Specificaties 1-bay NAS behuizing - Bekijk alle specificaties

Synology DiskStation DS111 Review

Speedfightserv 6 december 2010, laatste update op 7 december 2010, 4.971 views

Synology DiskStation DS111

Pluspunten

• Snelle installatie
  • Makkelijke webinterface
  • veel mogelijkheden met installatie van programma's
  • Snel apparaat (kopieren uitpakken etc.)

Minpunten

• Resoneren wanneer het apparaat op een harde ondergrond staat.
  • redelijk aan de prijs omdat er geen schijf in zit.

Algemeen
Ik had zelf een home server dag en nacht aan staan en omdat dat best veel stroom vreet was ik op zoek naar een andere oplossing. Ik had wel een aantal eisen namelijk:
-sabnzbd downloader
- klein en zuinig
- makkelijk shares aanmaken
- van buitenaf benaderbaar mogelijk maken.

Na wat onderzoek kwam ik bij de synology uit.
De prijs was een overweging want ik vond het apparaat vrij duur omdat er nog geen schijf in zat.
Zelf had ik nog een schijf liggen (WDEARS 1Tb) Dat gaf mezelf de doorslag om het apparaat toch aan te schaffen.
En het was een goede keus! Na het apparaat uit de verpakking gehaald te hebben was het snel aangesloten. Het apparaat ziet er goed en degelijk uit. De behuizing is wel vingerafdruk gevoelig.
Het is ook geen apparaat voor op de slaapkamer want de LED's geven heel veel licht af wat ik zelf erg vervelend vond s'nachts. Voor de rest is de DS111 heel stil. De fan hoor je bijna niet.

Bouwkwaliteit

De bouw kwaliteit is zeer goed. solide en degelijk.

Inbouw mogenlijkheden / installatie gemakt

De schijf is makkelijk in te bouwen, je schuif de zijkant naar voren en je kan de schijf plaatsen.
met de meegeleverde schroeven zit alles zo op zijn plaats.

Koelingsmogelijkheden

Er zit een FAN in die erg stil is. ik heb nog niet gekeken of hij evt. te vervangen is

Vormgeven

De behuizing is niet echt heel super mooi maar ook niet lelijk.
Voor de rest is het een compact apparaat. op een harde ondergrond kan het gaan resoneren.

De webinterface ziet er goed en modern uit. je kan makkelijk dingen overkopieren vanaf andere schijven/shares/ usbstickjes etc.

Modbaarheid
Het apparaat is kwa exterieur niet echt aan te passen. Kwa software wel. Er draait gewoon linux op en die kan je naar hartelust aanpassen. Er zijn ook veel standaard packages te krijgen die je zo op het apparaat kan installeren

Installatie en Software

De installatie gaat super makkelijk. Ik heb het beheer programma van de site van synology gehaald.
Tevens de nieuwste DSM gedownload.

De Software gaat meteen op zoek naar de synology DiskStation en wil dan nieuwste DSM installeren.
Die moet je wel zelf downloaden.
totale tijd van installatie is ongv. incl. formatteren 15 min. ( 1 Tb disk)

Daarna kan je via de webinterface op het apparaat inloggen en van alles installeren en aanpassen.
Zoals ook SABNZBD wat voor mij een vereiste was. Dit is heel gemakkelijk in te stellen. Gewoon installatie bestand downloaden en inladen.
De mappen worden voor je aangemaakt maar dit kan je zelf ook snel aanpassen.
Uitpakken en repareren gaat ook redelijk snel op dit apparaat!

Zelf ben ik er super tevreden mee. Het doet perfect wat het moet doen.
ik kan hem echt iedereen aanraden. De prijs is even slikken maar hij is het echt waard!

Heb jij ook een Synology DiskStation DS111?

Ik denk dat je een schijf van 1TB bedoeld...
Een dm zit er niet, dus dan maar zo :)

Zie dat je ook Sabnzbd gebruikt, erg fijntjes.

Hoe gaat de 111 daarmee om, en dan met name het processor verbruik tijdens downloaden?
Sab is toch een aardige kluif voor een nas, het lichtere nzbget ook bekeken, maar vindt sab toch mooier en gebruiksvriendelijker.

Alvast bedankt, je mag eventueel ook wel een dm-tje terug schieten...
sabnzbd gebruikt beste wel wat cpu. maar ik kan gewoon rustig een film of serie kijken terwijl sab alles download en uitpakt. nog nooit een hapering gezien.