ICIDU Wireless PCI-Card 300N Review

fvdberg 2 december 2010, laatste update op 6 december 2010, 11.875 views

ICIDU Wireless PCI-Card 300N

Pluspunten

• Mooi ontwerp
  • wanneer hij werkt zeer stabiel/snel

Minpunten

• drivers zijn zeer slecht
  • chipset keuze niet handig

Dit netwerkkaartje is voor zijn prijs een goede. alleen een kant tekening met windows 7:

ik heb dit kaartje gekocht ivm problemen met de oude netgear wifi kaart waarvoor er geen werkende windows 7 drivers waren.

met een beetje goede hoop dus deze gekocht want als de merken het al niet kunnen... en deze was toch een stukje goedkoper.

na het installeren liep ik tegen hetzelfde probleem aan als met de netgear: de meegeleverde drivers functioneren niet onder windows 7 32 bit

de icidu website biedt geen oplossing. tijdens mijn speurtocht zelfs de fabrikant van de chipset benaderd en een driver gekregen, deze werkte niet.

na wat gepuzzel met de verschillende drivers uiteindelijk de hele handel maar gekopieerd naar de catroot van windows, geinstalleerde bende weg gegooit en herstart. na een aantel flinke craches werkte hij spontaan.

de uiteindelijk werkende driver heb ik even nagezocht.:

versie 9.2.0.105 gedownload vanaf www.opendrivers.com

Heb jij ook een ICIDU Wireless PCI-Card 300N?

De netwerkkaart heeft een Atheros 922X chipset en de drivers van Windows zelf werkten goed. Deze drivers (8.0.0.238) had ik eerder via Windows update binnengehaald voor een TP-Link kaart die ik daarvoor had welke ook was voorzien van een Atheros chipset (108Mbps).

Daarna heb ik drivers bij www.atheros.cz gedownload, deze zijn niet WHQL (9.2.0.113) ook al zegt de site van wel, maar de oudere drivers (8.0.0.366) zijn wel WHQL.

Bovendien kun je via www.opendrivers.com ze ook downloaden (9.2.0.115) en deze zijn ook WHQL.
het is idd een Atheros 922X chipset.

Windows 7 had voor deze kaart geen drivers.

ook op de bijgeleverde cd stond enkel een vista driver die niet onder windows 7 werke.
de versies bij atheros vandaan gedownload waren gaven enkel en alleen fouten

ik ben zelf helaas niet meer op de hoogte van de uiteindelijk werkende driver en dat heb ik dus even nagezocht.

de werkende driver is de versie 9.2.0.105 gedownload vanaf www.opendrivers.com
Een verkoper heeft mij verteld dat de kaart steeds uitvalt nadat Windows opnieuw is opgestart (ook na slaapstand), waardoor je de connectie telkens moet vernieuwen - kan dit kloppen?
En ik neem aan dat het een single band betreft?
elke kaart valt toch uit als je windows opnieuw opstart? ik merk het iig niet.. nog nooit connectie moeten vernieuwen. ik denk dat je de drivers moet bijwerken...

het is volgens mij idd een singleband op 2,4 Ghz.
Heb hetzelfde kaartje onder win7 64 bit draaien en geen problemen...
welke drivers heb jij gebruikt?
Je review gaat meer over een kanttekening dan over het totaalplaatje. De review is overwegend negatief (90% is kanttekening op een driver die je niet kon vinden...), maar je noemt het wel een zeer snel/stabiel kaartje in de pros/cons lijst. Daar zou ik dan (in wat een 'uitgebreide' review heet) ook graag meer over lezen of zien in de vorm van voorbeeldjes of snelheidstests. M.a.w waarom verdient hij 5 sterren voor snelheid en stabiliteit?
als het kaartje het eenmaal doet (lees je de juiste drivers te pakken hebt) doet ie 28 MB/sec kopieren vanaf een machine die via gbit aan het accesspoint hangt.

dit is heel snel voor draadloos.

verder zie ik hem nooit uitvallen dus stabiel is ie ook nog.

prijs/kwaliteit is ok aangezien het een knaken kaart is met knaken support. voor een dubbeltje eerste rang kan en mag je niet verwachten daarom wel hoge punten op de rest. want dat is in orde
Ik heb dit kaartje ook onder Windows 7 64 bit SP1 draaien. Daarvoor heb ik geen driver zelf te hoeven installeren. Windows herkende na het plaatsen van de PCI-card nieuwe hardware en installeerde zelf de juiste drivers.

