Specificaties 7" (1024x600), Android 2.2, WiFi+3G - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy Tab 7" 3G 16GB Wit Review

martyblock 10 november 2010, laatste update op 10 november 2010, 11.950 views

Samsung Galaxy Tab 7" 3G 16GB Wit

Pluspunten

• klein, lichtgewicht, veel opties, scherm, swipe, snelheid

Minpunten

• android os, voelt goedkoop aan

Galaxy Tab

Als fanatiek iphone en ipad gebruiker was het een hele uitdaging de Galaxy Tab te kopen en te gaan gebruiken. Zal hij een ipad killer blijken? Is dit het antwoord op alle minpunten van de ipad? Deze review geeft daar een antwoord op.

Unboxing

Ze hebben veel geleerd van apple. Less is more. Het doosje is klein en gelijk als bij de ipad ligt de Galaxy Tab boven op, meteen in het zicht. Verder is er een headset en een usblader met kabel en een meertalige snelstartgids. Al met al een klein doosje met dure inhoud. Maar dat is bij de ipad niet anders.

Formfactor

De Galaxy Tab is echt een keer zo klein als de ipad. zie de foto, de Galaxy Tab past echt 2 keer in een ipad. Om er dan nog zoveel aan functionaliteit in te krijgen is echt bijzonder. Het apparaat is geheel van plastic, er zit geen metalen achterkant op, zoals de ipad wel heeft. Niet storend, maar het voelt wat goedkoper aan, terwijl hij een stuk duurder is. De powerknop zit aan de zijkant, alsmede het sim en microsd slot. onder zit de usb aansluiting en stereospeakers, die overigens zeer goed(qua volume) geluid geven. Aan de andere zijkant zit de microfoon, bovenop zit de koptelefoonaansluiting. De achterkant behuist de camera met flitser, de voorkant het scerm, met 4 knoppen en een front-camera. Je kunt hem met 1 hand vasthouden en daar wordt je arm niet moe van. Hij voelt helemaal niet zwaar aan. Een beetje een dubbel gevoel. Is hij niet te klein??

Specs

De specs zijn zonder meer indrukwekkend te noemen. Op papier is de Galaxy Tab een stuk beter dan de marktleider, de ipad.Zoals je ziet in de afbeeldingen hieronder, niet misselijk dus. Wat ze allemaal in die erg kleine Galaxy Tab hebben kunnen stoppen. Dan is de 7 uur accuduur echt prima te noemen. Het scherm is immers kliener, dus zal ook minder stroom verbruiken.

Gebruik - algemeen

Het door iedereen zo geprezen os van apple, met een compleet andere insteek als dat van welk ander OS dan ook, zal er voor blijven zorgen dat het moeilijk zal zijn voor concurrenten om maar in de buurt te komen van de ipad. Zo ook hier. Natuurlijk is andriod een volwassen systeem, maar het is niet zo intuitief als IOS. Zo was ik echt een half uur bezig om te vinden waar ik mijn 3g instellingen moest invoeren. De 4 knoppen onderaan de Galaxy Tab vergen gewenning. je bent de ene knop van de iphone/ipad gewend daar. en nu heb je een -instellingen - home - vorige - zoeken - knoppenset. De -instellingen- knop is applicatie gebonden. Beetje vreemd, je zoekt juist die optie in de applicatie, dus op het scherm en niet als een vaste knop die eigenlijk -buiten- de applicatie valt. soms zoek je dus naar settings, maar die zitten in dat knopje, dat ook nog eens niet altijd aan staat (alleen tot een paar seconden na aanraken, dan gaat hij vanzelf uit)

Gebruik - beeldscherm

Het scherm is zonder meer goed te noemen. het is voldoende helder, en reageert snel op swipes. bij het browsen is het in en uitzoomen niet zo vloeiend als bij de ipad. ook lezen van emails, en dan -uitpinchen- om een overzicht te krijgen is NIET mogelijk. Als je de tablet draait van portait naar landscape, dan is de overgang niet visueel, zoals bij de ipad, maar gewoon ineens. na een halve seconde, een kleine wachttijd, heb je een het beeld zoals je de Galaxy Tab vasthoudt. Ik denk dat bij de ipad dat misschien nog wel langer duurt, maar de visuele overgang lijkt dat hij sneller is. En dat ziet er gewoon mooier uit. Gezegd hebbende dat het scherm prima voldoet, komt de vraag over het formaat naar voren. 1024x600 in een 7 inch scherm. Qua dpi dus beter als de ipad, die is een keer zo groot en heeft een 1024x768 resolutie.

