OCZ Agility 2 40GB Review

wmeester 30 november 2010, laatste update op 30 november 2010, 1.385 views

OCZ Agility 2 40GB

Pluspunten

• Geluidsniveau
  • Snelheid

Minpunten

• Grootte

OCZ waar voor zijn geld?

Reden van aanschaf
Dat is een lang verhaal, ik was al enige tijd in het bezit van een SSD, de http://tweakers.net/price...series-sata2-25-40gb.html

Dit is een Kingston SSD met zelfde techniek als Intel. Deze drive heeft in eerste instantie in mijn laptop gezeten maar is later verhuisd naar mijn desktop systeem.

Omdat ik tijdens die verhuizing geen zit had om windows opnieuw te installeren heb ik destijds een image gemaakt van het systeem en die op de kingston drive gezet. Prestaties vielen toen wat tegen.

Helaas heeft de kingston drive de geest gegeven. Teruggestuurd naar Alternate en een vervangend product gekregen: de OCZ Agility II 40 gb. Geen echte keus van mij dus maar als vervangend product gekregen.

Drive in verpakking

Toen ik de Kingston drive kocht kwam de Agility I ook in de mogelijkheden voor, die was toen echter afgevallen ivm de prijs en tegenvallende prestaties.
De Agility maakt echter gebruik van een nieuwe controller en belooft betere resultaten.

Zie hier het nieuwsitem:

Levering
De Kingston drive kwam zonder bracket, de OCZ inclusief. Dat is handig als je een "normale" kast hebt. Ik heb een Antec Sonata II, hierin zit een hdd bevestigings systeem met schroefjes aan de onderkant, de OCZ bracket heeft deze niet dus de SSD hangt er nog steeds een beetje bij.

Drive in bracket

Installatie
Het moederbord herkend de drive zonder problemen en de Windows 7 installatie start soepeltjes op. In totaal ongeveer 15 min over gedaan.
De totale opstarttijd van het systeem is 25 seconde, waar ie de eerst 5 sec bezig is met de POST. Dan 5 sec voordat het Windows 7 opstartscherm wordt getoond. Dit scherm blijft 8 sec in beeld. Vervolgens verschijnt het aanlogscherm en kan ik gelijk aanloggen.
Zonder vertraging komt het bureaublad tevoorschijn en kan gelijk een IE openen om op internet te gaan.

Wat dat betreft niet zo heel veel verschil met de Kingston drive die ik had. Misschien iets sneller maar dat verwijt ik met name aan het OS. (voorheen had ik Windows XP en nu Windows 7 professional)

Benchmarks
Zoals gezegd is de opstarttijd iets korter, vervolgens heb ik even een benchmark gedraait met CrystalDiskMark:
HDtune SSD

Dit in vergelijking met de Kingston drive:

En mijn andere Samsung 500 GB HD501LJ drive:

CrystalDiskMark HDD

Op zich prima resultaten dus.
Wat me echter opvalt is het verschil tussen de 40 gb versie en de grotere versie versie hier getest:

Ik dacht eerder dat dit misschien komt door de ICH8 controller die mijn moederbord heeft maar die zou geen beperking moeten zijn. Daarbij laat HDtune zien dat de max doorvoersnelheid wel wordt gehaald maar niet altijd.

Gebruik

Ik doe met mijn systeem geen bijzondere dingen: ik internet veel en tik regelmatig briefjes. Niet echt een omgeving dus waarbij je veel afhankelijk bent van prestaties van je harde schijf. Toch werkt het systeem ineens een stuk soepeler, alle applicaties starten in een oogwenk op en om een ander voorbeeld te geven: de 68 updates van Microsoft waren binnen 3 min geinstalleerd.

Verder is uiteraard het geluid een positieve factor. In het systeem zit weliswaar ook een andere HDD maar na 5 min springt die toch af en is het systeem muisstil.

Het grootste nadeel van deze drive is de grootte; slechts 40 GB. De Windows 7 installatie, Office en wat andere standaard toepassing en de helft is op. Ik blijf daarom afhankelijk van een extra harddisk die ook in het systeem zit.

Prima drive die doet waar ie voor gemaakt is. Als ik het echter zelf voor het kiezen had gehad, dan kocht ik voor 20 euro meer de 60 GB versie. Niet eens vanwege de benchmarks maar puur voor de ruimte die je daarmee krijgt. Die laatste paar mb's in de doorvoer snelheid merk je niet, wel die laatste paar GB die je mist als de drive vol is.

Sticker

Heb jij ook een OCZ Agility 2 40GB?

Heb je benchmarks van deze drive? De snelheid is bij een SSD al snel positief als je het vergelijkt met een HDD, die gewoon vele hogere accesstimes heeft (de pure snelheid is imho al minder boeiend dan de toegangstijden). Maar om te weten of dit ding zich een beetje kan meten met andere schijven is het wel handig om even te weten wat je aan snelheid haalt met zo'n ding.
Jammer dat de review zo kort is, ik had graag nog wel wilen weten wat je bevindingen zijn met de OCZ en eventueel een globaal beeld van de prestaties, globaal omdat je niet meer kan vergelijken met de intel :)
En waar is de review? :)
mom
Ik ben nog bezig

Jullie zijn veels te snel :)
Zet hem dan als previewmodus. Dan kun je er alle tijd voor nemen die je nodig hebt, zonder dat iemand het ding ziet. En op die manier kun je zelf kijken of alles staat zoals het moet staan :)
Fixed, ik had de preview modus een eerste instantie niet gezien en zat te rommelen met de plaatjes....
Kijk aan dit ziet er goed aan maat :)

Ik heb op dit moment een ocz onyx, 30 gb, maar ik merk wel dat dat nét te weinig is om windows + grote applicaties te installeren, denk aan photoshop, word etc. Opzich de 60gb versie van deze schijf is wel verleidelijk om erbij te halen.

Bedankt voor de info :)