, handig om schoon te maken
  • Nette prijs

Minpunten

• extra funktietoetsen zijn in bepaalde funkties niet omwisselbaar, maar volgens mede-Tweaker Merethil met Uberoptions wel.(niet zelf getest)
  • Software is niet bijgeleverd, alleen online beschikbaar

Ok, m'n eerste review...

De Logitech Wireless Trackball M570

Update 25-06-2011 (enige aanpassingen en uitbreidingen)

Link van de fabrikant;

Na jarenlange trouwe dienst begon m'n Microsoft Opitcal Trackball echt slechter te worden.
Ik gebruik al jaren een trackball ivm RSI...en sindsdien geen last meer van ;)
Dus tijd voor een nieuwe...

Ik was al bekend met de bedrade versie van deze muis, de Logitech Trackman Wheel,
maar die was inmiddels niet meer leverbaar.
De keuze viel dus op de Logitech Wireless Trackball M570.

Na eerst online de specs en pricewatch geraadpleegd te hebben, bij een fysieke winkel aangeschaft.
Dit laatste omdat ik graag een produkt ook wil zien en voelen, en handiger mbt garantie en omruilen.
Ik heb in Breda ruime keuze uit PC winkels.

De eerste indruk:
Heb in de winkel gevraagd om hem uit te pakken, wilde hem ook voelen..
Het was andere grip als m'n oude trackball, kleiner/compacter, maar voelde wel meteen goed.
De trackball heeft 5 knoppen, links, rechts, midden(scrollwheel + knop)
en twee extra knoppen links van de linkermuisknop.
De extra funktieknoppen, (yess!!) zitten beide links, en (minpuntje) zijn niet omwisselbaar in funktie,
maar dat went ook snel, tis wel tiptoetsbediening.

Note:
Volgens mede-Tweaker Merethil kun je met Uberoptions http://uberoptions.net/
wel de funkties van elke knop aanpassen.
Ik heb dit echter zelf niet getest omdat ik snel aan de bestaande funkties gewend was.

In the box:
In de doos zit dus de draadloze trackball, een mini usb ontvangertje(Logitechģ Unifying-ontvanger),
en een gebruiksaanwijzing.
Ook is er een Duracel AA-batterij bijgeleverd en gaat volgens de software minstens 1.5 jaar mee.
Er zit geen CD met software bij, de bijbehorende software kun je online bij Logitech downloaden,
vanaf XP 32 bits tot en met Win7 64 bits en Mac-OS 10.5 en hoger
Usb ontvangertje is heel klein/plat, dus kan in je laptop blijven zitten, en ondersteunt tot 6 draadloze Logitech apparaten. Je kunt dus ook bv een draadloos toetsenbord op dezelfde ontvanger aansluiten.
De ontvanger heeft een bereik van +/- 10 meter.

De ontvanger is dus echt klein !

In mijn geval past ie dus gewoon in een van de front usb's en kan de kastdeur gewoon dicht !
Er zit ook batterij indicator op en aan/uit schakelaartje onderop(energiebesparing)
Het opgegeven energiegebruik komt volgens mij goed in de richting.
Ik schakel mijn trackball nooit uit en heb na dik 6 maand nog 175 dagen energie(volgens de software)
Tevens is er in het batterijvakje een opbergplaats voor de usbontvanger, voor als je hem mee wilt nemen.

De vormgeving/ergonomie:
De ergonomie is erg goed, netjes afgewerkt, ronde hoeken, en voelt solide aan.
Goede grip/houding van de hand en de knoppen zijn licht bedienbaar.
Hij is ook sneller dan z'n voorganger de Trackman Wheel, met 1 zwiep aan de bal vliegt je cursor het scherm over. Maar hij is ook erg precies te gebruiken in Microsoft Office en PSP ProX3.
Het is de perfectionering van de bedrade voorganger.
Net iets gladder, net iets strakker, net iets ronder...de vorm was er al bij de Trackman Wheel, en deze is bij de M570 geperfectioneerd.
De trackball is blauw met minisensortjes, ziet er metallic-achtig uit ipv de bij de voorgangers duidelijk zichtbare sensoren.

De software:
De software is per besturingssysteemversie online gratis beschikbaar.
en de menu's zijn overzichtelijk en je kunt een hoop aanpassen.

Ook kun je programmaspecifiek funkties toewijzen, in bv Office en PSP ProX3.

Verder zijn er via Uberoptions (http://uberoptions.net/) uitgebreidere Setpoint-instellingen mogelijk.