Ben ik nu verwend, gewend aan het grotere scherm van de ipad, of is dat juist wat je zoekt in een tablet? Moet ik niet zeuren, als ik ervaar dat de Galaxy Tab klein is? Mogelijk te klein? Ik heb juist die ipad genomen om het gepriegel van de iphone wanneer ik wil te kunnen laten voor wat het is. Zou de Galaxy Tab mij dan over de streep trekken als ik geen iphone/ipad zou hebben. Mogelijk wel. Het is denk ik net wat je gewend bent, en waar je eerder mee hebt gewerkt.

Gebruik - Android

Ik moet als eerste zeggen dat ik geen ervaring heb met andriod, alvorens ik ging werken met de Galaxy Tab. Okee, een heel klein beetje dan. Android werkt snel, is responsive en heeft erg veel opties. Android en de Galaxy Tab hebben elkaar wel gevonden, de combi is prima. Interactieve bewegende achtergrondjes, een compleet zelf in te stellen startscherm, erg veel apps beschikbaar in de store, naadloze integratie met alle googlediensten (duhhh) en een groot scherm maken werken met de andriod een genot. Je kunt snel vinden wat je zoekt, apps installeren en veel slimmigheden maken het dat je het eigenlijk zo onder de knie hebt. Maar, en hier komt mijn grote maar, het voelt aan als een besturingssysteem.

Op het startschem staat een widget die mij haarfijn vertelt hoeveel apps er open staan, en als dat er (lijkt) meer dan 3 zijn ofzo, dan wordt die rood en begint te mekkeren dat dit ten koste gaat van mijn batterijduur. Ik kan het gebruik van mijn geheugen bekijken en apps killen, een beetje zoals windows mobile 5 ook had. Ik kan pakketten verwijderen (ik denk apps) Rambeheer, niveau 1 en 2, schiet mij maar lek wat het is, ik wil het helemaal niet weten. En de help geeft als eerste opties om de levensduur van de batterij te verlengen. Waar is mijn warme bad van apple OS. geen techniek, geen gezeur over openstaande apps, gewoon klik en klaar. Dat mis ik echt bij de Galaxy Tab.

Gebruik - Invoer

Tekst invoeren gaat goed, maar niet prima. Je kunt het op 2 manieren doen, swipen, en tikken. Swipen heb ik nog nooit gedaan voordat ik de Galaxy Tab in handen had, en dat valt HELEMAAL niet tegen. Best in orde. Tikken gaat ook goed. een aanslag is responsive, de tab geeft een trilletje terug ter bevestiging. Mijn grote minpunt is dat het toetsenbord zo klein is. Zelfs bij landscape wordt hij niet groter. Echt een gemiste kans. Ook hier merk ik aan mezelf dat een groter scherm beter zou zijn.

Ook bemerk ik in landscape dat het invoervak soms fullscreen is waarmee de pagina waar je iets wilt invoeren, compleet uit beeld verdwijnt.

Gebruik - steminvoer

Wel erg leuk is dat je kunt praten. je kunt voice input geven en hij zoekt meteen. Ik heb dit zitten testen met wel honderd woorden, en dat werkt echt bijna perfect. Je spreekt duidelijk tegen de Galaxy Tab en hij verstaat je gewoon. Volledig spraakgestuurd is hij niet, dus het lijkt niet meer dan een leuke gadget, die in de praktijk niet echt functioneel zal zijn. Ik bedoel, je gaat in de trein niet hardop zitten praten tegen je Galaxy Tab om iets te vinden.

