MSI WLAN 11n Router RG300EX Review

bas-r 16 november 2010, laatste update op 10 januari 2011, 1.617 views

MSI WLAN 11n Router RG300EX

Pluspunten

• Mooi/degelijk uiterlijk
  • Featureset
  • Snelheid is prima: wan/lan/wlan

Minpunten

• Ondersteuning door MSI
  • Webinterface komt uit 1997
  • Incompatibiliteit met mijn Macbook Pro

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 4
Deze router is een rebranded Eminent EM4570, die voor iets meer dan 70 euro wordt verkocht.
Ik heb deze MSI voor een stuk minder gekocht, nl. 42E, wat ik niet veel vind voor een Gigabit, N-Draft routertje.
De firmware van beide routers is exact hetzelfde, dit zag ik mbv een hexeditor. Ook de nummering is hetzelfde. Hardware.info heeft de Eminent gereviewed. De uitkomsten daarvan zijn ook van toepassing op deze router: http://nl.hardware.info/r...routers-vergelijkingstest

Uiterlijk
Hoewel erg onbelangrijk, ben ik erg gecharmeerd van het uiterlijk van deze router: een stevige metalen behuizing, mooi rechthoekig en geen felle lampjes. Door de stroeve voetjes schuift ie ook niet snel heen en weer. Super, wat mij betreft.

Mogelijkheden
Er zitten enkele interessante features op deze router.
De eerste is de mogelijkheid om twee SSID's in te stellen. Het tweede gastnetwerk is af te schermen van het interne LAN, en de bandbreedte is ook nog eens te limiteren. Handig als je een B&B runt, of studenten in huis hebt
De tweede is het kunnen draaien van een PPTN-VPN server met maximaal 5 gebruikers. Handig als je van een afstand naar je huis wilt VPN'en.
Als laatste interessante optie, is het volgens de gebruiksaanwijzing mogelijk 60 portforwards in te stellen. Handig voor de gamers onder ons. Helaas moet per poort handmatig UDP en TCP as portforward worden ongegeven. Wil je dus 30 poorten forwarden die dat toevallig allebei nodig hebben, dan ben je al je portforwards kwijt. Een onhandigheidje in de interface (niet de enige).

Daarnaast zitten er de standaard opties in, zoals parental control, degelijke QoS mogelijkheden, zowel simpel als uitgebreid, WPS, WDS, mogelijkheid tot het bouwen van een Wireless multibridge (Ook met WPA2!!).
Dus al met al is dit een zeer complete router.

Snelheid bedraad
De snelheid tussen mijn server (intel gigabit) en laptop (broadcom gigabit) is ongeveer 90MB/s wat ik een prima snelheid vind (Samba file kopie, van Windows naar Linux server). Geen spikes of hickups tijdens het kopieren, welke kant dan ook op.
Volgens C't magazine kan deze router 151Mbit downstream en 118Mbit upstream aan via de Wan poort. Ruim voldoende dus voor het snelste UPC abonnement op dit moment. Mijn internetsnelheid kan de router ook prima aan (60Mbit down / 6Mbit up).

Snelheid draadloos
Draadloos is de snelheid ook ok, hoewel het natuurlijk niet de volle 300Mbit haalt die N-draft zou kunnen. Ik haalde dichtbij de router (1m) zo'n 100Mb/s, en veraf (5m) zo'n 50Mb/s. C't magazine haalde wat minder dichtbij maar meer veraf (20m) (93/60Mb/s).

Draadloos bereik
Je merkt dat zowel de snelheid als het bereik afhankelijk zijn hoe je de antenne's richt. Wanneer je ze rechtop zet, dan staan ze te dichtbij elkaar voor MIMO-wlan, terwijl als je ze als de driepoot van Neptunus richt, dan is de snelheid wat hoger, en ook het bereik.
Het bereik is vergelijkbaar met de TP-Link WD1043ND die ik heb gehad.

Gebruikersinterface
De interface ziet er erg belegen uit. De gebruikte frames werken niet altijd even lekker, en het ziet er visueel allemaal nogal 1997 uit. De talloze spelfouten in de Engelse interface maken het er niet beter op.
Dat ik als draadloze regio kan kiezen uit: Germany, Japan, China, USA or Canada, is op zijn minst eigenaardig. Ik ben "DHCP conneted"? Ok prima. "UPNP Port Forwading List", ok wat jij wil.
Het ziet er allemaal wat slordig uit.
De manier om sommige dingen in te stellen is ook niet altijd even handig. "Waar moet ik op klikken??" "Heeft ie het nou opgeslagen?" "Ok ja, oh nee. ?"
Het leidt soms tot enige verwarring. Maar het werkt allemaal wel, en wat je wil kan ook.

Ondersteuning fabrikant
De ondersteuning van MSI is ronduit slecht. De router is na wat zoekwerk alleen op de Duitse MSI website te vinden. Daar staat ook een recente firmware. Dit blijkt niet de nieuwste te zijn, want op het Forum van MSI Duitsland vond ik een nieuwere officiele firmware (net zo nieuw als de nieuwste van Eminent), die daar gepost is door iemand van MSI support. De fw was gepost in augustus. Het is nu november en staat nog steeds niet te downloaden op de site van MSI. Slordig!!
Mocht iemand geen zin hebben om zich aan te melden op het Duitse MSI forum en die fora door te ploegen, dan hier is de firmware te downloaden: www.niet-meer-beschikbaar.nl

EDIT: De firmware van hierboven is inmiddels outdated. Op de site van MSI staat een nieuwere: http://www.msi-computer.d...ncat_no=131&prod_no=10042

Random disconnects
Dan heb ik bij 1 laptop (Macbook Pro) nog het probleem dat de draadloze verbinding elk uur ineens disconnect. DIt is zowel onder OSX, Linux als Windows 7. Ik heb geen idee wat het probleem is, heb allerlei settings in de router veranderd, maar helaas dat biedt geen soelaas. Met de andere laptops / smartphone hier in huis geen enkel probleem. Ik denk dat het pech is.

Deze gaat dus terug naar de leverancier, omdat deze random disconnects erg vervelend zijn.

Over de foto: dat plaatje van die Eminent is het enige plaatje van redelijke kwaliteit van deze router. Ziet er precies uit als de MSI, op het naampje na.

Heb jij ook een MSI WLAN 11n Router RG300EX?

mooie review :) ik heb je 5 sterren gegeven ;)
Mooie review...erg duidelijk.

Ik heb een vraagje over WOL, of eigenlijk WOW.

Kan je aangeven of dit ondersteund wordt door deze router?
Ik maak nu gebruik van de Netgear wgr614 en daarmee is het niet mogelijk een MagigPacket vanuit WAN naar LAN te 'broadcasten'.

Alvast bedankt voor je antwoord.

Jeroen.
Ik kan dit helaas niet meer voor je testen omdat ik inmiddels weer een andere router heb (TP-Link WR1043ND)