Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 2.000dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Razer Copperhead Review

MooDyBLueS 16 september 2006, 1.432 views

Razer Copperhead

Pluspunten

• zeer fijne primaire muisknoppen
  • veel functietoetsen
  • dun en licht snoer
  • lasertechnologie
  • mooi gevormde muis

Minpunten

• totaal geen ergonomie
  • geen plek voor pink
  • zeer slecht geplaatste sensitivity knoppen
  • te hoge show-factor
  • afleidend (bij typen) razer-logo
  • zwaar en ratelend scrollwiel
  • teflon voetjes voegt niks toe
  • precisie-werk nagenoeg onmogelijk
  • geen mogelijkheid om dpi handmatig in te stellen
  • veel piepjes en kraakjes
  • te hoge prijs
  • biedt niks extra's t.o.v. een standaard MX518/G5
  • geen weerstand en dus zeer instabiel
  • schokt in windows en haalt zo alle precisie weg

Na vele zeer positieve ervaringen van collega's heb ik min of meer impulsief een Razer Copperhead Tempest Blue en ExactMat + Rest gekocht. Buiten het feit dat het een flink bedrag was, ben ik gewoon niet te spreken over deze muis (en muismat).

Ergonomie:
Het apparaat is totaal niet ergonomisch. Nadat ik hem uit had gepakt en voor het eerst mijn hand erop legde dacht ik nog dat het wennen zou zijn, maar op het moment dat ik hem in gebruik nam, werd het alleen maar erger. Ter info: ik heb gemiddelde handen, dus in principe ligt elke muis bij mij wel lekker in de hand.

Voor mijn duim en pink zijn is dus totaal geen plek. Ik heb me laten vertellen dat ik mijn duim en pink op de oplichtende rubberen rand (waar ik later ook nog op terug kom) moet leggen. Dat ligt echter zo bagger in de hand dat duim en pink zich al snel een andere positie eigen maakte. Probleem daarbij was echter dat ik mijn pink nergens kwijt kon, die bengelde maar een beetje aan de zijkant waarbij mijn velletje vrij vaak onder de muis terecht kwam bij een beweging naar rechts.

Mijn duim kon ik wel redelijk goed kwijt, maar echt grip kan ik het niet noemen. Bijkomend nadeel is dat mijn pols compleet los komt van de mat, wat in combinatie met de slecht ontworpen achterkant (ter hoogte van het Razer-logo) voor een irritant drukpunt zorgt. Na een kwartier had ik zelfs pijn in mijn hand.

Als laatste valt me op dat de muis zo ontworpen is dat je eigenlijk je middelvinger op het scrollwiel moet hebben en je ringvinger op de rechtermuisknop. Dat is dus iets wat bij mij niet gaat werken. Het kan gewenning zijn, maar het is erg teleurstellend dat je vanwege een gebrek aan ergonomische vormgeving niet je middelvinger kan gebruiken om de rechtermuisknop te bedienen.

Functionaliteit:
Met het idee achter de functionaliteit is niks mis, met de uitvoering des te meer. 4 extra knoppen is royaal, maar dan moeten ze wel goed gepositioneerd zijn. En u raadt het al: dat zijn ze dus niet. De duimknoppen zijn prima, ik zou zelfs willen zeggen dat ze op een betere plek zitten dan op een Logitech MX518/G5.

De knoppen bij de pink zijn echter de meest vreselijke knoppen die ik ooit heb meegemaakt op een muis. Ik moet mijn pink dermate in bochten wringen dat het bijna onmogelijk is om ze snel en goed werkend in te drukken. Ik schakel nogal veel met sensitivity tijdens games en dit is op de Razer echt bagger. Voordat ik de knop heb ingedrukt, heb ik al minstens twee keer op de linkermuisknop gedrukt (omdat deze zo licht is) en dus nog niet eens aan mikken toegekomen.

Begrijp me overigens niet verkeerd wat betreft de linker- en rechtermuisknop. Dit zijn juist zeer fijne knoppen die ik ook graag op andere muizen terug zou willen zien.

Het scrollwieltje vind ik daarnaast ook nog eens vreselijk. Een beetje de worst of both worlds als we Microsoft met Logitech gaan vergelijken. Logitech heeft het irritante rateltje, maar loopt wel lekker soepel. Dit terwijl Microsoft geen rateltje heeft, maar niet lekker soepel loopt. De Razer Copperhead combineert beide dus tot het ergste scrollwiel ooit, het ratelt en gaat verre van soepel.