Gebruik - apps

Veel apps zijn nog niet gemaakt voor een andriod op deze resolutie. gelijk aan de iphone apps op de ipad. Echter, ik heb nog geen iphone app gezien die niet werkte op de ipad. Mijn eerste betaalde download voor de Galaxy Tab, doodlejump werkte niet goed op de Galaxy Tab. Aankopen ging goed, via de google checkout en de app installeerde ook snel. Maar, doodlejump was gemaakt voor kleinere schermen. Je hebt dus geen fullscreen ervaring, en de bediening is niet goed gecalibreerd. Dit zal bij aanpassing van apps voor het Galaxy Tabformaat ongetwijfeld worden opgelost, maar als early-adaptor is dat wel een punt van aandacht. Verwacht niet dat alles meteen zal werken.

Meer dan de IPAD

De Galaxy Tab heeft duidelijk meer features dan de ipad. 2 camera's flash support en ga zo maar door, je kunt het hierboven zien. Je kunt foto's maken, flash kijken en een sd card aansluiten. Skype werkt nog niet, dus alleen daarvoor heb je niets aan de voorcamera. Flash is uiteraard het grote pluspunt websites met flash zijn te zien, maar je merkt dat het laden vaak wat schokkig gaat. Je kunt ermee bellen. Sja, persoonlijk een non-issue. ik ga niet bellen met een tablet, daar heb ik een telefoon voor. Foto's maken kan ook, maar daar ook, bijna een non issue, ik ga geen foto's maken met een 7inch camera, die slechts 3mp foto's maakt. Daar heb ik mijn handzame iphone 4 voor. Zullen er dan mensen zijn die de Galaxy Tab als alleskunner gaan gebruiken. Ik denk het niet. qua foto's net niet goed genoeg, qua bellen net te groot. Het kan allemaal wel, maar wie zit er op te wachten?? Ik denk dat de weg die ze hier inslaan niet de goede is. bellen met een 7 inch tablet is niet handig. foto's maken ook niet. het is leuk, maar niet handig. HD video maken met de iphone 4 en die meteen bewerken en uploaden, nou DAT is handig. Maar die kwaliteit haal je bij lange na niet op de Galaxy Tab.

Het is naar mijn mening niet gelukt een ipad killer te maken. De apple heeft minder features, maar is in kwaliteit ver superieur. De formfactor kan een voordeel zijn, maar na kort gebruik laat ik hem al liggen voor de ipad, die voelt meer aan als een tablet ( LET OP, dit is mijn mening) Andriod maakt de tablet ervaring niet compleet, IOS wel. Qua features wint de Galaxy, maar verder eigenlijk niet. Qua gebruik wint de apple.

Heb jij ook een Samsung Galaxy Tab 7" 3G 16GB Wit?

Komt wel goed. Google heeft zelf aangegeven dat de Android 2.x niet geschikt noch bedoeld is voor tablets. Android 3.0 / Chrome OS wordt superieur aan iOS voor tablets. Tot die tijd is de iPad idd meestal een betere keuze.

Mooie vergelijkende review btw, top ! _/-\o_

[Reactie gewijzigd door bobwarley op 10 november 2010 12:31]

Tel hierbij op dat er in Q1 van 2011 een hele rits tablets hun opwachting gaan maken, o.a Creative, LG , NEC en volgens geruchten misschien zelfs een Google/HTC en je hebt de redenen dat ik nog even wacht met aanschaffen.

Heb in de winkel zowel een tijdje met de ipad als de galaxy lopen spelen, en merkte in de touchscreens niet veel verschil, ook ik had overigens een groot toestenbord in landscape. Nog een reden waarom ik nog niet aanschaf is dat ik nog niet uit het formaat ben. 7 inch is nog lekker compact om mee te nemen in een rugzak of in bed te gebruiken, op een 10 inch heb je dan weer meer ruimte en minder vaak de zoom nodig.

