OCZ Vertex 2E SATA II 2.5" SSD 60GB Review

enthernal 23 november 2010, laatste update op 24 november 2010, 1.420 views

OCZ Vertex 2E SATA II 2.5" SSD 60GB

Pluspunten

• snel
  • zeer lage access times
  • zeer goede write snelheden
  • volledig stil
  • 2.5" + bijgeleverde adapter

Minpunten

• prijs/GB

reden van aankoop:
ik zat al een tijdje te overwegen om deze SSD te kopen, niet zo zeer dat mijn schijf traag was, maar ik vond dat bepaalde loading screens tijdens games toch iets te lang duurden. normaal had ik iets langer gewacht, maar ik had de kans om deze via-via voor een deftig prijsje te krijgen :D een extra reden is ook dat ik voor mijn avondonderwijs nog een eindwerk moest maken en SSD tot de keuzes behoorde.

installatie en opstarten:
de SSD komt veilig verpakt aan met een 2.5" > 3.5" bracket, maar ik had er al een van mijn case en heb die gebruikt. de bracket ziet er wel in orde uit.
de installatie is dezelfde als bij een gewone SSD, niets speciaals.
hetzelfde geld voor de installatie van windows 7 hoewel die eventjes raar deed bij het formateren van de disk, hij wilde twee lege partities voor en acheraan toevoegen. uiteindelijk bleek hij dit toch niet te doen en installeerde alles naar behoren.

specs en benchmarks:
de belangerijkste specs van de OCZ-site:
Max Read: up to 285MB/s
Max Write: up to 275MB/s
Sustained Write: up to 250MB/s
Random Write 4KB (Aligned): 50,000 IOPS
Seek Time: .1ms

als je echter op de OCZ site kijkt merk ik toch op dat het raar lijk dat de modelen van 40GB en 400-480GB slechts 200MB/s sustained write hebben :/

de benchmarks lijken dat in eerste instantie te bevestigen:
hdtune:
hd tune pro read; snel en low acces times

hd tune pro write; schrijft eerder tegen 200 dan 250, misschien een schrijf foutje op de site?

hd tune pro random acces read; ziet er in orde uit.

hd tune pro random access write; ziet er ook zeer goed uit, 15000 IOPS is ook goed :D

hd tune pro file benchmark; komt dicht bij de Max read/write bij grote file sizes.

crystaldiskmark:

ter vergelijking, dezelfde tests op een samsung HD154UI:
curve en hoge acces times :'(

nog een curve

nog geen 50 IOPS 8)7

toch ietsje beter

conclusie:
met deze schijf krijg je zeker waar voor je geld. de 60GB is net genoeg om na windows, je software en 1-2 games geinstalleerd te hebben nog steeds wat vrije plaats te hebben. ze is zeer snel, vooral bij het opstarten als je er veel instellingen/kleine files en dergelijke moeten worden gelezen. tijdens games moet ik niet langer op loading screens wachten, tenzij die van tegenstanders :D

Heb jij ook een OCZ Vertex 2E SATA II 2.5" SSD 60GB?

Ik heb de 180Gb versie en ik kan niet anders zeggen dan dat het de beste aanschaf in jaren is. Manmanman wat heerlijk dat het wachten eindelijk over is :-)