Specificaties Rad. HD5830 (800MHz), 1GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

XFX HD 5830 1GB GDDR5 PCI-E Review

limp_1983 19 oktober 2010, laatste update op 19 oktober 2010, 1.516 views

XFX HD 5830 1GB GDDR5 PCI-E

Pluspunten

• Snel
  • Betaalbaar (in mijn geval dan)

Minpunten

• Lang t.o.v. van 4770

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Hallo Iedereen,

Sinds vandaag de trotse bezitter van een ATI HD 5830 1G. Hiervoor had ik een 4770 512MB.

Ik heb hem nog maar net maar ik ben aan het wachten tot New Vegas binnen is (welke ik later ook ga kopen) zal ik even een korte review doen van de kaart en dan met name de FRAPS resultaten.

Singularity (1920*1080 alles High)
4770 50 tot 55 Frames per second
5830 70 tot 75 Frames per second

MOH2 (1920*1080 alles High)
4770 30 tot 40 frames per second
5830 50 tot 60 frames per second

Arcania 4 (1920*1080 alles High)
4770 10 tot 15 frames per second
5830 23 tot 27 frames per second

Zoals hierboven te zien is de kaart behoorlijk sneller dan een 4770 maar dat verbaast waarschijnlijk niemand. Bij Arcania is de winst zelfs 100% wat natuurlijk heel lekker is.

Het geluid is hoorbaar niets veranderd tov de 4770. Het stroomverbruik helaas weer wel. Heb zelf een Corshair VX 450W wat officieel te weinig is voor deze kaart (500W). Maar goed deze voeding is net nieuw dus ga het toch even proberen en de meeste zeggen ook dat het wel goed gaat met een high end voeding van 450W.

Ik heb deze 2e hands weten te bemachtigen voor § 120,00 wat de prijs kwaliteit factor erg goed maakt.

Ik zal deze review later wat uitbreiden.

Groetjes,

• Phenom II 720
  • Corshair VX450
  • 4G Kingsten DDR3
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een XFX HD 5830 1GB GDDR5 PCI-E?

Hey, 2e hands voor €120,- is wel cheap. Maar heb je ook een GTX460 overwogen die op het moment 30 euro duurder zijn maar ook stukken beter presteren? Of wilde je per sť bij Ati blijven?
Een GTX460 heb ik niet overwogen. Nieuwprijs ligt gelijk met de 5830 maar is langzamer dan een 5830. En langzamer bedoel ik frames per second, ik weet niet hoe de kaarten zijn tov elkaar in 3dmark of iets dergelijks. Volgens mij vreet tie ook meer stroom.

PS na de 6600GT heb ik ook alleen nog maar Ati gehad.
PS2 ben ook een AMD fan... :)
De GTX460 met 768 MB is eigenlijk sneller dan de HD 5830, zowel in benchmarks als in games. :X
Ik heb net even nog wat beter gekeken en i.d.d. in sommige gevallen wel (niet bij elke game)..

[Reactie gewijzigd door limp_1983 op 20 oktober 2010 16:36]

Heb je de conclusie wel gelezen??? De GTX460 768MB is gemiddeld 7% sneller dan de HD 5830 en de GTX460 1GB is gemiddeld 20% sneller dan de HD 5830. Ze vreten inderdaad wel wat mee stroom.

Edit: Ik heb er wat langer over gedaan..heb eerst dat artikel gelezen voor ik reageerde ;)

[Reactie gewijzigd door pizzaislekker op 20 oktober 2010 16:49]

Beweer ik dan wat anders???? Heb jij wel gelezen?
Heb je een 3Dmark06 Of vantage score?
Ik heb net nog nog nog even beter gekeken en in de meeste gevallen is de GTX460 sneller.
Maar goed in mij geval met 120,00 ben ik nog steeds beter uit. Tevens heb ik nu ook ruimte om bijv. over een half jaar over te gaan op een 6000-serie of zelfs Nvidia.

Ik heb hem eigenlijk gekocht voor Fallout New Vegas en daar draai ik geloof ik 50 Frames en alles op z''n hoogst.

[Reactie gewijzigd door limp_1983 op 20 oktober 2010 16:43]

graag uitbreiden aub..
Erg kort door de bocht westlym, maar geen ongewenst waard moderators!

Inderdaad, je mag het wat uitbreiden. Ik vind het wel mooi dat je in deze korte review toch nog een kleine benchmark hebt kunnen verwerken.
erg mooi,
maar toch snap ik het concept van ati niet helemaal.
ATI maakt verschillende videokaarten toch?
maar wrm zo veel namen? ati club3d, ati radeon, ati sapphire!?!??

ok neem ik an dat 56xx slechter is dan de 57xx, maar waarom nou rond 5000?

dankejwel!
Van ati uit is het gewoon ati radeon, maar je hebt natuurlijk diverse merken die de kaarten verkopen en dan krijg je een sapphire hd5970 of een club3d hd5850 enz.
En hoe hoger de kaart presteert, hoe hoger het nummer, namen kunnen ook wel eens verschillen maar een aanduiding als bijvoorbeeld 5870 zie je altijd wel terug, anders staat het wel in de productsheet of op de doos :)

Het eerste getal geeft overigens gewoon de serie aan, een 6570 is stukken trager dan een hd5970, maar met elke generatie schuift het (meestal) steeds ietsje op, zo is een hd4870 vergelijkbaar met een hd5770.

[Reactie gewijzigd door Frietjemet op 19 oktober 2010 23:23]

Eerst lezen voordat je reageert.

Ik zal deze review later wat uitbreiden.