Goede review, wel jammer dat je al langer ervaring met de iphone en ipad had waardoor gewenning een grotere rol meespeelt zoals je zelf al aangaf. ;)
Prima review! Hier zat ik op te wachten. Het is jammer dat Samsung de plus punten van Apple niet heeft weten te combineren met de plus punten van de Galaxy Tab. Het scherm zou naar mijn mening van voldoende grote zijn, als de weergave full screen zou zijn zoals de bij de Ipad. Dit soort foutjes doen afbreuk aan de beleving. Iets waar Apple veel beter over na heeft gedacht (zoals al hun producten). Ik zou zelf alleen geen Apple kopen omdat ik me niet kan vinden in hun (gebruiks)voorwaarden.
Duidelijk review. Heb wel nog een kleine aanmerking:
Heb de G-tab in mn handen gehad in de winkel en ook daar even met het toetsenbord gespeeld. Het is wel degelijk mogelijk om het toetsenbord groter te krijgen in landscape mode. Volgens mij moet je dan swype uitzetten, of in ieder geval even met de toetsenbord instellingen spelen. Het zou ook raar zijn een groot toetsenbord voor swypen denk ik. :)

[Reactie gewijzigd door j_m_x_ op 10 november 2010 12:12]

Net als bovenstaande reacties, walg ik een beetje van het hoge apple fanboy gehalte van deze review.

Als ik niet bekend ben met enig ander besturingsysteem, tja, dan ben ik ook wel een half uur bezig met het uitvinden van welke instellingen ik waar kan veranderen...Zo werkt dat nu eenmaal als je nieuwe producten uitprobeert wanneer je de handleiding niet leest...

Daarbij vergelijk je deze tablet met de Ipad, en schrijf je:
Ze hebben veel geleerd van apple.
8)7 |:(

Wanneer ik elk nieuw product van een andere fabrikant zou reviewen, kan ik ook wel opsommen waarom mijn eerste ervaringen ruk zijn ten opzichte van wat ik ervan zou verwachten...omdat het nooit voldoet aan je verwachtingen!, omdat het altijd een ander product is!

Wat mij verder opvalt:
Er wordt weinig gezegd van de meerwaarde die Android OS biedt ten opzichte van de Ipad, zoals diverse gratis functionaliteiten zoals Google navigatie, of 200.000 gratis e-books via bookshelf programma's (te downloaden via google market place), waarvoor je bij elk ander Apple product honderden euro's extra voor zou moeten neertellen (navigatie software, ibooks, enz)

Al met al, een matige review, geschreven vanuit een gesloten blik; namelijk: apple is altijd beter...maar tja, daar ben je apple-fanboy voor.

[Reactie gewijzigd door DeArmeStudent op 22 november 2010 00:47]

apple fanboy? ik heb een ipad en iphone, maar doe alles nog op windowzzz XP nog wel. geen imac voor mij. maar die iphone en ipad, ik heb nog nix beters gezien, maar dat is MIJN mening, sorry.

Schrijf dan een review die de andere kant op gaat. Vergelijk ze dan met elkaar en laat de galaxy winnen. Ik zal je dan niet zo afkraken hoor, echt niet. dan zal ik je geen andriod fanboy noemen.
Ik haat mijn iPad en kan nauwelijks wachten om hem te vervangen door een goed alternatief. Het galaxy tab formaat is prima, resolutie had iets hoger mogen zijn.
Spijtig genoeg slaat het toestel mijns inziens niet aan in de markt. Mediamarkt, Saturn, Fnac liggen met hopen voorraad die maar niet mindert.
Als Samsung zijn prijs niet wat corrigeert volgens de marktrespons vrees ik dat de voorraden binnenkort gedumpt worden wat voor niemand goed is, omdat we dit toestel en zijn opvolgers een mooie toekomst toewensen.
Ik heb zelf nu sinds een maand een GT en ben net af van de iPhone 3GS. De batterijduur en de bediening speciaal ontwikkeld voor digibeten hebben mij doen besluiten over te stappen op Android. Ik heb nooit eerder met Android gewerkt dus voor mij was alles wel even wennen. De reviewer geeft ook over sommige punten onnodige kritiek. Zo is de GT helemaal nooit bedoeld om aan je oor te houden. Gewoon een knap BT oortje en dat ding blijft in mn tas of zelfs mn zak zitten. Heb je daar geen 70 EUR (!) voor over (plantronics Discovery) neem je gewoon het koortje of bel je handsfree.

