AMD Sempron 145 Boxed Review

Epep 9 november 2010, laatste update op 11 november 2010, 2.589 views

AMD Sempron 145 Boxed

Pluspunten

• Goedkoop en snel. Alle applicaties werken prima. Zelf voor Word en internetten is deze cpu over gekwalificeerd, mits die geunlocked is. Zonder unlock merkte ik een het starten van windows 7 aanzienlijk langer duurde.

Minpunten

• Niet zeker dat unlocken ook daadwerkelijk werkt
  • De temperatuur sensor werkt niet meer zolang de extra core is unlocked.

Zeer korte review!

AMD sempron145 is overclocked en een extra core unlocked! Hierdoor is het een AMD Athlon II X2 4450e geworden.

Beide cores zijn momenteel werkzaam op 3.080 gighz (220*14) De voltage is zelfs verlaagd met 0,025 volt naar 1.32 volt (normaal 1,4) Waarom moet de cpu worden en meer stoom nemen dan noodzakelijk is.

Nadeel van het unlock van de extra core is, datde temperatuur sensoren helaas niet meer uitleesbaar zijn. Cool en Quiet is nog steeds werkzaam en funtioneert. (terug klokken van cpu en voltage als de cpu het rustig heeft werkt nog perfect.

Hiervoor zat er een AMD x2 5000 am2 proccessor in de computer. Deze nieuwe opstelling is merkbaar sneller. Ook de geintergreerde videokaart ATI 3300 is merkbaar sneller geworden, dit komt doordat de bus verbinding van 2000 mhz naar 4000 is gegaan. Zelf had ik niet verwacht dat het verschil zo groot zou zijn bij de geintergreede videokaart, kleine 30 procent sneller.

3DMark06 score

CPU AMD Athlon(tm) II X2 4450e Processor
CPU Speed 3080 MHz MHz 3623 MHz
GPU ATI Radeon HD 3200
Memory 6144 MB

Heb jij ook een AMD Sempron 145 Boxed?

CPU-Z leest de cpu verkeerd uit. Een unlockte Sempron 145 (sargas) wordt een regor (of is eigenlijk al een regor maar dan met een core disabled).
Een unlockte Sempron 145 wordt dan een Athlon II X2 240.
Heb je niet een beetje overkill voeding voor deze setup?
Momenteel is de voeding aan de zware kant. Een voeding is het meest efficient als de belasting tussen 40 en 60 procent ligt. Daarbij is die dan ook lekker stil, alles werkt optimaal.

Daarnaast neemt de capaciteit dat een voeding kan leveren met de jaren af. 5 procent per jaar heb ik wel eens horen zeggen.

Een voeding heb ik voor een langere tijd gekocht, zodat deze hoeft niet te worden vervangen bij iedere systeemwijziging of upgrade.

Ook heeft er kort geleden nog een ati 5770 in gezeten en ik heb momenteel mijn zinnen gezet op de 7800 of 7700 serie van volgend jaar. Daarnaast ga ik de toekomst deze (145)cpu vervangen en er de AMD 1065T inzetten, dat is een AMD X6 2,9Gigaherz CPU welke 95 watt verbruikt. Deze nieuwe cpu komt eind dit jaar nog uit.

Bij het overclocken moet je niet vergeten dat er extra stoom wordt verbruikt. Denk dat de AMD 145 unlocked en overclocked zo'n 70 watt verbruikt, in plaats van de oorspronkelijke 45 watt.

Verder heb ik ook nog 3 andere verouderde hardenschijven in mijn kast hangen en zit er naast de 2*2 gig ook nog 2 *1 gig geheugen op mijn moederbord geprikt. (totaal 6 gig op 800 mhz, dat overclocked op 880 Mhz draaid)

Dus ik denk dat het volgend jaar nog krap gaat worden om de voeding binnen de 60 procent te van zijn capaciteit te houden.

[Reactie gewijzigd door Epep op 9 november 2010 13:44]

dit is toch geen review...
dit gaat alleen over het tweaken. ik wil wat over de CPU zelf weten...
ik snap niet dat je hier 3 sterren voor krijgt. zie mij review:

review 1 ster

heb inmiddels de 6870

[Reactie gewijzigd door limp_1983 op 8 november 2010 20:37]

hij is nou 2 sterren :) door mij }:O
een verkapte versie van jaloerzie.
Niet zeker dat unlocken ook daadwerkelijk werkt
Waarom wordt dit als negatieve eigenschap gezien? Het is in feite "illegaal" en kan dus niet als een negatieve eigenschap gezien worden, daar koop je een "echte" quadcore voor
*dual core
Maar veel mensen kopen alsnog deze cpu voor een dual, gewoon omdat het goedkoop is.
De PC werkt hier nog steeds prima op de geunlockte sempron145 CPU!