Het snoer is lekker dun wat tot gevolg heeft dat deze heel soepel is. Dit is erg prettig als je grote zwiepers met je muis doet. De lengte is ook toereikend voor mijn systeem wat links onder mijn bureau staat, met de muis rechts op het bureau.

Naar mijn idee bieden de teflon-voetjes ook niks meer dan de standaard voetjes die onder elke muis zitten. Ik kon in ieder geval totaal geen verschil merken tussen de Copperhead op de ExactMat of de MX518 op de ExactMat. Ook op mijn normale stoffen muismat merk ik geen verschil.

Precisie:
Vanwege de lasertechnologie uiterst nauwkeurig, maar ik merk eerlijk gezegd geen verschil met de MX518/G5. Het nadeel is juist dat door het feit dat je hand los komt van de muismat en de muismat als glad ijs is, je totaal geen controle hebt in de 'sniper-mode'. Precies mikken is dus een moeizame bezigheid.

De knoppen werken echter heerlijk en zijn wel uiterst precies. Hiermee kan je echt sneller reageren dan een MX518/G5.

Vormgeving:
De show-factor is erg hoog, wat op zich niet erg is, mits hij in de showroom van een winkel ligt. Thuis wil ik helemaal geen irritant afleidend en blauw oplichtend scrollwiel en zijkanten. Het ergste nog is het oplichtende logo wat continue aan en uit gaat. Als je aan het muizen bent geen probleem, maar dit leidt enorm af als je een tekst zit te typen zoals nu. En eerlijk waar: dit ergerde me zo erg dat ik tijdens het typen van deze review heb besloten om hem definitief los te koppelen.

Voor de rest is er niks met de muis mis. Het uiterlijk is afgezien van de afschuwelijke licht-show heel mooi. Vandaar een voldoende.

Bouwkwaliteit:
Hier kan ik relatief kort over zijn: voor een muis van 69,95 verwacht je gewoon geen piepjes en kraakjes. Die zitten er echter aan alle kanten. De knoppen aan de zijkanten zijn van slechte kwaliteit en de een drukt veel lichter dan de ander. Daarbij komt dat als ik de rechter extra knoppen in wil drukken ik de muis dus zo beet moet pakken dat ik bijna fijn moet knijpen. Dit heeft als gevolg dat ik de muis gewoon hoor en voel kraken en piepen. Ik kan in de MX518 knijpen en knoppen indrukken wat ik wil, maar nergens een piepje of kraakje te bekennen terwijl hij 20 euro goedkoper was destijds, nu al ruim een half jaar oud is en zeer intensief gebruikt wordt.

Ander punt is het feit dat de muiscursor gewoon schokt in Windows. Dit viel me als eerste al op. Al beweeg ik de muis zeer rustig of zelfs in 400dpi, hij blijft schokken met sprongetjes van een halve cm. Dit haalt alle precisie weg. Dit schokken zal in het spel ook gebeuren, alleen viel me dat niet erg op, behalve dat ik soms spontaan misschoot. Dit heb ik getest met de ExactMat op beide kanten en mijn stoffen muismat.

Drivers/ondersteuning:
Software is bagger te noemen. Ten eerste zijn de twee tabbladen aan de linkerkant veel te klein om makkelijk op te kunnen klikken. Dit is echt een uitdaging met een Razer op 1600dpi. En om nu voor die twee tabbladen om te schakelen naar 800 dpi gaat me te ver, zeker als je in het achterhoofd houd hoe moeizaam je bij de sensitivity knoppen komt.

Daarnaast kan je de dpi niet stapsgewijs aanpassen. Het is in het midden of 800dpi of 1600dpi en niks daar tussenin. Ik wil dus ongeveer 1000~1200dpi, wat ik op de MX518 ook heb gedaan. De tabbladen geven weliswaar geavanceerde instellingen om te fine-tunen, maar mijn nickname is MoodyBlues en geen Fatal1ty. Ik zoek gewoon een easy-to-use muis die met een simpel schuifregelaartje van dpi te veranderen is.

Prijs:
Voor het gebodene: zeer hoog. Puur zwart/wit bekeken in de categorie waar hij in zit (hogere gaming segment) valt het te doen, maar ook nog pittig te noemen.

Conclusie:
In mijn ogen wordt niks, maar dan ook echt helemaal niks van het beloofde waargemaakt. Het lijkt wel een auto met gigantisch veel power, maar oncontroleerbaar en daardoor nooit optimaal te gebruiken.