En weet je geen instellingen te vinden? Read The Focking Manual! ;-)

Ik moest laatst bij een klant de nieuwe iphone 4 instellen voor mail etc. Dat was afzien zeg! 1 knop! Hoe heb ik al die jaren (3) met die handicap kunnen leven zeg lol. Maar ja ik wist niet beter .. Ik gebruik de GT voor alles, behalve mn kont af vegen. Pandora radio via proxy in de usa, ik lees mn dark horse comics, VLC remote, teamviewer, logmein, bestanden uitwisselen met mn vriendin door te bumpen (apps, muziek ringtones etc), sabnzb control, video call, lastpass pro versie op de dolphin hd. Zo kan ik nog wel even doorgaan en heb alleen wat zaken opgenoemd die niet zo alledaags zijn als emailen sms en bellen. En ik weet dat iOS ook veel (maar niet alles) in huis heeft. Weleens geprobeerd je ringtones te wijzigen in iOS?

Voor een echte tweaker is android gewoon een natte droom. Ik heb ook het idee dat je review eerder thuis hoort op kieskeurig.nl of zo en dat bedoel ik niet beledigend, echt.

Mijn minpunten voor de GT: De 4 nav buttons onderop gaan uit na twee seconden en dan tast je letterlijk in het duister als je ze weer wilt gebruiken, hoop op een firmware update om dat te fixen, er klagen er meer over.

De batterij indicator is verneukeratief ik heb het idee dat ze hetzelfde geintje hebben uitgehaald als Apple met de ontvangst indicator van plan was, gewoon meer streepjes tonen dan er daadwerkelijk zijn (bron anyone?). Zo is de batterij tot aan s' avonds laat bijna nog helemaal vol na zeer intensief gebruik overigens en een uurtje later begint ie te miepen over de accuoplader. Heel vreemd.. Zo kan je om 10 uur nog opscheppen over je batterijduur, en dan hang je hem heel stiekum om elf uur aan de prik. Zorg dat niemand je ziet ;-)

Voor de rest kan ik alleen maar zeggen dat je review wel verzorgd over komt, tis geen afraffelwerk geweest. Bedankt voor de moeite iig
Mijn conclusie op basis van deze review is dat de Tab voor tweakers is bedoeld en Apple simpelweg een stuk beter is voor de gemiddelde consument.

Als tweaker zijnde kies je ervoor om dingen naar je eigen hand te zetten en niet dat je aan de gebruikersvoorwaarde van Apple blijft kleven.

De volgende generatie Android tablets zal denk ik een heel stuk van Apple's marktaandeel snoepen.
Waardeloze review geschreven door een Apple fanboy. Als je Android OS opvoert als negatieve eigenschap heb je er niks van begrepen.
Inderdaad, dat zou 1 van de redenen moeten zijn 'waarvoor' je een Galaxy Tab koopt eigenlijk!
Dan moet je het wel eerlijk vergelijken.
Dit is geen eerlijke vergelijking.

Ik hoef niet uit te leggen waarom.

"Het is een meer dan redelijk review met afwegingingen die zeer objectief en authentiek overkomen."

Kheb hier eigenlijk geen woorden voor hehe... 8)7
Ik snap deze review niet helemaal, ik sta neutraal over Apple producten.

Maar in het algemeen komt het op dit neer.

iOS/OS X-
Simpel en gesloten systeem, gebruikers vinden dit fijn omdat het juist allemaal zo makkelijk werkt en het is bijna onmogelijk je systeem overhoop te halen.

Android/Linux
Open en heel uitgebreid systeem, je kan er vrijwel alles op doen maar vaak kost het wel wat meer moeite en tijd om het precies te krijgen zoals je wilt, maar aangezien het open is is vrijwel alles mogelijk.

Ik zie nooit waarom een echte tweaker iOS beter zou vinden dan Android, en helemaal niet Android als een minpunt neerzetten. Ik zou me niets kunnen bedenken dat op een iPad kan wat niet op een galaxy tab kan.

Ik ben zelf ontwikkelaar en beschik over beiden voor werk doeleinden, mijn ervaring met beide tablets is dat iPad meer gericht is op entertainment en de galaxy op communicatie/portabiliteit/business.
was even zoeken, maar ik heb het aangepast! thanx.

Ik ben al uren bezig kun je me vertellen waar ze staan???? PLEASE???