ASRock K7NF2-RAID Review

Cio 14 april 2007, 842 views

ASRock K7NF2-RAID

Pluspunten

• Settings! Alles behalve multi (jumpers) in de BIOS.
  • Complete featureset met een goede chipset (voor Socket A)

Minpunten

• Layout (Asrock he)
  • Potentieel brakke memory controller/BIOS, iets over geheugen wat nu al 3 keer niet goed werk.

Layout Score: 3
Gebruikt i.c.m.
-Athlon XP Thouroughbred-B (unlocked via pinmod) & Sempron 2200+
-ATI 9200 & GeForce 6800
-2x (verschillende reepjes) 512MB PC2700 budget ram & 1x 512MB PC3200 Kingston Value ram
-oude kast, voeding, opticals en HD's

Bord gekocht omdat het een FSB van 200MHz (400 real) en het instellen van de multipliers (alleen via jumpers btw!) ondersteunde. Helaas kan de vCore alleen op "high" en bied dus minimale ruimte voor je proc. Gelukkig zijn er pinmods.

AGP 8x, USB 2.0 en on-board sound mag ik wel verwachten bij ieder recent board vind ik, weinig noemenswaardig. S-ata is leuk, maar slechts 3 dagen gebruikt ofzo.

Bijgeleverde kabels zijn gezien de layout te kort voor de wat ruimere kast.

Nogal picky met dual channel geheugen (als het niet dezelfde chips zijn word ie onstabiel) en ging max tot ~220 FSB bij mij. Gelukkig is PC3200 voldoende bandbreedte en heb je geen DC nodig.

Edit:
Board is defect na een jaar amper gebruikt te zijn. Memory controller was brak, wou alleen CL2 doen, dual channel wou niet eens aan. RMA gestuurd, 6 weken wachten, nieuw board terug met hetzelfde probleem. Nu, na 8 weken wachten weer een nieuwe, deze leest SPD timings niet goed uit en word onstabiel bij DDR400, ook handmatig.

Heb jij ook een ASRock K7NF2-RAID?

even over je negatieve dingen:
-Dual channel was nog niet helemaal af toen deze chipset werd gemaakt, en dat is te merken. Gelukkig heb je het niet nodig met 400FSB.

Hoe kom je hier nou bij dual channel nog niet helemaal af?? Ik heb zelf een A7N8X Deluxe rev 1.0 gehad (1van de eerste nf2 boorden) en alles werkte top ook met dual channel O+ je kon 2 of 3 dimms gebruiken en dual channel werkte nog steeds, verschillende grotes gebruiken kon ook probeer dat maar eens met een intel chipset van vandaag de dag. Dat kunnen ze namelijk nog steeds niet.

-Layout (Asrock he)
geen ervaring mee(ooit 1 asrock gebouwd daar was ik idd nie blij mee de kast was te klein dus daar heeft wat bloed en zweet ingezeten }>

-Potentieel brakke memory controller
Brakke memory controller lees punt 1 er was geen betere memory controller op dat moment als die in de NF2 zat, ook op dit moment is het nog steeds geen slechte controller.

en nee ik wil niet je Productsurvey afkraken ik ben het er alleen niet mee eens met wat jij hier zegt zeker omdat je geen goede argumenten aanvoerd.
Mijn ervaring, na 3 van deze mobo's, is dat de memory controller niet in orde is. Dit is ook de reden dat ik nu voor de 3e keer geen werkens mobo heb.

Blij dat het niet aan de chipset ligt, maar daar schiet ik niets mee op.

Dual channel vereist 2 gelijk adresseerbare geheugenreepjes AFAIK, op 2x die 64bits databus te verkrijgen. Dat de NF2 chipset de enige memory controller in de geschiedenis bezit die ongeacht de samenstelling van geheugen dit kan, lijkt me wat vreemd.

Het was een van de eerste memory controllers die dit kon en werkt niet zo goed als tegenwoordig, naar mijn ervaring.
Wat is de minimale vcore?

Ik ben namelijk aan het denken om zo'n mainboard te kopen in combinatie met een Geode.
duelchannel is een beetje een misleidende woordkeus :P.
2rammetjes erin kan, maar dan is het niet 2x 64=128bit data doorvoer, maar 1x 64bit singel channel via 2rams