Specificaties 15,6" (1366x768), 500GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Samsung R580-JS07 Review

koenbrouwer 16 november 2010, 1.472 views

Samsung R580-JS07

Pluspunten

• Helderheid LED-scherm
  • Videokaart
  • Design
  • Toetsenbord
  • 4 USB-poorten waarvan een Chargeable USB

Minpunten

• Accuduur
  • Zichtbaarheid stof en vingerafdrukken
  • Bluetooth-apparaat
  • Microfoon driver was niet voorgeinstalleerd.

Wat mij betreft is het een prima laptop voor van alles en nog wat. Ik gebruik de Samsung R580-JS07 nu sinds 30 september. Uiteraard is hij uitermate geschikt voor normaal kantoorwerk. Het gewicht bevalt me ook goed; hij weegt weinig voor een 15,6" laptop.

Op de accu kun je met één druk op de knop zien hoe vol hij nog is. Er gaan dan, afhankelijk van de lading, lampjes branden als indicatie.

De helderheid van het LED scherm is aan te passen. In het donker kan hij wat minder fel staan, dit komt de duurzaamheid flink ten goede. Wanneer je in de zon zit en de helderheid op de hoogste stand hebt staan, kun je nog prima met dit scherm werken.

Na het testen van het geluid was ik erg tevreden. Op het eerste gezicht oogden de speakers wat simpel, maar na een uurtje luisteren viel het me niet tegen.

Voor het design geef ik een 8. Prachtige krasvrije, rode case, echt perfect. Jammer alleen dat de kap glanst. Na drie keer gebruiken kon ik het stof en een losse haar al zien ondanks het bewaren in een speciale sleeve. Samsung heeft hier dan weer iets op bedacht: bij de laptop wordt een synthetisch doekje geleverd waarmee de laptop ontdaan kan worden van stof en vingerafdrukken.

Het in de case verwerkte touchpad ziet er mooi uit. De kleine blauwe LED's in de hoeken van het touchpad passen wat mij betreft goed bij de rest van het design. De LED's kunnen op hun beurt ook weer uitgeschakeld kunnen worden bij gebruik van een aparte muis.

De toetsenbord maakt bij typen het bekende "laptopgeluid". Tussen de toetsen is voor opvulling gezorgd. Zo kan het zelden voorkomen dat er stof onder de toetsen gaat zitten. Het kost geen moeite om te toetsen in te drukken. Tot nu toe ben ik nog geen vastzittende toetsen gehad. Omdat de laptop een 15,6" scherm heeft is de ruimte op het toetsenbord benut om een nummerblok te plaatsen. Fijn dat Samsung hier voor gekozen heeft, ik maak hier met plezier gebruik van.

Er zijn vier USB-poorten aanwezig. Twee aan de achterkant rechts, een links en een in de vorm van een e-Sata poort die eveneens als USB werkzaam kan zijn. De USB-poort aan de linkerkant heeft de mogelijk om "aan" te blijven wanneer de laptop uit staat. Samsung noemt dit Chargeable USB. Hier maak ik weinig gebruik van.

Aan de hand van een aantal interne apparaten kan in Windows 7 een prestatie-index worden bepaald. De laagste score bepaalt de uiteindelijke score voor de hardware-configuratie. Deze laptop krijgt een score van 5,9 op een schaal van 1,0 tot 7,9. De hoogste score wordt bereikt door de quad-core processor die een score van 6,7 krijgt. De videokaart krijgt een gemiddelde score van 6,4 en de 4 GB RAM werkgeheugen krijgt van Windows 7 een 5,9. Ook de 500 GB harde schijf krijgt een 5,9.

Twee kleine dingetjes: het is me nog niet gelukt om met Bluetooth te werken. Samsung zegt dat er een Bluetooth-ontvanger ingebouwd zit, maar dat is nergens in Windows terug te vinden. Zelfs na het installeren van de Bluetooth-driver die ik via de website van Samsung heb verkregen werkt het niet. Zou er wel een Bluetooth-apparaat in zitten?
En de driver voor de ingebouwde microfoon was niet geinstalleerd. Na een kleine, makkelijker te vinden driver installeren was dit geregeld.

Al met al ben ik zeer tevreden over de Samsung R580-JS07.

Heb jij ook een Samsung R580-JS07?

Reviews door de redactie

Mooie review, maar ik mis nog het puntje hoe lang je op een acculading kan werken in dagelijks gebruik.