Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD Review
Creative is dan eindelijk gekomen met een kaart die zich op de audiofiel richt, nadat Asus dit al deed met de Xonar Essence, en M-Audio al veel langer geleden met de Audiophile 24-96. Ben geen gamer, dus ik ga niet op dat aspect in, ben wel een serieuze muziekgek, en daarover vind je hier meer. Gebruikte apparatuur: Een pc, win7 32bit Harman Kardon ap2500 voorversterker Arcam P85 eindversterker JBL Ti200 (ik weet het...) in de huiskamer Rogers ls6a-2 in de computerruimte Als je de doos al ziet, weet je dit is geen rotzooi, als je hem vasthoudt en vergelijkt in gewicht met mijn Xfi Audio.....zeker 4x zo zwaar. Snel erin gedaan, en rca's aangesloten vanaf mijn voorversterker, pc aan en gaan. Eenmaal in Win7 vindt die hem en noemt het HD...
Pluspunten
geluidskwaliteit (verguld) RCA pluggen BurrBrown DAC switchable opamps bit/matched ondersteuning TosLink kabels bijgeleverd kwaliteit straalt er vanaf
Minpunten
creative software bevat wat meuk
Eindoordeel
Ben geen gamer, dus ik ga niet op dat aspect in, ben wel een serieuze muziekgek, en daarover vind je hier meer.
Gebruikte apparatuur:
Een pc, win7 32bit
Harman Kardon ap2500 voorversterker
Arcam P85 eindversterker
JBL Ti200 (ik weet het...) in de huiskamer
Rogers ls6a-2 in de computerruimte
Als je de doos al ziet, weet je dit is geen rotzooi, als je hem vasthoudt en vergelijkt in gewicht met mijn Xfi Audio.....zeker 4x zo zwaar.
Snel erin gedaan, en rca's aangesloten vanaf mijn voorversterker, pc aan en gaan. Eenmaal in Win7 vindt die hem en noemt het HD audio device en de Titanium HD krijgt een paar Ms' dll's en sys´ . Nieuwsgierig naar het geluid speelde ik Wanna be starting something van M Jackson af, en het klonk al beter dan de Xtreme Audio, en dat met paar generieke drivers.
Ok, cd erin en installen maar, een landurige install, en bij de 90% hangt die, net als die de drivers aan doen is. Na lang wachten, en vol ongeduld over wat die nou echt voor sound geeft, de install afgebroken. Na een reboot bleek de driver toch goed installt, gelukkig maar want ik was al bang voor incompatibiliteit met mijn Nforce4 mobo.
Toen Winamp weer aan, en ik was verkocht. Het geluid is breder, de bass is gefundeerder, er is meer lucht, meer detail (gelukkig niet analytisch, het geluid is zonder meer muzikaler geworden). Weleens het verschil gehoord als je een radio van Stereo naar Mono schakelt en weer naar Stereo.... zo erg is het verschil tussen deze HD en de Xtreme Audio, een verschil van dag en nacht. Er wordt niks toegevoegd wat er gewoon niet is, zoals het hoort dus.
Na 2.5 week te hebben ingespeeld is het geluid merkbaar beter geworden. De instellingen die ik heb gekozen zijn Crystalizer aan, bit/matched voor afspelen aan, en 24-96.
Bij de drivers gekeken ... zo te zien installt die drivers van Febr. 2010, de 300.35. De HD kan op 7 en Vista , en niet op Xp, hou daar rekening mee! In linux werkt die ook nog niet, er is de ALSA X-fi driver, maar de HD pakken doet die nog niet, schijnt een bug te zijn, zie verder Google. In W7 helemaal niks van een hikje gehad, deze driver is prima, zal ook komen doordat het Titanium/platform alweer een tijdje meedraait. Creative kennende zal het een tijd duren voordat er een nieuwe driver komt, er is al een 300.37 beta, maar die install mislukte hier.
Mensen met een surround pc/boxenset met 3 stekkertjes, komen van een koude kermis thuis, de HD heeft RCA pluggen, vergulde nog wel. Er komt een adapter heeft Creative beloofd, maar die is er vooralsnog niet.
Al met al de ideale keus (samen met de Asus Essence STX die ook lovende reviews heeft) voor iemand die 2.0/2.1 geluid wil streamen via zijn versterker/buizenbak etc. Ok, een externe DAC zal nog wel beter zijn, maar dan ga je snel over de 400€ heen. Maar ook voor de 5.1 receiver of een Logitech etc boxenset is dit perfect, volgens HardOCP zeker ook beter dan een Titanium Fatality.
Sommige mensen zullen misschien verbaasd staan dat ik Goed uitdeel voor de prijs. Nou, ik vind 180 ook best een hoop geld, maar als je ziet wat voor onderdelen hier in zitten, dan is het niet meer dan redelijk. Bijvoorbeeld een BurrBrown DAC, die je in de audiofiele CD/spelers soms ook zag en ziet.
