TP-Link Pocket-Sized Wireless Print Server Review

mavisser 30 november 2010, laatste update op 30 november 2010, 2.366 views

TP-Link Pocket-Sized Wireless Print Server

Pluspunten

• Compact
  • Zowel WEP(64/128bit) alswel WPA/WPA2/WPA-PSK/WPA2-PSK(TKIP, AES)
  • Direct zonder kabel achter in de printer te pluggen.
  • Zeer goede support TP-Link

Minpunten

• Geen group rekey bij keuze AES.
  • Geen indicatie signaalsterkte. Af en toe moeilijke ontvangst.
  • Admin software alleen Windows.

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 3
Pakket omvat:
  • Printerserver met afneembare antenne
  • Verkorte installatie handleiding
  • Extra korte USB kabel voor als het direct inprikken in de printer niet kan
  • Voedingskabel
Installatie
De printserver wordt geleverd in Ad-hoc instelling. Met behulp van de b.v. meegeleverde Wizard kan dit aangepast worden naar infrastructuur met de correcte instellingen voor het eigen draadloze netwerk. Was wel iets lastig te installeren, aangezien er in de optie lijst WPA2-PSK(CCMP) stond, wat, volgens de volledige userguide, voor AES staat. Tevens natuurlijk opletten dat het gekozen ip-adres in de range van de router zit. Ik was ook natuurlijk ook weer eens vergeten om het mac-adres toe te voegen bij access control van de router.

Beheer printserver(s)
Er worden drie mogelijkheden geboden om de printerserver(s) te beheren:
  • Een webapplicatie via het ingestelde ip-adres (of variabel ip adres i.h.g. DCHP)
  • Een admin tool. Deze is handig als DHCP gekozen is
  • Een wizard om de printerserver in te stellen
Samenwerking met printer
Werkte in mijn geval gelijk met de printer samen. Ook al een groot printbestand geprint. Een tekstbestand rolt er direct uit. Een groter bestand duurt wat langer. Maar dat duurde ook langer als de printer direct aangesloten is op de pc.

Wifi
Ondersteund WEP(64/128bit) en WPA/WPA2/WPA-PSK/WPA2-PSK(TKIP, AES). Standard: 802.11b, 802.11g. Snelheid 54Mbps. 1 USB2.0 High-speed Port. Het bereik is in mijn geval goed, de router hangt in de meterkast en de printer staat een verdieping hoger aan de ander kant van het huis. Er is geen indicatie hoe sterk de verbinding is, dus daar is weinig over te zeggen.
[edit 30 november 2010]
Ontvangst blijkt heel sterk afhankelijk van de plaats. Nu de printer op zijn nieuwe plaats staat in de kamer boven ineens ontvangst problemen. Nadeel geen signaalsterkte uitleesbaar, ook niet met software.

Waarom deze printserver?
Na het bekijken van diverse printservers bleken de meeste mijn printer niet in de compatibiltylist te hebben staan. Ik had voor het kopen de compatibility gecontroleerd op http://www.tp-link.com/english/soft/2010415200110.pdf of de printserver mijn printer ondersteunde. Dit was een van de weinige die de epson Aculaser c1100 in de lijst had staan en werkte dus ook gelukkig direct met de printer. Tevens had deze printserver WPA2 met AES als mogelijkheid, wat ik zocht.

Problemen bij installatie
Het grootste probleem dat ik had was dat ik de verbinding na een tijdje kwijt raakte met de printserver. Dit bleek te komen doordat bij mijn smc router group rekeying aanstaat (1800 seconden) met als gevolg dat ik niet meer kon printen.
e
Tevens controleert de webadmin niet of het wachtwoord voldoet aan de eisen, zodat ik een aantal keren de printserver heb moeten resetten na het wijzigen van het wachtwoord, omdat ik niet meer kon inloggen. Het wachtwoord blijkt maximaal 8 lang te mogen zijn en ik had 9 lang. :(

Extra opties
Deze zijn aanwezig, maar ik heb dit niet getest:
  • Apple talk
  • SNMP
  • NetWare
Contact/ondersteuning
Network Operating System: Windows 2000/XP/2003/Vista/7,Mac OS X 10.2 or above, Linux.
De PSAdmin is wel alleen windows gebaseerd....

Ik heb een email gestuurd met vragen naar TP-link (op zaterdag), en ik had al direct op zondag antwoord. :) Zeer correcte en snelle ondersteuning. Helaas staat er nog geen nieuwe firmware op stapel met ondersteuning voor group rekeying :'(. Zolang dus of binnen de eerste tijd printen of group rekeying uitzetten. Inmiddels meerdere keren contact gehad met snelle antwoorden.

Betrouwbaarheid/toekomst
Nu afwachten hoe de printserver blijft werken. Later zal ik nog een keer mijn ervaringen met de printserver toevoegen. Tevens zal ik een foto toevoegen hoe de printserver in de achterkant van de printer zit.

Al mt al een leuk compact apparaatje wat niet rondslingert voor een schapellijke prijs. Als de group rekeying uitstaat op de router blijft de printer ook netjes binnen bereik. Ik heb geen tests uitgevoerd van meerdere uren/dagen hoe de connectie dan blijft.

[edit 30 november 2010]
Draadloos bereik van goed naar voldoende verlaagt. Ontvangst blijkt heel sterk afhankelijk van de plaats. Nu de printer op zijn nieuwe plaats staat (1 meter opzij) ineens ontvangst problemen. Nadeel geen signaalsterkte uitleesbaar, ook niet met software. ik heb de eerste keer dus geluk gehad, dat er direct verbinding was.
Verder geen problemen, ook grote Corel bestanden met foto's worden probleemloos verwekt.

Heb jij ook een TP-Link Pocket-Sized Wireless Print Server?