Specificaties 10,1" (1366x768), 250GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Samsung NF310-A03NL Review

Nic1 1 december 2010, 2.737 views

Samsung NF310-A03NL

Pluspunten

• non glare scherm, dat behoorlijk fel kan. Het is nu weliswaar geen zomer, maar ik verwacht dat ik het buiten goed kan gebruiken.
  • volwaardig toetsenbord met US-indeling (dus brede shift en enter). goede plaatsing ctrl en fn toets. verademing voor heavy toetsenbord gebruiker zoals ik. mijn vorige eeepc leverde mij te vaak misslagen op.
  • de touchpad is superfijn. lichte klikbare knoppen en perfecte feeling (multi touch en tappen en scrollen aan de randen).
  • bij dichtklappen gaat netbook in slaapstand. Dan verbruikt hij vrijwel niets. Bij openklappen binnen 5 seconden weer up & running.

Minpunten

• geen fysieke knop voor wifi en bluetooth.
  • FN-F9 activeert software schakelaar voor wifi en bluetooth. Bij elke boot staan beide zenders weer aan. Hoop dat Samsung hier een update voor wil uitbrengen.
  • scherm kan maximaal tot net geen 45 graden opengeklapt worden. Dit is soms voor de kijkhoek net niet helemaal optimaal. Dan mis ik het kunnen doorklappen wel eens. Ik vermoed dat dit gedaan is voor de balans van het apparaat. In de maximale uitklapstand op schoot in de trein is hij net in balans.
  • de beloofde 9 uur komt eerder in de buurt van 4 a 5 uur. Maar goed, dat je altijd incalculeren.
  • de usb poorten zitten te ver naar voren. zou ik liever meer naar achteren hebben voor het vrij kunnen muizen naast het apparaat.

Heb de Samsung NF310-A03NL een week in bezit. Mijn conclusie is dat het waar is voor mijn geld. Samsung heeft een prima job geleverd om performance te optimaliseren.

Geheugen kan naar 2 GB. Ik kon nergens vinden welke specs het DDR3 geheugen van dit netbook heeft. Heb Samsung gebeld. Zij wisten het niet, verwezen me door naar een reparatieboer, die mij weer verwees naar een onderdelenboer. Heel knullig en geen antwoord.
Uiteindelijk zelf onderzoek gedaan. In mijn netbook aanwezig:

A-data ddr3
AD73l1A0873EU
1GB 1RX8 PC3-10600S-999

Op engelse wikipedia gevonden dat het een DDR3-1333 module is. Timing 9-9-9.

Deze module heb ik gekocht:
Kingston ValueRAM 2 GB DDR3-1333 (KVR1333D3S9/2G)

Hij draait nu een uur naar tevredenheid met de nieuwe module.
In snelheid merkte ik initieel eigenlijk geen verbetering. Kennelijk heeft Samsung het apparaat al zodanig getuned dat het opstarten van het OS, plus een enkele applicatie al optimaal is. Waarschijnlijk zit de winst in het draaien van meerdere apps tegelijk. Dat moet ik nog ondervinden. Als ik nu bijvoorbeeld firefox open en daarna photoshop elements, dan laadt PS lekker snel en komt de geheugenbelasting op 35%.
Dan start ik VLC met een mpeg en een racespelletje enk om uit op 43%. Processor blijft onder 40%, maar goed ik doe niet veel meer dan alleen openen van apps.

Ik wil nog wel gaan bekijken of ik het geheugengebruik verder kan optimaliseren door bijvoorbeeld een deel toe te wijzen aan de 'videokaart' (heeft geen eigen geheugen).

- Hoge resolutie is mooi maar heeft als keerzijde dat veel dingen klein worden. Heb windows al op 125% ingesteld, maar daar houden niet alle apps zich even goed aan. Verder is het default zoomniveau van de meeste apps te klein. Dan moet je al gauw zelf gaan zoomen om het beeld goed leesbaar te maken. Gelukkig kunnen de meeste aps dat. Jammergenoeg hebben ze daar allemaal verschillende toetsen voor :-(

- Beeldverhouding is cinema. Dat vind ik persoonlijk niet zo'n prettige ontwikkeling. Ik ben nog steeds fan van 4:3. Maar dat is omdat ik het apparaat niet primair voor films maar juist voor werk gebruik.

Heb jij ook een Samsung NF310-A03NL?

Hoe is jouw ervaring met de snelheid? Merk je veel verbetering tov de single core atom in je oude eee pc? Blijft de prestatie duidelijk atom niveau of komt het toch al een beetje in de buurt van reguliere laptops (lowend uiteraard, ik heb het niet over i7s :))?
Mijn vorige netbook was een eee pc 1101ha met een 1.3GHz Atom Z520.

Je merkt wel dat de netbook een heel stuk sneller is in verhouding. 720p x264 video wordt vlekkeloos afgespeeld door de videokaart. Dat ging met de eee pc maar net aan goed.

Echter zit daar ook een groot minpunt aan. De 9.4 uur die samsung opgeeft als batterij duur komt dichter in de buurt van 4 a 5 uur. Terwijl de 1101ha wel gewoon de 9.5 uur haalde die opgegeven is in de specificaties.

Dat is echt een teleurstelling.

Nog twee andere minpuntjes:
* Als je met 1500+ kb/s download via wifi is er niet meer genoeg bandbreedte over om een bluetooth muis zonder vertraging te besturen.
* Ook typt het toetsenboord een beetje zwaar en als je niet precies in het midden drukt gaan de toetsjes schuin naar beneden.

[Reactie gewijzigd door CaptainCapslock op 18 december 2010 16:57]

Ik ben op zoek naar een netbook om films te kijken in de trein (zowel avi/divx + srt als video_ts folders). Daarvoor is deze dus geschikt?

mvg,

Koen
Ja dat is hij wel voor standaard avi films maar niet voor full hd(1920x1080) omdat hij nog steeds een intel chipset videokaartje heeft ;)

maar een beter 10inch netbook voor een prijs als dit is er niet te krijgen!
Kan je dat van WIFI enzo niet uitschakelen in BIOS ? Bij m'n desktop kan ik dit alvast..

Je hebt zo veel mooie eigenschappen genoemd waarom breid je die niet verder uit je je review zelf ?

[Reactie gewijzigd door AsoT op 1 december 2010 22:25]

Update: avi bestanden kijken gaat prima, mits de accuinstellingen op 'hoge prestaties' staan. Met lage brightness tekstverwerken en een beetje browsen is goed voor een accuduur van om en nabij de 6 uur.
Hoe is de gebruiksduur als je alleen tekst vewerkt? Ik wil deze netbook graag gaan gebruiken om aantekeningen te maken tijdens colleges. Dat vereist rond de 6 7 uur per dag..

En in hoeverre wordt uitbreiding van geheugen naar 2 GB aangeraden? Het is maar een investering van 25 Euro, maar biedt het echt meerwaarde?

[Reactie gewijzigd door Skv op 10 maart 2011 17:16]

Heb zelf ook het extra geheugen ingebouwd. Wat mij nog tegenvalt is het afspelen van 720p films (mkv-formaat). Het beeld schokt enorm tijdens het afspelen, waardoor kijken eigenlijk onmogelijk is. Ik zal nog even moeten testen hoe het met x264-HD avibestanden gaat.