Philips BDP8000 Review

Prx 8 november 2010, 2.873 views

Philips BDP8000

Pluspunten

• Eenvoudig in het gebruik
  • Snel
  • Speelt veel verschillende media formaten af middels DLNA

Minpunten

• Opstarttijd van het apparaat komt neer op zo'n 30 seconden, alvorens er gebruik kan worden gemaakt van functionaliteit.
  • Bij het afspelen van netwerk content hoor je soms de speler de lezer verplaatsen. Dit kan storend zijn aangezien het met wat (zacht) geluid gepaard gaat.

Heb de Philips BDP8000 sinds 26 oktober in mijn bezit. Mijn ervaringen zijn gebaseerd op het gebruik van NetTV, Mediaplayer middels DLNA (icm mijn Synology DS210j) en het bekijken van DVD en Blu-Ray.

Wat we terug vinden in de doos is natuurlijk de speler, stroomkabel, een afstandbediening en, zoals altijd bij Philips, batterijen voor de laatstgenoemde. Er zit dus geen HDMI kabel meegeleverd, maar dat schijnt normaal te zijn.

Het aansluiten van het geheel gaat erg gemakkelijk. Kwestie van de kabel in de muur pluggen en de HDMI naar de TV en we zijn klaar. Qua formaat is het toch nog een aardig apparaat. Wat ik persoonlijk erg jammer vind is dat hij net te hoog is om direct onder mijn Philips TV te plaatsen. Heb hem er nu dus naast staan totdat ik alles weg kan werken in het kastje.

Bij de eerste keer opstarten krijg je de eenmalige installatie. Je doorloopt wat instellingen, ook op het gebied van netwerk, en bent daarna klaar om te starten. Je komt dan in het 'hoofdmenu' waar je een zestal keuzes hebt, waaronder:
  • Afspelen van een disc
  • Bladeren op een USB device
  • Bladeren op een computer (DLNA)
  • Net TV
Netwerk mogelijkheden
Op het gebied van netwerk is de BDP8000 voorzien van een vaste netwerkaansluiting, alsmede een WiFi B/G/N mogelijkheid. Tot op heden had ik altijd een Wireless Bridge staan waarmee ik internet beschikbaar maakte voor mijn Philips TV. Deze Wireless Bridge werkt op Wireless-N. Helaas is het zo dat de BDP8000 het N netwerk gewoon niet kan vinden, waarschijnlijk is het ontvangst van het apparaat toch slechter dan de bridge. Het Wireless-G signaal wordt wel goed gevonden.

Wanneer je de instellingen maakt voor het netwerk moet je kiezen voor Wireless of voor Wired. Het is dus niet mogelijk om eenvoudig te switchen door het kabeltje erin te steken waardoor hij op Wired over gaat. Maar dit is iets waar ik nog even de proef op de som moet nemen.

Het navigeren over het netwerk gaat een stuk langzamer met Wireless-G dan middels de Wireless-N bridge. Frappant dat dit het geval is, aangezien het qua doorvoer snelheid elkaar niet veel ontloopt in mijn appartement.

Media player
Het afspelen van Media content over het netwerk gaat een stuk beter dan met mijn Philips TV. Waar de TV gewoon problemen heeft na een minuut of wat en gaat schokken, speelt de BDP8000 zonder problemen DivX/XviD af. Ook een aflevering van House in een 720p MKV container gaat vloeiend en zonder problemen. De BDP8000 heeft geen problemen om mijn Synology te vinden en kan moeiteloos navigeren. Films/Series starten binnen 3 seconden op.

Net TV
Ook bij Net TV kan je merken dat de BDP8000 net iets meer power heeft dan mijn TV. De navigatie bij mijn TV (waar ook Net TV op zit) vond ik altijd erg traag reageren. De BDP8000 gaat daarentegen erg vloeiend en werkt erg makkelijk.

Afspelen DVD/Blu Ray
Hier valt vrij weinig over te zeggen. Het afspelen gaat goed en de BDP8000 heeft geen problemen gehad met de films die ik heb gebruikt. Het navigeren tijdens een film gaat erg goed en snel.

Invoer Disc
Dit is eigenlijk een van de weinige dingen die mij stoort. De BDP8000 heeft geen lade. Wanneer je echter een Disc met de hand invoert, dan pakt hij hem niet als je hem zelf duwt. Je moet echt eerst de eject knop indrukken, daarna pas de disc invoeren. Wanneer je de disc er eerst invoert voor een deel en daarna op eject drukt, zal hij hem soms niet pakken en moet je hem alsnog een klein duwtje geven. Het is dus even uitvogelen hoe je het beste kan invoeren.

Easylink
Omdat ik ook een Philips TV heb kan ik gewoon mijn TV afstandsbediening gebruiken voor het navigeren op de Blu Ray. Het werkt goed, alleen ik heb nog niet voor alle knoppen een alternatief kunnen vinden op mijn TV afstandsbediening (subtitle bv).

De BDP8000 is een zeer aardige Blu Ray speler met geweldige mogelijkheden om als media center te gebruiken. Hij werkt snel en geeft een goed beeld.

Heb jij ook een Philips BDP8000?

Hoe gaat deze speler om met externe ondertietels?
Ik moet je op dit moment een antwoord verschuldigd blijven, maar ik zal het snel eens proberen.
Het is mij nog niet gelukt om externe .srt bestanden als ondertitel te tonen. Wel worden srt's die in een mkv-container zijn samengevoegd zonder enig probleem weergegeven. Ook als er meerdere talen in staan kan je zonder problemen switchen. De maximale breedte is (volgens de handleiding) 45 karakters.

Kleine onhandigheid dus, ik ben nu ook bezig om al mijn .avi+.srt bestanden om te zetten naar .mkv.

Voor de rest niets dan lof over deze speler. Ik ben nog geen andere formaten tegengekomen die niet worden afgespeeld. Ook HD-video streamen over Wireless-N gaat bij mij zonder problemen, zowel met dolby true-hd als met dts-hd audio. Tel daarbij op de goeie beeldkwaliteit (sommige reviews vinden de upscaling van dvd's niet goed genoeg, ik heb nog geen klagen) en je hebt een dijk van een speler.

Ik heb overigens totaal geen problemen met de disk-invoer op mijn BDP8000, hij wordt gewoon opgepakt door de slot-in lade als ik de disk er in duw.

[Reactie gewijzigd door Anton op 5 januari 2011 12:07]

Jippie, vandaag eindelijk bericht gehad dat m'n 50 euro korting van Philips onderweg is :) Daarmee toch een hele nette prijs voor dit verder geweldige apparaat betaald.

En nog even een reactie op mezelf: externe .srt ondertitels worden wel getoond, maar dat hangt van de DNLA server software af. Als je een film op een USB disk zet met .srt ondertitel, en die rechtstreeks op de BDP8000 aansluit, wordt de ondertitel zonder problemen weergegeven.