Ik ben me terdege bewust dat het ongetwijfeld beter zou gaan als ik mijn hand een paar weken de tijd geef om te wennen. Maar dat is het hem juist: met elke muis die ik in mijn handen heb gehad muis ik zo weg, van standaard OEM-muisjes tot aan de G5/7 en MX Revolution en zelfs de Microsoft muizen. Dit voelt echter op zoveel punten als een slechte muis aan, dat ik het niet eens de gewenning toe laat. In andere woorden: zelfs al zou ik er vrij snel aan gewend raken, dan nog zijn er vele dingen die gewoon slecht te noemen zijn.

De "ultieme muis" voor gamers heeft geen mogelijkheid om de dpi handmatig aan te passen, plus dat de ergonomie (ik bedoel niet naar de hand gevormd, maar een fijne 'pasvorm') ver te zoeken is. Voor mij dus een no-go, zodoende krijgt de muis van mij een enkeltje computerwinkel.

Edit: Om even het een en ander te nuanceren: ik ben geen Logitech fanboy, het is juist een makkelijk vergelijk omdat ik die muis nu eenmaal al enige tijd gebruik. Ik had het net zo goed met een Microsoft kunnen vergelijken en dan was de Razer bijna net zo slecht uit de test gekomen. Bijna.

Daarbij komt het feit dat al zouden de voor mij belangrijkste minpunten (niet aan te passen dpi, slechte geplaatste sensitivity knoppen en slechte ergonomie) verholpen worden, dan nog zie ik geen tot weinig toevoegende waarde aan mijn huidige MX518.
In het geval dat ik nog geen MX518 zou hebben, maar een standaard muisje en ik tussen beiden zou moeten kiezen, zou het toch de MX518 worden.

Heb jij ook een Razer Copperhead?

Duh... Deze muis is niet bedoeld om je hand op te leggen.
Dan is er idd geen plaats voor je duim en pink!!

Je moet de muis juis tussen je duim en pink vast houden.
Zo kun je supersnel reageren.

Het is een ander soort muis, en niet te vergelijken met logitech oid.

En dan stoor je je aan de verlichting (logo op de muis)

Lijkt mij dat je totaal niet weet wat je gekocht hebt, of dat je je er in verdiept hebt.

Er zijn bosjes mensen die perfect kunnen gamen met deze muis!.. Vooral snelle fps games zijn erg goed te doen met deze muis.
Dat geeft ie zelf toch ook al aan?

Wat betreft het vasthouden: totaal onergonomisch. Ik krijg al kramp in mijn hand na een uurtje gamen (ik heb redelijk grote handen). De verlichting vind ik overigens ook erg lelijk maar goed, dat kun je natuurlijk weten door je goed in te lezen met behulp van reviews etc. Hoe de muis in je hand ligt is daarbij weer per persoon verschillend.
*Je moet de muis juis tussen je duim en pink vast houden.
Zo kun je supersnel reageren. *

Idd zo kan je ook een snelle swiep stoppen of volledig om je as roteren, met je duim op de mat als draaipunt, wat precisie betreft, hou je de 'aim' zo stabiel. Hoewel ik zelf soms ook wel eens alle kanten op schiet, maar dat ligt over het algemeen aan een tijdelijk vertraagde verbinding samen met fps. Dan lijkt de Copperhead opeens over gevoelig. Heeft dus een andere oorzaak.
Een duidelijke survey met de vele tegens en ook de voor's op een rij, Ik ben er blij mee want ik had aankoopplannen.
Thanks voor deze duidelijke survey. Ook ik zat de aanschaf te overwegen.
het is natuurlijk ook maar net hoe je er mee omgaat

je bnt niet verplicht om je ringvinger en pink op die zijknoppen te houden, ik heb ze altijd gewoonweg langs de muis/op de muismat
en als ik de knoppen nodig ben bedien ik ze met mijn ringvinger, geen problemen mee

en met mijn duim bedien ik de 2 linker zijknoppen
en met mijn wijs en middelvinger linker en rechtermuisknop+scrollwiel

en weet je dat je de sensitivityknop kan verplaatsen ?

schokt in windows ? kijk je computer eens even na

volgens mij ben je gewoonweg iets te haastig bezig gegaan, instaleer de juiste drivers eens, en leer eens met de muis omgaan, en kom dan terug

je spreekt over ''snipen gaat niet lekker''
waarom verlaag je de dpi dan niet even on-the-fly ?
dat kan weet je wel, 1 knop die je die functie gegeven hebt, en het scrollwieltje ?

