AOpen QF50G Review

wmeester 30 november 2010, laatste update op 30 november 2010, 647 views

AOpen QF50G

Pluspunten

• Goedkoop
  • Bouwkwaliteit
  • Koeling

Minpunten

• uitbreidingmogelijkheden
  • Montage HDD's.
  • geen front firewire aansluiting

De kast aangeschaft om een systeemje voor weinig geld inelkaar te knutselen.

Enige vereisten waren:
-Goedkoop
-Stil
-Zwart

Omdat deze kast wordt geleverd inclusief voeding en voor slechts 55 euro wordt geleverd was de keus snel gemaakt.
Ik heb ook nog gedacht aan de Coolermaster Elite 334 + Be Quit Pure Power L7 300W
Helaas werd de totaal prijs dan toch wat hoog en er werden toch niet veel eisen gesteld aan de kast. De coolermaster is wat dat betreft luxer.

Montage
De kast wordt geleverd inclusief zak schroefjes. Hierdoor kun je gelijk aan de slag om het moederbord te monteren. Er moest in dit geval een Asrock 870 Extreme 3 ingebouwd worden. Dit is een ATX moederbord en volgens de spec's zou deze in de kast passen. Dat is ook het geval, al hield ik minimaal ruimte over tussen het moederbord en de drive bays.
Moederbord in kast

De HDD dient in een vakje onder de 5.25" drive bays gemonteerd te worden. Volledig met 4 schroefjes vastschroeven is mogelijk, je dient dan of het complete vakje te demonteren of de rechter zijkant eraf te schroeven. Nogal een werkje, ik ben een Antec Sonata kast gewend, hier kun je eerst de drive in een slede monteren en deze vervolgens op de juiste plek schuiven. Gelukkig voor mij is dit een eenmalige montage, ik ga niet op een later tijdstip vaker de HDD's wisselen.

Voor de montage van de 5.25 inch drive moest sowieso de rechterzijkant eraf, gelukkig ook slechts een eenmalige actie.

In gebruik
Het monteren is een lastig werkje maar zoals gezegd dat is in dit geval slechts eenmalig. Als het systeem er eenmaal in zit heb je er weinig omkijken aan.
De front buttons werken zonder problemen, voelen misschien iets plastic aan maar niet heel goedkoop.

Aan de voorkant zit nog een sluiting voor USB, deze uiteraard op het moederbord geprikt. Het moederbord beschikt over firewire, helaas zit hiervoor geen aansluiting op de kast.

Geluid en ventilatie
Een van de belangrijke punten was het geluid. Om het geluid van de stock cooler te vermijden heb ik besloten de cooler te vervangen voor een alternatief: Scythe Mugen 2 rev B
De AMD processor is gelukkig geen heethoofd.
De Scythe Mugen wordt standaard geleverd met 12 cm fan + temperatuur regeling. Dit in tegenstelling met de 12 cm fan die standaard geleverd wordt met de kast.
Omdat de outtake fan zo'n 4 cm van de processor koeler afzit vond ik het niet noodzakelijk twee 12 cm ventilatoren te monteren en heb daarom de standaard fan vervangen door de fan die Scythe leverd.

Dit geeft goede resultaten, na enkele potjes 3dmark/pcmark bleef de processor op 35 graden hangen. Ik heb hierbij op het moederbord de ventiator op stand 7/10 gezet. Hij draait dan 1050 rpm.

De voeding heeft niet veel te verduren, het opgenomen vermogen is zo'n 70 watt in idle en 110 watt als de 3dmark/pcmark test draait. (gemeten met Conrad Energy Logger 3500) De ventilator van de voeding hoor je dan wel boven het geluid van de 12 cm fan uitkomen maar is absoluut niet storend.

Het geluid van de HDD is aanwezig maar ook niet storend te noemen. Ik mis de dempingsrubbers uit de Antec Sonata kast hier niet.

Prima kast voor een goede prijs. Verwacht geen luxe maar voor een bescheiden systeem functioneert de kast prima. Zeker als je niet van plan bent dagelijks allerlei hardware te wisselen.

Heb jij ook een AOpen QF50G?