Synology DiskStation DS211J - Reviews

Specificaties 2-bay NAS behuizing - Bekijk alle specificaties

Synology DiskStation DS211J Review

habbekrats 15 december 2010, laatste update op 15 december 2010, 10.292 views

Synology DiskStation DS211J

Pluspunten

• Eenvoudig in gebruik
  • Nederlandse taal
  • Stil

Minpunten

• bij het opzetten raid schijven wat weinig info

Kwaliteit voeding Score: 4
Setup:
Synology DS211J
2 x Samsung F3 1TB 32 MB ( HD103SJ)
PC ASUS P5Q-EM CoreQuadQ9400 3 GBram, HD Corsair Extreme X32 ,Samsung F3 1TB 32 MB ( HD103SJ)
WRT320N 1.0.0.4

Waarom
Tot nu toe gaat alles op DVD's USB schijven en sticks. Met meerdere huisgenoten is dit niet handig, er al eens een usb schijf gevallen. Eerst nog nagedacht over een (home)server, welke in stroomverbruik en hardware uiteindelijk 2x duurder zou zijn. Dan maar een NAS maar welke. Ik heb een hele tijd rondgekeken en er waren diverse kanshebbers. Ik ging over de streep door de gebruiksvriendelijkheid van Synology en ondersteunen van een netwerk camera welke ik toevallig bezit. De eerste poging deze te bestellen ging mis ( pc-hut stopt er mee ). Kort daarna kwam de DS211J ook bij Norrod in de winkel voor nu ¤ 184,-

Install
Spullen zitten in een mooie doos verpakt. Uitpakken verkorte installatie volgen vanaf dvd. De NAS zit niet dicht geschroefd dus opschuiven schijven erin en alles vast zetten. Hierna kun je alles aansluiten en power on drukken. Na een minuut of 2 is de nas zover dat je hem kunt benaderen met het setup programma.
Vanaf hier kun je de PAT file op je nas zetten, op dit moment DiskStation Manager 3.0 - 1354 deze staat ook op de DVD. Hierna kun kun je de nas via de webadmin bereiken. Als je nieuw in de NAS wereld bent kan het zijn dat je even de kluts kwijtraakt Je moet eerst een volume aanmaken, als je dan ook nog kiest om de schijven te testen kun je wel een paar uur wat anders gaan doen. Ik heb er niet opgewacht en ben gaan slapen. Als dit klaar is kun eje gebruikers en instellingen gaan doen.

extern
Voor zover ik het kan zien is de buitenkant gelijk aan zijn voorganger. Voor de rest is het persoonlijke smaak. Als ik helemaal klaar ben zal hij ergens achter de bureau kast verdwijnen.

gebruik
Ik ben er nu een dag mee aan het stoeien en ben er erg tevreden over. Eenvoudig in het gebruik en voor sommige mensen geheel in het Nederlands alhoewel er wel enkele vertaalfouten in zitten.
Ik heb op dit moment de audio en photo station draaien en streamen gaat erg goed, de camera komt later aan de beurt. Bij DD-DNS.DE een accountje aangemaakt en hij is makkelijk te benaderen via het web. Wat ook goed uitgevoerd is dat een hele rits standaard routers automatisch aangepast kunnen worden door de disk-manager. Even gebruikersnaam en paswoord van je router invullen functies aanvinken en de hele boel wordt overgezet naar je router.

prestaties
Ik heb wat screenshots genomen van het kopiëren van bestanden van boven genoemde PC. Maximaal is ca 38 MiB/S gemiddeld 35 en min ca 31 Dit waren gecompreste ghost bestanden 3 GB.
een test met een andere pc met 100 MB nic kwam tot 7,5 MB/s
Inmiddels een iSCSi volume aangemaakt en met HHDTune wat testjes gedaan.

update 15-dec-2010

Inmiddels de camera station getest met een IP cam Panasonic HCM230. Volgens de website en handleiding wordt deze standaard ondersteund. Dit is maar ten dele waar uit het Synology forum heb ik begrepen dat meer mensen er last van hebben.
Er zitten een paar vervelende bugjes in, vooral in het setup gedeelte. Als je hem eenmaal werkende hebt werkt het allemaal goed. Met motion detection kon ik zo zien wie er allemaal aan de straat en voordeur voorbij kwamen.

Op de vraag over iSCSi wat een samentrekking is van SCSi over IP
In bv windows wordt zo'n station als eigen harde schijf gezien, wat ik in eerste instantie ook niet door had is dat je hem ook even in je gebruikte pc moet formateren.
Dit is makkelijk aangezien sommige programma's het vertikken om op netwerk share's te werken.
Verder is het makkelijk bij meer data gebruik de schijf te vergroten
Er zijn nog wel meer voordelen welke meer bedrijfs gerelateerd zijn.
Ik ben er even mee aan het stoeien geweest om bij een kameraad een iSCSi te installeren op mijn NAS thuis. Dit werkt alleen heb je dan wel een redelijk stabiele en goede verbinding nodig.

Heb jij ook een Synology DiskStation DS211J?

Ik las volgens mij ergens dat er een iTunes server in te stellen valt?
Heb je trouwens al iets van een NZBclient erop gezet dan?
-ik zit zelf ook al een poosje te kijken naar deze NAS!-
Sowieso bedankt voor deze heldere informatie!
op de synology site kan je in een (fake) webadmin client inloggen. Alle synology's hebben dezelfde firmware en features, kan je kijken wat ze allemaal hebben.
On-topic:
Iets meer test gegevens was leuk geweest. Niet voor mijzelf want ik ben al jaren groot gebruiker van Synology (407e, 209 en 107) en wil niks anders.

Off-topic
Mag ik even reageren op je camera gebruik...
Naar ik heb begrepen is het niet toegestaan om opnames te maken van openbare gebieden tenzij je daar een vergunning voor hebt. Mocht iemand op straat dus zien dat je een opname maakt (lees de camera op hem/haar is gericht) kan je daar volgens mij problemen mee krijgen.
Wellicht dat iemand met kennis van zaken hier iets over kan zeggen?
Ik heb het hier over mijn eigen "oprijlaan" en en pad naar de voordeur. Daar mag ik opnemen wat ik wil. ( ook zonder bordjes).
weg.

[Reactie gewijzigd door Shanquish op 16 december 2010 15:55]

Heb dezelfde combinatie ;). Ben er erg tevreden over. waar ik nog wel mee zit te stoeien zijn het toevoegen van afspeellijsten in de iTunes server. Deze pakt hij op de een of andere manier niet goed over. Ook het instellen van een mailserver ben ik nog niet uit. Evenals het juist instellen van een webserver.

snelheden bekabeld en draadloos zijn zeer goed te noemen. Uiteraard wel met gbit router.
Nice review. Wat zijn eigenlijke de voordelen van iSCSI?
Misschien goed om in de laatste alinea (prestaties) ook de lees-snelheid (NAS -> PC) te vermelden? Lezers kunnen dan beter vergelijken met andere types / merken.
Wat kan je exact met je camera icm dit product?
Op zoek naar een Synology NAS worstel ik met de keuze. Qua performance weet ik dat de DS211 sneller is dan de DS211j en dat de DS211+ op zijn beurt de snelste van deze familie is. Kan iemand me informeren over performance verschil in cijfers wanneer er er een bestand van 10GB via usenet gedownload wordt dat vervolgens gecontroleerd en uitgepakt wordt? Laten we zeggen dat we downloaden met een snelheid van 20mbit en dat de NAS is voorzien van één WD HD154UI.

Aangezien jij in het bezit bent van een DS211j kun je wellicht antwoord geven in deze.