oh wacht...dat lees ik nergens terug in je verhaaltje
je zegt alleen dat het niet kan, terwijl dat wel zo is

ik vind dit een zeer slechte review, zonder ook maar enige diepgang, en onderzoek
kijk eens verder dan je neus lang is, en kom dan eens terug
Ik ben al een hele tijd in het bezit van de Copperhead en gebruik em vooral voor gamen, ik heb ook maatje kolenschop handen heb geen problemen met het formaat.
Hij reageert goed, scrollwieltje heb ik niets op aan te merken.
De sensitivity knoppen zitten mij daar best, zo kun je ze ook niet per ongeluk indrukken, ik gebruik em altijd op max gevoeligheid.

En over het "kramp krijgen na 1 uurtje gamen" ik speel meerdere uren, 3 tot 4 en nergens last van.

Dan de vraag wat bedoel je bij "precisie werk" ?
Dit is voor mij de meest preciese muis die ik ooit gehad heb, moest ook even wennen in het begin, als je dat eenmaal bent wil je niets anders meer.
ik heb me er drie keer van moeten vergewissen dat je het over de razer had. Herken echt geen een van de genoemde negatieve eigenschappen :o

Top muis! Kost wat maar dan heb je ook wat....

Logo afleidend bij typen :?

En over je puntje betreffende precisie werk: Maak een game profiel aan en een desktop profiel, hang die met de software aan een van de knoppen en je kunt heel simpel van superhoge dpi naar een lage dpi met één druk op de knop. Want met 2000 dpi krijg je natuurlijk ernstige kramp in je hand als je een beetje aan het desktoppen bent. Ik zou kortom de bijgeleverde software mogeliijkheden nog eens goed onderzoeken als ik jou was.

En je hoeft dit in principe maar één keer te doen. Want je kunt je mouse config opslaan op je HDD.

Tja en verder.. piepjes, kraakjes, schokken in windows...eh heb ik toch echt niet hoor...

Daarnaast kan on the fly sensitivity ook gewoon, kwestie van instellen.

Deze survey klopt kortom totaal niet.
Ik heb de muis nu ook 5 weken en ben er ook zeer tevreden mee.
Zeer nauwkeurig , lekker licht en de drivers werken een stuk gemakkelijker als die van logitech ( als je eenmaal de goede Driver versie / firmware hebt :Y)
De negatieve dingen die ik opnoem, heb ik ook werkelijk allemaal ervaren. Natuurlijk zijn veel dingen ook persoonlijk, zoals de ergonomie en de verlichting, maar toch noem ik het maar even.