Na de installatie van de drivers kreeg ik nog een update voor deze drivers afkomstig van windows update. Het gaat om de onderstaande drivers:

Atheros AR922X Wireless Network Adapter

Driver Provider: Atheros Communications Inc.

Driver Date: 05-Oct-09

Driver Version: 8.0.0.238

Digital Signer: Microsoft Windows Hardware Compatibility Publisher
en de driver versie van de icidu site af lost het niet op en geeft hetzelfde probleem. de driver versie voor windows 7 32 bit is 8.0.0.258

in de veilige modus alle sporen van oude drivers voor dit kaartje verwijderd en de driver versie 9.2.0.105 weer geinstalleerd na een herstart.

de kaart weigert nog steeds te functioneren.
bij mij is na een update van de drivers door de windows update (de door stacheldraht genoemde versie) de kaart gestopt met functioneren. de oude driver 9.2.0.105 werkt ook niet meer.

uit tijdsgebrek heb ik er even een externe usb adapter aan gehangen. heb nu een driver van de icidu website af gedownload die bij aanschaf nog niet beschikbaar was, die heb ik alleen nog niet geprobeert. ik laat nog weten of die het wel doet
Inmiddels contact gehad met icidu omtrend dit probleem.

mail aan icidu:
i am using the 300N Wireless PCI Adapter NI-707523 now for a few months, but since day 1 it is not running ok. i have loads of driver problems. see productreview: ICIDU Wireless PCI-Card 300N review door fvdberg it has worked but i am not able to get it working again, i know that it is not a hardware issue, but driver related. is there hope to get it working or is the best advice you guys can give me just to order a card with a different chipset? as the Atheros chipset is the issue
mail van icidu:
Dank u voor uw e-mail.

Vervelend om te vernemen dat u een probleem ondervindt met de ICIDU 300N PCI kaart.
Verschillende ICIDU producten maken gebruik van een Atheros chipset, zonder bekende problemen.

Wij zouden u adviseren om de volgende stappen te volgen.
Download u de laatste drivers voor Windows 7 via onderstaande link:

In het apparaatbeheer klikt u de draadloze kaart met de r.muisknop aan en kiest u voor installatie ongedaan maken.
Zet u ook een vinkje bij het vakje om alle stuurprogramma's te verwijderen.

Hierna kijkt u in de lijst bij programma's en onderdelen of hier nog iets in staat vermeld van de draadloze kaart.
In dat geval raden wij u aan om dit te verwijderen.

Schakelt u hierna de computer uit en plaatst u de 300N Wireless kaart in een ander beschikbaar PCI slot.
Na het herstarten van Windows zal de ICIDU kaart herkend worden.
De installatie van de driver die u heeft opgeslagen kan gedaan worden via het apparaatbeheer.

Graag vernemen wij of dit gelukt is.
Antwoord aan Icidu:
Dit heb ik al meermaals geprobeerd. Ook met de door u ter beschikking gestelde driver,deze functioneert echter ook niet.
Althans hij functioneert wel, maar de kaart ziet geen enkel accesspoint.
Heb zelf deze kaart ook bij anderen moeten installeren. Je hebt geen cd nodig gewoon inprikken en draaien maar. Windows 7 pakt de driver zelf.

Heb het idee dat er toch iets niet helemaal goed is gegaan bij jou op de computer.
misschien is het de combo van mijn moederbord (welke inmiddels ook vervangen is) en het kaartje. de windows installatie is nog altijd dezelfde... misschien is het wel gewoon een irq conflict.. maar dan nog windows laat dat niet zien in de instellingen.

ik verwacht geen oplossing van icidu en ga het kaartje dan ook gewoon vervangen.
Zo te horen werkt de kaart voor geen meter via Win7 32bit tenzij je diep zoekt naar alternatieve drivers...en dan nog..
Maar via Win7 64bit gaat het prima, al zou een update weer roet in het eten kunnen gooien.
Ik heb deze zelf ook, draai windows 7 64 bit ultimate en ik moet ALTIJD 1x de computer rebooten alvorens hij de driver/kaart ziet. Als hij hem ziet is het een perfect kaartje.

Ik weet niet of dit aan mijn gloednieuwe zelfgebouwde computer ligt maar het is wel zeer irritant.

Ik heb de standaart meegeleverde driver geprobeerd en ook diverse andere maar het mocht niet baten, hij blijft hem niet zien bij de eerste boot.