Verder de opamps die meekomen (dit zijn miniversterkers die voor een belangrijk deel je sound bepalen), die zijn al van een heel behoorlijke kwaliteit, dat experimenteren met andere opamps niet nodig is. Maar dat experimenteren is wel leuk, misschien duik ik daar nog wel in. Forum waar je veel info hierover vindt is Head Fi.
Al met al een beest van een geluidskaart.
Prof. Reviews:
http://www.guru3d.com/art...r-xfi-titanium-hd-review/ << Guru3D
http://www.bit-tech.net/h...-x-fi-tianium-hd-review/1 <<bit-tech
http://www.hardocp.com/ar..._titanium_hd_card_review/ << HardOCP
http://www.techradar.com/...titanium-hd-712750/review << techradar
http://www.madshrimps.be/...r-X-Fi-Titanium-HD-Review << madshrimps
Heb jij ook een Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD?
Deel je ervaringen en help andere tweakers!
Reacties (20)
[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 25 juli 2024 12:38]
Trance of andere dance muziek staat nu niet echt bekend om kwalitatief geluid.
De kwaliteit van kaarten zoals o.a. de Titanium HD komen pas echt tot recht met goede opnamen. Sluit er voor de grap eens een set studio monitoren op aan en luister eens wat er van je trance overblijft. Met een beetje mazzel klinkt het nog ergens naar. Pak dan eens een 24/96 Vinyl rip van de Dire Straits o.i.d. en je hoort direct wat ik bedoel. Dat is waarin dergelijke kaarten accelereren en zich onderscheiden van de goedkope meuk. Dat hoor je absoluut niet met trance of whatever digitaal gekunstelde muziek, niets mis mee overigens hoor, integendeel. Maar om meer dan 150 euro uit te geven voor een geluidskaart om daar vervolgens alleen naar trance o.i.d. mee te luisteren is best zonde van je geld.
Ik heb op Head-Fi nu ook al een paar keer gelezen dat de bass bij de Titanium HD minder diep is dan bij de normale Titanium. Ook het hoog zou soms overpowered/irriterend overkomen. Dat is niet wat ik zoek.
Het geluid van zo'n dure kaart kan nog zo helder zijn, maar als de toonbalans niet aan mijn verwachtingen voldoet houd het op. Ik zoek een V-shaped sound. Dus veel diepe bass, veel zacht hoog en smeuige middentonen. Deze kaart lijkt dat niet te hebben.
[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 25 juli 2024 12:38]
Jij hebt het gewoon fout, hou je uberhaupt wel van House/Dance/Trance? Want ik hoor juist heel duidelijk het verschil als ik mijn House muziek opzet. Maar goed met mp3tjes moet je ook niet komen aanzetten op geluidskaarten zoals deze daar moet je echt minimaal CD kwaliteit hebben (.wav files).
Want muziek zoals House is stuk moeilijker te maken dan Pop etc. Waarom? Ga maar eens zelf muziek maken dan weet je wel waarom, je moet namelijk voor zorgen dat het klinkt, daarom heb je ook geen waslijst van mensen die echt goede House muziek maken. Of zal ik beter zeggen de grootste deel van de house muziek vind ik niet mooi. Je moet een soort "feeling" krijgen en denk dat jij ook wel begrijpt wat ik bedoel want dat geld voor elke genre zolang je het maar mooi vind.
Dus ja hoor je het verschil met House/Dance/Trance.. Ja dat hoor je zeker wel met goede geluidskaarten, dat is voor mij de reden waarom ik een geluidskaart koop en dan niet eentje van €25,-.
Je bent er wel mee bezig, he? Anders ding je bij koop af dat je als het geluid niet bevalt, de kaart mag terugbrengen. Dat heb ik ook gedaan, kreeg bijna ruzie maar het lukte wel, ik vind dat je bij een kaart van dit kaliber gewoon het recht hebt om er zeer kritisch naar te kijken. Die onzin dat je alleen mag terugbrengen als de verpakking onaangebroken is...ppfff, en volgens mij is dat nog in strijd ook met wat de wet hierover zegt.
[Reactie gewijzigd door Sjah op 25 juli 2024 12:38]
(met de nodige high-end versterking, twee x 400watt mono blocken van Denon bijv)
Het cafe om de hoek zal jaloers zijn...
Strak, helder .zuiver. tot het naadje.
[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 25 juli 2024 12:38]
Zou het geluid van deze kaart als laidback en afgerond willen omschrijven. En zijdezacht hoog, tja dat willen we allemaal he, daarom heb je mensen die duizenden aan bijv. buizenversterkers uitgeven...
Strakke bas, dat heeft deze kaart zeker, lekker droog en precies.
Maar goed, het is afwachten op de reviews van de prof. sites, die hebben alle kaarten wel gehoord, en dus (veel) meer ervaring dan ik, die kunnen je beter helpen. Denk dat Stereophile wel een review zal doen.
