Intel Celeron 1.0GHz Tray Review

Stevendefeij 3 maart 2007, laatste update op 28 juli 2010, 1.512 views

Intel Celeron 1.0GHz Tray

Pluspunten

• Goed prijs / kwaliteit verhouding.

Minpunten

• 128 kb cache tegen de 256 kb van de tualatin Celeron en de Coppermine pentium 3

Deze processor heb ik gekocht om een voormalige pentium 2 met een maximale bus van 100 MHz wat nieuw leven in de blazen.

Deze Computer liep eerst 300 MHz en nu dus 1000 MHz en het snelheidsverschil is enorm zonder dat je je gek loopt te zoeken naar een pentium 3 op 100 MHz FSB terwijl het verschil toch niet zo groot is.
Het verschil in prijs is daarentegen zeer groot.

Het is een snelle processor voor zijn prijs veel doet hij niet over voor een pentium 3 en aan de temperatuur ontwikkeling te zien zou het overclock potentieel er ook wel zijn maar hier heb ik geen kans voor om dit te testen.

3dmark p2 300 3186
3dmark Celeron 1000 12786

Uit productie gegaan omdat een er een nieuwere PC moest komen.

Heb jij ook een Intel Celeron 1.0GHz Tray?

Daarbij vraag ik mij ook af wat de toegevoegde waarde is van deze review, aangezien deze dingen toch niet meer nieuw verkocht worden en er aardig wat van op de markt zijn (geweest).

Ervaringen genoeg dus, en wat is 1Ghz Celeron nu... pff ;)
Geen maar het is gewoon lollig.

Bovendien is het wel een hele goedkope manier om er een stille energyzuinige computer mee te maken.
Er zijn er nog genoeg te koop en wat betreft je opmerking "en wat is 1Ghz Celeron nu... pff " jij hebt duidelijk geen computer hart.
Wat zijn nu precies de eigenschappen die deze processor een goed geven voor de Featureset?

Hoe heb je de prestaties getest?

In welk moederbord heb je deze processor gedaan? Is dat met een converter gedaan? Naar ik weet is een P2 een Slot 1 proc, iets heel anders dan een FC-PGA. Knap dus als je deze even zonder problemen hebt vervangen...

Verder, je zegt dat je van 300MHZ naar 1000MHZ bent gegaan. Dat is inderdaad een grote sprong, maar MHZ zeggen niet alles... Draai eens Pcmark01/04/05 enz...

Al met al, nog wel wt verbeterpuntjes voor deze review
De feature set is net als die van een veel duurdere p3 MMX en SSE.

En ik ga puur en alleen op 3dmark en Everest af voor de prestaties omdat ik niets anders wil installeren aangezien het mijn computer niet is.

En bij 3dmark ging het van 2200 naar 13000 punten.
En met everest waren de resultaten tussen de 1,5 en de 5x zo hoog.

Dus hij is meer dan zijn MHzen omhoog gegaan (ik ben niet gek)

Aangezien zijn FSB van 66 naar 100 is gegaan is de verbetering niet alleen op processor maar ook op geheugen (en ander spul)

En ja ik heb een FC-PGA naar slot 1 adapter gebruikt

Ik heb zelfs even een 1200 MHz tualatin werkend gehad maar die vonden ze te duur.

En als ik mijn briefje met resultaten van everest kan vinden zal ik ze erin posten.

Overigens heb je gelijk het was niet makelijk werkend te krijgen aangezien het een compaq is en de laatste BIOS niet werkte maar vreemd genoeg de op 1 na nieuwste BIOS wel.

Typisch Compaq nieuwere BIOS minder mogelijkheden.
Ik begrijp dus dat je voor een klein bedrag de eigenaar van de PII blij gemaakt hebt met een flink snellere pc. Goed werk.
Wat ik niet snap aan deze survey zijn de beoordelingen. Je geeft bij 4 van de 5 sub-beoordeling 4 punten en bij 1 geef je er zelfs 5. Echter geef je bij de algemene beoordeling slechts 3 punten terwijl, gemiddeld gezien, de algemene beoordeling op 4 "moet" staan.

Wat heeft jou er uiteindelijk tot gedreven om toch maar die 3 punten bij de algemene beoordeling te zetten? Is het vanwege de cache?
Echter denk ik dat de prijs/kwaliteit verhouding iets zwaarder telt dan de cache van de processor.

Misschien wel interressant om iets dieper op je beoordelingen in te gaan zodat wij ook snappen waarom je "slechts" 3 punten geeft bij de algemene beoordeling terwijl 't gemiddelde van de sub-beoordelingen hoger ligt ;)
Weer wat geleerd.,5+