Toch nog even een reactie op sommigen:
Duh... Deze muis is niet bedoeld om je hand op te leggen.
Dan is er idd geen plaats voor je duim en pink!!
Je moet de muis juis tussen je duim en pink vast houden.
Zo kun je supersnel reageren.
Dat geloof ik gelijk, dat is mij ook verteld door anderen, maar feit is dat ik het gewoon geen lekker houding vind. Het kan ermee te maken hebben, dat ik al lange tijd alleen Logitech gewend ben, maar het blijft bij mij een irritatiepunt.
Het is een ander soort muis, en niet te vergelijken met logitech oid.
Dat weet ik. En dit soort muis vind ik dus totaal niet fijn. Ieder zo zijn smaak. ;)
En dan stoor je je aan de verlichting (logo op de muis)
Voor aanschaf had ik al zoiets van: "verlichting... heel fijn (maar niet heus)" maar dat wou ik dus even aankijken. Helaas stoort het mij inderdaad teveel.
En dat ligt aan mij, begrijp me niet verkeerd. Ik stoor me namelijk al aan het groene LED-je van de numlock op mijn UltraX toetsenbord en het eveneens groene LED-je van de powerknop van mijn monitor.
Klopt. En dat heb ik ook gezegd. Ik stond op het punt om een G5 te kopen, toen ik van vele kanten naar de Razer Copperhead gewezen werd. Daarom had ik zoiets van: "Why not?"
en weet je dat je de sensitivityknop kan verplaatsen ?
Nee, maar dan nog was het een voor mij minder praktische plek geweest (gezien de andere posities) dan op een Logitech MX518/G5.
schokt in windows ? kijk je computer eens even na
Daar ligt het niet aan. Verse Winstall en geen problemen met de 1600/800/400dpi van de MX518. Welke instelling ik op de Razer ook probeerde, overal schokte hij. Alsof hij af en toe kleine sprongetjes vooruit maakt.
Ik ben niet te haastig bezig geweest. Ik had namelijk vanwege de 2 dagen oude Winstall nog geen Logitech drivers geinstalleerd, dus was het een kwestie van de muis loskoppelen en de Razer aankoppelen en installeren. Ik heb de drivers van de cd geinstalleerd en daarna firmware/software geupdate.
Het probleem is dus dat ik niet aan de muis kan wennen. Het is voor mij (overdreven gezegd) alsof ik op een spijkerbed moet leren slapen, dat ga je nooit fijn vinden. In andere woorden: als ik er al geen goed gevoel in heb vanaf het begin, dan zal dat nooit echt goed worden.
kijk eens verder dan je neus lang is, en kom dan eens terug
Dat jij hem slecht vindt, is jouw mening. Ik ben gewoon erg kritisch en jij blijkbaar een groot liefhebber van deze muis. Dus om mijn review af te doen alsof hij geen diepgang heeft, is volkomen belachelijk. Ik lever de meest uitgebreide en diepgaande review van alle users.
Trouwens: als jij het beter weet, schrijf dan lekker je eigen review en kom dan eens terug.
Dat is goed om te lezen, want dan zal ik wel een brak exemplaar hebben gehad. Goed nieuws dus voor een ieder die er een overweegt.
Deze survey klopt kortom totaal niet.
Niet alle dingen heb ik inderdaad tot op het bot uitgezocht, zoals het instellen van de sensitivity knoppen. Maar ik kon het niet binnen 5 minuten in de software vinden, wat wel genoeg zegt over (het gebrek aan) gebruiksvriendelijk ervan.
Om de survey 'totaal niet kloppend' te noemen, is onzin. Ook hier zou ik willen zeggen: waar is jouw review, waar je wel alles weet te behandelen?

Waar het in dit hele verhaal om gaat is dat dit MIJN mening is. IK vind het geen fijne muis. IK geef dus de voorkeur aan Logitech. Maar IK sta wel open om andere muizen te proberen, zoals blijkt. Helaas beviel hij niet, maar dat is MIJN mening.

Het gaat hier dus niet om een productreview, maar een survery. Een verschil van appels en peren. In een survey moet iemand aangeven wat hij er zelf van vindt en niet wat de goede en slechte features en eigenschappen van een product zijn, dat heet een review.
Ik heb zelf deze muis nu ruim 8 maanden, in mijn ogen echt ideaal.

het is inderdaad geen doorsnee muis en als je een muis online koopt raad ik toch echt aan hem eerst in de winkel is te "voelen"

de muismad heb ik er ook bij... alleen de rest die erbij zit gebruik ik niet.. dat werk afschuwlijk.

de muisknoppen met je pink, deze gebruik ik om de 5 verschillende configs van de muis te bedienen, aangezien je deze dan niet veel gebruikt werkt het prima.

het enigste probleem met deze muis dat ik heb is waneer ik hem oppak en hem iets te hard neer zet hij dat registreerd als een klik op het scrollwiel, en laat dat nou net mijn selfkillbind zijn...

ook heeft de muis nog steeds cold boot issues op nf3 chipsets, ze zeggen deze gefixt te hebben in de laatste drivers maar waneer je pc crashed kan je na het booten vrolijk weer de usb ontkoppelen anders zal de muis het niet doen.

ik heb verder helemaal geen alst van de problemen zoals hierboven beschreven.
sorry deze zijn standaard gebind om muisknop 6 en 7, de knoppen die je met je pink kan bedienen, lijkt erop dat je wat onzin loopt uit te kramen. dit staat zowel in de drivers als in de manual.. gevalletje van RTFM?
deze muis kan juist meer... je kan 5 configs met dpi en polling-rates ermee opslaan en switchen van cfgs met die knoppen...
*Alsof hij af en toe kleine sprongetjes vooruit maakt.*

Ligt aan software, fps e.d., heb ik ook wel eens, door een steeds verder afgekapte internetverbinding. Dan is de muis al verder als dat je besturingsysteem en/of software kan verwerken, en de Copperhead is snel, en wordt de cursor dus weer teruggezet. Aaargl heel frustrerend, geef me een goede verbinding terug . . }:O

[Reactie gewijzigd door Radagast74 op 24 november 2008 10:15]