In gebruik:
Zalige nieuwe snelle trackball, goede precisie, goed in te stellen en aan te passen, erg ergonomisch.
Draadloos,met het gevoel alsof hij bedraad is. Hiermee bedoel ik dat er geen vertraging oid is, ook niet als hij uit de slaapstand komt, en een touwtje minder op/over het bureau is altijd fijn.
Ideaal als je alles onder de duim wilt houden;-)

Onderhoud:
De trackball is mooi glad en strak afgewerkt, dus erg makkelijk schoon te maken. De bal zit geklemd, maar is via een gat aan de onderkant er met de achterkant van een pen zo uit te wippen.

De prijs:
§53.68.

Samenvatting:
Een compacte, goed vorm gegeven draadloze trackball met vele instelmogelijkheden,voor een reŽle prijs.

Heb jij ook een Logitech Wireless Trackball M570?

Het toevoegen van UberOptions kan je probleem oplossen met bepaalde functies die niet te veranderen zijn.
Deze functie zorgt ervoor dat je elke knop afzonderlijk in kan stellen met elke logitech muis.

Nette review, heb zelf 2 jaar lang gegamed met zo'n type muis, maar dan de voorganger (De standaard zilveren met rode bal en 3 knoppen (Links, rechts en Scroll)) Later kwam ik er pas achter dat meer knoppen handiger is, dus die muis is langzaamaan weggegooid met verhuizingen.

Daarentegen ziet deze er weer zeer strak uit. Bedankt voor de review en veel plezier ermee!
Ook ik heb deze gekocht in plaats van de oude grijze (nog steeds goed werkende maar erg versleten) trackman. Op veel punten ben ik tevreden behalve het bereik. Ik heb hem van achterin mijn PC naar de front USB moeten stoppen. En zelfs nu als ik er tussen zit, begint de verbinding te haperen terwijl er niet meer dan een meter tussen de ontvanger en de muis zit... Batterij is netjes vol overigens. Ik hoorde iemand anders ook al klagen met zo'n zelfde soort.

Al met al ben ik niet dus zo tevreden over deze nieuwe type ontvangers, erg jammer anders was het de perfecte vervanger geweest.
Klinkt als een "retourtje". Zou niet zo mogen zijn! in andere reviews hoor ik toch succesvolle tests van 4+ meter afstand.
Goede gestructureerde revier, wat foto's van details zou het helemaal afmaken (tiptoetsen, ontvanger ed.). Maar helemaal niet slecht voor een eerste review
Thanks artificial_sun, heb al plaatjes en url toegevoegd.

[Reactie gewijzigd door Jerdek op 10 december 2010 18:54]

@Merethil

thanks...
Uberoptions? Kun je mij die link bezorgen aub?
Ik ken ook de zilveren met rode bal erg goed, maar deze ligt echt iets beter in de hand, en heeft die extra knoppen....erg handig!

[Reactie gewijzigd door Jerdek op 10 december 2010 22:55]

Dat is de link, het is een "uitbreiding" op setpoint.
Succes ermee!
Heb jarenlang (waarschijnlijk 10+ jaar geleden begonnen) met de voorganger van de grijs/zilver bedrade versie gewerkt, maar inderdaad die had maar 2 (+scroll) knoppen en voor gamen wil je meer. Een jaar of 4 terug heb ik de microsoft optical trackball gekocht (jup was de enige met meer knoppen en een duim bal) maar die is end-of-life :(

Toen ik de aankondiging van de m570 zag wist ik dat ik aan de draadloze moest en heb em meteen voorbesteld bij een internetshop. Kreeg 'em vorige maand eindelijk binnen en wat een genot! Even wennen aan de plaatsing van de extra knoppen t.o.v. de MS trackball, maar honger doet eten dus geen probleem.

Echt de enige trackball die er te krijgen is voor duim bal mensen. Wij gaan onze grijs/zilveren logitech trackballs op het werk er waarschijnlijk ook snel mee vervangen. Een aanrader.

(overigens was ik ermee begonnen vanwege ruimtegebrek voor muisbewegingen, nu wil ik gewoon niks anders, rsi risico vermindering is een fijne bijkomst)
@BradKing,
Ik had voor deze ook een Microsoft Optical trackball, helaas worden die niet meer geleverd.
De M570 is echt een goed alternatief
Van de week ook een M570 gekocht als vervanging van van m'n bejaarde trackman.
Hij is net iets kleiner dan de trackman, en past perfect in m'n hand.
Ook de extra knoppen wennen snel.

Het enige wat je als minpuntje zou kunnen aanmerken is de kleur.
Ik heb de M570 gekocht in combinatie met een K800 toetsenbord.
Het toetsenbord is echt zwart en de trackman lijkt zwart maar is meer donker grijs.

De trackman zelf lijkt net iets soepeler te werken/reageren dan zijn voorganger.
Dit kan natuurlijk aan het leeftijds verschil tussen de twee liggen, maar ik ben weer helemaal verkocht.