[Reactie gewijzigd door Sjah op 25 juli 2024 12:38]
Ziet er in ieder geval een goede kaart uit, al zou het bv voor mij wachten zijn op die conversie sterker voor 5.1
Goeie review!
Ook al mijn koptelefoons klinken super over de X-Fi Elite Pro:
- Sennheiser HD 485
- Sennheiser HD 215 Pro
- Sony MDR-EX500
Ook al de inputs op de Elite Pro zijn erg handig. Zo heb ik een Roland SC-50 aangesloten op de midi poorten om lekker mee te midi-en en daarbij nog een Samson Zoom H4 als microfoon.
//edit
Mooie schone kast trouwens
[Reactie gewijzigd door Sir_Hendro op 25 juli 2024 12:38]
En Crystalizer bagger.... tja valt mee, maar ik heb hem inmiddels uitgezet, klinkt toch puurder zonder.
Zelf heb ik hem momenteel in de Entertainment-Modus staan, EAX effecten aan (geen effect geselecteerd), THX Surround aan, THX Crystalizer aan en THX Smart Volume aan. Klinkt goed met mijn mp3's, maar waar geef jij nou de voorkeur aan qua instellingen?
THX Surround: Leuk als je 5.1 set hebt, maar voor muziek (stereo) niet bijster nuttig.
THX Crystalyzer: Wil nog wel eens mooi zijn, hang een beetje van de muzieksoort af denk ik.
THX Smart Volume: Rommelt met het uitspatters in de muziek, zo ik uitzetten.
Kvind de crystalizer bij muziek juist heerlijk.
en ohja .. heb je je computer een keer perongelijk begraven?.. Of je bent een fanatieke shaq roker.
Ik heb me er kortgeleden een besteld, alleen er is een vertraging (gebeurt helaas wel vaker bij Redcoon), maar kan niet wachten totdat ik mijn kaart krijg!
En ik had nog een vraag over dit stukje:
''Toen Winamp weer aan, en ik was verkocht. Het geluid is breder, de bass is gefundeerder, er is meer lucht, meer detail (gelukkig niet analytisch, het geluid is zonder meer muzikaler geworden). Weleens het verschil gehoord als je een radio van Stereo naar Mono schakelt en weer naar Stereo.... zo erg is het verschil tussen deze HD en de Xtreme Audio, een verschil van dag en nacht. Er wordt niks toegevoegd wat er gewoon niet is, zoals het hoort dus.''
Je hebt het over een gigantisch verschil, heb je beide kaarten op dezelfde wijze aangesloten gehad, of was de eerste, die minder goed klonk digitaal aangesloten en deze die beter klonk analoog aangesloten?
Geen verschil, beide analoog, naja die ouwe Xfi via een klein minijackje, ipv 2 mooie rca pluggen die nu in werking zijn. Maar dat zal het ook niet zijn, lijkt me.
Zorg dat je eerst een leuk setje hebt staan voordat je overweegt om deze kaart te kopen.
Hou de voorkeur aan zuilen en monitoren, 5.1 setjes zijn vaak erg bagger.
Heb zat vaak mensen horen zegen dat het lekker klinkt, maar de realiteit is een overdreven bas, zelfs bij de topmerken zoals Bose en harman/kardon. De 5.1 sets zijn echt een marketing stunt geweest.
Om maar een voorbeeld aan te halen, de centerspeaker is volledig overbodig, daarvoor heb je namelijk al je voorste 2 speakers, die creëren al een center geluid mits je een goed setje hebt(vraag maar eens aan oom hifi of je even voor zijn zuilen mag zitten, je zult merken dat het lijkt of de zanger recht voor je neus staat). Voor 200 á 300 euro heb je al een leuk paar zuilen staan met een krachtpatser versterker wel via 2de hands site's. Mijn oude zuilen met mijn oude versterker totaal 200 euro eens getest tegen een bose 5.1 van zoon 1200 euro. Helaas moest de bose 5.1 het toch echt afleggen in akoestiek. Heb je toch echt behoefte aan surround geluid ga dan voor een 4.0 met zuilen/monitoren. Deze kaart heeft een eerlijk geluid en dat komt alleen tot zijn recht op een goede set, kleine setjes hebben vaak een modificatie in de voortrap zitten om het geluid leuk te laten klinken, wat niet opgaat met de strakke weergaven van deze kaart. Resulteert vaak in een schel hoog of een door brommende bas. Kom je er zelf niet goed uit ben ik zeer zeker bereid om je te helpen bij een leuk setje, ook als je geen oom hifi hebt mag je ook bij mij komen luisteren.
[Reactie gewijzigd door bladiebla132 op 25 juli 2024 12:38]
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
:strip_exif()/u/9676/12.gif?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/55093/UPpharoah.jpg?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/213293/crop5ccc38fc9b330_cropped.jpeg?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/185900/betty.jpg?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/114737/crop667473ab3bbc5_cropped.jpg?f=community)
/u/350964/crop5fb6c43152bba_cropped.png?f=community)