Logitech Harmony 300i Review

Thijss 5 december 2010, laatste update op 5 december 2010, 3.592 views

Logitech Harmony 300i

Pluspunten

• prijs
  • eenvoudig instellen
  • degelijk apparaatje
  • compleet met Duracell batterijen en USB kabel
  • 4 apparaten besturen

Minpunten

• sommige functies worden niet meteen goed toegewezen maar dat is op te lossen met de leer functie.

Configuratie Score: 5
Waarom

Net als iedereen met meerdere apparaten ontstaat telkens weer die frustratie over het feit dat elke fabrikant met zijn eigen infrarood codes werkt en je als gevolg opgezadeld zit met een aantal afstandsbedieningen die allemaal hetzelfde doen. Dus kocht ik de Logitech Harmony 300i voor §29,99.

Installeren

Voor de installatie van de Harmony 300i is een computer met usb aansluiting en internetverbinding vereist, maar dat moet tegenwoordig geen probleem zijn. Je maakt een account aan bij Logitech, download wat software en via de website kun je je apparaten (maximaal 4) toevoegen aan de afstandsbediening via de bijgeleverde USB kabel. Binnen 10 minuten is hij klaar voor gebruik.

Handig

Wat ik als erg handig ervaar, is de 'leer mogelijkheid'. Ik heb hier veel aan gehad met mijn Marantz receiver, die ik standaard niet aan/uit kon zetten met de 300i. Met de 'leer functie' kopiŽer je het commando uit de originele afstandsbediening, door deze achter de Harmony te leggen (daar zit een infrarood oog om commando's te 'leren') en de te kopiŽren knop in te drukken. Vervolgens kun je dit commando eenvoudig toewijzen aan een knop naar keuze op de Harmony. Deze functie had ik niet verwacht van een apparaat van §30 :)

Via de leer functie is het ook mogelijk om functies uit andere apparaten (bijvoorbeeld je TV) toe te wijzen aan een ander apparaat (bijvoorbeeld je receiver). Dit is erg handig als je het volume via je receiver regelt, en je tegelijkertijd wilt kunnen zappen op je TV, zonder dat je telkens van apparaat hoeft te wisselen op je Harmony.

Ergonomie

De 300i voelt goed aan, is niet zwaar (voelt eerder wat licht aan) en ligt lekker in de hand (hij is erg afgerond zodat hij goed in de handpalm ligt). De knoppen voelen degelijk aan en indrukken voelt prettig. Wat voor mij even wennen was, is het numpad dat helemaal onderaan zit. De afstandsbedieningen van mij die deze vervangt, hebben dit allemaal bovenaan zitten. Om het numpad te gebruiken moet je de 300i dus helemaal onder vast pakken. Geen groot ongemak, maar wel het vermelden waard.

Bereik

Ik heb hem tot op 5 meter getest (anders kreeg ik last van muren) en dan werkt hij nog gewoon prima.

Ik kan deze iedereen aanraden die op een voordelige een eenvoudige manier zijn apparaten (maximaal 4) met ťťn afstandsbediening wilt besturen. De mogelijkheden zijn voor mij uitgebreid genoeg, maar ik doe dan ook weinig spannends met een afstandsbediening, ik houd het bij volume, zenders wisselen en een Bluray menu besturen. En dat gaat er prima mee :)

Heb jij ook een Logitech Harmony 300i?

Zelf heb ik deze ook, maar het is denk ik wel nodig te vermelden dat deze remote compleet anders werkt dan alle andere harmony remotes. Er is ook aparte software, en deze is duidelijk minder krachtig dan de 'normale' harmony software.
kan ik hieruit opmaken dat deze AB niet werkt met Activities, waarin je in een profiel zenders verwisseld via je tv, maar het volume aanpassen via de versterker?
Je kan geen profielen selecteren voor zover ik weet, alleen switchen tussen apparaten. Wat misschien wel kan, is een funtie leren uit een andere afstandsbediening (TV), terwijl je deze toewijst aan de DVD speler. Ik zal eens uitzoeken of dat werkt.

Edit: ik heb het even uitgezocht. Ik had dus het probleem dat als hij op mijn receiver stond (VCR/Aux) ik niet meer op mijn tv kon zappen, zonder eerst de TV knop in te drukken. Nu heb ik dus, als hij op VCR/Aux staat, aan dit apparaat commando's toegevoegd uit mijn TV afstandsbediening (via de leer-funcite), dus kan ik zenders wisselen als hij op VCR/Aux staat en tegelijkertijd het volume op mijn receiver wijzigen zonder te hoeven switchen. Ik heb deze toegewezen aan de grote knop boven de kleuren toetsen, deze was nog aan niets toegewezen.

[Reactie gewijzigd door Thijss op 5 december 2010 13:09]

Ik heb zelf geen ervaring met andere Harmonies, maar ging er wel vanuit dat deze eenvoudiger is dan zijn duurdere broertjes. Nu weten we dus ook wat er anders is. :)
Wat ik maar niet kan vinden op de Harmony-site is een overzicht van compatibel apparaten.

Gewoon op merk en dan op typenummer verder zoeken of je apparatuur geschikt is om te werken met de AB.
Moet toch ergens te vinden zijn, maar waar?
Geen fotos, blije smilies kan ik ook negative sterren geven?
Bedankt voor je opbouwende kritiek. Ga jij nou maar met je 27" iMac spelen die je niet hebt :)
Voor de centjes dat het apparaat kost vind ik het een top apparaat.
Ik bedien er 5 apparaten mee. 1.Panasonic TV 2. UPC mediabox 3. NAD C372 4. XTreamer mediaplayer 5. Logitech z5500.

In het TV menu heb ik onder de "favorieten" knoppen 1 en 2, de bediening (aan/uit en geluid TV) van de Logitech Z5500 gestopt. Zo bedien ik dus 2 apparaten onder de knop "TV"

Voor de bediening van de Xtreamer deed ik hetzelfde. "favorieten" 1 schakelt de Logitech z5500 aan, en "favorieten"2 zorgt voor geluid.

Zo zijn er onder 1 keuzeschakelaar, via de leerfunctie, meerdere apparaten te bedienen.

Nogmaals.....ben je niet, te veel eisend dan heb je voor die paar centen een uiterst prettig en makkelijk te installeren afstandsbediening.
Logitech site Daar kun je de compatibiliteit checken :)